Z
Zomby_Woof
Gjest
Fy faen som du skaper deg.Kom ellers over en politisk korrekt omskriving, litt ujevn rytme, men noe må man ofre..:
Fy faen som du skaper deg.Kom ellers over en politisk korrekt omskriving, litt ujevn rytme, men noe må man ofre..:
Sorry, sånn kan det gå når fingrene går fortere enn hjernen.(psst Oddgeir, Orwell. Huxley skrev Brave New World)
Hva mener du, er det ikke sånn vi vil ha det da?Fy faen som du skaper deg.
Regner du det å møte en med sterkt pigmentert hudfarge med genetisk opprinnelse fra sydligere strøk for en risiko for de potensielt voksne?Men barna risikerer å møte negre lenge før de møter sannheten.
Jeg mener at denne sangen egner seg til å fylle ungene med et fordomsfullt og stereotypt verdensbilde som gjør dem til potensielle mobbere.Regner du det å møte en med sterkt pigmentert hudfarge med genetisk opprinnelse fra sydligere strøk for en risiko for de potensielt voksne?
Det er vel uansett mye mer fordomsfullt enn innholdet i sangen om vesle Hoa.
Vet du hva, dersom våre potensielt voksne er så hjelpeløse, da er vi fortapte. Vær så vennlig skill snørr og barter.Jeg mener at denne sangen egner seg til å fylle ungene med et fordomsfullt og stereotypt verdensbilde som gjør dem til potensielle mobbere.
Honkey, har du lest alle innleggene mine i denne tråden?
Jeg kan gjerne påta meg skylda som brusehode!Jeg skjønner ikke helt at det skal ta av sånn jeg heller.
Jeg mener bare at det er en ganske dårlig barnesang. Det er ikke værre. Kanskje ordet 'makkverk' er i overkant.
Jeg mener da ikke at dette er noe som setter verden i stor fare, eller stimulerer rekruttering til Vigrid fra barnehagene.
Melodramaet er det ærlig talt et annet brusehode som har stått for.
![]()
Brusehode er det meg det da?? Hva er et brusehode?
Når jeg for en gangs skyld er enig med Honkey, selv da tar jeg feil :-/
Jaja. Mitt poeng var bare at jeg ikke liker at noen skal ta fra oss et helt greit ord, stemple det som skjellsord og ikke engnag erstatte det med noe annet. Ingen jeg kjenner tenker på eller bruker neger som skjellsord, om det er barna du bekymrer deg for og deres eventuelle fordommer Zomby, da har du mye å ta fatt i.
Snøhvit og de 7 dvergene, Nisser og dverger bygger i berger Er ikke dette mye verre? Her stempler man mennesker med en genetisk feil som underjordiske, på linje med nisser og troll. Nå liker ikke dvergene å kalles dverger heller lengre, de har gjort noe med det, de har funnet et nytt ord de heller vil bli kalt: kortvokst. Helt greit, jeg kan mer enn gjerne si kortvokst jeg, men ordet dverg er likevel ofte brukt om disse, samtidig som man stigmatiserer denne gruppen i barnelitteraturen. De såkalte mongolide har skiftet navn til Downs syndrom, helt greit det og om de heller ønsker dette, poenget er, de har kommet opp med et nytt ord.
Så har man stemødrene. Nå er man ikke født stemor, men mange barn opplever etter hvert å få en, med det ryktet stemødre har på seg vil jeg tro at det kan ta nattesøvnen fra mange små med tanke på hva de kan ha i vente.
Det er ikke barnelitteraturen eller barne-tv som skal oppdra våre barn og gi dem de viktigste verdiene og syn på livet, det er foreldrenes jobb å fortelle hva som er rett og galt. Selv synes jeg at enkelte barneprogram er i overkant indoktrinerende, om du følger med litt på barne-tv så ser du at det ofte ligger skjulte meninger under. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men man kan jo spørre seg om dette egentlig er deres jobb i så stor grad som de ser ut til å mene det.
Folk oppfatter ting forskjellig, folk bruker ord forskjellig. Om man ikke liker negre, så hjelper det ikke å forby ordet, det er ikke der fordommene ligger. Om man skal fjerne ordet neger fra det norske språk, så må man erstatte det med et annet og like godt ord. Afro for eksempel En afro, afroen, flere afroer
Men man kan ikke ta vekk et ord som er i bruk, uten å erstatte det med noe bedre.
Det gjør du nok, men det er jo alltid kjekt å være flere ...jeg er i alle fall enig med deg. (tar vel jeg også feil da..)
christian
Uten at jeg har noe bedre ord for mørkhudede mennesker med krøllete hår og typisk afrikansk utseende enn neger, så tenker jeg at noe av grunnen til at man ønsker nye ord for ting er at enkelte av de gamle er blitt dårlige.Folk oppfatter ting forskjellig, folk bruker ord forskjellig. Om man ikke liker negre, så hjelper det ikke å forby ordet, det er ikke der fordommene ligger. Om man skal fjerne ordet neger fra det norske språk, så må man erstatte det med et annet og like godt ord. Afro for eksempel En afro, afroen, flere afroer
Men man kan ikke ta vekk et ord som er i bruk, uten å erstatte det med noe bedre.
Dette er jeg da enig med deg i. Kan du ikke begrense deg til å krangle om det vi er uenige om?Mitt poeng var bare at jeg ikke liker at noen skal ta fra oss et helt greit ord, stemple det som skjellsord og ikke engnag erstatte det med noe annet. Ingen jeg kjenner tenker på eller bruker neger som skjellsord(...)
Skal man måtte begrense seg her og nå... jøje meg.Dette er jeg da enig med deg i. Kan du ikke begrense deg til å krangle om det vi er uenige om?
Det skal du slippe.Jeg er ikke redd for ordet neger.
Hvis du fortsatt ikke skjønner det, så kan jeg poste dette innlegget en dullion ganger til.
Som om det ville gjøre noe forskjell.. :![]()
Problemet er ikke ordene, problemet er at de med rasisistiske holdninger får lov til å misbruke ordene og gjennom misbruket gjør ordene i seg selv rasistiske.Råtne er dere ;D
Zomby_Woof er den eneste som viser tegn til intellekt
Norge er i forandring, vi har fått et internationalt mangfold på godt og vondt.
Takket være bla. nazistene og vennene deres er "gamle" ord som neger blitt et skjellsord. Vår oppfatning av slike ord er nedverdigelse, og vi trenger nye ord som ikke stigmatiserer.
Når mennesker viser motstand mot fornyelse av språket, hva sier det om dem?
Er de for dumme til å kunne lære seg nye ord?
Er de rasister?
Eller er de for uintellignete til å forstå hva som skjer i samfunnet?