Horndrømmer

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,vil bare forhøre meg litt,fordi jeg egentlig nå en stund har drømt om hornht ala avantgarde duo...problemet er at jeg har relativt lite rom/stue,på 18 kvm...tenkt å bruke 8w 300b effekt på de eventuellt....har klipsch fr-82 i dag,,,det går bra her men...problemet er jo plasseringvennlighet,og om det vil spille ok i ett såpaass lite rom...det kan jo hende jeg flytter til sommern,så da kan det jo bli bedre plass,da kommer det sikkert ett dedikert lyttrom i huset....at dette er noe særlig større enn 25kvm er vel tvilsom,men blir jo litt å skyte i blinde,så jeg forholder meg til at jeg bor i en leil. m atten kvm stue..

Finnes det andre spennende hornløsninger enn avantgarde?....bare for å ha sagt det solo er ikke aktuell,denne har vel innebygget amp.

Så hornfolket...er dette noe det går an å se nærmere på.....

Prismessig vil det være primært brukt ved kjøp.

Mvh Espen,som takker for alle svar!

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Prismessig vil det være primært brukt ved kjøp.
Hva vil dette si i kroner?

Frode

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Oris horn er vel et bra alternativ.

Finnes i en god del varianter.

Sjekk sidene til bd-design i Nederland.
Link finner du paa "link-siden" (som jeg oppfordrer alle til aa benytte og fylle paa med relevante linker)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
sett noe ligger på rundt 50-70k

og vurdert klipsch s nye serie som kommer...den minste der med 3 7" elementer havner på 75k...så der ligger vel prissegmentet...men kan jeg klare meg med mindre penger så gjerne det. ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
uno eller nano er det du trenger til et rom på 18 kvm.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok,da blir duo grosso for store,da er jeg litt klokere...

Frode,solgte ikke du dine horn for en tid tilbake,var dette selvbygget? Oris...var det det de het?Espen

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Frode,solgte ikke du dine horn for en tid tilbake,var dette selvbygget? Oris...var det det de het?Espen
Jeg endte med å beholde de selv. Det er selvbygde Oris Ultra Reference med Lowther DX3 i topphornet.

Frode

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har du noe link til produsent? de ser litt store ut, i forhold til døren......hvordan har du ordnet med ht kabling osv..har du innfelt terminaler? ser det går en ledning inn i kassen...

finnes det byggesett av en noe mindre ruvende versjon også...er horna i aluminium?

hvordan var byggesettet? med alt,drivere,horn,kasse etc...?Pris på ferdig bygget ht par?

Hva skal til for å drive disse....Espen ps har du ca hxbxd på disse?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Her er forresten et tidligere oppsett på 16 kvadratmeters rom.

Frode

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Hei

Ingen regel uten unntak, du skal ikke nødvendigvis la avantgardedrømmen forbli en drøm fordi om du har lite rom, joda uno el nano passer nok best, men jeg har duo omega på samme romstørrelse som du og det spiller som bare det.
Kunne selvsagt tenkt meg 30-40 kvadrat, men har ikke det for øyeblikket så mitt mission har blitt å få optimal lyd ut av et rom på 17-18 kvadrat 8)
Må legge til at for å tørke opp bassen og få bort mye av uønskede refleksjoner så har jeg investert i 6 stk. DaaD søyler, vil nesten si det er et must når man absolutt skal ha det slik som meg ;D

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bauhorn har jeg sett på(ikke hørt) syntes de er grisestøgge,så de vil jeg ikke ha...takk for tipset allikevel...

Har du link til prousenten oris? er det skandinavisk forhandler for dette? Er det bare å sette sammen,eller må man stå for lakk av horn kasse osv selv?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Har du noe link til produsent?
http://www.bd-design.nl/

de ser litt store ut, i forhold til døren......
Legger inn et par bilder til slik at det blir lettere å se størrelse. Satte opp en LP-plate foran høyttaleren.

hvordan har du ordnet med ht kabling osv..har du innfelt terminaler? ser det går en ledning inn i kassen...
For øyeblikket går kablene rett på elementene.

finnes det byggesett av en noe mindre ruvende versjon også...
Den vanlige Reference-utgaven har ikke horn foran basselementet, se bilde under

er horna i aluminium?
Nei, et eller annet innen plast/glassfiber.

hvordan var byggesettet? med alt,drivere,horn,kasse etc...?
Jeg har kjøpt litt nå og da, ikke et komplett kit. Du kan sikkert få så komplette du ønsker.

Pris på ferdig bygget ht par?
Litt usikker på dette, men mener at Reference utgaven ligger på rundt 6000 euro

Hva skal til for å drive disse....
En 300B som du nevner har ingen problem.

ps har du ca hxbxd på disse?
135x76x72

Frode

Reference

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hvis du er interessert i bakladede hornhøytalere, Hedlund-horn, så står det et par av disse hos HiFi Guiden på Hamar. Hvorfor ikke ta en prat med ham? Berger er en ok kar å snakke med, pluss at han har god peil på horn, rør, triode osv.

Og du, bare vent, en underlig og fascinerende verden er i ferd med å åpenbare seg for deg.... ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
anekdoten skrev:
Og du, bare vent, en underlig og fascinerende verden er i ferd med å åpenbare seg for deg.... ;)
og når du først har tatt den røde pillen og gått gjennom døren, så finnes det ingen vei tilbake. ;D

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
ramos skrev:
anekdoten skrev:
og når du først har tatt den røde pillen og gått gjennom døren, så finnes det ingen vei tilbake. ;D
Akkurat ... Amen! ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Og saa har du jo disse Acapella som Audioroyal selger. Har ikke hoert, men ser riktig fint ut da...

Ellers lager er vel Tommy Hoerning i Danmark veldig bra horn ht.

For en stund siden ble det her paa hfs. lagt ut spoersmaal vedr. noen tyske relativt smaa horn. (husker ikke navnet i farten). Disse leste jeg en knallgod kritikk av i et tysk hifi magasin i fjor.

En personlig kommentar ang. Avantgarde;

Men unntak av LMC sitt imponerende Trio+ oppsett (som jeg desverre har hatt det litt for travelt til aa lytte grundig paa de anledningene jeg har vaert der), har ikke Avantgarde helt faat fram det bredeste gliset hos meg de gangenene jeg har lyttet paa dem.
Jeg blir hver gang sittende aa undre paa hva som gjoer det, selv etter at musikken er slaatt av.
Konklusjonen av mine funderinger er at det er "noe" sentralt i mellomtoneomraadet som mine preferanser vil ha paa en litt annen maate.

Jeg skriver ikke dette for aa hisse paa meg Avantgarde tilhengere, eller som en generell paastand, men som en personlig betraktning av hva jeg opplever.
De som har hoert mellomtonen som f.eks et Altec 511b eller 811b-horn med JBL-driver, eller et Martinelli Trachorn med Klipsch K55V AlNiCo driver, forstaar muligens hva jeg mener?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
For en stund siden ble det her paa hfs. lagt ut spoersmaal vedr. noen tyske relativt smaa horn. (husker ikke navnet i farten). Disse leste jeg en knallgod kritikk av i et tysk hifi magasin i fjor.
Tenker du på Jabo-horna? :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Pengvim skrev:
Erland skrev:
Tenker du på Jabo-horna? :)
Ja var det ikke det de het?

S

slowmotion

Gjest
Hvis du har liten plass hvorfor ikke vurdere hjørnehorn?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,er det sånne som på bildet som står hos hifiguiden på Hamar...?

Oris virker spennende,vet noen om en link til fabrikant?Er oris å få fabrikksbygget,eller kun som byggesett?---kjempemye nyttig her folkens.....selv om det nok ikke blir løp å kjøp her,så blir det nok gå å kjøp.....er avhengig av at hornkasser i bunn,ikke er for brede,grunnet noe laber bredde på gulvet...så skulle helst hatt kassene så de var rundt??40 cm på bredden ,dersom de skal stå som klipschene gjør i dag,kan snu om på alt,men det blir noe dritt,med glassfasaden bak anlegget...Mvh Espen

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Oris virker spennende,vet noen om en link til fabrikant?Er oris å få fabrikksbygget,eller kun som byggesett
Det har vel vært linket til produsent to ganger i tråden allerede, man kanskje en tredje gjør susen: http://www.bd-design.nl/

Frode

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Hvis du har liten plass hvorfor ikke vurdere hjørnehorn?
Rett og slett fordi jeg ikke har to hjørner ;).......på veggen der hifien står..det er ett hjørne,og på hs er det passasje...desverre..hvis ikke kunne klipsch horn vært noe kanskje..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for link frode...mye snacks der gitt,...nå er det sånn at jeg ikke er veldig god i engesk sammenhengende skriftelig,så kommer litt til kort med all lesing på linken,men bare for å spørre,må man kjøpe rett fra prod..eller finnes det noen skandinavisk firma som selger dette,kunne forsåvidt tenkt meg å kjøpe noe ferdig...tror? jeg,ellers tusen takk for en kjemperespons på dette....Håper jeg får mulighet til å prøve dette med tiden,

Frode:ser du satte coveret vsa..dette gir jo en grei indikasjon på str..men det er bredden på basshornet som ev blir problemet her,feks den du viste til uten basshorn,ville vært kanskje bedre plasseringsmessig sett,gjør basshornet veldig mye lydmessig kontra uten hornet?

mvh Espen

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
"Basshornet" er der kun for å hjelpe til med integrasjonen mot topphornet. Jeg har ikke prøvd uten, men tror ikke det er de helt store forskjellene. Hvis du kutter det ut, er målene på kassen ca 60x46x83.

For tiden må de vel kjøpes direkte fra produsent. Et alternativ kan vel kanskje være å kjøpe et komplett kit for så å få noen lokale til å bygge kabinett for deg.

Frode

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er basshornet skrudd vis/ved skruene på membranen,eller sitter dette i egene skruehull i kassen?...kan forsåvidt sikkert bygge selv og,......er håndverker av yrke,men syntes det er mye penger å legge i,for så å ikke nyte fra dag1....men det går jo an å tenke på det... ;)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg har egne skruehull til hornet.

Frode

Topp Bunn