Høyttalere Holografi

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.849
Torget vurderinger
9
Bare et kjapt lite spørsmål ang. høyttalere og holografi. Hvilke egenskaper er viktig for at en høyttaler skal ha god holografi?
Som et lite tillegg har jeg inntrykk av at en del høyttalere med gode holografiske egenskaper er noe distansert og mangler litt varme/fylde i mellomtonen.
Håper på konstruktive innspill.

S

Syncrolux

Gjest
En liten dip i 2 kHz området bidrar gjerne til større dybde. Mulig det også kan oppfattes som mindre fyldig i mellomtonen ...

• Liker
Reaksjoner: bia

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
338
Torget vurderinger
4
Hvor stor skal dippen være?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.329
Torget vurderinger
0
Bare et kjapt lite spørsmål ang. høyttalere og holografi. Hvilke egenskaper er viktig for at en høyttaler skal ha god holografi?
Et kjapt svar:
Svært lite annet enn det produsenten leverer...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Hvor mye har direktivitet å si? Vurderer høyttalere med horn/waveguide, og får generelt inntrykk at av at de sies å ha smalere stereobilde enn andre høyttalere som sprer lyden mer.

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.129
Sted
Tårnåsen
Hvor mye har direktivitet å si? Vurderer høyttalere med horn/waveguide, og får generelt inntrykk at av at de sies å ha smalere stereobilde enn andre høyttalere som sprer lyden mer.
Jeg har mange høyttalere hjemme men to spesielle ytterpunkter med tanke på "holografi:. Et par gamle men fortsatt gode Mirage Om-5 "omnipolare" som skaper et enormt stort lydbilde og som er rett og slett fenomenale på "store" konsertopptak, men dette lydbildet er samtidig ganske diffust siden det spilles like mye framover som bakover og hvor resultatet er at ingenting er plassert skikkelig i et lydlandskap. Men det kan absolutt låte strålende likevel, med den begrensningen. Og så har jeg i helt annen ende et par Tannoy Westminster som er hornladede dual concentrics som det heter. Der er dybde og bredde ikke egentlig "bedre" men instrumentene og stemmer har "kropp" der hvor de er plassert på "scenen" og ikke "overalt" hvis du skjønner tegninga. Vanskelig å forklare. Men så er også "holografi" et relativt ullent begrep som denne responsen kanskje illustrerer.

Et par db endring ved 2kHz har ingenting med forskjellene jeg snakker om over, for øvrig ;-)

• Liker

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
724
Jeg synes en god rør-forstærker, kan give en flot holografi.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.539
Sted
Smurfeland
Jeg har mange høyttalere hjemme men to spesielle ytterpunkter med tanke på "holografi:. Et par gamle men fortsatt gode Mirage Om-5 "omnipolare" som skaper et enormt stort lydbilde og som er rett og slett fenomenale på "store" konsertopptak, men dette lydbildet er samtidig ganske diffust siden det spilles like mye framover som bakover og hvor resultatet er at ingenting er plassert skikkelig i et lydlandskap. Men det kan absolutt låte strålende likevel, med den begrensningen. Og så har jeg i helt annen ende et par Tannoy Westminster som er hornladede dual concentrics som det heter. Der er dybde og bredde ikke egentlig "bedre" men instrumentene og stemmer har "kropp" der hvor de er plassert på "scenen" og ikke "overalt" hvis du skjønner tegninga. Vanskelig å forklare. Men så er også "holografi" et relativt ullent begrep som denne responsen kanskje illustrerer.

Et par db endring ved 2kHz har ingenting med forskjellene jeg snakker om over, for øvrig ;-)
Jeg har hatt Tannoy med 15" dc element selv, dog ikke hornladet, og synes å huske at de var gode på holografi etter mine standarder. Det tilskrev jeg først og fremst at de var punktkilder, men de hadde sikkert ikke like mye direktivitet som dine hornladete ditto.

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.849
Torget vurderinger
9
Har hatt gleden av å høre Canterbury hjemme hos en bekjent. Selv om det er flere år siden nå er det noe jeg virkelig husker - og kanskje det som henger høyest for meg.
Hadde man bare hatt plass og penger 🙂

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.129
Sted
Tårnåsen
Har hatt gleden av å høre Canterbury hjemme hos en bekjent. Selv om det er flere år siden nå er det noe jeg virkelig husker - og kanskje det som henger høyest for meg.
Hadde man bare hatt plass og penger 🙂
Ja nå er jo Westminster enda hakket større enn Canterbury men det verste er kanskje at jeg har funnet optimal lytteposisjon nesten 2m ut fra frontvegg og 1m fra sidevegg og når høyttaleren er 1m bred helt på egen hånd spiser det litt av rommet kan man si :) Trodde jeg hadde satt av rikelig med plass til ny "stereokrok" men nei...

PS: Er ikke sikker men i mindre rom tror jeg kanskje noe av det nye aktive greiene fra KEF kan funke veldig bra... Der er vel både direktivitet og fase bra på stell så vidt jeg har forstått.

• Liker
Topp Bunn