Hornløsning fra 800 Hz. og opp for DIY prosjekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Veldig greit å handle fra Madisound
    -m

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert :D
    Er fritt frem å pøse på med innspill og bilder av vakre kreasjoner til lyst og inspirasjon samt sikling :)
    Har jo fått grunn planen på plass nå, så sitter litt å venter på at kryssfiner/elementer osv. skal komme til min lille by slik at man får begynt litt sakte men sikkert.
    Min far har allerede begynt å rydde i snekkerbod/garasje slik at jeg får litt boltereplass.
    Litt dårlig gjordt av meg kanskje siden jeg har egen garasje, men den er full av gammelt skrot og skrammel i tilegg til at det ikke er innlagt strøm.
    Far min derimot har et par solide, massive arbeidsbenker, lys og plenty av elektriske verktøy, stort sett ubrukte, men som han sier, kjekt å ha...
    Tenkte å invistere i et par sammenleggbare benker fra biltema i tilegg for å ha god plass og mulighet til å feste platematerialet skikkelig.
    Blir nok muligens en egen/ny tråd når ting kommer på plass etterhvert...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Siste nytt...
    Da var horn driver bestilt og betalt, valget falt på ikke overraskende et par Fostex 1405d, fant ut at jeg ville ha delene på plass, slik at det bare er byggingen som gjenstår.
    Har bestilt alt av kabler også, signal og høytaler, så det eneste som mangler er trelasten, men de er også bestilt :)

Ting skjer, tar nok noen måneder å få bygd alt, men det blir og man har begynt å gjort alvor av en drøm man har hatt lenge :)
    I tilegg er det jo så fint med et slikt selvbygg at man kan fortsette å tweake i mange år fremover, prøve andre horn til driveren osv.

Budsjettet er egentlig sprengt, ikke si noe til kona ;D
    Så håper jeg får til å lage woodhornet selv, ellers må jeg nok evt. vurdere en rimeligere løsning i starten. Men det finnes da mye tre bolts horn løsninger for 1" driver ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gruer meg egentlig mest til å starte byggingen av Onken kassene med mine tommeltotter og store tær ;D
    Har funnet alternative kasse design om jeg finner ut at det går helt på trynet...

Dette er utgangspunktet og den jeg vil bygge:
    http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff.html
    Får evt. finne noen til å hjelpe meg.

Men er jo flere løsninger, hadde vært kjekt å prøvd alle tre løsningene jeg har sett på, her er en annen:
    http://www.geocities.jp/arai401204/Enclosure/E170/E170.html
    Ser hvertfall lett ut å bygge...

Og så fant jeg denne høytaleren som virket litt interessant å ha kopiert, enkel å bygge også...
    http://www.6moons.com/audioreviews/yamamoto9/speaker.html
    En slags åpen baffel/åpen bak kasseløsning, ca. mål på høytaleren står i testen...

Men blir litt drøyt å bygge tre forskjellige bassløsninger, selv om man har lyst, kanskje neste år :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Et hvert velutstyrt høykulturelt hjem bør da ha minimum tre bassløsninger...??

Nå synes jeg du vimer rundt som ei sjuk høne, Milenko! Hold deg til planen nå. Den opptråkkede stien. Den Yamamoto-saken ser enkel ut, ja, men virkeligheten er nok en annen, ref tresorter, tuning, behandling med lurium, customisering av driverne og ikke minst samspillet disse i mellom. Samt alle verdens variabler som ligger i delefilterkonstruksjon etc. Det er ikke bare å ta en del av totalen ut av kontekst og tro at det blir bra.

Milenko bygger horn!

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er nok litt vimete for tiden i mangel på et bedre ord, sover nesten ikke for tiden grunnet noen medisiner slik at jeg mangler litt fokus...
    Blir nok en Onken ja, er det jeg har handlet elementer som passer til osv.
    Har en gammel Onkel jeg kan støtte meg til om oppgaven blir for drøy på egen hånd...

Alle planene og vimsingen kommer ofte på natta mens jeg ikke får sove og er rastløs mens jeg desperat prøver å få hodet på plass...

Neida, frykt ikke, planen er på plass, blir ei utfordring å få bygd, men det er jo ikke snakk om rakettforskning så det må da gå på et vis :)

Stort sett alt av deler er nå bestilt, muligens må jeg kjøpe Fostex woodhornet om det ikke lar seg bygge, men ellers er alt klargjort og planlagt.
    Til og med omjusteringer av rack, nettfilter o.l.

Skal sette meg ned nå å gå gjennom plantegningene og visuelisere hvordan jeg skal få løst byggingen mest mulig planmessig, dvs. rekkefølge, borring, plugging osv. slik at jeg nesten vil være i stand til å montere uten lim først tenker jeg, slik at alt passer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    En liten detalj du kanskje ikke har tenkt på i forbindelse med horn selvbygg: Materialvalg og kostnadene rundt dette. Er ikke gratis det heller... og det er jo differansen opp til et ferdig produkt som er det interessante. Hvis jeg var deg så ville jeg, dersom dette er ditt første selvbyggerprosjekt, sørge for å velge produkter og løsninger som er skuddsikre og som garantert vil gi et godt resultat. Da vil du ikke gå drittlei og bli pissed off når det ikke spilller og du har brukt en mengde tid og en god slump penger!

Etterhvert ( for det blir som regel flere prosjekter dersom greiene funker) kan du forestå større deler av produksjonen selv. Husk at det er fortsatt DIY selv om du "bare" monterer sammen komponenter og ikke hogger tømmeret selv og spikker til hornet gjennom en kald vinter!!

Nå begynner du med et relativt solid system, men det er ok for det er ikke for komplekst, lev og lek med dette systemet en tid, få konseptet under huden så kan du ettervert ta det lenger.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er så enig så enig.
    Går nok å diskutere med kona om å skaffe skikkelig kjøpe horn når man kommer så langt, har jo anlegg som spiller greit nå også...

Vil jo helst at dette skal bli vellykket slik at jeg blir fornøyd og kan jobbe med flere prosjekter senere...

Er heldigvis snart ferdig med disse tablettene nå (nedtrappingsuke) slik at hodet blir skrudd riktig på igjen :)

Men gleder meg til telefonen fra trelasthandleren kommer slik at jeg kan begynne litt med den håndfaste bygge prosessen...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh, har fått sovet, deilig når man nesten ikke har gjort det på et par uker :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har du lest i stativhøyttalertråden, nå :eek: :eek: :eek:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Har du lest i stativhøyttalertråden, nå :eek: :eek: :eek:
    Har holdt meg langt unna, her er ting bestilt og betalt, skifter ikke mer nå, til og med kabling er i pakke post ;D

Vurderer å velge et billig horn fra f.eks. Sammy som jeg fant på Dynabel.no...
    http://www.mamut.net/dynabel/subdet54.htm
    Muligens den største varianten, 402 vil gjøre nytten som topp sammen med Fostex 1405d driveren frem til jeg får spart til Fostex woodhornet?
    Virket ganske fornuftig i forhold til delefrekvens osv. etter det jeg har begynt å lært :)
    Prisgunstig og rom ble ikke bygd på en dag.
    Lager en enkel toppkasse av restene av 30mm kryssfiner å fester hornet til den for å få det hele mer "severdig".

Vil muligens tro at det er en sikrere vei til å bli fornøyd enn å sitte å spikke hele vinteren, kan jo bli frustrerende det også når man er så nære, men sitter å har to mnd. arbeid igjen om man i helke tatt får det til..

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ellers var jo ikke FaitalPro hornet her så ille priset heller, t.o.m. i svensk valuta...
    Link: http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-lth102?category_id=22
    Mener å huske at Fostex 1400d med FaitalPro horn ble nevnt som en god kombo her i en tråd (sluket?)...
    Vil tro Fostex 1405d også vil fungere fint også, virket mer solid enn sammy hornet...
    Vil tro jeg trenger flere delefrekvenser fra Marchand for å få det til å sitte helt uansett så...
    Anbefalt deling på 1000Hz. burde vel gå greit..

J

J.J

Gjest
    Kryssfiner ... Skal du lime sammen 2 plater - var det 22 + 8 mm ??

Hvordan har du tenkt å løse den oppgaven ??

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ja, blir nok nødt til det, ble forferdelig vanskelig å få rette mål/volum med å beregne ut fra 22mm selv om det sikkert hadde vært hundre ganger enklere.
    Men skaleringen ble altfor vanskelig med mine matematikk kunnskaper, i forhold til portene som skal ha rett høyde/bredde osv. i forhold til element samt det interne volumet.
    Er alt for lenge siden jeg hadde 2 og 3 My på videregående...
    For å få de limet sammen blir jeg vel nødt til å pensle limet utover jevnt med kost samt finne en masse vekter/lodd o.l for å få fordelt vekten jevnt over hele plate området, kan selvsagt bli en utfordring, men den som intet våger.

Super ingeniører som er istand til å gi meg helt korrekte mål omskalert fra 30mm til 22mm på denne plantegningen skal få en stor takk og single malt i posten ;D
    Ok, her er plantegningen...
    http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff.html

Så, single malt eller flaske konjakk til den som klarer å skalere om plantegningen fra 30mm til 22mm kryssfiner og gir meg mål...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    Det enkleste er vel å lime platene sammen, legge noen plater oppå, og så parkere bilen på toppen av det hele og la det stå natten over?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Har jo et helt garasje gulv av plass og en bil :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fire ukers ventetid på Fostex 1405d, mens madisound får inn på lager...
    Altså god tid til å få Onken kassene på plass :)

J

J.J

Gjest
    Det er neimen ikke så enkelt å lime sammen 2 plater og få et jevnt trykk over det hele . ihvertfall ikke med en bil .. det blir bare feil ...

HFSere ... jeg håper at dere kan hjelpe Milenko her med mål på kassen .. regne om ifra 30 mm til 22 mm - det blir så mye enklere og bedre for ham.
    Eller om noen har tegninger med 22 mm ?? jeg vet ikke hvor kritisk sånt er men ......

På forhånd takk.... kan jeg bidra så skal jeg det seff

Om en ikke vet hvordan en limer sammen plater skikkelig - så risikerer han bare å få et kabinett som ikke er bra.
    Siden han skal lage ET PAR onken .. og heller eksperimentere med hornløsninger så må kassa bli bra ifra start av.

Mvh
    Jan Robert

Edit : Håper du syntes dette er greit av meg å si det sånn Milenko ... :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er på DIY sidene den hyggelige tonen finnes.
    Dette er en kjempefin tråd som jeg leser med entusiasme. Gleder meg til å se resultatet.
    Et lite, dumt spørsmål.
    - er det noen hensikt, fornuft å bygge en Onken med 10" element. Kunne vært en løaning hos meg

Håvard

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Det er neimen ikke så enkelt å lime sammen 2 plater og få et jevnt trykk over det hele . ihvertfall ikke med en bil .. det blir bare feil ...

HFSere ... jeg håper at dere kan hjelpe Milenko her med mål på kassen .. regne om ifra 30 mm til 22 mm - det blir så mye enklere og bedre for ham.
    Eller om noen har tegninger med 22 mm ?? jeg vet ikke hvor kritisk sånt er men ......

På forhånd takk.... kan jeg bidra så skal jeg det seff

Om en ikke vet hvordan en limer sammen plater skikkelig - så risikerer han bare å få et kabinett som ikke er bra.
    Siden han skal lage ET PAR onken .. og heller eksperimentere med hornløsninger så må kassa bli bra ifra start av.

Mvh
    Jan Robert

Edit : Håper du syntes dette er greit av meg å si det sånn Milenko ... :)
    Setter meget stor pris på initiativet ;D
    Takk så meget...
    Hadde vært adskillig mye enklere å fått bygd med 22mm og heller lagt til noen avstivere...
    I tilegg er man jo litt usikker på hvor viktig hver mm er i en slik løsning...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Det er på DIY sidene den hyggelige tonen finnes.
    Dette er en kjempefin tråd som jeg leser med entusiasme. Gleder meg til å se resultatet.
    Et lite, dumt spørsmål.
    - er det noen hensikt, fornuft å bygge en Onken med 10" element. Kunne vært en løaning hos meg

Håvard
    Mener jeg har lest noe om en mini Onken, men tror det var for 12", men det går sikkert an å regne ut dimensjoner...bare ikke for meg :)
    Helt enig i at det er en meget hyggelig å fin tone her på DIY sidene, folk er virkelig hjelpsomme :D

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.085
    Torget vurderinger
    10
    jan#jan skrev:
    Kryssfiner ... Skal du lime sammen 2 plater - var det 22 + 8 mm ??

Hvordan har du tenkt å løse den oppgaven ??

Dette er vel den beste metoden.

mvh

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har da endelig fått mål/plan som jeg tror vil fungere for 22mm istedet for 30mm slik at jeg slipper å lime sammen to plater :D
    Skal snakke med min onkel (gammel snekker med ca. 50 års erfaring) om han hjelper meg med kassene, da vil jeg tro det går greit og blir et knall bra resultat.
    Kanskje jeg ender opp med å måtte vente på ting som er bestilt t.o.m.

Har bestemt meg for å droppe Fostex woodhornet sånn i første omgang, må spare litt først, koster kjapt en 7 tusen bare for et par med dem og det går ikke akkurat nå... kanskje til jul :)
    Så blir litt rimeligere variant nå i starten, vurderer frem og tilbake mellom horn fra Sammi eller FaitalPro, prisen er ikke så ulik, men Faital Pro hornet virker mer solid/påkostet og er muligens mer tilpasset hjemmemarkedet enn Sammi hornet som jeg mistenker er mer rent PA horn...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg funnet og bestilt horn til prosjektet...
    Endte opp med et horn fra p-audio:
    http://www.usspeaker.com/paudio ph-2370-1.htm
    Er en nøyaktig kopi av JBL 2370 hornet, men til under halve prisen, til å bruke mens jeg sparer til Fostex woodhorn :)
    Nedre cut off frekvens på 500 Hz. og full hornlading (JBL sin orginal hvertfall) ned til 630 Hz. Burde dermed passe ypperlig til mitt bruk og deling ved ca. 800 Hz. vil jeg tro :)
    Tenker å bygge det inn i eget kammer i 22mm kryssfiner for å sette på toppen av Onken kassa...

Så da var alle deler bestilt og betalt, bare å vente på trelasten slik at bygging kan starte.
    Skal forresten snakke med snekker i morgen for evt. assistanse i kassebygging :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Milenko + snekker = smart move. Du klatrer oppover på lærekurvens nådeløse slåtteteig, og det er bra! Alltid lurt med assistanse og back-up, særlig av fagfolk så unngår en både feildisponering av materialer og utførelse.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har egnet litt om på dimensjonene på Onken kassa i forhold til 22mm kontra 30mm, var ikke så vanskelig med en litt mer uthvilt hjerne ;D

Kom heldigvis på at det var viktig med samme dimensjon på portene, så hver port forblir 17 cm* 4 cm * 37 cm (h*b*d)

Så den nye kassa tilpasset 22mm får ytre mål på 79,0 cm * 61,8 cm * 51,4 cm (h*b*d), tror det blir så nært jeg kommer de orginale målene samtidig som indre mål blir uforandret, det er vel slik at portene må være riktig for at Onken prinsippet skal stemme :)

Om kassa nå blir litt lav så er det en smal sakk og lage dobbel bunn osv.
    Må finne på en lur fot løsning, Tema Isolator vil sikkert fungere bra, men blir vel klin umulig å få flyttet høytalerne da...

Da gjenstår å føre over nye mål til print tegningene og snakke med snekker + lage kappliste...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gir denne kapp lista til Onken kassa:

Front: 45 cm * 74,6 cm - 2 stk.
    Bakvegg: 57,4 cm * 74,6 cm - 2 stk.
    Topp plate: 61,8 cm * 51,6 cm - 2 stk.
    Bunn plate: 61,8 cm * 51,6 cm - 2 stk.
    Sidevegg: 51,6 cm * 74,6 cm - 4 stk.
    Indre kasse vegg: 37 cm * 74,6 cm - 4 stk.
    Port avstivere: 37 cm * 4 cm - 6 stk.
    + avstivere inne i kassa...

Fant ut at det var like greit ¨skrive det ned her i tilfelle papirene kommer bort (har små barn) ;D

J

J.J

Gjest
    Bra Mil.... :D

Om du får avkapp ... dvs lister som kan brukes til sokkel (evnt siden -OM du mener den blir for lav).

Kjekt og ta vare på

En sokkel bør ligge en 2,5 til 4 cm på innsiden - men klart ... det er jo oxo en smakssak.

Nå snører det seg til ... har du kameraet klart ?? For bilder - Ja det vil vi ha !! ;D

/JR

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Oh the pressure...
    Neida, venter på telefon fra Byggern, 22mm var ikke standard lagervare så for at jeg skulle spare noen kroner så skulle de få det sendt sammen med andre varer, tar sikkert litt tid.
    Er for sent å snu nå, alt er bestilt og betalt, bare å klemme på å gi gass ;D

J

J.J

Gjest
    Husk - TA DET MED RO !!

Dette er et prosjekt hvor du har allverdens tid - ta deg tid til detaljer - ha nok kaffe og noe til.
    Vær nøye på alle mål.

Nå husker jeg ikke helt ... hva med finnish ?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Husk - TA DET MED RO !!

Dette er et prosjekt hvor du har allverdens tid - ta deg tid til detaljer - ha nok kaffe og noe til.
    Vær nøye på alle mål.

Nå husker jeg ikke helt ... hva med finnish ?
    Blir å ta det med ro ja, ikke nå stress, fattern har rydda garasjen/arbeidsplass... kommer jo litt ann på min onkel, snekkeren om når han har tid osv.
    Finish... tja, har tenkt på det...
    Vil tro jeg lar dem være uten i første omgang.
    Planen er å spare til woodhorn fra Fostex og staine, matche fargen på woodhorna når jeg kommer så langt.
    Så blir ikke noen finish før den tid, må nesten ha horna i øyesyn før man finner riktig stain/finish...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med snekker som gjerne ville hjelpe meg med prosjektet... (pensjonert og hadde god tid)
    Utstyr med mm nøyaktighet hadde han :D
    Så da blir det ordnings...

Da er det bare å vente på kryssfineren og resterende deler :)

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    Hehehe... synes jeg ser dere, ja....
    Hva er gæærnt med det a ?? hææh ?? Trur u at du ser no bedre ut sjæl eller ?? ;D ;D ;D

Godt du får litt hjelp Mil ..... Litt mer moro når en er fler .. og å dele skylda på :p

Go langhelg !! :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Gå og spikk på noen Klipsch du nå!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning