HoJ sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ingen peiling på hvor mange pianoer og flygler det er i Rogaland, men uten tvil, mange. Bibelbeltet hjelper godt på tenker jeg.... En kirke har som regel tre fire instrumenter, et bedehus to osv.
    Når jeg har service, da stemmer jeg så klart færre den uken. Men jeg blir fremdeles overrasket over hvor mange som har piano i sitt hus.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ca. 4800 instrumenter per pianostemmer altså. Med 230 arbeidsdager i året blir det nesten 21 instrumenter å stemme hver dag hvis alle skulle stemt pianoet hvert år. Hvor ofte stemmer privatpersoner egentlig pianoet? Finnes det noen ca.-statistikk på det?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det finnes, mine fleste privatkunder stemmer en gang i året, noen tre ganger - mens ander hvert andre eller tredje år. Teater, kirker, og kulturskoler stemmer flere ganger i året. Skoler normalt en/to ganger i året. Service ca. hvert tiende år pr instrument. Mitt private skulle vært stemt for mange år siden, mange av tangentene fungerer svært dårlig, heldigvis er mine kunder langt flinkere enn meg til å ta vare på pianoet...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kaffe og flygel kan være en dårlig kombinasjon, kan føre til at enkelte toner skiller seg ut... Anbefales ikke altså... Regner med at etter service så blir det tipp topp igjen (var der før jeg kom altså 😀)
    PSX_20230822_093804.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte det samme, man turte ikkje å si det....
    Da må dere komme dere mer ut, og se dere om.
    Alle forsamlingshus, alle kirker, alle skoler, kulturskoler etc. har piano.
    Og hvis f.eks. hver 20. husstand har et, hva blir så det? Jeg ville tippe kanskje 5000 pianoer i aktiv bruk i fylket.
    Mange som ikke er klar over at akustisk musikk er basisen i folkets musikkliv. Og musikkliv er ikke å spille plater hjemme.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det positive (selv om media skriver om alle pianoer som blir kastet for tiden (som regel med god grunn)) er siden pandemien startet og ennå - blir det solgt mer og mer akustisk piano og flygel igjen. De butikkene jeg har kontaktet med sier at de selger mindre digitalt og mer akustisk for tiden.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.735
    Antall liker
    1.067
    Må du noen ganger skifte strenger på piano/flygel eller holder de i 70 år?
    Kan en stemming holde i flere år på noen piano? Varierer vil jeg tro.

    Nysgjerrig. Jeg har et eldre piano , Rønisch, litt høyt og veldig tungt men bra klang. Jeg kan ikke spille og barna ble heller ikke no tangent talent, så jeg hadde tenkt å gi det bort mot avhenting. Eller bare stå i huset til det blir solgt. Hvitmalt og kjøpt i 1986 av Nakken musikk i Ålesund.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har jobbet med pianoer som har originalstrenger påsatt som funger ypperlig selv om pianoet fra 1890-tallet, men har også opplevd å måtte bytte strenger på pianoer som er maks ti år gamle. Angående stemming, så har jeg noen kunder som jeg stemmer hos hvert tredje og fjerde år - hvor stemmingen sitter overraskende bra, mens andre plasser må det stemmes ofte - kommer an på rommet, kvaliteten på instrumentet og hvordan været er. I nye hus med balansert ventilasjon så må det som regel stemmes oftere vs hus med naturlig lufting. Rønish kan være bra, spesielt de med Renner-mekanikk. Hvis den har det så kan det selges med god samvittighet.
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Korleis stemmer du? Etter gehør med eller med måling?
    Reknar med at det er mange rundar med stemming før det er heilt ok eller?

    mvh
    Jan Ove
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da må dere komme dere mer ut, og se dere om.
    Alle forsamlingshus, alle kirker, alle skoler, kulturskoler etc. har piano.
    Og hvis f.eks. hver 20. husstand har et, hva blir så det? Jeg ville tippe kanskje 5000 pianoer i aktiv bruk i fylket.
    Mange som ikke er klar over at akustisk musikk er basisen i folkets musikkliv. Og musikkliv er ikke å spille plater hjemme.
    Ja trenge å kome meg meir ut ja. Trodde ikkje det var så monge piano som det der i området, positivt overrasket. Begge brødrene mine spiller piano. Ganske flinke begge to.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Over til rettighetene for de homofile i kirken igjen. Jeg var så klart den første på Stavanger Aftenblad sin facebookside til å gratulerer, det sier seg selv at slikt går ikke upåaktet hen...
    Vis vedlegget 941568
    Er det noe jeg virkelig HATER så er det slike bedehusfolk som tror de kan noe fordi en predikant har stått å jalla ut i forsamlingen, helst med den ene skoen bankende i prekestolen. Sansynligvis har de aldri vært utenfor bygda si noen gang, ei heller stilt spørsmål om det de hører.
    Min oppvekst på bedehuset som ung bar preg av positiv utvikling, vi lærte å være kritiske til det vi hørte "lær dere å stille spørsmål" sa de voksne der jeg var, kan ikke predikanten svare for seg så kan dere gå ut, fikk vi høre. Rett som det var måtte predikanten forlate prekestolen fordi det ble sagt ufine ting om andre personer, eller en begynt å trekke inn politikk.

    Jeg er utdannet pianotekniker, men også lærer og kateket (undervisningsansvarlig i kirken). Skrev oppgave om viktigheten med å kunne omstendighetene rundt datidens samfunn og kultur ved en gitt beskjed i Bibelen. Dropper en det, ja da kan det bli mye rot ut av kristendommen, noe enkelt organisasjoner har gjort - bevisst - for å trykke folk ned.

    Så mitt svar tilbake til den "lærde Facebook-mannen" ble slikt.
    Vis vedlegget 941569
    Du har bra svar, men ikke bra nok!! Den diskusjonen tar jeg gjerne men heller ansikt til ansikt enn for å fiske likes her inne!
    Paulus snakket ikke for seg selv men av sine høyere prinsipper (som også stammer fra Toraen) og man skal være rimelig tekst blind for å tolke det til at det er noe som ble akseptert på den tiden, det er en ny tolkning! Det sagt så ble jeg sjekket opp av en homo på jobben idag! Helt herlig og god fyr som jeg gjerne gir en riktig god klem og skulle forsvart uten tvil...men derfra???. Næh...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sliter ennå med å lese Jesus sin fordømmelse av de homofile, uten å klippe og lime så klart.
    Fremdeles synes jeg at Paulus (som aldri møtte Jesus) sine holdninger og tanker ofte blir sidestilt eller til og med trumfer over Jesu sine ord.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Oppspinn og eventyr hele greia

    mvh
    Det hadde vært enklere om så var, men dessverre! Alt for mange har herja forferdelig med den i hånda og prøvd rettferdigjøre idiotien, slik at den mistet interesse (betimelig) for de fleste, men kunnskapen ligger der fortsatt..man får lære seg å skjelne mellom skitt og kanel...

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært enklere om så var, men dessverre! Alt for mange har herja forferdelig med den i hånda og prøvd rettferdigjøre idiotien, slik at den mistet interesse (betimelig) for de fleste, men kunnskapen ligger der fortsatt..man får lære seg å skjelne mellom skitt og kanel...

    mvh
    Jepp, jeg stoler kun på den ekte, nemelig den norske 1988 oversettelsen 🤣
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja trenge å kome meg meir ut ja. Trodde ikkje det var så monge piano som det der i området, positivt overrasket. Begge brødrene mine spiller piano. Ganske flinke begge to.
    Hei! Må innrømme at jeg ikke tenkte spesielt på deg, det var et innskutt forsøk på en morsomhet, og traff litt skeivt der.
    I min vennekrets er det vanlig å ha piano, selv har jeg desverre bare elektronisk, er av og til litt sur for det.
    Jaja, får prøve å ta det med et :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei! Må innrømme at jeg ikke tenkte spesielt på deg, det var et innskutt forsøk på en morsomhet, og traff litt skeivt der.
    I min vennekrets er det vanlig å ha piano, selv har jeg desverre bare elektronisk, er av og til litt sur for det.
    Jaja, får prøve å ta det med et :)
    Nei humor er ikkje alltid like enkelt å forstå skriftleg... Er fortsatt overraskende at det er så mange piano rundt om. Det hadde eg aldri trudd. Svært positivt. Sjøl vaks eg opp med piano, fiolin som eg spelte fleire år, og gitar. Både akustisk og el gitar. Som eg klimpra litt på endå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei humor er ikkje alltid like enkelt å forstå skriftleg... Er fortsatt overraskende at det er så mange piano rundt om. Det hadde eg aldri trudd. Svært positivt. Sjøl vaks eg opp med piano, fiolin som eg spelte fleire år, og gitar. Både akustisk og el gitar. Som eg klimpra litt på endå.
    Enig, det er positivt at det fremdeles finnes så mange. Når jeg søker litt av nysgjerrighet finner jeg noen i faget estimerer over en halv million piano/flygel i Norge, det blir enda mer enn jeg tippet. Faktisk 10 ganger mer, altså 50000 piano i Rogaland. Og til opplysning bor det faktisk en halv million mennesker her i fylket.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.241
    Antall liker
    37.735
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter en hard start på uken så blir denne dagen roligere, starter med kaffe og musikk. Noen hifi-planer har blitt lagt også, vet ennå ikke om jeg skal gjennomføre den.
    RoonShareImage-638284604613760285.png
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.298
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser du har lagt ut ampen din H? hva skjer nå og hva skal du ha inn? :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.346
    Antall liker
    105.957
    Torget vurderinger
    23
    Da må dere komme dere mer ut, og se dere om.
    Alle forsamlingshus, alle kirker, alle skoler, kulturskoler etc. har piano.
    Og hvis f.eks. hver 20. husstand har et, hva blir så det? Jeg ville tippe kanskje 5000 pianoer i aktiv bruk i fylket.
    Mange som ikke er klar over at akustisk musikk er basisen i folkets musikkliv. Og musikkliv er ikke å spille plater hjemme.
    En skremmende tanke slo meg.... kan det rett og slett være slik at dette fylket er mer kulturelle enn andre? :unsure: :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn