S
Passivt filter på dem jeg la ut bilder av. Leste litt på innlegget. Har selv cornscala. Passivt filter på dem også. Rock, progrock, det meste, ikke blues og klassisk. Mest LP.Mange alternativer på 3 og 4 veis løsninger,...
Plass ? rom.. m2.. m3
Musikksmak ?
Spille høyt ? Lavt ?
Estetikk ?
Budsjett ?
Bygge selv eller DBO?
Passivt filter blir muligens en større utfordring enn DSP og aktivt oppsett...men alt går jo på et vis.....
Har det...Jeg var med på prosjektet med horna over. Grelv hadde ideen og laget delefilte, Haglund tegnet, Bakken freste og limte, undertegnede var organisator, loddet filter etc.
De var 100% passivt delt.
Skal du ha et hornsystem i samme gate er det også en mulighet med toveis og horn som ikke trenger diskant.
Aktivt delt er lurt.
Haug ? Det finnes rack og oppbevaringsløsninger....For å slippe en haug med elektronikk...
Finnes det noen «deleliste» offentlig på disse?Jeg var med på prosjektet med horna over. Grelv hadde ideen og laget delefilte, Haglund tegnet, Bakken freste og limte, undertegnede var organisator, loddet filter etc.
De var 100% passivt delt.
Skal du ha et hornsystem i samme gate er det også en mulighet med toveis og horn som ikke trenger diskant.
Aktivt delt er lurt.
Ferdigtygd er nok lurest for min del. Står ikke på tekniske utfordringer og bygging.Ok
Da må du enten lage en ferdig tygd løsning eller få eksperthjelp.
Virker som at du går for funksjon følger form.
Hva slags utseende er det du ønsker?
JaddaHaug ? Det finnes rack og oppbevaringsløsninger....
Forsterkere kan bygges inn i høyttalere, enten i en sokkelløsning eller på bakplate.
Utsende...må falle i smak værtfal men de på bildet var jo fine.Ok
Da må du enten lage en ferdig tygd løsning eller få eksperthjelp.
Virker som at du går for funksjon følger form.
Hva slags utseende er det du ønsker?
Så det er runde horn du vil ha. Avantgarde look?Utsende...må falle i smak værtfal men de på bildet var jo fine.
Ikke nødvendighvis. Men de er fine.Så det er runde horn du vil ha. Avantgarde look?
JBL monitor look er enklere å lage. Disse lagde jeg for en god del år siden:
Vis vedlegget 756365 Vis vedlegget 756366
Skal du lage høyttaler med runde horn må du ha diskant. Det kompliserer delefilteret og vil ofte låte dårligere i mindre rom enn et mer moderne constant directivity horn (som heller ikke trenger diskant).
Runde horn er i tillegg ekstremt dyrt og ikke så lett å få tak i:
Jeg har selv tidligere hatt en stor rigg med runde horn men den trenger stort rom og masse forsterkere og elektronikk samt databasert deling (Audiolense).
Joa. LMC får det til passivt men det ligger veldig mye tid, penger og kompetanse bak. Noe de aller aller færreste har mulighet til.
Her er min gamle rigg som bjarnetv har overtatt:
Vis vedlegget 756368 Vis vedlegget 756369 Vis vedlegget 756370
Tradisjonell kasse høytaler vil jeg ikke ha.
Skal du ha horn så er det etter min mening kun beryllium eller de nye spesialcoatede titandriverne til 18Sound som gjelder.
Jeg har ikke hørt dine drivere men generelt sett så får du mer detaljer i beryllium, og det på en utrolig uanstrengt måte. Når man legger så mye ressurser i et system så tenker jeg at det er verdt detDet er disse jeg har nå
Når man kommer opp på et så avansert/høytTil tross for at stykklisten til trådstarters forbilde ikke går an å gjenskape, finnes flere muligheter til å bygge omtrent det samme. Skal man bruke passiv deling må endringer i delefilter selvfølgelig påregnes.
Selv er jeg tilhenger av datastyrt aktiv deling men det finnes helt brukendes analoge aktive løsninger som msrchand feks
Det er polymer, et slags kunststoff. Låter litt mer «dempet» (på generell basis). Man kan ikke lese av «hele klangen» fra målinger.Ok. Er ikke disse berryllium da? Skal Google litt mere om faital
OkDet er polymer, et slags kunststoff. Låter litt mer «dempet» (på generell basis). Man kan ikke lese av «hele klangen» fra målinger.