Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Ser at audioaktøren har en SPU Synergy GM for salg. Den på en klassisk 12" måtte da være midt i blinken for dette retroprosjektet?

Ser ut til at Ortofon RS309 er ute av produksjon så jeg leter fortsatt etter klassisk 12" arm. I mellomtiden kan jeg jo bruke Jelco-armen. De Ortofon-armene som nå er i produksjon ser ut til å være rene Jelco.

EMT 997 har jeg drøftet tidligere, men etter hva jeg forstår så er dette en arm designet for A-skjell. Det synes jeg virker være vel begrensende og tror jeg kommer til å styre unna den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Fosse, du er herved tildelt æresprisen for "Årets Vinylmann" - har ikke sett maken til entusiasme, utforskningstrang og anskaffelsestakt som det du har utvist i år! Et verdig medlem av OVK hvis det noensinne har vært noen :cool:

D

Dåbbel J

Gjest
    Smugleser herinne i denne flotte tråden... mye bra stoff som blir presentert, vinyl - biler - kaffe osv... meget bra alt sammen

Beste ønsker om en fin høytid

/JR

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    God Jul!

Fyrer på peisen, nyter julegaven fra mamma og pappa: Springsteen The River-box. Svigerfamilien stod for julegaver både i stereo og mono. Vidunderlige folk.

Nå skulle juleferien bare vart til påske.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fosse;
    Skal selv igang med platespillerprosjekt inni det nye året og høster megamasse av pløyinga di.
    Riktignok er det to Lencoer og ikke Garrard eller annet gormt, men skal likevel få til noe jeg selv ser for meg blir snasent
    - i laglimt kryssfiner og et eller annet annet lurium og med dreibare utriggere av metall for å ta opp forskjellige geometrier
    - og kanskje justérbar VTA under medhør.

Så drodl videre - interessante saker, dette.
    Til slutt en god jul til deg og dine.

BB

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    En SME 3012R med SPU er vel heller ikke feil? Må være greit å kunne justere overheng i basen om man går for SPU.

@OB-BB: Dette ser jeg frem til å følge med på!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fossern;
    Lay-out-messig, så leker med tanken på å plassere én 3009 og én 3012 på samme plinth. Snudd spiller, selvsagt.

Ellers så grubler jeg mye på feed-back-fordelene et flytende oppheng gir - kanskje bruker jeg rett og slett noen "gummistrikker" til dette. Plinthet, som skal henge i gummien, blir sannsynligvis bygget som et laminat av forskjellige materialer som kryssfinér, Corian og noen lag relativt mykt treverk.

Vet ikke om det har så mye her seg, men den gamle kongstanken om å bruke materialer med forskjellige resonansegenskaper for å dempe hverandre, henger nok ufortjent igjen ennå. Barnetroen er likevel viktig for enkelte - det vet sikkert du som sikkert med en hårsbredd og mot alle geografiske odds unslapp det evige liv.

Et annet poeng jeg heller ikke vet om har så mye for seg, er VTA-justeringen. Har lest en del om betydningen av dette, kan jeg huske. Men aldri opplevd dette under medhør, så det er noe jeg også har lyst til å gjøre før jeg dør. Må finne en eller annen ferdigtryllet mekanisme som kan gjøre dette for meg.

Vi får se hvordan dette blir, men jeg ønsker meg meg et relativt "klassisk" utseende og ikke noe "ekofiskaktig".

BB

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    En SME 3012R med SPU er vel heller ikke feil? Må være greit å kunne justere overheng i basen om man går for SPU.

@OB-BB: Dette ser jeg frem til å følge med på!
    Synes de gamle SME-armene med knivlager er noe "raklete". Har hatt SME 3009 series 2 improved, 3009 series 3 og har fremdeles en eldre 3009 series 2 liggende. Har mer tro på en noe mer moderne konstruksjon med kulelagere om begge akser.
    SME-armene er flotte å se på med skikkelig retro-look, men hvis du er ute etter å optimalisere Garrarden mhp lyd mer enn å ha en spiller som er tro mot tidsånden ville jeg sett etter en annen 12 tommer.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    EMT banana er helt klart en annen kandidat. Ulempen er at man må kjøre SPU i A-shell eller holde seg til EMT med mindre man monterer armen lenger unna tallerkenen og følgelig endrer effektiv lengde og armgeometri. Mer retro blir det ikke, men det betyr enten beinhard begrensning på pickupsiden eller så krever det en anarkistisk holdning til geometri. Men mer retro blir det ikke.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en spell ny EMT mono ligger i kjelleren her
    en klassiker, som neppe gjør noe feil

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har alltid digga EMT for gutsy tight sound.....masse pupper og lår/harmonics
    ikke noe dill rundt grøten........innbiller meg at det passer med den spilleren.....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Da har jeg handlet EMT 997 bananarm. Har gått for den med SME-fatning. Det betyr at man kan bruke SPU A-Shell og at de fleste EMT pickuper I og med at de lar seg bestille både med SME- og EMT-fatning.

Da er det bare å finne pickup , og muligens step up på sikt, siden jeg ikke er særlig begeistret for Jensen med det jeg har hatt av pickuper.

Hva pickuper angår lyster jeg på skikkelig old school og i første rekke Ortofon SPU, EMT eller Denon 103 i spesialhus.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Kommer til å bestille to armbord slik at jeg har ett med korrekt avstand for SPU Type A/EMT og ett med avstand for normalt SME headshell. Dette betyr henholdsvis 297 mm og 315 mm fra spindel.

Begynner å klø i fingrene nå.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Begynner å flaske seg nå. Har i tillegg til original platematte ordnet meg en Loricraft korkmatte, på vei over kanalen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Samtlige skiver fra OVKs julearrangement hos Sluket er vasket. Det er blues-dag i heimen.
    Blir mye Johnny Winter på siste fridag.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Selv takk Chalshus! Makan til hyggelig besøkende skal man vente lenge på. Takk for gaver, det var ikke måte på.
    Håper vi kan koble opp igjen snart, her eller der.

Flotte bilder, bare å kjøre på om du har flere.

Beklager litt lite tid, pinnekjøtt hos sviger.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Du er god til å ta bilder Chalshus!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Kommer i øverste sjikte av de 2-3 fineste hjem \ hus jeg har besøkt, dette. Da må estetikken stemme med atmosfæren, noe det gjør her. Hyggelig å se at du har hatt en fin høytid Fosse, håper på å få en dobbel Lippe fra maskinen din ved anledning.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Det var ikke måte på da. Takk, takk.

Lyd- og kaffeinteresserte er alltid velkommen. Har kjørt litt ulike varianter av Lippe i julen. Alle gode forsåvidt, men mine preferanser går nok i retning av #3 og #5 fordi jeg liker kaffe som er fyldig og rund heller enn utpreget syrlig. På generell basis og for espressobaserte drikker spesielt. Heller ikke her i tråd med tidsånden.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Er det denne du har koblet til?

bac tonearm cable 4x24awg

Roy
    Jeg har tidligere uttrykt begeistring for denne kabelen. Det er en standard Cardas 4X24 skjermet kabel. På Avid har den i tillegg en fordel siden kabelen er lett og fleksibel og ikke påvirker fjæringen på Aviden.

EMT-armen kommer selvsagt (!) ikke med standard DIN så der kan jeg ikke bruke noen av de etterhvert så mange tonearmskablene jeg har liggende. Har fått tak i en spesiallaget Cardas Golden Reference tonearmskabel med korrekt plugg (samme type som satt på gamle Ortofon-armer) til bruk på denne.

Nå er det imidlertid sånn at jeg kommer til å hive ut ene Aresen ettersom den andre bygges om (nye kondensatorer, inngangsvelger, internkabling, ta ut interne trafoer og brytere). Når Garrarden kommer så blir det da 4 armer, 4 stepuper/headamper og én riaa. Det betyr at jeg får bruk for 4 sett med korte, gode tonearmskabler. Cardas 4X24 er billig å fåes på rull. Mon tro om man ikke bare skal bestille noen meter og plugger å få laget kabler i passende lengder. Hva tror dere om det?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.628
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag har en Cardas 4x33awg med Cardas DIN i ena änden och WBT RCA i andra. Du kan ju testa den först om du vill? Den finns ju också på rull.

image.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Tusen takk for tilbud Crosswind, men dette er for bruk mellom stepup og riaa, dvs. RCA-RCA.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Er DIY utelukket Fosse? Vet om en kabel som perfekt for denne bruken (har også "en del" rester igjen fra tidligere prosjekt). Den er litt stiv, eneste ulempen.

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    889
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    En flott tråd å smugkikke i dette :) Vinyl og kaffe er midt i blink :) Den Bac tonearmkablen er en av de beste kabelinvesteringene jeg har gjort. Knallkjøp!

Fredrik

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Skakke måke så tidlig i sesongen. Må få lagt ei såle av snø i bånn til senere :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Skakke måke så tidlig i sesongen. Må få lagt ei såle av snø i bånn til senere :)
    Godt poeng Trondmeg.
    Foreløpig er det kun inngangsparti (treplatting og trapp), samt verandaen som holdes fri for snø så kattskinna har noe å bevege seg på.
    Så er det biler med snøhatter som skal feies rene :p
    Garasjen her nede er snekret opp i fylla en gang på slutten av 70-tallet.
    90 graders sving til venstre inne i en 3,5m bred oppkjørsel med trær og busker til høyre? Hva f... tenkte den mannen med?
    Mao er garasjen omgjort til lager siden vi ikke har små El-biler.
    Fosse har dog en solid treningsøkt foran seg i og med at de bor en drøy trappelengde ned i terrenget ++
    Jeg misunner ham ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn