Hjerneforråtnelse del 3

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
På tide at den kjente rasisten Astrid Lindgren blir satt på plass !!

Nei seriøst: Det vi er vitne til er en forflatning av samfunnet, et "minste felles mulitiplum" samfunn. Det er både trist og farlig.

Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner, og bygges av "do gooders". Så neste gang min lille datter ser en somalier skal jeg si: "Han skal ikke kalles neger, han er en sydhavsmann" ?? Avkommet vil sikker respondere med "Jævla søring!"

Det er ikke greit !
 
K

kbwh

Gjest
Det er ikke greit nei. Det er knefall, og den samme mekanismen som ved disse Mohammedtegningene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Pass nå på hvordan du bruker ordet "barn", Honkey! Noen kan føle seg støtt og assosiere seg med ord som "barnslig" og andre nedverdigende begreper.

Jeg foreslår at vi går over til å kalle det "potensielt voksne" istedet. Det gir mer lovnad om full utvikling og vil virke mer inspirerende på den det gjelder, som ellers vil føle seg stemplet av samfunnet og føle maktesløshet i forhold til å komme seg videre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Takk for den presiseringen Roffe. Jeg er veldig glad for at dette ble satt på plass!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Hva med indianer, eskimo osv..
Må vi kutte ut Sølvpilen og Hiawata og, dette er tragikomisk..
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Ja grøss og gru slikt kan vi ikke ha noe av ::)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
For meg signaliserer Negerkonge en mørk person i bastskjørt, fjær, gullkrone og med uinskrenket makt. Sydhavskonge blir tamt.
 
K

kbwh

Gjest
En kompis lærte oss denne "kampsangen" i studietiden:

Jeg har ei tante på Hawaii-ai-ai
Hu har ei *PIIIP* som en hai-ai-ai
Og når negerkongen kommer
Med lommene fulle av kordonger

Vi lærte aldri de to siste linjene.

Uansett ville vel sydhavskonge kunne gått inn her uten problemer siden Hawaiiøyene ligger i syden på et vis. Sydhavskonge kunne jo bli problematisk hvis det skulle erstatte negerkonge og negeren faktisk var konge på Peter I Øy (og som man ville fryse med det antrekket).
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vi, eller noen, er i ferd med å gjøre det som i Norge er et nøytralt ord om til et skjellsord. Neger er på ingen måte nedlatende eller rasistisk det er et nøytralt, greit ord i Norge. At man bruker nigger nedlatende andre steder forandrer ikke på ”vårt” ord og vår oppfatning av det. Hva med Niger og Nigeria, de må vel skifte navn de og nå? Hvor skal dette ende?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Som jeg har antydet før, aner jeg konturene av at vi 'feier dritten under teppet' her.

Egyptere, libyere og tunisiere er afrikanere. Negre er de ikke. Han taxisjåføren i TV-reklamen (æ e' i fra Harstad) er neger, men nordmann. 'Neger' sier noe om genetisk avstamming, men ingen ting om statstilhørighet (eller nåværende tilknytning til kontinentet afrika).

Legg merke til hvordan USA lenge kalte all motstandskamp i Irak 'terrorisme'. Et militært angrep mot militære mål er ikke terrorisme. Man har for retoriske formål tatt et eksisterende negativt ladd ord og fylt det med en aktivitet man ønsker å diskreditere. Språket står i fare for å miste et ord for illegitime angrep mot sivile. Dermed slår det tilbake på dem selv.

Vi tar ord ut av språket eller fyller dem med innhold tilpasset allverdens politiske agendaer. Den opprinnelige betydningen utvannes.

Språket vårt kan snart ikke brukes til annet enn retorikk og reklame. Det er trist og farlig i en tid hvor vi virkelig trenger å kommunisere med presisjon om konfliktfylte temaer.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ja, tenk om potensielt voksne skulle flaskes opp på skumle ting som Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner.

