Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da var PSU´en recapped, korroderte transistorer byttet, og litt vask etterpå med tannbørste og Acetone.
    Original transistorer orker jeg ikke å lete etter. Toshiba´s TTC004B får holde til den jobben (y)
    Da venter PSU´en bare på nye dioder.

L1030219.JPG

L1030220.JPG

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå får den så "recap" og bytte av korroderte trans´er, men den egentlige feilen tror jeg stammer fra dårlige
    gennempletteringer. Om noen med peiling husker de gamle Philips CD-print fra årgangene med TDA-1540/1541,
    hvor man bare forbandt over- og unnerside med en klatt loddetin gjennem et hol, så er denne litt mere
    avansert. Her er det stukket en slaks pinn/rør igjennem, som forbinner over- og unnerside. Dette er heller
    ikke serligt stabilt...... i hvert fald langt fra, som man lager PCB´s i dag.
    Lite utsnitt av printet....... Det er stappfullt av disse. De skal loddes veldig omhyggeligt på begge sider.

L1030221.JPG

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.513
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jada...... du snakker, som du har forstand till 😂 😂
    Gå du å få hjelp av din venn Google og søk på 2SC458/Hitachi transistor rot......
    da skriver du ALDRIG sånnt "sludder" igjen ;)
    AKAI (og flere andre) kassette- og spolemaskiner, DD-spiller med Hitachi transistorer i servo, rekken er like lang
    som veien til helvete. Det som skjer over tid er, at den korrosjonen kryper opp gjennem huset via beina,
    og når den ramme selve silicium-chippen, da går det først riktigt galt.
    Var ment som en spøk, må jo prøve å stikke et par kjepper i hjulene dine så det kanskje tar to og en halv dag å fikse spilleren. Kun misunnelsen som snakker!

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Grundet komponentmangel klarer jeg desverre ikke å erte @ragwo med, at den
    blev ferdig i dag 😂 😂
    Men hva gjør det, når man har noen aldeles velfungerende strikk-spillere i racket.
    Tid til å roe seg ned, jekke en stor pils, lene seg tilbake og nyte litt remixet Pink Floyd :love:

L1030224.JPG

L1030225.JPG

Sist redigert:

PKL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2014
    Antall liker
    180
    Sted
    Jylland
    Ja der er ikke noget bedre, end hygge efter en lang arbejdsdag;)
    Det værste er, at der kommer atter en lang arbejdsdag i morgen o_O
    Så tag en fridag :LOL:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Følte, at kroppen var i tipp-topp stand, da jeg våknet i dag, så hva er vel bedre, enn å filosofere
    litt over tingenes tillstand??
    Har ingen uheld hatt de seneste par ukene, og nå vet jeg hvorfor.
    MIN "Murphy" (@ragwo sin Murphy´s "evil twin") må ha reist på familie-besøk 😂
    Hva annet kann man konkludere, når uheldene uteblir her, og @ragwo brenner av nye transistorer
    minimum én gang om dagen?? 😁
    Så er det NÅ, man skal benytte seg av muligheten.
    Fikk et tilbudd av en av de beste herremennene på HFS for ett stykke tid siden. En DD-spille (fy faen) 😆😆
    men men men...... dette er noe av det beste, som nogensinne er laget i den sjangren = Technics.... gå å legg deg.
    Den har en feil (akkurat som Ragwo´s nedgravede sump-spillere fra fjerne østen), den finner plusselig på
    å snurre opp i flere hundre ommdreininger.... uten å advare først. Tenker (som Ragwo), at det skal jeg snillt
    klare....... hvilket henstår å se 😅.
    Fikk fortalt, at dette var en "Japan only", så jeg kunne få step-down trafo med, om jeg ville. Men etter å ha lest
    en del av manualen tenkte jeg, at dette blir ikke nødvendigt, siden det ingen steder står, at denne i det hele tatt er laget som
    Japan only-model.
    And love and behold......... se hva jeg fannt:

Vis vedlegget 1108869

Og nå kopplet til 240 volt. @Sluket ...... dette kann du gjøre på din også 🥰

Vis vedlegget 1108870

Så nå begynner den egentlige saga´en......
    Ragwo og jeg kjenner "kråkereir", når vi ser et slikt 😂
    @ragwo ...... til info kann det fortelles, at det ligger ett liknende PCB rett unner dette.

Vis vedlegget 1108871

Let the attempted repair begin (y)
    To be continued......
    Når du skal gjøre feilsøking som i dette tilfellet, hvordan går du frem?

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når du skal gjøre feilsøking som i dette tilfellet, hvordan går du frem?
    Nå var feilen jo gitt på forhånd. Vanskeligt å feilsøke på noe, som bare oppstår en gang imellem.
    Men har søkt info fra andre eiere/teknikkere på noen tyske og noen amerikanske fora, som jeg kjenner
    veldig godt, og alle var enige om to ting: Alle disse forhistoriske forsøk på gjennempletteringer må det
    gamle loddetin sukes vekk, og alle må loddes på nytt på begge sider. Det annet de var enige om, var at
    alle de små elektrolytter på 0,22 og 0,68µf som leverer hovedparten av servopulser, samt de 3 bipolare
    10µF med tiden har fått så høy ESR, at de helst må byttes.
    Og så det, jeg får øye på, som korroderte ben på transistorer og dioder. Har man hatt dette som jobb
    i tett på 50 år, får man et spesiellt "øye" på ting som ser feil ut. Vi kalder det "optisk feilsøkning" ;)
    Når det er gjort, blir den avprøvd. Virker den, så JUBII da. Kommer feilen stadigvekk, da begynner det
    lange strekket, Oscilloskop, 2 prober, multimetre kopplet op, og så er det bare å vente å se, om feilen
    inntreffer igjen, og da se, hvilke målinger som viser feil. Det kan jo ta dager/uker (bare spør @ragwo ) 😂
    så den sisste biten der håper jeg jo selvfølgelig å slippe nemt ut av.
    Håper, det var litt brukbart.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men hva var nå det???
    Mitt mens man sitter og koser seg med kaffen, strikkspilleren (den ene) holder
    på å pløye seg gjennem 4LP boxen "Pulse" med Pink Floyd, DD ligger stadig og venter på
    levering av komponenter, ringer det plusselig på døren (kommer de nå)???
    Posten var det, men ingen dioder eller kondisser.
    Han kom faen meg med en sprittny usprettet CD, jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt 😂 😂
    Hvorfor nå CD??...... Fordi den ikke fås på LP :devilish:

L1030226.JPG

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.664
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Men hva var nå det???
    Mitt mens man sitter og koser seg med kaffen, strikkspilleren (den ene) holder
    på å pløye seg gjennem 4LP boxen "Pulse" med Pink Floyd, DD ligger stadig og venter på
    levering av komponenter, ringer det plusselig på døren (kommer de nå)???
    Posten var det, men ingen dioder eller kondisser.
    Han kom faen meg med en sprittny usprettet CD, jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt 😂 😂
    Hvorfor nå CD??...... Fordi den ikke fås på LP :devilish:

Vis vedlegget 1109174
    Det er så bra! 👏 👏 🥰

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    15 grader utenfor :love: :love: ..............
    Og det var så det eneste positive å si....... så langt.
    "To be continued" skrev jeg for noen poster siden.....

Hva faen @ragwo ........ Dritsekk Her gikk jeg og trodde, at familiesammenkomsten gikk som smurt hos dere,
    og så har du uten å advare sendt "Murphy" tilbake?? :mad: ..... 😆 😆
    Som skrevet tidligere..... 2 x frakt for å få både dioder og kondisser, siden ingen steder hadde begge.
    Diodene fikk jeg i går..... dvs. halvdelen av ordren. På den sisste bekreftelses-mail stod det med helt smått:
    Den ene typen (felles katode) leveres fra Tyskland 28-3-25. Den andre typen (felles anode) leveres fra Frankrige 31-3-2025 WTF???
    Har akkurat hentet kondissene, og ja..... 20 stk. 0,22µF = OK. 10 stk. 0,68µF = OK.
    Men de 10µF BIPOLARE...... der hadde sendt alm. og IKKE bipolare.
    Så det, som skulle vært ferdigt på en dag eller to, blir senest ferdigt en gang i neste uke. Faen meg til å gråte over.
    I gode, gamle dager var Danmark et luxusland å kjøpe elektronikkkomponenter. "Århus Radiolager" .... De hadde
    simpelthen allt i store mengder. Senere kjøpt opp av ELFA, og nå er det bare et lite kontor med én mann, og alt blir
    sendt fra Holland eller liknende land i EU.
    Får drikke meg fra sans og samling i helgen, for å komme meg over Murphy´s hjemtur.
    Handlet akkurat 6 halvlitere "Indian Tonic"...... da går det vel litt fortere 😂😂😂 .
    Dere som titter innom denne kjedelige tråden ønskes en vidunderlig helg herfra solbeskinnede Danmark.
    ☀🍻🥃

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hva faen @ragwo ........ Dritsekk Her gikk jeg og trodde, at familiesammenkomsten gikk som smurt hos dere,
    Som skrevet tidligere..... 2 x frakt for å få både dioder og kondisser, siden ingen steder hadde begge.
    Diodene fikk jeg i går..... dvs. halvdelen av ordren. På den sisste bekreftelses-mail stod det med helt smått:
    Den ene typen (felles katode) leveres fra Tyskland 28-3-25. Den andre typen (felles anode) leveres fra Frankrige 31-3-2025 WTF???
    Har akkurat hentet kondissene, og ja..... 20 stk. 0,22µF = OK. 10 stk. 0,68µF = OK.
    Men de 10µF BIPOLARE...... der hadde sendt alm. og IKKE bipolare.
    Så det, som skulle vært ferdigt på en dag eller to, blir senest ferdigt en gang i neste uke. Faen meg til å gråte over.
    I gode, gamle dager var Danmark et luxusland å kjøpe elektronikkkomponenter. "Århus Radiolager" .... De hadde
    simpelthen allt i store mengder. Senere kjøpt opp av ELFA, og nå er det bare et lite kontor med én mann, og alt blir
    sendt fra Holland eller liknende land i EU.
    Får drikke meg fra sans og samling i helgen, for å komme meg over Murphy´s hjemtur.
    Handlet akkurat 6 halvlitere "Indian Tonic"...... da går det vel litt fortere 😂😂😂 .
    Dere som titter innom denne kjedelige tråden ønskes en vidunderlig helg herfra solbeskinnede Danmark.
    ☀🍻🥃
    Det er ikke sikkert det er riktig å gi Murphy skylden for alt. Kan også være vi snakker i-landsproblemer i et u-land 🤔😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja ja da....... Hva annet kunne man forventet fra Bergen?? 😆 😆
    Hvor ligger Bergen forresten?? Er det i et "I-land", et U-land eller noe helt tredie ?? 🤪
    I Bergen her på Vestlandet er alt så perfeksjonert at andre land, eksempelvis Bergen i Nederland, har tatt seg til rette og benytter merkevaren.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.513
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

Sorry, skulle advart deg!

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vel... Innen man begynner på ØL og GT...... Lodde-kolben/bolten lå jo rett fram,
    så kunne jo likegodt bytte/bruke det, jeg allerede hadde fått. Tåler et par bilder mere.
    Allt er ferdigt. Eneste som mangler nå er de 6 grønne prikkene.......

L1030231.JPG

L1030230.JPG

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Våknet allt for tidligt her til morgen.
    Rastløsheten begynner å inntreffe...... ville jo for faen bli ferdig med det der fremmedlegeme (DD) 😂
    Fikk øye på noe jeg kunne gjøre i mellemtiden.
    PLATEMATTE........ den originale. Hadde først da jeg så den tenkt at den skulle byttes.... men men men......
    Den har jo for faen profil = liten "leppe" i kanten for å passe presist på tallerken, og ingen uoriginale har
    mål, som passer på innerside av kanten på tallerken.
    Sånn her så den ut.....

L1030229.JPG

Siden den kom fra Norge, var jeg litt i tvil om den kemiske sammensettningen på driten.....
    Størknet/herdet fårefett?? Möllers Tran iblandet allt for mye Lenco-Clean?? Sitter jo nedi de små, fine
    rillene i matten, og er faen meg nesten umuligt å få vekk. Prøve å skrape med en negl tok 5 min,
    for 4mm, og så satt det stadig noe igjen.....
    Kokende vann i oppvasken med alle slags såper gjorde absolutt ingenting.
    Prøvet med rensebensin..... NOPE.
    Prøvet med Aceton......... NOPE.
    Prøvde da med "husholdningsspritt".... dere kalder vist nokk blåspritt i Norge... og se nå.......
    Det begynnte stille å oppløses....... for å størkne og feste igjen et annet sted. HELVETE :mad:
    Heiii Hasse...... Fiberklut, masser av spritt, og så bare å gnide cm. for cm......... Joda.......
    3 timer senere og vet ikke hvor mange fiberkluter, da begynnte det å smake fugl 😂😂
    En ting er sikkert..... Er så sår i fingre og håndledd nå, at jeg ikke engang klarer å mastubere
    resten av weekenden.😆😆😆
    Men..... det var verdt resultatet:

L1030234.JPG

L1030233.JPG

Har noen små halv-"soft" roterende børster til boremaskinen på vei..... Da skal den "soakes" i spritt
    og børstes en sisste gang, så støv og småpartikler kan bli helt fjernet i bunnen av rillene.
    Hadde den vært mere hård, skulle den kanskje ha hatt en tur i Degritter´n 😂😂

Nå skal jeg ha noe mere kaffe...... masse mere kaffe.
    Solen skinner. Det skulle etter værutsikten i dag bli skikkelig varmt, så kanskje Rulleskøyten skal
    ha fixet "Paddleshift" i dag også??
    To be continued 😁

Sist redigert:

