Horten hifi messe 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.037
    Torget vurderinger
    1
    Etter og ha skumme inntrykkene fra årets messe sent på natt og i lettere bedugget tilstand er det bare en ting man er styrket i troen på………..lyd er en subjektiv greie der det som for meg er sårt tiltenkte kvalitet er et skuldertrekk for andre;)

Etter en hurtigrunde for sondering fant man noen rom som man ville gi litt ekstra tid og eventuelt få lytte til selvvalgt musikk. jeg allierte meg med noen av sentralens tvilsomme karakterer for å ha moralsk støtte da jeg muligens sorterer under den merkelige og smått uglesette målemafiaen og testtonene jeg dra med meg rundt og lytter på, ikke alltid faller i smak.

Kampen om ss var som vanlig krevende og ble stadig avbrutt av trangen til å opprettholde gruppens samlede bmi, den indiske restauranten ble valg som stedet å konvertere fra fast til flytende drivstoff slik at vi kunne kjøre på etter messas stengetid.

Nå, en søndags morgen er jeg fremdeles litt usikker på om flytende tweaking og kjent musikk bare slo positivt ut, mer om det senere………….

Nå er sulten påtrengende og det er på tiden med en solid frokost før dagens lytteøkt

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Auram Vulcan - tror det var acustisc bureau som stilte ut? Med Musical Fidelity elektronikk. Var egentlig ganske bra. Litt sidrumpa/utflytende i bassen, men alt i alt ganske kult. Låt rocka, røft og raffinert på en gang. Ganske stort rom og mange stoler til folk. Jeg fikk plass på midten helt bak.
    IMG_2361.jpg

Super high end var plassert i et hjørne
    IMG_2362.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dagens muligens tjukkeste kabler var spent foran Edge elektronikk og Avalon HT. Spilte ikke da jeg var der så ikke noe inntrykk
    Sjekk den lakris apparat kabel som går inn i den andre. :)
    IMG_2368.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forsmann. Vil avstå fra å kommentere dette også. Ble en veldig kort visitt.
    Skulle tro jeg allerede hadde tømt noen enheter i strupen slik som disse mobilbildene ble.
    Vis vedlegget 223989

Vedlegg

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AirTight produkter og Rockport høyttalere. Nydelige produkter synes nå jeg. Låt som endel andre oppsett. Lett, pent, prydelig og stoppet der. Ikke noe som minnet om dypbass eller bass i det hele tatt. Satt foran i SS.
    Vinylspelaren var foresten helt nydelig. Fikk ikke med meg navnet.
    Chario rommet ved siden spilte likedan i mine ører. De så mye dyrere ut enn de var.
    Vis vedlegget 223990 Vis vedlegget 223991 Vis vedlegget 223992

Vedlegg

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dagens suverene nedtur for min del. (minner på at det var endel oppturer også :) )
    Ancient Audio i sitt "vanlige rom". Flere ganger messens beste lyd. Idag total havari. Med sin flotte cd spiller, 2 smykker av monotrinn basert på 6c33c røret. Ancient Audio single six... 6moons audio reviews: Ancient Audio Single Six
    Fikk sweetspot. Første pådrag på lavt volum. Nydelig tekstur i vokal. Skuldrene senket seg. En flott naturlig dybde i lydbildet, lettflytende og dynamisk.
    Veldig hyggelig og lydhør konstruktør som var åpen for medbrakt musikk. En deltaker hadde en cd og den ble satt på. Finfin musikk. Volum skrudd opp og konstruktør gikk ut.
    Tror forsterkerne gikk i klipping omtrent umiddelbart. Forvrengning totalt. Og det var absolutt ikke høyt. Veldig synd da potensialet tilsynelatende er der så til de grader. Interessante HT som sannsynligvis kunne trengt en noe mer effektsterk forsterker. Jeg er rimelig sikkert på at deres 300b PSE forsterkere blir brukt i dag Søndag. For dette kan spille bra. Det har det gjort tidligere.

Vis vedlegget 223993
    Vis vedlegget 223994

Vedlegg

Sist redigert:

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Det store Zingali rommet var jeg også. 2 låter. Kraftwerk først. Øregangene begynte nærmest å blø etter låt nr. 1. Det var ikke pga. volum. Låt digert, stort og grandiost. Satt nesten helt til venstre så hadde den ene HT rett on aksis. Det gjør selvsagt sitt. Så Patricia Barber...ikke noe mer å hente der.
    Dansken som presenterte virket veldig hyggelig. En diger plakat mer reklame for kabler i bakgrunnen.

Morsomt å se hvordan 2" tjukke strømkabler går fra produkt inn i en tynnere skjøteledning og deretter inn i en enda tynnere padde sak.
    Likefullt. De skal jo stilles ut.
    Var en tur innom og hørte på Zingali høyttalerene selv. Tviler ikke på at Zingali spiller kjempeflott men når man har et 100m2 stort nakent rom hører man ikke så mye av høyttalerene men heller resonanser i rommet. Utstiller gjorde et poeng av at rommet ikke var behandlet på noen måte og promoterte hvor bra de spilte i et ubehandlet rom. Kan ikke si meg enig i dette... Zinglai beista (som jeg likte utseende på) eksiterte rommet kraftig på ymse frekvenser under 1000Hz. Jeg satt/sto ikke i et hjørne men satt i sweetspot under demoen.

Messas største høydepunkt for meg var Dynabel sitt rom. Fikk hakeslepp av Elac FS 407, utrolig imponert over hvor bra en så liten høyttaler faktisk spiller. Himmelsk diskant og bunnsolid respons lang ned i de laveste frekvensene. Veldig heit kandidat for nytt anlegg i stua.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En av oppturene var Jørgen (dacapos) demo av Usher x highend høyttalere. En "stativer" med diamant diskant og 7" bass/mellomtone. Denne var koblet sammen med en flett ny basskasse basert på 11" Eton kevlar element. Verdenspremiere og de så små ut i det store rommet. Bra pedagogisk presentasjon og noe (for meg) ukjent musikk ble satt på. Jeg hadde denne gangen plassering bakerst.
    Dette var morsomt og virkelig flott. Ble overrasket over denne komboen. Pris ca 95k for komplett sett. En bassgjengivelse som virket virkelig naturlig og som satt slik den skulle. Her fikk jeg kun et skikkelig dårlig bilde dessverre.

Vis vedlegget 223996

Vedlegg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.219
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan finlytte på Elac sine små BS403 stativhøyttalere? Tror de står både i Watt og Dynabel sitt oppsett. Gjerne med litt klassisk om mulig. Har hørt forgjengeren BS243 og den imponerte stort!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk bare med meg Watt sitt oppsett dessverre. Dynabel kom jeg ikke inn døren engang.
    Watt sitt oppsett var i mine ører ihvertfall innen topp 5.. Kanskje sågar topp 3? Personlig hørte jeg ingen forskjell om e-trapp til omlag 16k var skrudd på eller ikke. Andre i rommet hørte stor forskjell.....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.037
    Torget vurderinger
    1
    En velfortjent frokost inntatt og alle tenner intakt, muligens var jeg heldig og ikke møtte noen av nattens kombattanter fra det (skudd) røykfylte inngangspartiet på messehotellet, for en liten fredfylt og stillferdig Bergenser var det skremmende skritt mot frokostbufféen, heldigvis var alltid blide RES og SAL tilstede og en sikker havn var midlertidig etablert:cool:

Nå lokker messa med lyd fra alle kanter og utstillerene er omsider våken og 8x12 henger ustanselig på tlf og kw må vekkes for de siste inntrykk skal absorberes og karakterer deles ut

• Liker
    Reaksjoner: SAL

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jammen glad jeg ble hjemme
    bortsett fra det sosiale da........
    nå går jeg på verkstedet og mekker bass amper.....

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det høres ikke ut som messen var det helt store i år (heller).
    Men stor takk til alle som var der og deler bilder og inntrykk med oss.

N

nb

Gjest
    Flott med rapporter, jeg skylle egentlig i år selv men deg skar seg.

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Bra messe Terje. Mange glade mennesker og dertil hyggelig stemning. Flere rom jeg ikke rakk å besøke, men det kommer heldigvis nye muligheter neste år. Gøy å oppleve Zingalis store lyd. Lenehan S2 hos Endpoint Audio og Gradient hos PM Audio spilte også fint. Fant noe sort gull i kjelleren til Audioaktøren, takker.

På gjensyn
    Creed

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.498
    Torget vurderinger
    23
    I år var Horten full av høydepunkter, nevner i fleng (i vilkårlig rekkefølge) Roger, Vermin, SAL, HATO, Emokid, Rune, Le, Impulse, HAGTO, steinost, Paulsen, creed, jaerbu, nlykke, KW, Horny, exTimC, Grumpy, Eik samt alle de jeg ikke er kar om å huske nick'ene til (og mange som ikke er på HFS), bl.a. en herlig gjeng fra sørlandet. Sørlendingene setter ALLTID farge på sirkuset og burde vært sponset av arrangøren!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk for fine rapporter og bilder.
    Fikk faktisk lyst til å dra selv, aldri før har jeg hatt noen lyst på messetur, så..:)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    liker poenget med oppramsingen din, sluket.

jeg har det på samme måten: hortenmessa er først og fremst stedet for å møte medentusiaster.

og det er et fantastisk miljø vi har, vi som holder på med denne hobbyen.

etter noen år med hifi, får man mange venner. ordentlige venner, ikke bare hifivenner.

jeg var bare innom hotellet en snau halvtime, og med føttene nærmest plantet på samme sted rakk jeg faktisk å hilse på både vermin, roger med venner, shadow, ivarlo og venn, sluket, hato, emokid, jaerbo, ssnht, roald, kw, impulse, horny, håkon rognlien, vadseth og flere andre.
    og moiz på ferja.

full uttelling for tidsbruk, vil jeg si!

Aerik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    8.446
    Sted
    Våler i Østfold
    Bare pling plong på årets messe, største skuffelesen var TAD, når man har et agentur bør man være kvalifisert..........
    Var ikke på Messen i år, men syntes Geir Arne får litt unødig pepper her, han har tross alt nettop fått agenturet,
    og stilte etter det jeg vet med ett par lånte Tad'er om ikke det var to?

Tror vel han var mest hip på å vise frem at nå er han blitt TAD representert i landet,
    så får han heller få lov til bruke vinteren til å sette seg i tekniske data og vareinfo.

Rommet så heller ikke optimalt ut for å høre hva disse er gode for.
    Tipper han ved neste messe stiller meget sterkt, både med rom og at han da innhar den tyngde info rundt merke.

Alle har vært kalv før en ble okse.

Ha en riktig god dag der ute :eek:

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    AirTight produkter og Rockport høyttalere. Nydelige produkter synes nå jeg. Låt som endel andre oppsett. Lett, pent, prydelig og stoppet der. Ikke noe som minnet om dypbass eller bass i det hele tatt. Satt foran i SS.
    Vinylspelaren var foresten helt nydelig. Fikk ikke med meg navnet.
    Chario rommet ved siden spilte likedan i mine ører. De så mye dyrere ut enn de var.
    Vis vedlegget 223990 Vis vedlegget 223991 Vis vedlegget 223992
    Mye pene bilder her..
    Hvem har importen på airtight i Norge nå?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror det var noen danske aktører som presenterte airtight. Men skulle det ikke være audio Norge som hadde Rockport stilt ut?

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hva med APL s rigg da. Låt kanskje ikke så bra likevel. Vel mye oppskrytt kanskje . Burde låte veldig bra til kr.800-900.000 . Noen med lytteinntrykk .

Aerik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    8.446
    Sted
    Våler i Østfold
    Bambado og finger`n

Takk for at dere deler deres bilder og din opplevelse av det dere følte og deres vurdering av de overnevte rom på Hi-fi messen.

Noen er enig, andre er uenig, musikken passet bra for en, mens for andre var det helt feil. The name of the game det :rolleyes:
    Rommene er ikke optimale, det er for trangt, osv. meningene er mange..

Men igjen det dere deler er deres opplevelse av hva dere fikk med av inntrykk derfra, og hvordan dere oppfattet og vurderte ting,
    Takk igjen Bambado og finger`n for en flott repotage med mange bilder. Cudos :cool:

( Nesten samme tekst er lagt til Orso sin vurdering, takk for å dele inntrykk med oss som ikke var der)

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk for bilder! Fikk ikke vært med iår men kanskje neste sesong.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva med APL s rigg da. Låt kanskje ikke så bra likevel. Vel mye oppskrytt kanskje . Burde låte veldig bra til kr.800-900.000 . Noen med lytteinntrykk .
    Ok min ærlige mening. Totalt ukjent musikk. Låt absolutt ikke bra. Følte nesten noe var feil der inne. Er overbevist om at dette oppsettet har et potensiale som ikke kom ut. Et av messens dårligste dessverre. Hjalp ikke av dundrende bass fra etasjen under heller da...

Merk dette var i mine ører. Er garantert divergerende meninger her.

Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Master Alex var vel der . Han måtte da vel klare å få det til å låte Himmelsk så dyrt som denne riggen er . Koster ikke CD Transporten og Dacen mye over kr.200.000 hver da.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lite til ingen mellom pris og opplevd ytelse. Det merker du kanskje spesielt på slike messer.
    Som sagt - er garantert noen som syntes dette låt himmelsk. Personlig håper jeg de har jobbet med oppsett og fått det til å spille bra idag på Søndagen. Har skjedd før på messer.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    lyttet såvidt til ukjent spor på APL uten å vite pris eller noko særleg om merket ellers.
    låt pent og pyntelig, men lyden kom ikkje og tok tak i hjartet på samme gode måte som hjå Moiz (eit anlegg som bambadoo syns låt kjipt mens eg stortrivdes med).

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.451
    Torget vurderinger
    5
    Møtte mye trivelige folk i løpet av gårsdagens runde, Paulsen, Audiomix, Jan Omdahl og selvsagt en gjeng fra Hornalliansen. Gamle og nye bekjentskaper om hverandre.
    Når det gjelder lyden var det to av de mest kompakte oppsettene som imponerte mest i forhold til pris/format, HRT høyttalere hos Audiofreaks og Ancient Audios nye Oslo minimonitorer. Begge deler aktive småtasser til bla desktopbruk. I den rimelige enden av prisskalaen leverte også Thorhauge med egne forsterkere og høyttalere veldig bra. Stereofil med Tannoy og Manley var bedre i fjor, Rockport med AirTight spilte veldig fint ene gangen jeg var innom, totalt uengasjerende andre gangen. Kult å høre de største Zingaliene på Rammstein, men der jeg befant meg fikset de bedre Chopin.
    Prisen for beste musikkvalg går til rommet der de spilte James Blake på Aurum Quadral og Musical Fidelity. Låt slett ikke verst heller.

Tormod

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Syns det til nå harry stemplede Zingali rommet var imponerende
    20131027_132858w.jpg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Grei messe det her. Mye skuffende lyd men også en del med god lyd. Jeg prøver å ta det for det det er og det kan jammen ikke være lett å få god lyd i enkelte av de rommene der, også har man ukjent musikk ++. Mange faktorer som gjør at jeg ikke vil si noe negativt om noen av utstillerne. De skal tvert imot ha honnør for å stille opp på messen og gjøre et ærlig forsøk på god presentasjon. Om ikke lyden var allverdens rundt omkring så er det uansett artig å se på produktene "live". Fabelaktig byggekvalitet på mye utstyr. Slikt får man ikke skikkelig feeling på gjennom bilder på nett eller tidsskrifter. Takk til alle utstillere!

Jeg likte 2 rom spesielt godt.

• PM Audio med Gradient Revolution. Flott stemmegjengivelse og finkornet lydbilde. Dette spilte nydelig. Lite kluss fra rommet.
    • Zingali i det lille rommet i 2 etg. Flott dynamisk lyd med klarhet og spilleglede. Dette gav så ettertrykkelig mersmak. De hadde to forskjellige modeller de to første gangene jeg var innom. Jeg hadde håpet at de skulle koble opp en av de mindre modellene mens jeg fremdeles var i Horten, men desverre så gjorde de ikke det. Om de gjorde det senere på dagen og det er noen som kan si noe om lyden så hadde jeg satt pris på det. Lyden fra Zingali var så bra at jeg tok meg selv i å sitte der og legge finansieringsplaner. Ikke det at de var spesielt dyre altså. Det første paret jeg hørte på i det rommet lå på drøye 40.000,- (messepris). Ble seriøst sugen på et par av dem...

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hørte musikk jeg kjenner på APL (Stevie Ray Vaughan) Tin Pan Alley. Det låt slett ikke dårlig. Dette rommet er utfordrende å få til helt topp lyd i. Bassen og perspektivet må bli en utfordring når man kommer så tett på høytalerne. Veldig morsomt å se APL på nært hold. Forøvrig er jeg enig med Soedal i at oppsettet med Gradient låt bra. Rommet de var plassert i gjorde nok sitt til at lyden ble såpass bra.

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Tusen takk til Jørgen og Terje for nok en flott hifi messe i Horten. Har vel fått deltat på herligheten 8 eller 9 ganger å i år må jeg si det var en fantastisk god stemning. Generelt bare blide, hyggelige og pratsomme utstillere og publikumer. Veldig hyggelig å se at det var både mye unge gutter og jenter/damer som også hadde tatt turen i år. Kanskje dere over sosiale medier har klart å nå et enda større publikum. Det var noen som var litt skuffet over at antall utstillere var noe lavere en tidligere og at noen av de store aktørene uteble men antall besøkende må ha økt i alle fall fra ifjord. Syntes det var generelt god lyd til messe og være i tilleg til at alle virket så fornøyde i år.

Syntes det er viktig at vi musikk og lydintereserte holder sammen er positive og prøver å rekrutere nye unge, gammle, jenter og damer inn i denne flotte hobbyen.

Tusen takk nok en gang!:)

Mvh
    Andreas

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn