Horten 2009. Beste lyd??

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Stort rom er bedre en veldig lite rom. Lite rom gir med tett plassering til vegger masse kamfilter effekt og mye bassproblemer.
Alle oppsettene kunne vært målt, så kunne vi ha kåret messens beste lyd utelukkende utifra det. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Trondmeg skrev:
Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Det er jo faktisk ganske utrolig, tror vi hadde lyd i hele åpningstiden til messen begge dagene med unntak av avbrudd på 1-2 min de gangene vi snublet over en CD som var fullstendig uleselig, eller når vi byttet mellom Delta og Column.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Å kåre beste lyd på en messe ut i fra respons under 200Hz er vel ikke helt interessant... ;D
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
NATs oppsett med Gallo og Bladelius spilte best etter min mening.

Exotic ble jeg skuffet over, toppen ble litt for rå for meg, uinnspilt?
Audiofreaks spilte oppløst og luftig, men kanskje litt for lys grunntone.
Jørgens Usher demo var blant de bedre.
AN var ikke værst og ble bedre utover lørdagen.
Skulle gjerne hørt audiocompaniets oppsett, men rakk det dessverre ikke.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Snickers-is skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Det er jo faktisk ganske utrolig, tror vi hadde lyd i hele åpningstiden til messen begge dagene med unntak av avbrudd på 1-2 min de gangene vi snublet over en CD som var fullstendig uleselig, eller når vi byttet mellom Delta og Column.
Like fult kan jeg bekrefte Trondmeg :-\
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Usher/Kora spillte fin "hjemmelyd"......... likte godt lyden og ikke minst all infoen, samme med Mr Lauvland, hans foredrag om støyproblematikken er høyst intresant og ikke minst særdeles relevant.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.246
Antall liker
2.426
Torget vurderinger
13
Martin Logan beste lyd, selv om det også her var seriøse problemer med ulyder i bassområdet fra rommet
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Snickers-is skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Det er jo faktisk ganske utrolig, tror vi hadde lyd i hele åpningstiden til messen begge dagene med unntak av avbrudd på 1-2 min de gangene vi snublet over en CD som var fullstendig uleselig, eller når vi byttet mellom Delta og Column.
Det er vel det som heter maks uflaks da. Og jeg synes det er synd at vi gikk glipp av noe som flere synes var bra.
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Low-Q skrev:
Det ser bra ut det der. Bassresponsen ved 20Hz er nok litt påvirket av et micstativ som vibrerer med gulvet. Ellers er målingen over forventning i det store rommet der.

Ellers følger jeg på: VI VIL HA HELE SVEIPET :) :) :)

Vidar
Vi benyttet bevisst ikke et micstativ.
Mikrofonen ble lagt i manuelt avdempet sone (myk foring) på toppen av en av de stolene som ble benyttet under seansen. Vi målte også flere ganger.
Det bemerkelsesverdige var at bassresponsen var svært homogen over det meste av rommet. Sjelden man opplever dét.

Målemikrofon var den sedvanlige Behringer ECM 8000.
 

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
Trondmeg skrev:
Det med skallerefleksjoner var litt spøkefullt ment fra min side da. Jeg forstår likevel ikke helt hva dere hørte som var så feil, men lyttet vel mest til klang og oppløsning og slikt selv. Det perspektivmessige kan lett bli mangelfullt på messer. Jeg vil være svært overrasket hvis en så kostbar, tilsynelatende gjennomarbeidet og seriøst konstruert høyttaler som AudiaZ fremsto som, er belemret med slike barnesykdommer.
Det låt helt fint på sidene som sagt, men når vi skulle sjekke plassering/pinpointing i midten, så falt dialogen ned i venstre hjørnet og ting svirret rundt i luften over oss. Ikke bra.

Vi (8x12Tom og undertegnede) hadde en jazzfunk låt vi spilte hele dagen på alle rommene (bortsett fra hos Exotic). Etter kl. 17 fant vi 3 anlegg som hadde byttet om høyre og venstre. Mener det er ganske sterkt gjort at ingen hadde oppdaget dette i løpet av 6 timer som messa hadde vært oppe. Skjønner at mange er opptatt av klang og varm lyd og slikt, men jeg håper dere har en sweetspot i anlegget deres også? Slik at dere kan høre hva som virkelig skjer på scenen foran dere? Det finnes ikke noen bedre følelse enn når ho Kari står midt foran deg i rommet og bassisten hennes litt til høyre med trommisen et par meter bak? Dette var garantert ikke mulig å få til hos Exotic med AudiaZ :D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noe som sier meg at Mor10 og 8x12Tom har jobbet litt med akustikken hjemme. Stemmer det?
 
8

8x12_TOM

Gjest
orso skrev:
Noe som sier meg at Mor10 og 8x12Tom har jobbet litt med akustikken hjemme. Stemmer det?
Det stemmer, og for meg er det bare en plass som teller - sweet spot ;D Det er 13 år siden jeg bygde huset mitt, og det dedikerte lytterommet er under stadig utbedringer. Mitt mål er RT60 på mellom 0.2 -0.3 fra 100hz og, opp men en så jevn frekvens gang som mulig.
Med nærmere 15000 timer i ss begynner plasseringer i lydbildet på forskjellig musikk, bli kjent. Dette er veien jeg har valgt for størst nytelse ,men helt klart ingen fasit for alle
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.437
Antall liker
1.603
Mor10 skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?
Det var nok ingen i veien - vi prøvde mange forskjellige stoler foran og bak på midten og det samme skjedde hele tiden. 8x12Tom var der også på søndag, og fant samme feilen, fikk ikke lov å sette på egne låter.
Hei
Jeg ønsker også å kommentere dette med fasefeil.
Synes lyden var meget bra og messens beste.
Tidlig på dagen satt jeg midt på første rad og følte at det ikke hang helt sammen. Lydbildet i midten var heller dårlig og det fallt litt sammen. Ikke mye dybde, men bortsett fra det perpektivmessige var det meget bra.
Flyttet meg så lenger bak og lydbildet, perspektivet, ble et helt annet. "Hullet" i midten ble fyllt med musikk og dybdeperspektivet ble bra.
Sent på dagen gikk Trondmeg, Kwil og jeg tilbake til samme rommet. Da var vi der helt alene og snakket med AudiaZ sin tyske representant. Vi satt da på første raden og lyttet, men fikk raskt beskjed om å sette oss på den bakerste raden, for det var her de hadde tunet inn sweet spot. Litt merkelig, men slik hadde de gjort det.
Uten andre til stede og med bra volum bredte det seg ut et stort, detaljerikt lydbilde med god tredimesjonalitet. Jeg er en perspektiv nisse og fant ingen feil med lydbildet. Tvertimot. Lybildet ble derimot litt lyst og det kan vel skyldes at disse høyttalerne ikke klarte å fylle det store rommet like godt som en høyttaler med større membran areal ville ha gjort. Et mindre rom ville antageligvis ha hjulpet på dette.

Både Trondmeg, Kwil og jeg har holdt på med hifi i en årrekke. Vi har hørt og eid mye forskjellig utstyr og hørt mye rart oppigjennom årene. Ingen av oss reagerte på dette med fasefeil, men lydbildet var merkelig på første rad. Dette skyldes vel at man satt alt for nære og havnet i et tomrom mellom høyttalerne siden de var tunet til å låte best på bakerste rad som var ganske mye lenger bak.

Skulle jeg derimot ha tatt med en høyttaler hjem fra messa for å få gromlyd, ville jeg ha valgt Gallo Reference 5LS. Mens jeg først holder på så hadde jeg plukket med meg CAT forforsterker, Pass Labs kl A monotrinn og Bladelius Embla også. Dette oppsettet i et akustisk behandlet lytterom tror jeg hadde blitt bra. Er og forblir en utopi.

Dette var bare noen betraktninger fra meg.

Mvh
RBN
 

larserik

Medlem
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Sitter og lurer på en ting...... Burde ikke en hi-fi-pusher som driver med dette som levebrød være vant til at rom spiller dårlig, og dermed være i stand til å sette inn mottiltak? Det hører vel med til denne lille og tross alt ganske smale profesjonen å dra en del rundt på messer? Det blir derfor ganske merkelig å gå fra rom til rom der det blir sagt at anlegget låter mye bedre i et annet rom. Som selger selv vet jeg at førsteinntrykket er alt, dermed kan det faktisk gjøre mer skade enn godt å stille med et anlegg som sliter. For en som er i fasen der jeg skal ha mitt første virkelig seriøse anlegg er det mye bedre å komme til et rom som faktisk er forberedt på beste måte, som for eksempel DaCapo sitt rom var i år.
Vel, nok om det, jeg storkoste meg på messe, og i etterkant er det nok Gallo`ene jeg likte best. Synd at ikke flere av de store utstillerne var der. Rart at det ikke var flere tilbud på kabler og slikt, er det ikke det bransjen faktisk tjener noen kroner på?
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Det er nok veldig lav fortjeneste margin på kabler desverre ;)
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.599
Antall liker
365
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Bare en ting ut ifra hvor lang tid det tar å tune et rom. Når får de enkelte utdelt rom på messe, og ikke minst en messe i et hotel. Som alle vet så må vi jo ut dagen etter kl 12.00. (vanlig hotell norm). Om det så er 1 døgn før eller mer så er vel ikke det mye satt i sammenheng med hvor mye tid vi bruker i våres stuer for og få ting til å lyde meget bra. Ja kanskje år med førsterefleksjons og diverse romspøkelser for og bli fornøyd!!!!
 

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
RBN skrev:
Mor10 skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?
Det var nok ingen i veien - vi prøvde mange forskjellige stoler foran og bak på midten og det samme skjedde hele tiden. 8x12Tom var der også på søndag, og fant samme feilen, fikk ikke lov å sette på egne låter.
Hei
Jeg ønsker også å kommentere dette med fasefeil.
Synes lyden var meget bra og messens beste.
Tidlig på dagen satt jeg midt på første rad og følte at det ikke hang helt sammen. Lydbildet i midten var heller dårlig og det fallt litt sammen. Ikke mye dybde, men bortsett fra det perpektivmessige var det meget bra.
Flyttet meg så lenger bak og lydbildet, perspektivet, ble et helt annet. "Hullet" i midten ble fyllt med musikk og dybdeperspektivet ble bra.
Sent på dagen gikk Trondmeg, Kwil og jeg tilbake til samme rommet. Da var vi der helt alene og snakket med AudiaZ sin tyske representant. Vi satt da på første raden og lyttet, men fikk raskt beskjed om å sette oss på den bakerste raden, for det var her de hadde tunet inn sweet spot. Litt merkelig, men slik hadde de gjort det.
Uten andre til stede og med bra volum bredte det seg ut et stort, detaljerikt lydbilde med god tredimesjonalitet. Jeg er en perspektiv nisse og fant ingen feil med lydbildet. Tvertimot. Lybildet ble derimot litt lyst og det kan vel skyldes at disse høyttalerne ikke klarte å fylle det store rommet like godt som en høyttaler med større membran areal ville ha gjort. Et mindre rom ville antageligvis ha hjulpet på dette.

Både Trondmeg, Kwil og jeg har holdt på med hifi i en årrekke. Vi har hørt og eid mye forskjellig utstyr og hørt mye rart oppigjennom årene. Ingen av oss reagerte på dette med fasefeil, men lydbildet var merkelig på første rad. Dette skyldes vel at man satt alt for nære og havnet i et tomrom mellom høyttalerne siden de var tunet til å låte best på bakerste rad som var ganske mye lenger bak.

Skulle jeg derimot ha tatt med en høyttaler hjem fra messa for å få gromlyd, ville jeg ha valgt Gallo Reference 5LS. Mens jeg først holder på så hadde jeg plukket med meg CAT forforsterker, Pass Labs kl A monotrinn og Bladelius Embla også. Dette oppsettet i et akustisk behandlet lytterom tror jeg hadde blitt bra. Er og forblir en utopi.

Dette var bare noen betraktninger fra meg.

Mvh
RBN
Ingenting er bedre enn at dere fikk lyttet på anlegget slik det burde være, men på lørdag, da vi ba utstillerne om å lytte selv, så satt de seg ikke bakerst, men på andre rad, så det var nok en liten "hvit" en de dro der, når de sa at sweetspot var bakerst. Det var nok der det låt best med feilen de hadde ;)

Jeg gjorde en test hos meg og forsøkte å gå i midten bakfra og forover. Sara K. forlater aldri midten uansett og faller aldri ned i hjørnet ved siden av høyttaleren. Påstår derfor fortsatt at det var en fasefeil med oppsettet, men det får vi aldri vite, sannsynligvis....

Det som derimot var dumt for meg personlig, var at det ikke funket. Var absolutt ikke på messa for å kritisere utstillerne, og dette anlegget var så lovende fra sidelinja at det ble en real nedtur å havne i midten. Husker at jeg syntes det var litt rart at det låt såpass bredt og fint på siden, noe det aldri gjør dersom ting sitter riktig i midten. Skylder derfor på fasefeil, da dette vil føre til at lyden brer seg mye mer ut i rommet enn tiltenkt på plata til Sara.

Det var heller ingen seter satt opp i midten mellom høyttalerne, så de kan ikke ha tunet det for å gi riktig perspektiv.
Skal ikke diskutere videre på dette nå og håper de kommer tilbake neste år, så vi får hørt de skikkelig :)

BTW: Er litt enig med noen svar ovenfor her.
Hvorfor har ikke utstillerne med seg flere akustikkplater? Billige Rockwool plater med sort trekk på?

Høyttalere med 20cm til naken hotellvegg låter ikke bra uansett.
Høyttalere med 20cm til hotellvegg med bare 5cm Rockwool i mellom låter sannsynligvis veldig, veldig mye bedre. Høyttaleren får et mye større kunstig rom å spille i med litt akustikkplater :)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.765
Antall liker
16.345
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fullstendig OT, men for meg hadde "Beste lyd" overhodet ingen mening. Derimot var søken etter gode opplevelser aller viktigst. Det ene var definitivt samværet med hyggelige entusiaster, dernest opplevelsen av Jacques Loussier Trio - Play Bach... And More på DVD hos Audiofreaks ....halvveis ute i natten.
-Med dette friskt i minnet, finner jeg ingen grunn til å hverken klage på noe, eller utpeke noen messevinner. Isåfall måtte det bli Big Dipper som hadde med seg forferdelig mye bra vinyl! ;)
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Takk for det :)

Er ikke målet med alt dette, å oppleve musikken og glemme anlegget?

mvh

Peter
 

larserik

Medlem
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Er ikke målet med alt dette, å oppleve musikken og glemme anlegget?

Så sant som det er sagt, tror vi har lett for å glemme at det er derfor vi startet med dette :)
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Second place goes to Renaissance Audio, and
first place goes to Exotic Audio. 8)

Ellers synes jeg dipolene til EAR var artige.

Værst lyd? Det var mye som kanskje ikke hadde "ståpelsfaktoren", men rommet med Edge og Avalon måtte jeg si er blant det værre jeg har hørt på en messe av noe som burde være et "high-end-anlegg". Var innom flere ganger i løpet av helgen for å få bekreftet om det låt likt hver gang. Ser at flere har kommentert dette rommet. Må ha vært enten noe feil, eller en superdårlig match av komponenter. Det overrasker meg at de ikke selv hørte hvordan det låt. :-X
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
liliya skrev:
Beste lyd på messa.

Ikke alle utstillere har de samme betingelsene for å presentere sine produkter optimalt, så en slik kåring er kanskje ikke særlig rettferdig. Så kommer selvfølgelig personlige prefersanser inn i bildet og ikke minst hva slags musikk man lytter mest til.

Etter min smak var det to utstillere utmerket seg: Excoticaudio og Audiofil.
Begge hadde fordelen av å få presentert sine produkter i store rom. Excoticaudio hadde dessuten gjort mye selv for å dempe rommet.Thiel-elementene i AUDIAZ fikk vist fram sitt potensiale. Men matchingen til øvrig utstyr (både digitale og analoge kilder) spilte musikk slik at jeg ble sittende lenge. Musikkeksemplene de benyttet seg av var variete og gode.
Pass Lab og de største Respons virket også overbevisende for meg og ble en fin opplevelse.

Et lite sidesprang: Nelson Pass har en spennende side på DIYaudio. Her presenteres meget spennende elektronikk til oss selvbyggere. På vår selvbyggerside her på HiFiserntralen er disse selbyggermuligheten så og si ikke omtalt.Selv har jeg gleden av å ha stående en sluttforsterkeren F4 stående i mitt oppsett(tar seg av området
60-600 HZ). Forforsterkeren B1 benytter jeg også i mitt kinooppsett(bakkanalene). Spennende produkter som gir oss muligheten å nyte kvalitetsting fra Nelson Pass til en rimelig penge.

Messa igjen: Morsomt å høre Lauvland fortelle om DOXA, men hvorfor benyttet han ikke muligheten til å demontrere lyden og fortelle med eksempler hva vi burde lytte spesielt på? Gjerne fortelle hva han som konstruktør hadde gjort for å få fram denne egenskapen/kvaliteten spesielt.
Dessverre måtte jeg gå fra messa uten å ha fått hørt på DOXA. Var innom flere ganger, men hver gang var det like "tyst" der inne.Mulig det var egen skyld at jeg ikke fikk noen "lytt" på DOXA.

Mvh

E. Stillingen
Hmm... NAT... & Renaissance Audio sine oppsett spilte best synes jeg...... :) Var forøvrig kjempegøy å høre at RA sitt oppsett spilte veldig likt mitt eget...... ;D ;D

Mvh DoMentor...... c",)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.851
Antall liker
774
Torget vurderinger
4
Best lyd var det hos NAT med Gallo og Bladelius, med Audiofil (Respons og Pass) og Hifihuset (MoitorAudio og Chapter) rett bak. Så det så ;)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Var det ikke flere utstillere på Horten messa?

Har hørt noe annet, men kanskje de har vært et annet sted?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
f skrev:
Var det ikke flere utstillere på Horten messa?

Har hørt noe annet, men kanskje de har vært et annet sted?
Eg håpar det kom fram av artikkelen at www.audiophile.no ikkje hadde kapasitet til å omtale alle romma, men måtte gjere eit utval. Men vi tek gjerne i mot pressemeldingar og anna stoff, i tillegg til det vi rekk over redaksjonelt.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Greit nok, man kan jo ikke nå over alt, på så kort tid, men det dere viser frem, er uansett mere enn godkjent ;)
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Det ble spilt flere spor fra Infected Mushroom, bl.a. fra deres seneste utgivelse; Legend of the Black Shawarma.

Flageborg kommer vel på banen og forteller mer om hva de ulike sporene heter, og hvilke album de er hentet fra.
 
Topp Bunn