Home Theater bypass - praktiske løsninger

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Vært stille her inne en stund ser det ut til, men skader vel ikke å fundere videre på denne saken.

Har vridd hodet mitt de siste månedene rundt det samme temaet med LFE, aktiv deling, kombinere surround og stereo osv. Normalt sett i filmverdenen har jeg forstått at LFE-signalet skal rulle av senest ved 120Hz, men ser i menyen til min nyinnkjøpte Denon X3700H at jeg kan velge å sette LPF for LFE helt opp til 250Hz. Er det normalt sett informasjon helt her oppe på filmer?

Det største problemet dukker derimot opp på musikk i surroundformat. Har analysert en del SACD -og DVD-Audio-plater i Audacity og sliter litt med å forstå hva produsentene har tenkt. På mange titler opplever jeg at LFE-kanalen har et fullfrekvent signal med både bassgitar (Inkl. klakkelyder fra strenger mot fretboard, fingre som glir over strengene osv.), gitarer, trommer, symbaler, munnspill, piano og keyboard. Hva skjer med all informasjonen over avrullingsfrekvensen til LPF for LFE? Mikses det inn til frontene eller mister man rett og slett alt dette?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det største problemet dukker derimot opp på musikk i surroundformat. Har analysert en del SACD -og DVD-Audio-plater i Audacity og sliter litt med å forstå hva produsentene har tenkt. På mange titler opplever jeg at LFE-kanalen har et fullfrekvent signal med både bassgitar (Inkl. klakkelyder fra strenger mot fretboard, fingre som glir over strengene osv.), gitarer, trommer, symbaler, munnspill, piano og keyboard. Hva skjer med all informasjonen over avrullingsfrekvensen til LPF for LFE? Mikses det inn til frontene eller mister man rett og slett alt dette?
At lfe kanalen er veldig merkelig på en del multikanals musikk er en kjent ting. Her finnes det mye rart, eksempler som du kommer med, ute av fase mange dB for høyt, for lavt osv.

Hvis lfe signalet går for høyt i frekvens - regner jeg med at det bare er en feil fra mastering/mixing - at de har glemt å filtrere.

Foruten visse som man kan fikse hvis de er ute av fase - eller ligger litt feil i tid (mekking i Adacity)- så er det bare å dele på det som passer anlegget og deg best - selv bruker jeg 80Hz.

Føler aldri at jeg har mistet noe med dette.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
At lfe kanalen er veldig merkelig på en del multikanals musikk er en kjent ting. Her finnes det mye rart, eksempler som du kommer med, ute av fase mange dB for høyt, for lavt osv.

Hvis lfe signalet går for høyt i frekvens - regner jeg med at det bare er en feil fra mastering/mixing - at de har glemt å filtrere.

Foruten visse som man kan fikse hvis de er ute av fase - eller ligger litt feil i tid (mekking i Adacity)- så er det bare å dele på det som passer anlegget og deg best - selv bruker jeg 80Hz.

Føler aldri at jeg har mistet noe med dette.
Har selv kalibrert oppsettet mitt for en deling på 80Hz. Merker at det høres veldig rart ut når jeg setter LPF for LFE til f.eks 120 eller 250Hz, men det spiller nok sikkert også inn at EQ i DSP for subber ikke har blitt satt til å gjøre noe i det området.

Prøvde dog å sette på The Who - Quadrophenia på HFPA Blu-Ray og justerte litt opp og ned i frekvens på LFE-kanalen og det virker som at mye av bassgitaren til Entwistle ligger gjemt oppover i frekvensene der. Har alltid syntes at denne plata har hørtes litt tynn ut, så det kan kanskje ha noe for seg å ha LFE-sporet helt opp til 250Hz og ta en rekalibrering av subsystemet. Men så kommer jo dette med retningsbestemmelse inn når man kommer så langt opp i frekvens.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Vært stille her inne en stund ser det ut til, men skader vel ikke å fundere videre på denne saken.

Har vridd hodet mitt de siste månedene rundt det samme temaet med LFE, aktiv deling, kombinere surround og stereo osv. Normalt sett i filmverdenen har jeg forstått at LFE-signalet skal rulle av senest ved 120Hz, men ser i menyen til min nyinnkjøpte Denon X3700H at jeg kan velge å sette LPF for LFE helt opp til 250Hz. Er det normalt sett informasjon helt her oppe på filmer?

Det største problemet dukker derimot opp på musikk i surroundformat. Har analysert en del SACD -og DVD-Audio-plater i Audacity og sliter litt med å forstå hva produsentene har tenkt. På mange titler opplever jeg at LFE-kanalen har et fullfrekvent signal med både bassgitar (Inkl. klakkelyder fra strenger mot fretboard, fingre som glir over strengene osv.), gitarer, trommer, symbaler, munnspill, piano og keyboard. Hva skjer med all informasjonen over avrullingsfrekvensen til LPF for LFE? Mikses det inn til frontene eller mister man rett og slett alt dette?
Du kan også prøve å sette front til fulltone, så styre sub med DSP til å bare fylle inn opp til 250hz. Resultatet ble meget bra her. Veldig jevn kurve opp til 250 hz i forhold til at front skal ta 80-250 alene.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
...det kan kanskje ha noe for seg å ha LFE-sporet helt opp til 250Hz og ta en rekalibrering av subsystemet...
Det er bare tull å sette parametere FØR automatisk kalibrering annet enn evt. antall kanaler man faktisk har i bruk.
FØR hver kalibrering bør man FACTORY RESET systemet for å sikre sletting av tidligere verdier.
ALLE kanaler måles fullfrekvent og derfor kan du selv velge delefrekvenser i etterkant...
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Du kan også prøve å sette front til fulltone, så styre sub med DSP til å bare fylle inn opp til 250hz. Resultatet ble meget bra her. Veldig jevn kurve opp til 250 hz i forhold til at front skal ta 80-250 alene.
Må nok prøve å ta noen målinger av subsystemet. Ikke sikker på hvor gode de er i det øvre sjiktet av frekvensområdet. 250Hz er jo bra langt opp å begynne med avrullingen. Ikke sikker på hvor mange dB/okt et slikt LPF har i en moderne receiver.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Det er bare tull å sette parametere FØR automatisk kalibrering annet enn evt. antall kanaler man faktisk har i bruk.
FØR hver kalibrering bør man FACTORY RESET systemet for å sikre sletting av tidligere verdier.
ALLE kanaler måles fullfrekvent og derfor kan du selv velge delefrekvenser i etterkant...
Skulle kanskje nevnt at jeg har aktivt delte LCR med hver sin Hypex FusionAmp og subene går via en MiniDSP 4x10HD og en Crown CTs600. Har da satt DSP og delefrekvenser manuelt vha. målinger i REW.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Har du ikke effekttrinnene + MiniDSP koblet ut fra receiver...?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Må nok prøve å ta noen målinger av subsystemet. Ikke sikker på hvor gode de er i det øvre sjiktet av frekvensområdet. 250Hz er jo bra langt opp å begynne med avrullingen. Ikke sikker på hvor mange dB/okt et slikt LPF har i en moderne receiver.
Subbene vil rulle av av seg selv når de ikke orker mer. 250 hz er bare for å ikke la receiver kutte tidligere.
Du trenger da heller ikke tenke på db/oktav fordi du bruker både sub og front sin naturlige avrulling. Det du trenger å tenke på er timing av front og sub.
Til slutt må du lage et DSP filter for subbene fra 0-250hz som passer til din personlige smak :) Grunnen til det er at du kan få stygge bass peaker på noen frekvenser når du kjører front +sub samtidig.
 
Topp Bunn