Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.211
    Torget vurderinger
    9
    Håper alt gikk bra med transporten over fjellet?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Meadowlark ser ut som navnet sitt.
    Det går (nesten) ikke an å erstatte Sonus faber (mea culpa).
    Du trenger en rull toogenhalvkvadrat fra Kjell & co til slike test i hovedanlegget-tilfeller, @Fosse, og alle hifientusiaster skulle hatt naboer som dine. Her er nivået -Nei, svigerfar, den høyttaleren skal stå der den står.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.165
    Sted
    Porsgrunn
    Takk! Nydelig vær og natur. Null kø og bare veier.
    Sesongen for bobiler har heldigvis ikke startet ennå, og det samme med alt veiarbeidet. Det siste er jo helt nødvendig men all ventingen og omkjøring med følgebil tar sin tid.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Meadowlark i hovedanlegget innledet påsken. Høyttalerne ble lyttet til der det viste seg mulig, gitt kabellengde og tilgjengelig plass uten å flytte Fyne. Overhode ikke jobbet med, med hensyn til optimal plassering, bare koblet til og kjørt i gang. Urettferdig, jeg vet. Samme dag kom nye møbler og det ble rett og slett (mer enn) nok logistikk.

98FC6BA5-F16C-48C9-AB1B-B3C74E7E5734.jpeg
    DA338159-C2AB-4056-950F-61D061754B76.jpeg

Dagen etter hadde jeg lovet å oppfylle en 12-årings drøm om å få sitte på i en 911. Vi doblet. Så gikk turen til Italia.

B257040F-3742-4AF2-BB08-B45090C40669.jpeg

I Borgi dell `Eremo

8281D1BF-54B6-432F-95E7-0243C1A22AAB.jpeg

Art Deco kafé i Montepultiano.

E6D5D6BF-3013-4D34-8782-C697B58F3B45.jpeg

Siena.

55910E3A-0852-452B-8C20-19B0D081157B.jpeg

L`Andana
    DFA8EE7B-28D4-416A-ACD0-7AD115A61975.jpeg

F3342251-E5B0-4408-B2B4-55DF3CCA1C30.jpeg

Andelever!

Avsporing, beklager. Har bestemt meg for at det skal være mer hi-fi og lyd, og mindre utenomsnakk. Men av og til, det skjer tross alt ikke nok på hi-fi-fronten til å fylle en tråd. Om ikke annet er avsporingen en forklaring på hvorfor jeg er så treg. Uansett: Kom hjem 01.30 i natt. Inntatt store mengder kaffe og Anton Berg. Gått en tur. Flyttet Meadowlark en etasje ned.

Nabo og frue i sofaen.

DFCA493C-5055-496A-BF69-CA913CF30BBA.jpeg

DAA7B166-59A2-456C-8277-10BADBBC15D6.jpeg

Sandy mellom en haug av elementer.

Fortsettelse følger. Men kan røpe at det som skulle være en kjapp lytt til et par låter endte med gjennomlytting av ei kraftig bunke vinyl. Dette har potensiale! Det er bare å gratulere samboeren med nok et storartet oppsett!

Sist redigert:

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.211
    Torget vurderinger
    9
    Som vi snakket om Andre så må du prøve spikes som du fikk med. Bass og presisjon i lydbildet vil komme opp i en ny divisjon :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.423
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Avsporingene dine er HFS-verdig så forsett gjerne med det! :11

Tøffe høyttalere du har fått i hus, designet matcher navnet! :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    ^^Toscana, altså. Det er deilig det!
    Toscana er vakkert, og Umbria like så (og kanskje ikke riktig så godt kjent).

Ellers: Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra dere alle.

Lyden?

Meadowlark Blue Heron 2 ble først plassert omtrent slik Cremona stod. Etterhvert skulle det vise seg at vi foretrakk å ha noe mer avstand mellom dem. De ble flyttet ut fra bakvegg for så å gå noe lenger bakover igjen. Økt avstand imellom dro opp størrelsen på lydbildet. Det ble litt mer bass når de stod tettere på bakvegg, men uten at det gav problemer med romling eller gikk særlig ut over dybdeperspektivet. Derimot hadde mellomtonen godt av litt avstand og det gav et mer åpent og luftig lydbilde.

Jeg har alltid likt Cremona og ble rett og slett satt ut i går. Dette spiller ringer rundt de gamle Sonus Faberne som til sammenligning låter lukket, ullent og udetaljert. Meadowlark har sylskarp presisjon, låter kontrollert og ekstremt detaljert, uten at det låter pågående. Med Cremona har jeg stort sett preferert å bruke tonekrontrollene i McIntosh-forforsterkeren for at det skulle bli nok trøkk nedover og ikke for pågående oppover. Med Meadowlark foretrakk vi alle tre som lyttet i går å kjøre utenom tonekontrollene (uten at jeg jobbet særlig med å justere disse i går, poenget er at det sånn umiddelbart ikke opplevdes nødvendig å justere frekvensresponsen). Veldig, veldig fornøyd med at det kunne spilles høyt, og alt vi slang på av musikk, med et så åpent og detaljert lydbilde, uten at det ble slitsom eller pågående oppover. Stjerne i boka til Meadowlark.

Bassen var uten rumling og jeg opplevde ikke problemer med stående bølger av noe slag. Det var jeg i utgangspunktet spent på. Fortsatt litt satt ut av at vi kunne leke med plassering, ulik musikk og ulikt volum uten at vi fant problemer.

Jeg vet McIntosh går for å være litt varme og seige, og det er godt mulig de har det som karakter, men her låter dette (anlegget som helhet) nå raskt, detaljert og presist, uten at jeg klarer høre at det ligger noen farging fra forsterkeriet.
    EMT-en med den gamle Shure-pickupen fikk også et nytt liv. Jeg tenkte kanskje den gamle MM-pickupen ville bli avkledt med et mer åpent lydbilde, men nei, den vokste med oppgaven. Mon tro hva man hadde fått til med en Shure V15 med SAS-nål.

Det ligger garantert mer å hente i høyttalerplassering og underlag, samtidig er det greit nå innledningsvis å kunne skli høyttalerne enkelt frem og tilbake, underlaget per nå er derfor to stk utvaskede håndklær 😂🤣

Jeg er superfornøyd! Nå er dette et anlegg som faktisk leverer ordentlig godlyd. Det har vært brukenes før, men det har ikke fenget i nærheten av hva de to andre anleggene gjør. Nå ser jeg for meg at det kan være en smakssak og humøravhengig hva man foretrekker.

Skal jeg si noe jeg skulle kunnet ønske meg mer av, så er det at det enorme lydbildet som åpnet seg når jeg drar opp volumet kunne vært opprettholdt litt lenger ned i volum. Ikke at lydbildet kollapser eller er lite på lavere volum, men der Cremonaene bare «grodde igjen» og ble pågående når man skrudde opp, så kommer det et volumnivå med Meadowlark hvor lydbildet bare blir enormt stort og «slipper». De liker tydeligvis at det spilles på litt volum.

Dessuten, de ser smashing ut sammen med Vitra Nelson benken som nå brukes som bord.

Takk til JK, her gikk en gammel drøm i oppfyllelse. Jeg husker ennå jeg hørte disse sammen med Avid Acutus hOs Planetsnapa tilbake 2006-7.

Høyttalerne er ellers såvidt små og lette at to mann enkelt kan bære dem mellom anleggene slik at de på sikt kan testes ut (ordentlig) andre steder i huset.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.211
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig artig at Meadowlarkene fungerer, og mine opplevelser med disse høyttalerne er nærmest identiske med dine Andre. En av de få ankepunktene jeg hadde med disse høyttalerne var at de ikke fungerte så bra på lavt volum. De liker å spille med litt volum og en smule krefter, men da svarer de med godlyd. Jeg kjøpte i sin tid disse høyttalerne som "ventehøyttalere" til jeg fant noe permanent, men de ble stående i over 12 år da jeg ikke fant noe jeg likte bedre :) Uansett om elektronikken ble bedre og bedre svarte Meadowlarkene og leverte.

Som jeg nevnte så vil du få ytterligere godlyd ved å bruke "pinnespikes" p.g.a. måten sokkelen er konstruert, og bassen vil strammes opp og en har da bass ned til 25 Hz ved hjelp av transmissjonslinje systemet. (Bare husk at spikesene ikke må skrues helt inn og "bunne" i sokkelen)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dere var i Umbria også? Noen stedsnavn var ukjente for meg; jeg har hverken vært i Umbria eller over alt i Toscana.

Interessante ord om Cremona versus Meadowlark. Skulle gjerne hørt dem sammenliknet selv, frafallen Serblintilbeder som jeg jo er.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Dere var i Umbria også? Noen stedsnavn var ukjente for meg; jeg har hverken vært i Umbria eller over alt i Toscana.

Interessante ord om Cremona versus Meadowlark. Skulle gjerne hørt dem sammenliknet selv, frafallen Serblintilbeder som jeg jo er.
    Vi var mye på grensen mellom Toscana og Umbria. Startet og stoppet i Roma, runden var: Orvieto, Perugia, Montepulciano, Pienza, Montalcino, Siena, Grosseto, Porto Ercole. Kun borte fem dager, så enkelte landsbyer ble bare korte stopp. Navnene i foregående innlegg er delvis hoteller som ligger på bygda eller langt inni skogen, så jeg er litt usikker på eksakt stedsnavn.

Vedrørende høyttalerne så er jo dette en litt urettferdig sammenligning siden Cremona er en enklere, rimeligere og mindre høyttaler. Tipper at Amati kanskje ville vært mer rettferdig. Jeg mener ikke å si at Cremona er dårlige, men her blir de utklasset.

JK: Morsomt å høre at mine førsteinntrykk sammenfaller med dine opplevelser. Vi byttet på sweetspot her i går, og jeg avsluttet kvelden med TV-serie, selv der var lyden merkbart bedre. Og jeg gleder meg stort til å forske vider på disse høyttalerne. Skal selvsagt teste med spikes og passende kopper (likte de du viste). Det at man må litt opp i volum oppfattes mer som at det låter enda bedre på høyt volum enn at det låter dårlig på lavt. Derfor er jeg samtidig glad for at de ikke stikker av oppover når det dras på litt. Så kan det hende at et større teppe og litt mer bøker i rommet vil bidra til bedre akustikk. Har et vitrineskap med glass i ene hjørnet, men kanskje greit å roe litt ned …

Edit: Takk JK, helt topp!

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.412
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Med unntak av Extrema låter mange sonus faber modeller dødt, blodfattig og lukket, ihvertfall hos meg. Jeg har hatt flere av dem og alltid blitt overrasket over hvordan de feiler ved direkte sammenligning med andre konstruksjoner. De nyere greiene de lager ser i tillegg helt noldus ut og det gjør det enkelt å styre unna...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Sløv 1. påskedag.

1FC70028-EF80-4E51-B23C-37865ABFFE28.jpeg
    98797F01-0B14-4E71-8BED-85F9F382A062.jpeg

FB96F0A8-358A-4974-89E8-CC0CE5FB7D9E.jpeg

Flytter litt rundt på høyttalerne. For langt frem og ut til siden og lydbildet blir stort og åpent, men noe tørt og lite mellomtone. Litt tilbake mot bakvegg, noe mer sammen og mellomtonen kommer smygende tilbake. Jeg er opptatt av hva jeg liker og ikke så opptatt av hva som er riktig.

Nei, den Capitolen fra Audio Aero skal ikke ha permanent opphold på gulvet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.273
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    938 skal IKKE stå på bunnplaten, men henge fra kanten på trerammen

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    136
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hva du mener, men den står slik den skal stå, det er sikkert.
    Det er dessverre mange myter som har en tendens til å spre seg når det kommer til EMT utstyr. 938 står akkurat like fint på bunnplaten som den gjør hengende fra kanten.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Poenget for meg med EMT er følgende:
    - Det skal spille godt
    - Det skal være originalt, noe av moroa er at fruen husker denne fra hun jobbet i NRK
    - Den står i et rom hvor kattene herjer, lokk er derfor en forutsetning
    - Den skal se bra ut
    - Det skal ikke koste stort
    - Den skal brukes med MM, ikke MC. Litt av greia er å leke, prøve nytt nytt og noe annerledes. Siden jeg har MC i de andre anleggene så er MM et poeng her.
    - Jeg kjøpte denne spilleren av en fyr som var teknisk leder i NRK (eller noe ala det). Jeg liker tanken på at jeg holder spillere original. Så kan man si at den kunne vært satt i tralle, men jeg har ikke lyst til at dette rommet skal bli et «studio». Satt opp på ei bokhylle/skuffeseksjon slik som nå så sklir den godt inn visuelt. Lokket gjør det dessuten mulig å spille selv om sola står på.