PKL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2014
    Antall liker
    180
    Sted
    Jylland
    Kan sikkert bruges til den sidste finis :)
    Som salige Flemming Leth ville have sagt, prøv det et sted hvor det ikke kan ses ;)

Skærmbillede 2025-03-29 104311.jpg

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Solen skinner. Det skulle etter værutsikten i dag bli skikkelig varmt, så kanskje Rulleskøyten skal
    To be continued 😁
    Underholdende @HasseBasse ! 😅 . Hvorfra i Danmark 🇩🇰 fikk du JVC DD. spilleren fra? 😃

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Underholdende @HasseBasse ! 😅 . Hvorfra i Danmark 🇩🇰 fikk du JVC DD. spilleren fra? 😃
    OK..... Noen har litt vanskelig for det 🥰 , så prøver igjen........

Siden den kom fra Norge, var jeg litt i tvil om den kemiske sammensettningen på driten.....
    Størknet/herdet fårefett?? Möllers Tran iblandet allt for mye Lenco-Clean??
    Så den kom altså fra........... drumroll....................... 🇳🇴🇳🇴🇳🇴

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan sikkert bruges til den sidste finis :)
    Som salige Flemming Leth ville have sagt, prøv det et sted hvor det ikke kan ses ;)

Vis vedlegget 1109885
    😂 😂 😂 😂 😂
    Tak for tips, Peer.....
    Men jeg skal dæleme ikke ha silikone smurt på noget, som mine LP´er skal ligge på.!!!

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.664
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Våknet allt for tidligt her til morgen.
    Rastløsheten begynner å inntreffe...... ville jo for faen bli ferdig med det der fremmedlegeme (DD) 😂
    Fikk øye på noe jeg kunne gjøre i mellemtiden.
    PLATEMATTE........ den originale. Hadde først da jeg så den tenkt at den skulle byttes.... men men men......
    Den har jo for faen profil = liten "leppe" i kanten for å passe presist på tallerken, og ingen uoriginale har
    mål, som passer på innerside av kanten på tallerken.
    Sånn her så den ut.....

Vis vedlegget 1109863

Størknet/herdet fårefett?? Möllers Tran iblandet allt for mye Lenco-Clean?? Sitter jo nedi de små, fine
    rillene i matten, og er faen meg nesten umuligt å få vekk. Prøve å skrape med en negl tok 5 min,
    for 4mm, og så satt det stadig noe igjen.....
    Kokende vann i oppvasken med alle slags såper gjorde absolutt ingenting.
    Prøvet med rensebensin..... NOPE.
    Prøvet med Aceton......... NOPE.
    Prøvde da med "husholdningsspritt".... dere kalder vist nokk blåspritt i Norge... og se nå.......
    Det begynnte still å oppløses....... for å størkne og feste igjen et annet sted. HELVETE :mad:
    Heiii Hasse...... Fiberklut, masser av spritt, og så bare å gnide cm. for cm......... Joda.......
    3 timer senere og vet ikke hvor mange fiberkluter, da begynnte det å smake fugl 😂😂
    En ting er sikkert..... Er så sår i fingre og håndledd nå, at jeg ikke engang klarer å mastubere
    resten av weekenden.😆😆😆
    Men..... det var verdt resultatet:

Vis vedlegget 1109871

Vis vedlegget 1109873

Har noen små halv-"soft" roterende børster til boremaskinen på vei..... Da skal den "soakes" i spritt
    og børstes en sisste gang, så støv og småpartikler kan bli helt fjernet i bunnen av rillene.
    Hadde den vært mere hård, skulle den kanskje ha hatt en tur i Degritter´n 😂😂

To be continued 😁
    Du skal ha 👏 (y) for innsatsen!

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.559
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vel.....
    Det gikk jo som det skulle 😆
    Bilen likner på en byggeplass innvendig. Ratt et sted, airbag et et annet sted, skruer og deksler overallt,
    Paddelshift kontakter, hornkontakter, printplater og ledninger i stuen... og kom så ikke videre.
    Kompissen nede ad veien kom syklende forbi..... Øl...... en mere øl.... Bunnahabhain m.m.
    Paul Banks på strikkspiller og til slutt Dee Dee Bridgewater "Live At Yoshi´s" på CD.......
    Nå.... flere øl og flere whiskies senere er det bare CD som gjelder (balansen en anelse annerledes
    enn vanligt) 😂
    En CD som annbefales på det kraftigste, om man liker "koseBlues" (nei ikke deg @bluesbreaker ) 😂🥰
    så er det denne. Eric Bibb, Rory Block & Maria Muldauer i skjønn sammenblanding er intet minndre enn
    storkos (når man er litt semi besoffen) 😂😂😂

L1030235.JPG

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn