Ved heller ikke hvad der er blevet af dem, men de er et eksempel på konstruktører som kendte betydningen af komponent, materiale valg og strømforsyning, noget som alle kan hører, som det ses her i tråden, men også noget som er vanskeligt at forklarer elektrisk/teoretisk helt til bunds, noget som desværre mest er baseret på lytteerfaring.
Det er vil årsagen til at mange tilhørende den såkaldte målemafia her i forummet kalde det for religiøst, voodoo, tisse på ved fuldmåne, snake oil osv.
Hi-fi består ef præcision (hovedsagligt konstruktion og perfekte strømforsyninger , absolut målbart) og klang (hovedsagligt bestemt af komponent og materialevalg , vanskeligt at måle og definerer) , naturligvis er der overlap/en delmængde af de to begreber , det kan ikke adskilles fuldstændigt.
Tror du har rett i mye av det du her sier. Spesielt hva høytalere angår.
Ja jeg har sandsynligvis ret , men vil også sige at man kan lave udmærket hi-fi uden at kende til disse ting, men tager man hensyn til begge de nævnte ting , hvad man i øvrigt altid vil gøre på et eller andet niveau bevidst eller ubevist så kommer man et step længere op i lydkvalitet.
Jeg kan i øvrigt fortælle at det var da jeg arbejde for Holfi et kort stykke tid, at jeg blev helt sikker på at jeg ikke hørte syner fordi de havde observeret nøjagtig de samme ting som jeg havde gjort som Diy udøver i flere år, og Holfi brugte det i praksis i deres produkter.
Senere har jeg mødt flere professionelle konstruktører som har gjort de samme erfaringer , men som desværre heller ikke kan forklarer det teoretisk, de må nøjes med at benytte sig af lytteerfaringerne.
I forhold til billede-gengivelse står man desværre i en anden situation når det gælder audio , selv om audio på mange måder er simplere, og man med dagens teknik kan optage sample for sample og gengive sample for sample meget nøjagtigt i en hastighed som absolut burde give fejlfri og perfekt gengivelse, i forhold til menneskets detekterings evne.
For en stor del er det transducerne ved optagelse (mikrofonen) og gengivelse (højtaler) som er hoved-problemet ved audio, absolut intet ligger fast i en defineret ramme hverken farven/klangen af lyden eller omridset af begivenheden som det gør ved billedgengivelse.
Umiddelbart skulle man tro hvis man ser rent elektrisk på det , så vil omridset af den gengivende begivenhed hænger samme med den absolutte præcision i et givent øjeblik, mens farven/klangen af lyden hænger sammen med nøjagtigheden i den tidsmæssige/tidsafhængige gengivelse, så der er ingen tvivl om at man skal tilstræbe at optimerer begge dele elektrisk.
Men arbejder man med audio opdager man at situationen ikke er så simpel, man opdager at farven/klangen afhænger af materialer benyttet i komponenter/kondensatorer, kabler, modstande osv. og at materialerne vil påvirke klangen langt mere end små tidsmæssige unøjagtigheder i gengivelsen.
Det virker som om når strømmen går igennem en kombination af materialer så få lyden en bestemt farve/klang på trods af at man ikke kan måle nogen betydelig forskel hverken i absolut præcision eller tidsmæssig præcision.
Hvad er det man gør/laver??, er det en slags korrigering for de langtfra perfekte transducer i begge ende af vores hi-fi kæde (mikrofoner og højtaler) eller hvad, hvad sker der, det er spørgsmålet??
Alt afhænger ved audio i den sidste ende af menneskets hjerne , hvor god den er til at fylde "hullerne" ud , og hvor god den er til at skabe en illusion, ud fra lyden som modtages fra de to kilder/højttalerne.
Det er også klart at jo bedre og jo mere naturtro lyden er jo mindre skal vores hjerne arbejde for at få hoved og hale på lydbilledet og jo bedre vil vi vurderer lyden, og jo mere afslappet vil vi være.
Det gælder både farven/klangen af lyden og omridset af objekterne/begivenheden.
Ved billeder kan man optage pixel for pixel og gengive pixel for pixel , og farven af denne pixel bestemmes af en sammensætning af kun tre grundfarver rød grøn og blå , disse tre farver kan ved sammenblanding give alle nuancer. Mennesket skal ikke skabe en illusion man ser billedet direkte som det er.
Dette er simpelthen guf guf for elektronik at håndterer og det er efterhånden udviklet til perfektion i selv de meget lave prisklasser.
Noget tilsvarende ved audio vil være en masse mikrofoner og tilhørende højtalere til gengivelsen , såkaldt
wave field syntese men dette er ikke situationen i dag og bliver det næppe i en overskuelig fremtid.