http://twogoodears.blogspot.com/2009_12_01_archive.htmlLMC skrev:hadde vært nyttig å vite navn på herligheten med de 4 bassene og hva det er, evt kilde til bildene..
mvh
Leif
Japanske WE-baserte konstruksjonerLMC skrev:hadde vært nyttig å vite navn på herligheten med de 4 bassene og hva det er, evt kilde til bildene..
mvh
Leif
pedal skrev:Milenko skrev:Mere mere mere mere mere ;D
Fascinasjonen for horn er ikke av ny dato. Gruppeadferden til Hornalliansen har mange fellestrekk med stammer fra andre deler av verden. Hornets funksjon som penisforlenger (min er større enn din) er like gammel som mennesket. Vi snakker her om en macho urkultur. Noen fellesnevnere er at jo større jo bedre, samt at lederne i stammen har de største horna.
Hornmiljøets diskusjon om riktig geometri er ikke av ny dato:
Hornalliansen er kjent for sine mange sosiale sammenkomster. Her et bilde fra årsfesten 2010 (med følge):
Kort fortalt: Ja. Et riktig konstruert horn gir en bedre "kobling" mellom membranens bevegelse og den omkringliggende luft. Det er ingen andre kjente metoder som gir bedre omsetningsforhold og dermed effektivitet. Som igjen er viktig for å få med seg alle mikrodetaljer som ellers går tapt i varmgang, masse, kantoppheng, spoletap osv. osv. Dette er kortversjonen.sinep skrev:Hva er det egentlig disse magiske tutene gjør med lyden anyway?
"Forsterker" lyden sånn at du kan spille på lavere volum med lavere effekt?
Hvor mange db er det snakk om egentlig? Sånn grovt regnet med tommelen i været.pengesluk skrev:Kort fortalt: Ja.
LMC skrev:hadde vært nyttig å vite navn på herligheten med de 4 bassene og hva det er, evt kilde til bildene..
mvh
Leif
Fint nok bilde det der, bare synd at apene sitter i bur og ikke kommer til grautfatet ;D ;Dsinep skrev:10 dB er jo fint å ta med seg! 8)
Har hatt litt lyst til å prøve horn, men det er veldig mange goder i apekisteklubben som gjør at jeg ikke vil bytte enda. Her er et bilde fra det årlige sommertreffet til apekistemafiaen:
![]()
Dette er nok nærmere virkleigheten for dem ....... tror jeg 8)pengesluk skrev:Fint nok bilde det der, bare synd at apene sitter i bur og ikke kommer til grautfatet ;D ;Dsinep skrev:10 dB er jo fint å ta med seg! 8)
Har hatt litt lyst til å prøve horn, men det er veldig mange goder i apekisteklubben som gjør at jeg ikke vil bytte enda. Her er et bilde fra det årlige sommertreffet til apekistemafiaen:
![]()
Så veldig mye nærmere grautfatet enn dette kommer man ikke. Legg merke til hånda til apekistemedlemmetpengesluk skrev:Fint nok bilde det der, bare synd at apene sitter i bur og ikke kommer til grautfatet ;D ;D
Men hva skjer når man kombinerer horn med en vanlig apekistekonstruksjon, sånn som på avantgarde duo f.eks.? Må man da heve nivået på apekisten med 5-10db for at man skal få samme opplevd lyttevolum på bassen som på mellomtone og diskant?pengesluk skrev:Det er riktig, Leif - forsterkningen ligger ofte i området 6-10 dB. Men så må du i tillegg tenke på at driverne som benyttes sammen med hornet gjerne har en høy effektivitet allerede ( ligger i konstruksjonen dersom en driver skal benyttes til horn) og dermed blir sluttfølsomheten riktig så hyggelig.
Det første som slår en uerfaren hornlytter er at ting låter "annerledes". Og takke faen for det - for det de fleste jomfruer opplever som annerledes er mengden av detaljinfo i musikken, detaljer de ikke er vant til å høre på 88 dB/1W høyttalere. I tillegg "smekket" som mange ganger kan skremme fanden på flatmark dersom han er uerfaren med dette. Kroppen er slik skrudd sammen at vi reagerer med adrenalinutskillelse ved bl.a. faresignaler, og plutselige lys- lyd- og bevegelsesimpulser (typisk dette "smekket" om du vil) oppfattes som et slikt faresignal og du kjenner adrenalinet pumpe...
Vanedannende så til de grader. Har du aldri opplevd det, og har ingen reel mulighet til å skaffe deg noe tilsvarende selv så råder jeg deg til å holde deg unna... og det er ikke tøys engang, det kan bli veldig stusselig å høre musikk hjemme etter en slik opplevelse.
Noe av "hemmeligheten" er også den kontrollerte spredningen. Hornet prosjekterer lyden som en stråle. Mer direktelyd, mindre reflektert lyd som når frem til ørene dine. Dette bidrar til at lyden blir renere, man hører mer detaljer. Horn reduserer behovet for akustiske remedier, sånn sett. (Samme gjelder linjekilde som også har kontrollert spredning, om enn på en annen måte). Jeg har også fått til ekstrem oppløsning, vel så bra som noe hornsystem jeg har hørt).pengesluk skrev:Det er riktig, Leif - forsterkningen ligger ofte i området 6-10 dB. Men så må du i tillegg tenke på at driverne som benyttes sammen med hornet gjerne har en høy effektivitet allerede ( ligger i konstruksjonen dersom en driver skal benyttes til horn) og dermed blir sluttfølsomheten riktig så hyggelig.
Det første som slår en uerfaren hornlytter er at ting låter "annerledes". Og takke faen for det - for det de fleste jomfruer opplever som annerledes er mengden av detaljinfo i musikken, detaljer de ikke er vant til å høre på 88 dB/1W høyttalere. I tillegg "smekket" som mange ganger kan skremme fanden på flatmark dersom han er uerfaren med dette. Kroppen er slik skrudd sammen at vi reagerer med adrenalinutskillelse ved bl.a. faresignaler, og plutselige lys- lyd- og bevegelsesimpulser (typisk dette "smekket" om du vil) oppfattes som et slikt faresignal og du kjenner adrenalinet pumpe...
Vanedannende så til de grader. Har du aldri opplevd det, og har ingen reel mulighet til å skaffe deg noe tilsvarende selv så råder jeg deg til å holde deg unna... og det er ikke tøys engang, det kan bli veldig stusselig å høre musikk hjemme etter en slik opplevelse.
På denne type konstruksjon er det jo egen forsterker innebygget i bassene, og da er det bare å justere forholdet innbyrdes til man har balansen inne!sinep skrev:Men hva skjer når man kombinerer horn med en vanlig apekistekonstruksjon, sånn som på avantgarde duo f.eks.? Må man da heve nivået på apekisten med 5-10db for at man skal få samme opplevd lyttevolum på bassen som på mellomtone og diskant?pengesluk skrev:Det er riktig, Leif - forsterkningen ligger ofte i området 6-10 dB. Men så må du i tillegg tenke på at driverne som benyttes sammen med hornet gjerne har en høy effektivitet allerede ( ligger i konstruksjonen dersom en driver skal benyttes til horn) og dermed blir sluttfølsomheten riktig så hyggelig.
Sier ikke at horn ikke kan låte godt, liker det jo veldig godt selv.pengesluk skrev:Også DU, min sønn RoDa..
Mmmm, men likevel lar dere Klipsch gutta med reference være med i hornalliansen?pengesluk skrev:Hadde det vært en passiv basskonstruksjon med signal fra samme forsterker som horndelen så måtte hornene dempes tilsvarende, og litt av vitsen er borte.
Ikke så ille som du skal ha det til; Klipsch har relativt effektiv bass-del, og drivere/horn er tilpasset ganske bra. Dermed blir helheten akseptabel. Det er forskjell på de driverne som sitter i en Klipsch og de værstingene som er å få kjøpt "løse", for å si det sånn.RoDa skrev:Mmmm, men likevel lar dere Klipsch gutta med reference være med i hornalliansen?pengesluk skrev:Hadde det vært en passiv basskonstruksjon med signal fra samme forsterker som horndelen så måtte hornene dempes tilsvarende, og litt av vitsen er borte.
Blir ikke det som å få være med i Hells Angels fordi du har pissa på et strømgjerde? :![]()
Ligger på smertegrensen skjønner jeg :pengesluk skrev:Det er vel forøvrig bare de "store" Klipsch-produktene som kan regnes inn i den genuine hornhøyttaler-gruppen, tenker da på Khorn, LaScala osv. Den type modeller.
Its a shame .............. men sånn er det ... men du Leif .. du kan jo dette med transport og logistikk.... det er vel bare en liten utfordring ??LMC skrev:hadde vært gøy å gitt Horten besøkerne anledning til å oppleve det trøkket til en pris av under 100K for ht oppsettet, men det byr desverre på visse logistiske hindringer
dermed er vi desverre stuck med apekister i melkekartong-klassen med ditto live følelse :
mvh
Leif
Er de trekassene du spiller på nå hornhøyttalere? Hvor er horna?pengesluk skrev:Ser den, RoDa, men det trengher ikke alltid bli så veldig kompromiss. De bakladete horna jeg spiller på akkurat nå er ikke større enn at de fleste uten problemer kunne hatt de i stua si (unntatt de som må ha høytt. inn i seksjonen, da..), og de er heller ikke avhengig av stort rom. OG de spiller bass så t.o.m. garvede basskåte medforumister med kjempehøyttalere + subber ikke skjønner det er mulig.. dermed skulle 90% av kompromiss-problematikken kunne elimineres, eller..??
Så hornet blåser lufta feil vei = bakladet horn?jan#jan skrev:Her ser du en hornmunning
Er naga ja ... men det er jo ikke noe furupanel i bakgrunn ??LMC skrev:er ikke det der en Nagaoka kasse? ligner fælt på Sluket sin
mvh
Leif
er den lokal-produsert i Norge eller er det et bilde fra nettet?jan#jan skrev:Er naga ja ... men det er jo ikke noe furupanel i bakgrunn ??LMC skrev:er ikke det der en Nagaoka kasse? ligner fælt på Sluket sin
mvh
Leif;D ;D ;D
POKKER .. nå tror jeg at jeg må løpe ........ alt som heter goodwill er totalt borte så fort jeg nevner furu
Parkeringsplassen er fin .... Vestfold er stort 8) og vi er rause ..... Horten er bare et harrysted lell ....... ;D ;DLMC skrev:joda det hadde gått, men kan ikke bare slenge det opp på parkeringplassen eller i gjestehavna heller
da hadde jeg blitt bannlyst fra hele Vestfold for alltid ;D
mvh
Leif