Flere har sikkert skjønt at jeg umiddelbart var litt usikker etter ombyggingen av Ares (riaa). Jeg fant den i starten noe slank, litt grå i toppen og uten varmen jeg har vært vant til. Jeg tror ikke innspillingen som har foregått før jeg fikk den tilbake har fungert som innspilling (men her er jeg på gyngende grunn). Uansett: Etter ei uke med særdeles mye platesnurr i helgene og gjerne noen timer hver kveld så har dette endret seg. Det jeg opplevde som litt "kantethet" i toppen er borte. Anslagene i musikken er mer presise og bedre definert enn før ombygging samtidig som hardheten er borte. Jeg opplever også at gråheten i toppen er borte etter innspilling og at det nok låter vel så oppløst som før.
Riaa nå kontra før ombygging oppfører seg som overgang fra svak til sterk forsterker (eller litt som overgang fra én til to Graaf). Om dette skyldes nye kondensatorer eller strømregulatorene aner jeg ikke, men bassen er strammere og bedre kontrollert enn før, mindre tendens til at det flyter ut. Samtidig opplever jeg at det er renere, og mindre tendens til utskjæring i toppen på dynamiske passasjer (tenk kontroll og ro over anslagene når noen hamrer løs på et piano, eller skikkelige pådrag på blåsere).
Jeg har handlet en del nye rør i det siste men har bevisst holdt meg til de to opprinnelige rørkombinasjonene jeg brukte i de to Aresene før jeg bygget om.
Ombyggingen har nok hatt innvirkning på begge komboene men jeg aner at XV-1s nok er den som har tjent mest på dette skjønt ombyggingen kom litt tett på introduksjonen av Fidelity Research XF-1 trafoen. Denne kombinasjonen har noe både oppløsning og det lille hintet av varme. Stramheten og kontrollen i Jan Allaerts + Gryphon The Head kan den ikke matche, men den har en rausere mellomtone. Kombinasjonene låter nok nå likere hverandre enn tidligere (i høst) samtidig som de begge låter vesentlig bedre og særegenhetene er ivaretatt.
Det gjenstår å få ryddet og ommøblert i racket etter at siste trafo har landet.
Slik kan det ikke stå, men jeg venter på nye kabler og må få bygget om hyllene i racket slik at jeg kan bruke virkelig korte kabler.