Diverse "Honjo Masamune"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• W

WayAhead

Gjest
    En liten titt i technohjørnet fra 1966. Film 2 er fullversjonen. Den sekssylindrede Honda RC166 (250ccm) fra 65/66 og leverte 60 hk ved 18000 omdreininger, hadde 6 trompeter og leverte det høyeste støynivået til dags dato for bakkebasert racing.

I det lange klippet dissekeres motoren totalt. Fyren med skjegget er Soichiro Irimajiri som konstruerte denne sykkelen og også gatesykkelen CBX1000 som kom i 1978.

Well,

Gamle Honda var ikke go å skubbe seg på...

W

WayAhead

Gjest
    Mesternes Mester, filmregissøren Akira Kurosawa. "Rashomon"

W

WayAhead

Gjest
    Japan kan jo være litt "busy" og da er det jo greit med tog med litt ekstra fuzz i. SMAGLEV, toppfart 603 km, superledene magneter i vanlig tempertur, ledningsforbindelsene er kun ala høyttaler flatkabel,, Nei! Her holder det ikke med sånne billikabler ala Nordost ...:)
    Tokyo-Osaka distanse ca 500 km, 1 time, beregnet kostnad 8000 mrd kr.

Eget opptak, passerer i kun 500 km/t --- hele bygget ble presset bakover av lufttrykket,

Moroa starter på 0:30.....

W

WayAhead

Gjest
    Tror jammen jeg tar med av mine egne og... i hele August er det 20 min fyrverkeri,de vanlige dagene er det 800 fyrverkerigenheter, den 15. er det 10 000. Seansen er kortet ned fra 20 til ca 8 min fordi det var komplett umulig å fange alt med kamera. Lyden er resynket fordi det var ca 300m bort til fyrverkeriet og dermed ca 1 sek forsinkelse. Musikken er fra fremførelsen,

W

WayAhead

Gjest
    Og så er det enormt mange "SkiAlpine Resorts" i Japan. De japanske Alper strekker seg igjennom det meste av landet.
    1477283996.jpg

Litt snø er det der og.
    tateyam-kurobe-alpine-route-e1492058758575.jpg

W

WayAhead

Gjest
    Aner ikke hva det kommer av men det meste gir liksom en fornemmelse av kunst over der.

W

WayAhead

Gjest
    Interessante betraktninger, hvor blir energien i fossefall av ? tenk så mye wasted energi. Månen svinger fortsatt (pulserer) etter et gigantisk meteortreff i ca år 1000, visuelt verifisert og oscillasjonen kan fortsatt måles :)
    (Dette minner meg forøvrig litt om inholdet i disse solide bokverkene:
    Det er aldri for tidlig å angre
    tristesser i utvalg 2 av Nils-Fredrik Nielsen (forfatter).

W

WayAhead

Gjest
    Så er vi snart der igjen da, der hvor det ultramoderne og erkegamle lever side om side - som om det aldri skulle vært annerledes..

Og, dette, er faktisk en "must see" på ordentlig.... (Med et eget parti for Trompet1 ca midt på )

En til

W

WayAhead

Gjest
    USAs 3 atombombe over Japan, ikke over selve Japan, de sprengte en H bombe ved Bikiniatollen og hadde beregnet en sprengkraft på 5-6 megatonn og oppga sikkerhetssoner ut fra det. Imidlertid feilberegnet de grovt - den var på rundt 15 megaton. uheldigvis befant en Japansk fiskebåt, Lucky Dragon 5 seg nær den oppgitte sikkerhetssonen. det gikk ikke bra.

Båten står i dag på museum. har vært der. Historien er vel ikke særlig kjent her. Avstandene er nokså store der borte i stilleasia. En gang jeg skulle hjem havnet jeg ved siden av noen som hadde en flytur på 7 timer bak seg fra Indonesia eller noe og turen til Europa fra Japan tar ytterligere 11-14t.
    Story: https://www.thoughtco.com/the-lucky-dragon-incident-195579

1962-fishing-boat-polluted-by-bikini-bomb-fall-out-a-memorial-the-FAM03T.jpg

W

WayAhead

Gjest
    Nagano is famous for its soba (buckwheat) noodles; Shinshu soba and Togakushi soba both exist as superb examples of the natural flavor profile of soba. If you have the chance, by all means, visit Nagano’s soba towns and try out the real thing for yourself. There are also cafes which serve galette cookies made with soba flour.

Horse meat is another dish with a long and fond history in Nagano. Basashi (raw horse meat) is particularly well-regarded for its tenderness and its lack of a strong odor.

Nagano can also boast about the presence of leading Japanese wineries, such as St. Cousair, Azumino, Izutsu, Obuse, and Shinano. You can can take tours of grape vineyards and factories, and also sample some of the wine.

W

WayAhead

Gjest
    Soba med reker kjempebra saker skulle bare ønske at de ikke klasket rekene i bollen slik at de blir bløte men heller servert de ved siden av.

