Diverse Hodetelefoner erstatter høyttalere?

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Journalist Sturle Scholz Nærbø i Aftenposten intervjuer Ståle Andersen, Daglig leder hos Njål Hansson AS, som sier at Hifi-entusiaster i parrforhold tvinges til å skifte ut gulvstående høyttalere med (kostbare) hodetelefon-rigger.

Noen som kjenner seg igjen?

 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
339
Antall liker
248
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Hadde kona stilt meg et slikt ultimatum; «Det blir høyttalerne eller meg» Ja da kan hun f*%! bare pakke koffert og dra dit pepper'n gror!!! Hadde jeg aldri akseptert.

Hun får lov til å drive med sine greier, og da skal jeg få lov til å drive med mine greier. Ferdig snakka!
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
490
Antall liker
471
Sted
Jar
Jeg er gift, men kjenner meg ikke igjen. Alfadamer ser den estetiske kvaliteten i et ordentlig musikkanlegg, og de liker ikke duftlys og pynteputer. Det er bare å forklare damen dette, på en vennlig og pedagogisk måte.
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
460
Antall liker
593
Sted
Bærum
En ting er selve høyttalerne som sådan, men å bli stilt ultimatum om at enten ryker høyttalerne eller deg, det hadde ikke vært akseptabelt.
At hun skal ha et ord med i laget på valg av høyttalere er helt greit, men å sette ned foten totalt ?
Mannen bor i huset han også med full medbestemmelse. Liker ikke kvinnen det, så får hun finne et eget sted å bo.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
7.221
Antall liker
16.902
Sted
El-returen
Torget vurderinger
42
I kraft av å ha verdens snilleste kone, samt jobbe i et svært kvinnedominert yrke, kan jeg bekrefte at jeg har skutt gullfuglen i valget av partner med tanke på blant annet høyttalertoleranse. Gulvstående høyttalere i stua er haram for de aller fleste.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
4.022
Antall liker
4.122
Sted
Sunnmøre
Hifi-entusiaster i parrforhold tvinges til å skifte ut gulvstående høyttalere med (kostbare) hodetelefon-rigger.
Kona drit for så vidt ein lang marsj i det fysiske anlegget (ho bryr seg knapt om interiør), problemet er at det lagar lyd. :)

Det er ikkje tull, heller. Både ho og eldstejenta er allergisk mot musikk dei ikkje sjølv har lyst til å høyra på der og då. Kona misliker også intenst når ungane (eller eg) klimprar på gitar, ukelele eller blokkfløyte.

Ekstra problematisk når eg vil høyra på frijazz og interessant kunstmusikk.

Altså kan eg stort sett høyra på musikk i bilen, på kontoret, når eg er heime åleine eller med klokker. Ikkje at eg har så frykteleg dyr HT-rigg, heller, men så tenkjer eg det er ganske asosialt å setja på seg klokker, så det er ikkje så ofte eg bruker det heller.

Det er også grunnen til at eg prioriterer «anlegget» ganske langt ned på lista. Med ubegrensa ressursar ville eg nok hatt betre høgtalarar likevel, men eigentleg hadde betre anlegg på kontoret gjeve meg meir lyttetid. Eller betre klokker, eg veit ikkje (eg bruker K701 no, men har veldig lyst å testa ordentlege Stax).

Denne aversjonen (aukande med åra) mot påtrengjande lyd er rett nok trist for meg, men samtidig er har eg litt sans for den «varheita» for lyd som det inneber. Eg set også pris på stillheit, eigentleg, berre ikkje alltid.

Dette er sjølvsagt omstende eg gladeleg kan leva med, men likevel eit kompromiss i livet. Men altså ikkje fordi kona er «interiørpoliti».
 
Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
4.022
Antall liker
4.122
Sted
Sunnmøre
Huff... mange triste skjebner her! :oops:
Kanskje eg må tvangsinnleggjast ei veke på Slukoteket ;-)

Neidå, men eg tenkjer det er greitt å setja litt perspektiv på ting. For meg inneber det å leva i ein stor familie å inngå kompromiss når vi er saman. Og eg har ei viss forståing for at andre sin lyd kan vera eit problem.

Så ser ting kanskje annleis ut om fem eller ti år.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.511
Antall liker
106.576
Torget vurderinger
23
Sånn er det jo - hele livet er jo egentlig et kompromiss. Noen ting kan man ikke leve med/uten, andre ikke så farlig. Men det å nærmest bli terrorisert av sin partner for en sunn interesse man har, det må være ille. Og jeg vet om enkelte som er der. MEN - det er også endel folk som ikke vet å begrense seg i sine hobbyer og interesser og bare tar helt av på alle måter og da kan man forstå frustrasjonen.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
11.050
Antall liker
15.949
Sted
Langesund
Ga et sterkt ønske om et eget rom med hifi, når det som har blitt min kone i ettertid, spurte om jeg ville flytte ned til Langesund. Datteren i huset måtte flytte ut av det som var en slags leilighet i kjelleren. På høy tid mente hun da hun var fylt 24 år. Reiv hele leiligheten og bygde hfirom med 100% aksept
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.471
Antall liker
1.653
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selg kjærringa og oppgrader anlegget ;)

Noen nevnte gullfugl, men det omvendte av det topic i denne tråden er ikke bra heller. Min andre halvdel presser heller på for at jeg skal bruke mye mer på lyd, og at funksjon trumfer estetikk.
så eehhe, jeg er blakk, men har dyr haifai :D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.280
Antall liker
38.139
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kona hører på musikk flere timer om dagen, men ikke kjellerstuen (hvor hovedanlegget står), men hun bruker de tre andre anleggene vi har i huset. Hun mener at mine Magnepaner ikke er direkte estetisk tiltalende, men forstår godt at jeg nyter musikk og lyd på det anlegget.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Både ho og eldstejenta er allergisk mot musikk dei ikkje sjølv har lyst til å høyra på der og då. Kona misliker også intenst når ungane (eller eg) klimprar på gitar, ukelele eller blokkfløyte.
Da jeg giftet meg for andre gang var mine planlagte basstårn i stua, en del av ektepakten. Da de kom på plass i vårt nye hus, beklaget hun at jeg ikke hadde fortalt hvor store de var. Hvorpå jeg svarte at "siden du ikke spurte den gangen, kunne jeg ikke heller ikke svare". Hvilket hun aksepterte. Hun er tross alt jurist.
Senere har alt gått seg til. Min nye hornrigg er "styggere" enn de gamle linjekildene, men det gikk greit så lenge den også er hvitmalt.

Jeg praktiserer en musikkmeny når jeg er alene hjemme, og en når familien er til stede. Sistnevnte utelater Zappa, "bråkejazz" og denslags, til fordel for Tord Gustavsen, Eva Cassidy, James Taylor, Wings, Elton John etc.
Yngstedattera fikk Taylor Swift LP til jul. Den får hun lov til å spille en gang pr helg når vi er på hytta i vinterhalvåret.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
289
Antall liker
146
Sted
Sogn & Fjordane
Journalist Sturle Scholz Nærbø i Aftenposten intervjuer Ståle Andersen, Daglig leder hos Njål Hansson AS, som sier at Hifi-entusiaster i parrforhold tvinges til å skifte ut gulvstående høyttalere med (kostbare) hodetelefon-rigger.

Noen som kjenner seg igjen?

…… jaja , her har nok mr Nærbø og mr Andersen kokt i hop en røverhistorie…. «tvinges til å skifte ut….»… jøye oss🙈🙈
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Ja, om man som forhandler ønsker å satse mest på hodetelefoner, så skader det jo ikke å skape et inntrykk i media at nettopp hodetelefoner er det "alle" skal ha nå om dagene. ;)
 
Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Rolness henger seg på:

Mange med bra HiFi som kommenterer i tråden. Herunder sjefen på Big Dipper som ser en økning i stor stereo.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.756
Antall liker
1.890
Torget vurderinger
1
Når Etera høyttalerne i sin tid ble kjøpt så var kravet når vi skilte lag at de skulle hun ha, hun hadde lyst på de første gang hu så de. Jeg beholdt huset og hun fikk Etera høyttalerne og 4 subwoofere, med kravet jeg satte om at hun måtte ha plass til de. Noe hun fikk etter hvert. Snakker man sammen så løser det meste seg stort sett.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Når Etera høyttalerne i sin tid ble kjøpt så var kravet når vi skilte lag at de skulle hun ha, hun hadde lyst på de første gang hu så de. Jeg beholdt huset og hun fikk Etera høyttalerne og 4 subwoofere, med kravet jeg satte om at hun måtte ha plass til de. Noe hun fikk etter hvert. Snakker man sammen så løser det meste seg stort sett.
Min første kone overtok BOSE anlegget vi hadde i TV-stua. Samt det hånddreide keramikkserviset vi fikk i bryllupspresang av min forlover. Det siste var et krav fra min side. Da han senere lurte på hvor det var, kunne jeg svare "pokker, det gikk med i skilsmissen, dessverre". Neste gang jeg giftet meg, valgte jeg en annen forlover.

Ellers pleier jeg å si til kona at hun skal være glad for at jeg har en hobby som utøves innenfor husets 4 vegger. Istedenfor for å dra på jakt hver helg, eller ligge ute i en garasje og mekke bil.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.511
Antall liker
106.576
Torget vurderinger
23
- eller på by'n for å drekka & pule 😎
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
522
Antall liker
825
Sted
Oslo
Det har sine fordeler å være singel....:)

Nå går det i Kim Gordon (sjekker ut den nye skiva siden hun kommer til Oslo senere i år). En annen halvdel hadde nok fort bedt meg dempe kraftig eller sette på noe annet...
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
4.022
Antall liker
4.122
Sted
Sunnmøre
Mange med bra HiFi som kommenterer i tråden. Herunder sjefen på Big Dipper som ser en økning i stor stereo.
Svak sak på grensa til tekstreklame, ja.

Men det har vore fleire trådar her inne om at "folk flest" ikkje kjøper stereoanlegg (pga plass, Airpods eller kva det no er), og tilsvarande mange kommentarar av typen

- "så var den 4-vegs hornriggen på plass, men det kravde ein diplomatisk finesse som kunne skapt fred i Midtausten"

- "kona hadde ingen motførestillingar når eg sa EMT 950 BBC hadde best lyd, berre ho fekk spela ABBA-platene sine"

- "eg trudde eg hadde greidd å smugla inn den nye forsterkaren, men så kom kona inn i stova og lurte på kvifor eg hadde invitert Bob Dylan heim til oss"

Altså, at det er ofte er litt motsetnader i sambuarskap om stereoanlegg i stova - og journalisten spelar på dette. Som om menn helst vil sitja i helsetrøye i ein nedslitt stressless og sjå inn i ein PA-rigg og akustikkplater.
 
Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.777
Antall liker
23.824
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min kones musikktoleranse har utviklet seg negativt i det kvarte århundret vi har vært sammen. Hun tåler nå musikk hun ikke har valgt selv dårlig. Til gjengjeld er jeg mindre interessert i de romantiske komediene hun ser på skjermen. Så jeg har gode lukkede hodetelefoner og en god hodetelefonforsterker til stueanlegget. Det er bare der jeg kan spille vinyl.
De ganske store høyttalerne som står meteren foran frontveggen og subwooferne imellom blir stående. Innredningen i stuen er gjort «høyttalerne først», og høyttalerne kan ting ingen hodetelefon kan for én lytter, og gir også mulighet til samlytting.
På hjemmekontoret har jeg en god hodetelefonforsterker og gode åpne hodetelefoner. Der kan jeg som i stuen strømme lokalt og fra www.

Hodetelefoner i tillegg til høyttalere her. Ingen erstatning nei.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.327
Antall liker
3.848
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hun jeg bor med er lite interessert i både interiør og formen på høyttalerne, selv om er det relativt store. Men hun har begynt å verdsette at jeg kun har ordentlige produkter som er laget for å vare. Og så skrur hun på syklene mine...

Hadde hun bedt med rydde bort stereoanlegget, hadde hun fått en måned på seg til å finne ny bolig.
 

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
255
Antall liker
542
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
Jeg skal absolutt være takknemlig som har en kone som er like glad i musikk som meg. Vi sitter ofte og hører på musikk sammen og hun er nesten like opptatt av at kvaliteten på lyden skal være god. Som da jeg tok hjem et par ProAc DT8: Fy flaten for en lyd var hennes utsagn og der ble de høyttalene stående. Men jeg innser at klassisk ikke helt er hennes greie og aksepterer det så jeg ser ikke bort fra at det må bli noe headfi når kveldene blir mørkere sånn for husfredens skyld. Dvs at hun setter seg gjerne opp i loftstua og ser på tittekassa og jeg sitter i hovedstua og hører musikk men så er det begrenset hvor høyt jeg kan spille.
Happy wife, happy life
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
917
Antall liker
460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Da vi flyttet fra hus med dedikert lytterom til leilighet, hadde jeg ett ufravikelig krav: TV og stereo skulle ikke i samme rom. Så nå står TV i et ekstra soverom mens stereo er i stuen. For henne er nok musikk mest en stemnings- eller partygreie, men også hun savner "diggerommet". :giggle:
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Jeg tror majoriteten av begge kjønn liker god lyd og setter pris på en god lytteopplevlse.
Det er da viktig å lage et anlegg i eks stue/fellesområde som er mulig og interessant for flere å leve med i det daglige.

-Med "haifai" høyttalere som gjerne må plasseres midt utpå gulvet for å låte bra i en sweetspot, og kanskje kombinert med et par 30 kg monoblokker mellom de, så sier det seg selv at man fort har feilet på punktet om å kunne være flere som lever med det daglig i et fellesområde. :unsure:

Da må man gjerne ha flere anlegg/dedikert rom, ikke noe problem det om an har plass, men likevel ikke så vanskelig å få god lyd i stue som alle kan nyte:
Et par høyttalere som er plasseringsvennlige og dermed låter bra med å stå tett på vegger etc, kobla på en fysisk liten amp med litt krefter, samt enkel interface til streaming for alle så er man inne på noe tror jeg. (y)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.777
Antall liker
23.824
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med "haifai" høyttalere som gjerne må plasseres midt utpå gulvet for å låte bra i en sweetspot
Ikke her. De låter selvfølgelig best i sweetspot og de er plasser relativt langt ut på gulvet, men de har, fordi de har et utstrålingsmønster svært nært en teoretisk dipol, også lyddusj-egenskaper, og arealet mellom dem (ca to kvadratmeter) er et trafikkareal. Jeg synes det er ganske lurt å begynne innredningen med best plassering av høyttalerne egentlig.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.777
Antall liker
23.824
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
«Det verste kvinner vet», altså gulvstående høyttalere. Samboeren til en av mine beste venner er akkurat der. Men han har flygel i stuen (de bor på Montebello…) og et stereoanlegg i en nisje så helt håpløst er det ikke. (Jeg har sagt at han må bytte til stort plekterbrett på Hummingbirden sin for folk skjønner ikke hva det er med det lille selv om den klinger friere.)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.631
Antall liker
3.357
Sted
Oslo
Journalist Sturle Scholz Nærbø i Aftenposten intervjuer Ståle Andersen, Daglig leder hos Njål Hansson AS, som sier at Hifi-entusiaster i parrforhold tvinges til å skifte ut gulvstående høyttalere med (kostbare) hodetelefon-rigger.

Noen som kjenner seg igjen?
Kjenner mest at jeg er ganske fornøyd med kona.
 

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Innlegg
147
Antall liker
183
Torget vurderinger
1
I den grad det som står i artikkelen er sant (og ikke bare tekstreklame for en lur øreklokkekremmer), kan det kanskje ha mer med det å gjøre at par i etableringsfasen har mindre plass nå enn for 40 år siden. Det er dyrt med bolig.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.428
Antall liker
7.293
Sted
Under stjernene
Svarer som Ole Brum, ja takk til både øreklokker og Ht.

Stua er kjemisk fri for stereo, TV og gardiner.
Bort sett fra EC Living radio.
(Men vi har grønnplanter)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
917
Antall liker
460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Var det ikke det som var noe av poenget i artikkelen...?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.630
Antall liker
10.010
Torget vurderinger
2
Moderne hjem har ikke høyttalere , ikke bokhyller , ikke gardiner , ikke tepper , ikke partner heller, og eget kjøkken er en sjeldenhet , allikevel står det HOME på veggen ..,,
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.156
Antall liker
3.268
Torget vurderinger
2
Jeg er så heldig stilt at jeg heller ville bodd i en ettroms med Sonos og P4 hele dagen sammen med henne enn
alle tenkelige alternativer alene. Men det er kanskje fordi vi gir hverandre plass. Uansett hvor trangt det er.
 
Sist redigert:
Topp Bunn