Følgende sangutdrag bør jo ikke vises for lettpåvirkelige potensielle voksne:

Vesle Hoa
-------------
Tekst og melodi: Thorbjørn Egner

Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa
Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa
Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av strå
Men Hoa likte buksa godt, for han var en ekte hottentott

Han bodde i en negerkrål, for det gjør hottentotter
Der bodde også kongen sjøl og kongens undersåtter
Og kongen han var tykk og blid og hadde ring i nesa si
Det syntes han var veldig flott, for han var en ekte hottentott

[...]

Ref: http://www.allsang.net/sanger-historier/barnesanger/Vesle-Hoa.htm
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Pass nå på hvordan du bruker ordet "barn", Honkey! Noen kan føle seg støtt og assosiere seg med ord som "barnslig" og andre nedverdigende begreper.

Jeg foreslår at vi går over til å kalle det "potensielt voksne" istedet.  Det gir mer lovnad om full utvikling og vil virke mer inspirerende på den det gjelder, som ellers vil føle seg stemplet av samfunnet og føle maktesløshet i forhold til å komme seg videre.
Eller på engelsk "Chronologically Challenged Person". klinger ikke like bra på norsk dog.
 
K

kbwh

Gjest
Hvordan skal det gå med Agatha Christies "Ti små negerbarn"?
Den heter "Ten little niggers" på originalspråket, forresten.

Tittelen hentet damen fra en barneregle.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvordan skal det gå med Agatha Christies "Ti små negerbarn"?
Den heter "Ten little niggers" på originalspråket, forresten.

Tittelen hentet damen fra en barneregle.
An unknown number that may or may not be ten horizontally challenged and distictly pigmented persons.
 
K

kbwh

Gjest
Hvorfor horizontally challenged? Er disse barna nødvendigvis fete?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Råtne er dere ;D
Zomby_Woof er den eneste som viser tegn til intellekt

Norge er i forandring, vi har fått et internationalt mangfold på godt og vondt.
Takket være bla. nazistene og vennene deres er "gamle" ord som neger blitt et skjellsord. Vår oppfatning av slike ord er nedverdigelse, og vi trenger nye ord som ikke stigmatiserer.
Når mennesker viser motstand mot fornyelse av språket, hva sier det om dem?
Er de for dumme til å kunne lære seg nye ord?
Er de rasister?
Eller er de for uintellignete til å forstå hva som skjer i samfunnet?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg vil ta ordene tilbake fra idiotene. I Tysklands finnes det idioter som bruker det norske flagget som symbol på sitt forvrengte verdensbilde. Vil du ha nytt norsk flagg?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
'Lille Hoa' er et rasistisk makkverk!

Det er ikke ordene 'hottentott' eller 'neger' som gjør den rasistisk. Det er den stereotype og nedlatende beskrivelsen av dem som er rasistisk. La oss heller glede oss over Egners gode historier.

Historiene om Pippi og hennes negerkongepappa er ikke rasistiske. Skjønt Pippis pappa kunne vært svart på TV. (Jeg mener å huske, fra min barndom, en kar som lignet litt på Bud Spencer). En neger med et rødhåret fyrverkeri av en unge er vel ikke spesielt rasistisk? Hvor er Pippis mamma? Hun som nødvendigvis var negerkongens dronning?
 
K

kbwh

Gjest
"lille Hoa" ville ikke blitt skrevet slik i dag, men å kalle den et makkverk er å dra det langt synes jeg.

Egner er vel på bærtur når han beskriver kokkens eskapader, men ellers er det da en riktig oppbyggelig historie om en liten gutt som redder dagen.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Å fjerne ordet neger fra enhver positiv assosiasjon vil bare få dagens unger til å oppfatte dette ordet som negativt, i stedet for å beholde det og gi det en bra betydning, som det har for mange av oss. Sangen om vesle Hoa var en av mine favoritter faktisk, den var spennende, det var tøft arrangement/ fin melodi, og vesle Hoa var jo en helt der han reddet hele stammen. Nå har politisk korrekthet helt gått til hodet på noen igjen, dette er bare utrolig frustrerende, eller ufrivillig komisk, men med sørgelige konsekvenser.
Hoa et rasistisk makkverk, dette er det dummeste jeg har lest på lenge, kan du fortelle meg hva som er rasistisk i den sangen Zomby?
Om det ikke er noe galt i å være neger, så er heller ikke ordet som beskriver disse menneskene nedlatende, dette er så misforstått at det er til å grine av.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg vil ta ordene tilbake fra idiotene. I Tysklands finnes det idioter som bruker det norske flagget som symbol på sitt forvrengte verdensbilde. Vil du ha nytt norsk flagg?
Språket og flagget, er det samme sak?
Et "pervertert" ord kan vi antakelig aldri få tilbake...
Men om noen drar flagget i søla, så kan det vaskes. En tydelig beskjed er nok på sin plass. Hva med bøter i størrelseorden 10 ganger total fortjeneste på salget?
Loven finnes jo, det er forbudt å skjende flagget
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Å fjerne ordet neger fra enhver positiv assosiasjon vil bare få dagens unger til å oppfatte dette ordet som negativt, i stedet for å beholde det og gi det en bra betydning, som det har for mange av oss.
Nazistene var de første til å bygge skikkelige veier. De oppførte praktfulle byggverk, de var først til å bruke film i valgkampanjer og de var først på å skape holdningsendringer mot tobakksrøkning.
Det er sikkert mange som føler at ordet nazisme også er negativt ladet, har du noen forslag til hvordan vi gir det en bra betydning?
 
K

kbwh

Gjest
Om språk og flagg er samme sak? Det er nok å det noe langt.
Flaggs symbolbetydning og ords symbolbetydning kunne det være interressant å diskutere selvfølgelig, men kanskje ikke her.

Prinsipielt er jeg sterkt imot å tukle med Lindgren og å nulle Egner.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Nazistene var de første til å bygge skikkelige veier. De oppførte praktfulle byggverk, de var først til å bruke film i valgkampanjer og de var først på å skape holdningsendringer mot tobakksrøkning.
Det er sikkert mange som føler at ordet nazisme også er negativt ladet, har du noen forslag til hvordan vi gir det en bra betydning?
Meningsløst. Alle vet hva hva nazismen står for og ingen (uten de selv) ser noe positivt i det. Neger er bare et ord, negre er bare mennesker, hvem er det som synes at dette er et galt ord egentlig, hvortid skjedde det og hvordan? Jeg skjønner ikke dette i det hele tatt, jeg hører noen sier det er galt men aner ikke hvorfor.


Om noen har problemer med ordet neger så bør de heller gå i seg selv og sine egne fordommer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hoa et rasistisk makkverk, dette er det dummeste jeg har lest på lenge, kan du fortelle meg hva som er rasistisk i den sangen Zomby?
Det har jeg allerede gjort. Teksten er full av stereotypier og nedlatende beskrivelser av negre som primitive.

At sangen har en feiende flott melodi og en hådtverksmessig brilljant tekst endrer ikke dette.

Politisk korrekthet handler om å flyte med strømmen. Det handler om å mene noe fordi andre mener det. Jeg er skyldig i mye, men ikke politisk korrekthet. Hvis du spanderer litt enkel analyse av mine innlegg vil du finne ut to ting:

-Jeg argumenterer mot det vanlige synet om at ordet neger er rasistisk i seg selv.

-Jeg begrunner mitt standpunkt på selvstendig grunnlag.

Hvis dette virkelig er det dummeste du har lest på lenge -les mer!!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg skal være enig i en ting: Den hadde ikke blitt skrevet slik i dag, og den beskriver et syn på negre fra Afrika som ikke er gangbart i dag.

Men derfra og til å begynne å skrive om alle eldre skrifter blir latterlig. Alt må sees på i lys av den tiden det ble skrevet. Det klarer de fleste.

Hva med å skrive om Koranen?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det har jeg allerede gjort. Teksten er full av stereotypier og nedlatende beskrivelser av negre som primitive.

At sangen har en feiende flott melodi og en hådtverksmessig brilljant tekst endrer ikke dette.

Politisk korrekthet handler om å flyte med strømmen. Det handler om å mene noe fordi andre mener det. Jeg er skyldig i mye, men ikke politisk korrekthet. Hvis du spanderer litt enkel analyse av mine innlegg vil du finne ut to ting:

-Jeg argumenterer mot det vanlige synet om at ordet neger er rasistisk i seg selv.

-Jeg begrunner mitt stanpunkt på selvstendig grunnlag.

Hvis dette virkelig er det dummeste du har lest på lenge -les mer!!

Jeg ser ennå ikke noe rasistisk i denne sangen, kan du nevne et konkret eksempel?
Negrene i Afrika lever/levde i stammer, og det hender / hendte vel at de kriget og angrep hverandre de som andre. Skal man slutte å vise indianerfilmer også av samme grunn? De fremstilles jo ofte som primitive, og mange mennesker lever jo også primitivt i dag, uten at det er noe galt i det.

Andre diskuterer også dette, og så langt jeg leste var det ingen som syntes ay neger var er galt ord...:

http://snakk.nrk.no/debatt/showthread.php?s=d92d9f8f461ccb1c43e58092ecd59379&threadid=75019
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg husker jeg leste en av mine barnebøker for min eldste datter for en del år siden. Lurer på om det var "Skatten på sjørøverøya", i hvert fall var det noe i den genreen. Men i den boka kalte de alle de innfødte konsekvent for "svartinger"!!! Det ervel enenste gang jeg her vært fortvilet over å lese en bok for ungene... det skal tilståes at jeg sensurerte og omskrev lynraskt en god del passasjer underveis i den boka...
Men å fjerne sanger av Egner, som Lille Hoa nærmer seg i grunn historieforfalskning. Jeg er red vi driver å bygger oss et nesten nulltoleransesamfunn, der intet feil må sies eller sees, men så lenge det foregår i det lukkede rom er alt lov. Dette er en skummel vei!

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil på ingen måte 'fjerne' Egner, Honkey. Men barn klarer ikke å forholde seg kritisk til sanger som 'lille Hoa'. Derfor har slike sanger (det finnes mange andre, og sikkert mye verre) bare verdi som kulturhistoriske dokumenter. De er ikke egnet for barn (eller voksne) som sluker alt rått.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg er totalt uenig med deg Zomby, sangen om Hoa har vært med på å gi meg et positivt syn på negre og hottentotter.

Kom ellers over en politisk korrekt omskriving, litt ujevn rytme, men noe må man ofre..:

Det var en liten gutt med afrikansk opprinnelse som hette Vesle Hoa
Han hadde en imitert fjær på hodet sitt og piercing i stortåen
Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av ubleket strå
Men Hoa likte buksa godt, for han tilhørte San-folket

Han bodde i en afrikanerkrål, for det gjør visst San-folket
Der bodde også kongen sjøl og kongens likeverdige medborgere
Og kongen han var overvektig og blid og hadde ring i nesa si
Det syntes han var veldig flott, for han tilhørte San-folket

Og krålen den var gjerdet inn med staur på alle kanter,
det er denne inngjerdingen som gjør at begrepet krål kan benyttes,
til tross for at krål oftest er forbundet med et innhegnet område for buskap
det er altså ikke Thorbjørns budskap at San-folket er krøtter

San-folket bodde altså i en bosetting innhegnet av forsvarsgrunner,
Og rundt omkring sprang nesehorn og ville elefanter
Når Hoa gikk med kameraet sitt han speidet hit og speidet dit
Han passet seg for stort og smått, for han tilhørte San-folket

Så hendte det en stille kveld og det var mørkt i skogen
Da våknet Hoa av seg selv og syns han hørte noen
Han skjønte noe galt var fatt, han lyttet i den stille natt
Han hørte trinn og visste godt at dette var ikke noe medlem av San-folket

Og det var ikke nesehorn, og det var ingen løve
Det var nok Babu stammens folk som kom her for å skaffe seg tilgang til San-folkets ressurser
De kom nok her på natterov mens San-folket sov
Men Hoa skjønte faren godt, for han tilhørte San-folket

Han smøg seg ganske stille ut, han stanset for å lytte
Og ålet seg forsiktig fram til trommeslagerns hytte
Han grep de største trommene og trommet vil og brummende
Og vekket både stort og smått, og opp sprang hvert eneste medlem av San-folket

Da Babu stammen stormet fram med skrik som kakaduer
Stod alle medlemmene av San-folket klar med konfliktmeglingsrepresentant fra fredsnasjonen Norge
Partene samtalte om sine uenigheter og kom frem til våpenhvile
Så var det atter trygt og godt, det skyldtes til en viss grad et lite medlem av San-folket men selvfølgelig også den norske utsendingen

Og kongen var så veldig glad og alle var så glade
Og kokken bakte sukkerfritt, økologisk brød og laget rettferdig sjokolade
Så danset de den hele dag til kongens store velbehag
De danset etnisk afrikanske danser, for det gjør medlemmer av San-folket

Og Hoa måtte komme bort til selve kongens trone
Og kongen gav ham en klapp på skulderen og tilbud om å representere San-folket i utenrikssaker
Og kongen sa, blant våre menn og kvinner skal du være en venn
Og være velkommen til å delta i våre møter med NORAD, for du er en førsteklasses representant for San-folket.

;D


Ellers finner jeg ordet kjerring nedverdigende og krever at man slutter å synge sangen: Kjerringa med staven.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg er ikke ute etter et "null toleranse" samfunn, ønsker bare å sette fingen på det faktum at verden er gått videre. Den er forandret og ting som skjedde før er historie.

Noen av oss ser at religionene som ble skrevet for lenge siden også passer dårlig inn i dagens samfunn. Vi hadde aldri hatt en kvinnelig biskop i Norge om man skulle følge de kristnes regler.
Innen det tema kan det fort bli store forandringer om stat og kirke skilles.

Men altså, negre bodde i stråhytter og spiste hverandre, danset hedenske danser og var lavmåls dengang mye av disse omdiskuterte sangene ble forfattet. Nå vet vi at negre også er mennesker med samme intelligens som oss "andre". Da er det også på tide å kalle dem noe annet

Men hvis "veldig veldig" er hele vokabularet man har for noe som er storveis, flott, enormt osv. så kan vi vel ikke forvente annet enn "neger" heller... ;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg vil på ingen måte 'fjerne' Egner, Honkey. Men barn klarer ikke å forholde seg kritisk til sanger som 'lille Hoa'. Derfor har slike sanger (det finnes mange andre, og sikkert mye verre) bare verdi som kulturhistoriske dokumenter. De er ikke egnet for barn (eller voksne) som sluker alt rått.
Tror du at sanger á lá Lille Hoa har gjort vår generasjon til rasister? Det har jeg veldig vondt for å tro på! Det å tolke noe nedverdigene i begrepet "neger" er av relativt ny dato, og en kan spørre seg om de som først bar fram det budskapet er de faktiske spredere av de farlige strømningene. Vi lever i en økende humor- og språkparanoia! Om barn sluker alt rått, går det til helvete uansett. De skal altså ikke tåle å høre orde "neger" i et eventyr, men å se drap på TV er i orden. Dette blir så utrolig dumt at jeg har vondt for å tro det jeg ser og hører. Det er oss som foreldre som skal sørge for å lage seriøse borgere av ungene våre. Ved å fortelle dem at ordet "neger" er fy-ord gjør vi bare verden mer komplisert. Negro betyr ganske enkelt svart, og det er en fargeangivelse, er det et problem?
Noen her som har sett "Terkel i knipe"? En vidunderlig sjuk og herlig barnefilm, laget av folk som veit at unger nettopp IKKE sluker alt rått. Fram med rampungene! :)

Honkey
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Det vi diskuterer her kan sees på som omvendt rasisme. Vi er så redde for å såre at vi tar fra mennesker deres identitet. Hva skal negrene kalle oss? Da kan jo ikke de si hvite, eller hva nå det heter på deres språk.
Ordet neger betegner en person som er sort som bor syd for Sahara, det er sikkert noen her som kan finne opprinnelsen til det.
Hvis noen tar anstøt av å lese 50 år gamle tekster hvor man nå kan legge en annen betydning i ordene bør de holde seg til å lese kun nyutgitt materiale.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg er ikke ute etter et "null toleranse" samfunn, ønsker bare å sette fingen på det faktum at verden er gått videre. Den er forandret og ting som skjedde før er historie.
I Huxleys 1984 har de et departement som heter historiomskrivningsdepartementet (tror jeg).
Er det et slikt du ønsker deg?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hvis man leser slike historier for barn så synes jeg ikke man skal sensurere, men forklare at mennesker har forskjellig hudfarge, men at vårt multikulturelle samfunn slik det fremstår idag er veldig forskjellig fra den tiden f.eks pippi langstrømpe ble skrevet på. Også små barn vil kunne relatere seg til en slik forklaring.
 
P

Parelius

Gjest
I Huxleys 1984 har de et departement som heter historiomskrivningsdepartementet (tror jeg).
Er det et slikt du ønsker deg?
(psst Oddgeir, Orwell. Huxley skrev Brave New World)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Tror du at sanger á lá Lille Hoa har gjort vår generasjon til rasister? Det har jeg veldig vondt for å tro på! Det å tolke noe nedverdigene i begrepet "neger" er av relativt ny dato, og en kan spørre seg om de som først bar fram det budskapet er de faktiske spredere av de farlige strømningene. Vi lever i en økende humor- og språkparanoia! Om barn sluker alt rått, går det til helvete uansett. De skal altså ikke tåle å høre orde "neger" i et eventyr, men å se drap på TV er i orden. Dette blir så utrolig dumt at jeg har vondt for å tro det jeg ser og hører. Det er oss som foreldre som skal sørge for å lage seriøse borgere av ungene våre. Ved å fortelle dem at ordet "neger" er fy-ord gjør vi bare verden mer komplisert. Negro betyr ganske enkelt svart, og det er en fargeangivelse, er det et problem?
Noen her som har sett "Terkel i knipe"? En vidunderlig sjuk og herlig barnefilm, laget av folk som veit at unger nettopp IKKE sluker alt rått. Fram med rampungene! :)

Honkey
Helt enig, du fremstår f.eks ikke på noen måte som rasist, selv om du i din oppvekst leste bøker der man omtalte noen som svartinger.
Det er bla. slike hysteriske ting som dette som er med på å gjøre at ordet rasisme er i ferd med å miste sin betydning. Det brukes snart om alt, fra legitim kritikk av mennesker med annen hudfarge til slikt som dette og gjør at det å bli kalt rasist ikke er noe man reagerer på lenger, ordet er utvannet og har mistet sin kraft.



Negre bor og bodde i stammer i Afrika, hva i alle dager er negativt med fortelle om det? Samer bor og bodde i telt, det samme gjør/ gjorde indianerne. Eskimoer bor/bodde i iglo... osv.
Den ene dagen er det viktig å fokusere på urbefolkninger og deres levesett, og den neste er dette nedverdigende.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
(....)Om barn sluker alt rått, går det til helvete uansett. (....)
Må jeg minne om at den aktuelle generasjonen fortsatt tror på julenissen?

At det synet som ligger i en barnesang nyanseres gjennom oppveksten er nærmest selvsagt. Det er ingen grunn til å tro at man blir rasist som voksen fordi man sang 'Lille Hoa' som barn. Men barna risikerer å møte negre lenge før de møter sannheten.
 
Topp Bunn