Vet ikke om det er slik som dette på alle vingårder men der jeg har vært pakker de inn hver eneste drueklase i en slags poser - antagelig for å beskytte mot utøy.
    Dette gjør druene perfekte og det gjenspeiles i smaken på vinen men det er store variasjoner i vinopplevelsene. Hvis en vin smaker heller dårlig etter min smak er det fordi den skal smake slik ikke fordi de ikke klarer bedre. Matsumotoen er i en klasse helt for seg selv av de jeg har smakt. Det lages svært mange forskjellige viner i J, jeg har kun hatt anledning til å smake på et fåtall, dessverre. Skulle gjerne brukt tid på en "vinrunde". I japan søkes den "perfekte" drueklasen men man feks i Frankrike ønsker seg en passe ustabil/variert sommer og gjerne litt utøy her og der, det gir det beste utgangspunkt for vinens karakter og kvalitet sies det... vel...

Det spennes et nettingtak over vinrankene slik at de vokser horisontalt og klasene havner da i grei "høstehyde".

Sist redigert:

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Når det er snakk om druer... dere skulle sett utvalget av Kvalitet på frukten som var der. Og mat generelt!

På den lokale sjappa, i en liten gate, så fant jeg den beste frukten jeg noensinne har kjøpt!
    Hva vi får i Norge kan ikke sammenlignes!
    (Kaaaanskje norske jordbær)

W

WayAhead

Gjest
    Det er en fryd å være konsumer i Japan både mht kvalitet og pris. På de store magasinene i Tokyo som et eksempel, selger de ut all ferskvare til veldig lave priser mot stengetid (stengetiden for matvarer er ikke så sent, et sted mellom 18-20) og særlig eldre mennesker flokker seg foran diskene da.

Mht Sobaen var jeg en gang på et stort serveringssted oppe i fjellene ved vegen og der var det full slurp. Det var så mye støy der at det minte meg om mest om en slik Pachinko hall og det var egentlig nokså utrivelig. Det er helvetes mye mat i en sånn typisk porsjon og jeg liker å nyte maten hvis mulig men det hender av og til at en sitter alene og slurper med de andre som tilskuere.. , vel...
    Spurte en gang (den litt eldre garde) hvorfor de spiser så inn i H fort og fikk til svar at det var u/vaner fra krigens dager, spiste man ikke opp maten i en fei var det andre som tok for seg men selv de yngre spiser som fn de og.

En typisk japansk frokost på hotel utenfor de store byområdene ser gjerne slik ut. Den er borte på noen få minutter om de innfødte hugger innpå. Alt er enormt flott og godt men det er sjelden jeg klarer mer enn 1/3 av lasset og er da mer enn fornøyd og den 3 delen er forsyning mer enn nok til middag ved 8 tiden eller så om så skulle være.

Vis vedlegget 466761

W

WayAhead

Gjest
    Heiser i Japan er ikke som andre heiser..... super smooth & super fast...

W

WayAhead

Gjest
    HeHeh... en sånn sak har jeg vært ombord i - på Fornebu/Luftfartsverket om softdisken holder hva den av og til lover :)

W

WayAhead

Gjest
    Kirsebærblomstene i Japan er vesentlig rødere enn andre steder men de fleste kameraer sliter med å gjengi den riktige fargen.
    De har en million forskjellige fiffige og spesielle greier, en er rosa kirsebærknoppte som bla ble servert her.

Takato Castle Ruins Park (Suwa shi, Nagano Prefecture)
    www.japan-guide.com/blog/sakura/090413_nagano.html
    Takato Castle Ruins Park is on the site of the former stronghold of the Naito Lords of southeastern Nagano Prefecture. All that remains of the castle today are the ruins of its walls, among which nearly 1500 cherry trees are planted.

Takato is an extremely popular site for cherry blossom viewing, and today was quite crowded with thousands of people strolling around and many holding cherry blossom viewing parties (hanami). The cherry blossoms are illuminated in the evenings from April through early May.

The cherry trees around the park are of the local Takato Kohigan variety of cherry tree that has slightly smaller and redder petals than the usual Somei Yoshino variety. The blossoms appear to be at full bloom although they are just beginning to fall, creating hanafubuki (flower blizzards) with every gust of wind.

W

WayAhead

Gjest
    Ifm en mafiarelatert en skyteepisode på et handlesenter på 80 eller 90 tallet rykket mafiaen inn en offentlig unnskyldning til publikum i form av avisforsider eller lignende, ja, de som mangler ytterste ledd på lillefingre å sånn ja og kun kjører Mercedes med sotete ruter og sjåfør. Japanerene generelt frykter i stor grad den Kinesiske Triaden sin fremvekst... den har vært der lenge men øker i styrke for hver dag.

Apology after Japanese train departs 20 seconds early

https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-asia-42009839

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn