Hjemmekino forsterker til tokanals lyd

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Hei jeg lurer på å kjøpe en ny Hjemmekino reciever i 10k klassen,Pioneer eller Onkyo el.da jeg setter sammen et kino anlegg.Spørsmålet er hvordan denne vil lyde i ren stereo,blir det nedtur i forhold til en integrert i 6tus.klassen?høyttalerene er Dynaudio Focus gulvstående.:cool:
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

Du kan jo se mine betraktninger rundt dette her (s.84):

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Selv om innholdet i denne artikkelen selvfølgelig er satt på spissen (noe et par aktører her på sentralen aldri helt forsto),
er det ikke komme unna at dette er en spøk basert på kjennsgjerninger. Bruker du et tilsvarende beløp på to stereokanaler
som du bruker på fem, syv eller flere kanaler (og alt det andre du får med "på kjøpet") så vil du få mer for pengene.
Har du musikk som viktigste fokusområdet får du bedre lyd med en stereoforsterker, også om du går litt ned i pris.
Sjekk også bruktmarkedet for gode kjøp. Selv eldre (og derfor billigere) stereoforsterkere kan være vel verdt å vurdere.

Du har et par meget gode varmtklingene høyttalere, men de er ikke de letteste i verden å drive. Med en surroundreceiver
i ti tusen kroners klassen er jeg redd det fort låter litt pudding. Finn heller en god nøytral klingende stereoforsterker
- gjerne med godt med effekt og solide strømressurser - for å drive disse. Bruk 6, 10 eller gjerne ennå flere tusen på en god
stereoforsterker - ny eller brukt.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.405
Antall liker
3.600
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hva med å kombinere hjemmekinorecieveren med en god effektforsterker til frontene? Receivere i den prisklassen har vel ofte preout?
 
T

tce-teams

Gjest
Kjøp ein god hjemmekino reciver og ein effektforsterker , så får du også god lyd i 2 kanals stereo. Ligger ein marantz sr 6007 til 6995,- på soundgarden , kan anbefale disse surround reciverene , di er ganske varm og fyldig i lyden. Og denne har også pre out for effektforsterker og 2 subwoofere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hei jeg lurer på å kjøpe en ny Hjemmekino reciever i 10k klassen,Pioneer eller Onkyo el.da jeg setter sammen et kino anlegg.Spørsmålet er hvordan denne vil lyde i ren stereo,blir det nedtur i forhold til en integrert i 6tus.klassen?høyttalerene er Dynaudio Focus gulvstående.:cool:
Sorry to say, men det kan det fort bli. Ville heller sett etter en god stereoforsterker med musikalske kvaliteter, og koblet den til en kinoforsterker via en prossessorloop.

Eventuelt bare prøvd litt med film i to gode kanaler først, kan hende du vil finne det høyst tilfredsstillende selv uten senter og bakkanaler.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Forforster-delen i selv ganske dyre surround-receivere kan også være ganske røtne. Gunnar gir et godt råd angående en ren stereoforsterker av god kvalitet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
...På den annen side er prisene til de grader presset i hjemmekinomarkedet enn på hifi-markedet, og man kan ende opp med å få mye for pengene også. Spesielt dersom man kan ha bruk for noe av funksjonaliteten en AV-receiver gir på kjøpet. Romkorreksjon, innebygget DAC, HDMI, sub-utgang, airplay, etc.

Tror ikke man behøver å være SÅ rask eller bastant med å avskrive dette. Det sitter sikkert samme IcePower/PWM/Klasse D-trinn i mange AV-receivere som i mange anerkjente stereoforsterkere.

Verdt en lytt, tror jeg. Om ikke annet så bare for å ha testet (fordommene sine).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
...På den annen side er prisene til de grader presset i hjemmekinomarkedet enn på hifi-markedet, og man kan ende opp med å få mye for pengene også. Spesielt dersom man kan ha bruk for noe av funksjonaliteten en AV-receiver gir på kjøpet. Romkorreksjon, innebygget DAC, HDMI, sub-utgang, airplay, etc.

Tror ikke man behøver å være SÅ rask eller bastant med å avskrive dette. Det sitter sikkert samme IcePower/PWM/Klasse D-trinn i mange AV-receivere som i mange anerkjente stereoforsterkere.

Verdt en lytt, tror jeg. Om ikke annet så bare for å ha testet (fordommene sine).
Nå har ikke jeg veldig bred erfaring med forskjellige hjemmekinorecievere, men har både en hjemmekinoforsterker og et stereo forsterkersett hjemme. Selv om begge hadde relativt høy nypris, og kinoboksen var desidert dyrest, er det ingen som helst tvil om hva som låter mest engasjerende og involverende på musikk hjemme hos meg. Så jeg vil vel si at jeg har foretatt en sammenligning som iallfall er relevant for min egen del. Tokanals anlegget låter best, sånn er det bare.

PS. Ingen av forsterkerne mine er klasse D eller såkallt digitale.

Men jeg er enig i at man bør sammenligne og lytte med egne ører, mine preferanser er jo ikke allmengyldige.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.211
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
1
Uansett hva valget faller på i denne omgang, vil jeg gi følgende to råd:
- Hvis trådstarter velger en surroundreceiver, pass på at den har pre-out for frontkanalene. Men det har så gost som alle i denne prisklassen.
- Hvis trådstarter velger en stereoforsterker, sørg for at den har prosessorinngang (HT-bypass). Da kan han senere utvide til multikanal, uten at det går ut over kvaliteten i stereo.

Man FÅR mer kvalitet for pengene med en stereoforsterker. Men forskjellen er langt mindre enn enkelte hevder i frodige tidskriftartikler... :)
 
Topp Bunn