Horch House-Analog master tape copies

  • Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Originale Revox adaptere (type NAB Professional) i eloksert aluminium. Ingen farger for de som liker det.............
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Nja, ikke plagsomt billige, men greit nok.

    225 euro for et par + 26 euro frakt levert på døra.

    Benyttet anledningen til å kjøpe en trykkvalse og beltene til telleverket. Har ikke byttet dem på drøyt 10 år.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    B77 som jeg kjøpte ny fra Morgenstierne som fattig student på slutten av 70-tallet. Kjøpte en A77 mk4 året før som min søster overtok.
    Ingen A80 altså. Blir stort sett brukt som bakgrunnsstøy og sjelden til seriøs lytting (hvis det er noe som heter det)..........
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    med rette tapene hadde den nok grusa LP12´n din....:cool:
    men det er vel trolig en 4 T maskin?
    mvh
    Leif
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det. Har aldri hørt en mastertapekopi.
    Ja, ikke mange som kjøpte 2 spor på den tiden. Dårlig båndøkonomi, så det går i 4 spor og 7,5 ips. Hadde jeg kunne skru tiden tilbake 40 år hadde det nok blitt en 2 spor HS maskin.
    Har du prøvd tapene Revox selger. Masterbånd kopiert på A80 maskin. 15 eller 30 ips.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja samme som Horsch Haus sine
    15ips...har noen av de...bla "Girl Talk" og "Action" med Oscar Peterson
    ellers har jeg en pen bunke andre og.....det meste er lysår foran andre kilder
    hadde besøk av en gammel venn Robert Le Maire Amundsen i går....han beskrev tape på eksakt samme måte som jeg gjør.....
    trinnløst, sømløst, øyeblikkelig dynamikk, kroppslig og klangrikt
    alt henger sammen
    hadde aldri giddet å begynne med vinyl i dag....case closed
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte ARC D-79 av Robert Amundsen ca. 1980. Det er vel samme fyren, selv om Le Maire ikke hørtes kjent ut.

    Uansett, det har vel aldri vært noen tvil om at prosesseringen fra mastertape til LP degraderer lyden, men tilgjengeligheten av førstegenerasjonstape har alltid vært temmelig skranten og er det fremdeles selv om det har tatt seg opp i det siste. I tillegg er prisen temmelig pepra og jeg vil anta at levetiden er kortere enn en vinylplate. Så har du jobben med avmagnetisering og rens av lydhoder og alt annet båndet kommer i kontakt med.

    Så jeg hadde nok fremdeles begynt med vinyl om jeg skulle starte på nytt.......trur eg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja
    levetiden er lengre med skikkelig maskin ala A80, som dessuten nesten ikke magnetiseres i det hele tatt
    rens av tapepath er riktig, men adskillig mindre hazzle enn platevask og tørk, antistatpistol, støvbørste, nålerens etc
    gangkonstansen er dessuten bedre og du har samme sporbredde hele veien
    softwareprisene er høyere men hw lavere....
    vet eg....:cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    bare lurte for har aldri sett nypris på de, men ser hva de går for brukt
    TAD er lett forklart......mindre brukt på bil istedet....:cool:
    mvh
    Leif
    Ingen problemer med å skjønne prioriteringen din, regner også med at du sitter mindre bak rattet enn bak anlegget.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ihvertfall bilrattet :cool:

    foreløpig.....

    Allvis tar hundevakta 18sept 2016.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Alviss er sjef! Sånn er det bare.


    Siden Horch House er i vinden som aldri før så tenkte jeg at jeg måtte spille litt tape derfra i dag. Strauss-Also...er vel et stykke musikk de fleste kjenner. Her en DG utgivelse fra `71 som HH har tappet 1:1 fra masteren til tape. Og den låter aldeles nydelig.

    Er ikke så stor fan av DG lyden men når man får det på tape så åpner alt seg opp på en helt annen måte, det blir mer liv og bevegelse i musikken og det er ikke de begrensningene. En fantastisk tyngde og autoritet i musikken, og det er stort! Jeg får litt den samme følelsen som når man hører ECM utgivelser på tape, eller all musikk for den saks skyld, det blir åpnere og mer autentisk. Like det eller ei, forskjellen mot vinyl er stor...

    Som vanlig fra HH så er det et flott cover med et lite ark inni med info. Nummererte ex. er det også. Denne slipper man dessuten litt rimeligere i fra da stykket er så kort at det går på 1 stk. 10,5" spole m/SM 468 tape.:)


    IMG_2567.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg liker at det kommer nyinnspillinger på tape. Og Horch House har gitt ut noen slike. En av disse er Triosence-Away for a while, utgitt på 2 x SM 468 tape. Den finnes også på en flott vinyl pressing.

    Kanskje trio jazz (piano, bass og trommer) av den forsiktige sorten, rytmisk og musikalsk men byr kanskje ikke på den store utfordringen. Men det er en veldig fin plate for de som vil introduseres til jazz verden og vil begynne litt forsiktig. Skal man "lure" kona eller mannen inn i jazzen så vil denne kanskje være en god start. Men lyden er fantastisk for de som er interessert i slikt. Kanskje en av de beste jeg har.

    Horch House har også gitt ut en live plate med Triosence og den er litt friskere. Den er ikke på tape (i hvert fall ikke offisielt...:cool:) men på vinyl. En flott live atmosfere der man føler seg virkelig tilstede i lokalet.


    IMG_2569.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en konstant strøm av fristelser......ellers synes jeg det er stor forskjell på kvaliteten av OP Action og Girl Talk......lurer på hvordan resten er i forhold
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Enig.

    Men du vet hvordan man finner ut hvordan resten låter?:cool:

    Men som du sier; det er en strøm av fristelser der ute og knallharde prioriteringer må til...
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "en konstant strøm av fristelser......"
    kan godt lage siklebind til deg 8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fikk en batch med LPR90 i går så jeg er klar.....:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn