R
Rojoh
Gjest
Re: Hortenmessa: Shootout mellom D-class og A-clas
Gir kanskje like mye svar som noe annet?
Mvh. Johan
Gir kanskje like mye svar som noe annet?
Mvh. Johan
Mener du virkelig det?En måte man kan løse det på er ved å kjøre EQ på en av forsterkerne slik at de ender opp med nøyaktig samme frekvensgang.
Ja. Ifølge ryktene, hvis man kan stole på de da... Så kommer det en oppgradert utgave av den Chapter Audio Precis som ble testet i siste Lyd & Bilde. Og den vil ha verdenspremiere på messen i Horten.Den nye integrerte til Chapter burde være en kandidat. Det er sannsynligvis noe av det bedre innen "digitale" forsterkere. Tipper Hi-Fi Huset har med en slik ned dit.
Hvordan skal da lytterne i dette tilfelle vite om det var høyttalervalget eller forsterkeren som utgjorde det positive eller negative i forskjellen ???Hva med å gi disse evt leverandørene frie tøyler?
Den som stiller med klasse A-oppsettet velger høyttalere for denne varmeovnen, og den med klasse D-oppsettet velger høyttalere som han/hun mener matcher isblokken(e).
Shootouten handler plutselig om hva som formidler musikk best...og ikke om klipping, dårlig matching og annen hifi-sutring.
Blindtest er jo bare tullball, men la oss si at messedeltagerne ikke aner hvem som har hvilke høyttalere - forsterkerne er skjult, de bruker samme signalkilde(da med volum hvis en skal unngå pre) og de får tilnærmet like rom og spiller selvsagt samme musikk.
Ja? ;D
O.
Enig her. Skal to enheter testes, så må referanseoppsettet ellers være felles.Hvordan skal da lytterne i dette tilfelle vite om det var høyttalervalget eller forsterkeren som utgjorde det positive eller negative i forskjellen ???
Hvilken av de to som får EQ er forsåvidt ett fett. Det er jo slik at alle forsterkere vil tilføre noe EQ uansett. Dernest kommer eventuell ekstern EQ, og om denne er satt opp slik at det er klasse D-forsterkerens grunn EQ eller klasse A-forsterkerens grunn EQ man hører på er i så måte uinteressant.Mener du virkelig det?
Er det klasse A-en eller D-en som skal ha EQ da?
Saken må vel være å måle ting opp mot hverandre "as it is". Ellers blir vel poenget med testen fullstendig borte.
Det er vel nettopp klangbalansen som skal utfordres. Bedre å måle db slik at lyttevolumet er helt likt.
Det å skape liv og røre kan vel være et mål i seg selv. Tenker arrangørene av hortenmessa gnir seg i henda når tråder som dette startes, all publisistet er god publisitet. Også jeg ønsker at messa skal bli en suksess og at mye folk møter opp, dermed er grunnlaget for neste års messe lagt.Derfor etteryser jeg spesiellt fra trådstarter hva som er målet med dette annet enn å skape liv og røre.
Roffe, når du kommer med en slik uttalelse, har du referansene i orden ?Espen R: Jeg er ikke enig med deg i prioriteringen. Det er riktig at kilden er viktig, men det er mye mindre variasjon mellom SP-DIF signalet ut fra ulike drivverk enn mellom ulike effekttrinn og høyttalere.
CDSD er et rent drivverk uten DAC, og det er dette CDSD drivverket Harry her snakker om. Og forskjellene er nok de samme for CD og SACD. Ed Meitner Drivverket, eller DAC'en tar tidligst mulig det inkommne PCM (CD) signalet og konverterer det til DSD 5,6 Mhz. Dette er motsatt av hva mange SACD spillere fra andre produsenter gjør, nemlig å konvertere DSD signalet om til PCM, noe som er temmelig tåpelig : Men å gjøre det på Ed Meitners måte krever langt mer "know how" for å få et tilfredstillende resultat.Espen R: Etter hva jeg leser er det snakk om SACD-avspilling, og da med innebygget eller tilhørende DAC, tipper jeg. Jeg er fullt klar over at det er forskjeller mellom DACer, og at SACD i særdeleshet fortsatt er en ny teknologi som nok fortsatt har et potensial for å bli bedre på DAC-siden.
Definitivt ikke. Men en Sugden forsterkeren med de riktige høyttalere vil uten tvil være godt nok for å avsløre de nevnte forskjeller mellom drivverk.Jeg vil heller spørre et annet spørsmål: Tror du nevnte tester brukte forsterkere og høyttalere i 5000-kroners klassen da han opplevde disse forskjellene?
For virkelig å få frem forskjellene mellom ulike drivverk er det viktig at elektronikken har best mulig arbeidsbetingelser, og da er ikke et støyende hotellrom det mest velegnede stedet.Kanskje en blindtest mellom drivverk er vel så interessant?
Der var svaret, slutt å lete.
Kanskje litt flåsete, men jeg tror det illustrerer noe viktig...Nei! Svaret er 33 1/3 eller til nøds 45 og 78.
Nei, iflg boka er svaret 42.Nei! Svaret er 33 1/3 eller til nøds 45 og 78.
...og spiller den bedre på starten siden hastigheten til stiften i forhold til underlaget er høyere ytterst i forhold til innerst?Vil det si at det store spørsmålet om verden, livet, universet og alt sammen er:
Hvor fort skal vinylspilleren snurre?
Enig her. Skal to enheter testes, så må referanseoppsettet ellers være felles.
Dog, kan man ta dette utsagn som en indikasjon på at forsterkerteknologien ikke er kommet særlig langt i 2006. Hvis vi er enigi at en forsterkers oppgave kun burde være å forsterke det innkomne signal, uten å legge til støy og forvrengning, og forøvrig uten å legge til eller trekke fra noe. Bare lurer.....da karakteren til disse ulike forsterker-teknologiene er såpass ulike.