Den er flytende montert i originalt chassis, og ikke fastskrudd. Klarer derfor ikke å se at den står på bunnplata. Uansett så er det uaktuelt å modifisere denne spilleren, da er alternativet heller å kjøpe en mindre original spiller for å bygge den om.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.273
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de har uansett et sett med vinkel adaptere for å henge den nedsenket i en topp-plate, ala en PR99 eller A810 tapemaskin

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    de har uansett et sett med vinkel adaptere for å henge den nedsenket i en topp-plate, ala en PR99 eller A810 tapemaskin
    Jeg vet, jeg har slike skinner liggende. Men som sagt, jeg er primært interessert i å holde denne kompakt og intakt.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.829
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Sløv 1. påskedag.

Vis vedlegget 1115461 Vis vedlegget 1115462

Vis vedlegget 1115463

Flytter litt rundt på høyttalerne. For langt frem og ut til siden og lydbildet blir stort og åpent, men noe tørt og lite mellomtone. Litt tilbake mot bakvegg, noe mer sammen og mellomtonen kommer smygende tilbake. Jeg er opptatt av hva jeg liker og ikke så opptatt av hva som er riktig.

Nei, den Capitolen fra Audio Aero skal ikke ha permanent opphold på gulvet.
    Husk at hva du liker ER riktig.. for deg ;)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.412
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Når du drar av begge hagleløpa på en gang vet du at det virker. Jeg har hørt den spilleren, hva den står på spiller ingen rolle. Den er laget slik at Vidar Lønn Arnesen og andre med Downs kan bruke den, med polvotter og tom polpose (på hodet) kan bruke den med godt resultat. Denne hobbyen er ikke finesse. Her males ikke med mårhår, men med rull. La det synke inn. God påske.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Uansett: Jeg opplevde EMT med Shure (og det er viktig å ta sistnevnte med i regnestykket) som mer snill og tilgivende med Cremona enn nå. Når anlegget nå låter mer åpent og detaljert grunnet Meadowlark, så vokser EMT/SME/Shure med oppgaven heller enn å fremstå som sløret og med mangler. Dette var jeg litt spent på nemlig. Jeg skal teste mer fra Shure, det er sikkert.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.514
    Torget vurderinger
    5
    Er det en variant av Shure M75 som står på EMT? Denne var mye brukt av NRK, SP10 mk2 spilleren jeg kjøpte av NRK var utstyrt med M75.

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    398
    Jeg har en V15 III uten stift du kan overta gratis. Jeg har flere varianter V15, men spiller ikke mye på MM lengre. Når jeg spiller med MM foretrekker jeg OM40. @Balle Clorin har jo testet og målt flere varianter av disse erstatnings nålene, og landet vel på SAS/boron.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har en V15 III uten stift du kan overta gratis. Jeg har flere varianter V15, men spiller ikke mye på MM lengre. Når jeg spiller med MM foretrekker jeg OM40. @Balle Clorin har jo testet og målt flere varianter av disse erstatnings nålene, og landet vel på SAS/boron.
    Oi, hvilket fantastisk tilbud! Det sier jeg tusen takk for. Generøst!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    I dag har det stort sett gått i CD-avspilling. Eldre Sony CD-spiller, Cayin 265ai og Tannoy.

3A33E780-1121-4B05-BB4B-6E06F460F658.jpeg

Har begynt å rette opp feilene fra i fjor. Enten har vi glemt en pakning, eller simringen har lagt seg feil, for det pumper ut olje når motoren er i gang. Ja, ja, godt man har gamle biler å bruke tid og penger på …

EABA5EF9-A7A3-4FC4-94B2-79A99EB58300.jpeg

Bank i bordet, men Land Roveren er det jo faktisk aldri noe galt med. Ja jeg byttet radiator, men det tenker jeg kunne skjedd på hvilken som helst bil som er snart 40 år. Jeg byttet glødeplugger, men det var nok strengt tatt ikke nødvendig.
    Litt morsomt at da jeg kjøpte denne tenkte jeg at den sjeldent kom til å bli brukt, men faktum er at selv om den ikke brukes flest kilometer, så brukes den hyppigst. Bli vant til gammel Land Rover og det er den ultimat bybilen (i Oslo hvor man ikke asfalterer ordentlig og det er trangt alle veier). Ikke bryr du deg om noen rygger i støtfangeren din heller.

04DC062E-0BB1-4830-8C9C-11494FDE7F17.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn