Houston, vi sliter litt nå!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har jeg montert opp min nye Scoutmaster.

Observasjon nummer en: Den har overhode ingen beskyttelse mot vibrasjoner fra underlaget. Hvis jeg dunker forsiktig i gulvet under racket kommer det tydelige bankelyder og etterklang gjennom høyttalerne. Jeg hadde ikke forventet at den skulle være immun mot jordskjelv, men dette var ille! Regaen var så til de grader bedre isolert fra omgivelsene.

Så langt snakker vi om en spiller som ikke når Regaen til anklene..

Forhåpentligvis er det en og annen der ute som har hatt lignende problemer, og funnet løsninger på dem. What to do? Veggmontering er ikke aktuelt for øyeblikket, selv om jeg naturligvis ser poenget.

Kjære, søte, snille! Hjelp meg!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.396
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Huffda. SOTA. Mye hjelp i meg gitt!

Meeen: Hjernen i bløt:
impulse har en slik Seismic Sink, som vel er et spin på en gammel idé brødrene Michelin tok patent på en gang for leeenge siden. Ergo: Ikke sikkert at det er dumt med en pitteliten sykkelslange under, med lavt trykk.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Står platespiller/rack på tregulv? Da er nok en vegghylle beste løsning.
Hos meg har det fungert ganske godt med en sykkelslange mellom to underlag. Dette gav god avkobling fra underlaget.
Nå med mitt nye oppsett, så er riggen utstyrt med svært god avkobling integrert i beina.

Z

Zomby_Woof

Gjest
SOTA, ja.... Jeg vurderte en stund Michell. Jeg håper og tror at dette finner sin løsning. Hvis ikke kommer jeg til å angre med hele kroppen.

Sykkelslanger er notert. Jeg har muligens noen sånne liggende.  ;)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
det er også mulig å sette en squashball(!) under hver fot. disse fåes i forskjellige hardheter og farger og koster 29,- pr stk på Sportshuset. ser penere ut enn sykkelslange. Har gjort dette med de platespillerne jeg har hatt. (Rega 3 stk, Technics, Philips).

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
18.173
Sted
El-returen
Torget vurderinger
43
Fire aksebeger og lassevis med syltestrikk fungerer også. Det ser ikke fint ut, men kan være en nødløsning til du finner noe mer permanent. Fest strikkene på askebegeret og sett beina til platespilleren på strikkene. Det forutsetter at platespilleren har bein med litt lengde.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
To MDF-plater med en liten barnesykkel-slange mellom er en glimrende løsning om du holder ut estetikken. Lykke til!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.396
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kort innpå bare: Kryssfiner er stivere enn MDF. Og det ser kult ut. Hos Fosse til og med.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Selvfølgelig er det det. Penere å se på som oftest også.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , zomby , du kan få teste mine mini-feet som sitter på min nå (en kort stund)...hva står spillern på?....syntes du sa du hadde bestillt med føttene jeg snakka om , de vil i allefall isolere mot underlaget , om det er nok vet jeg ikke....vpi har og ei plate som er optimalisert for sine spillere , janerik har denne , så den skulle det gått å få ta en titt på , bruker du samme pu en som du gjorde på regan ?

Ta livet litt med ro akkurat nå ,. tror du kommer til å få til dette , jeg kan ta med beina opp til d eg en kveld...ring meg for å avtale tid: 957 364 15 , dersom du ikke har det fra sist.

Lack bord fra ikea til 100 spenn er ett glimrende underlag til denne spillern , med stående papp i konstruksjonen...Tror du skal prøve uten "gyngende underlag som sykkelslanger og andre remedier , dette skl spille som pokker , forbi din gamle rega , dersom duliker at musikken spilles med tyngde og trøkk , har også ett par andre puer vi kan teste med , som funker som fy i min arm.......

slå på tråden du!

ved en gangs til gjennomlesning , ser jeg at du har avkoblingen i beina.......beklager , det må være noe galt , dette skal spille som bare rakkern.....hmm dette må vi forske på zomby...

Espen

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Holder en liten knapp på sykkelslange trikset. Som nevnt så kan dette gjøres ganske så estetisk.
Og det blir ikke på noen måte vinglete!

Alternativet er en god vegghylle, og det tror jeg vil være det absolutt beste om du har anledning.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:

Observasjon nummer en: Den har overhode ingen beskyttelse mot vibrasjoner fra underlaget. Hvis jeg dunker forsiktig i gulvet under racket kommer det tydelige bankelyder og etterklang gjennom høyttalerne. Jeg hadde ikke forventet at den skulle være immun mot jordskjelv, men dette var ille! Regaen var så til de grader bedre isolert fra omgivelsene.
Dette er forøvrig et litt merkelig fenomen.
Dette er en "stiv" og ganske kraftiv spiller uten noen form for avfjæring, ikke sant?
Min Raven er det samme og denne er plassert på tregulv som gynger og svaier.
Allikevel kan jeg nesten hoppe og danse å siden av spilleren ut at det skjer noe som helst :-\
På min gamle lettere spiller med fast oppheng kunne jeg slettes ikke gjøre dette og på LP12 var det såvidt jeg klarte og liste meg bort til spilleren og skifte plate uten at stiften hoppet.
Fra gammelt av har jheg også erfaring med at Rega heller ikke var spesielt god i forhold til dette.
Forstå det den som kan............... :-\

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Jens skrev:
På min gamle lettere spiller med fast oppheng kunne jeg slettes ikke gjøre dette og på LP12 var det såvidt jeg klarte og liste meg bort til spilleren og skifte plate uten at stiften hoppet.
Hvis du hadde spilleren i samme rom som høyttalerne kan du neppe ha fått det beste ut av spillerne med disse forutsetningene......

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.072
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
TTmania skrev:
det er også mulig å sette en squashball(!) under hver fot. disse fåes i forskjellige hardheter og farger og koster 29,- pr stk på Sportshuset. ser penere ut enn sykkelslange. Har gjort dette med de platespillerne jeg har hatt. (Rega 3 stk, Technics, Philips).
Eventuelt kan du bruke en halv squashball i hvert hjørne. Da sparer du kr 58,- samt at spilleren ikke ruller avgårde. ;)

Forøvrig er det ballene med to gule prikker som er de mykeste.

Small coloured dots on the ball indicate its dynamic level (bounciness), and thus the standard of play for which it is suited. The recognised speed colours indicating the degree of dynamism are:

Double Yellow - Extra super slow (very low bounce)
Yellow - Super slow (low bounce)
Green or White - slow (average bounce)
Red - Medium (high bounce)
Blue - Fast (very high bounce)
(fra http://en.wikipedia.org/wiki/Squash_(sport))

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
Jens skrev:
Zomby_Woof skrev:

Dette er forøvrig et litt merkelig fenomen.
Dette er en "stiv" og ganske kraftiv spiller uten noen form for avfjæring, ikke sant?
Min Raven er det samme og denne er plassert på tregulv som gynger og svaier.
Allikevel kan jeg nesten hoppe og danse å siden av spilleren ut at det skjer noe som helst :-\
Fra gammelt av har jheg også erfaring med at Rega heller ikke var spesielt god i forhold til dette.
Forstå det den som kan............... :-\
Placebo? Auuuu.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Jens skrev:
Hvis du hadde spilleren i samme rom som høyttalerne kan du neppe ha fått det beste ut av spillerne med disse forutsetningene......
"Just for the record":

Jeg har altså IKKE platespillerne i samme rom som høyttalerne.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Låner et bilde tatt av Trondmeg. Han satte mine rack i produksjon hjemme hos seg selv. Det funker, og kan vel sies å være estetisk eller hva?

(Håper du tilgir meg for å bruke bildet ditt Trondmeg ;))

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
Låner et bilde tatt av Trondmeg. Han satte mine rack i produksjon hjemme hos seg selv. Det funker, og kan vel sies å være estetisk eller hva?

Flott bilde FallenA :)
Er dette hjemme hos Trondmeg?
Ser en DPS platespiller med Schroder arm.
Har hatt denne kombinasjonen selv (utseendemessig en nyyyydelig kombinasjon forresten) og kan love at denne Schroder armen virkelig er "nøpen" på vibrasjoner og ikke minst "feedback".
Selv med platespillere plassert i et annet rom enn høyttalerne har jeg problemer med dette på min Schroder på enkelte (ikke alle) platespillere.
Står denne i samme rom som høyttalerne?
Og hvilke høyttalere er det?
Spiller de bass???

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bildet er tatt av Trondmeg, og er av hans eget oppsett.
Dersom du drar bildet litt tilside og kikker til høyre, så ser du Marten Miles III.
Like mine gamle høyttalere, og ja.... de spiller bass over enhver forventning! ;)

Racket fungerer!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
FallenA skrev:
Bildet er tatt av Trondmeg, og er av hans eget oppsett.
Dersom du drar bildet litt tilside og kikker til høyre, så ser du Marten Miles III.
Like mine gamle høyttalere, og ja.... de spiller bass over enhver forventning! ;)

Racket fungerer!
Dette er hjemme hos meg lørdag 19/7 med PJ Harveys nydelige to bring you my love spillende. Miles III spiller bass som er veldig bra til å være så små. En liten "hemmelighet" i den forbindelse er de tynne grå lissene som ligger på gulvet, Oblivion. DA SKJEDDE DET NOE I BASSEN! Kan ikke forklare hvorfor, men dette må oppleves. Nå hadde jeg Audience AU-24 fra før som også er en veldig bra kabel, men i bassen ble den distansert av Oblivion.

(FA, husker du jeg sa du hadde dypere bass enn meg, nå vet jeg at det ikke var slik likevel, jeg hadde bare for trange kabler, bass tar plass)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
FallenA skrev:
He-he, selvfølgelig, jeg stjal først! Rackene isolerer veldig bra for Schroeder armen er usedvanlig følsom for feedback. Det fungerer brukbart nå med disse rackene: FA-rack stolen edition mk I.

Liten historie fra gamle dager da jeg bodde hos mine foreldre. Jeg hadde en Thorens TD-160 og disse er nervøse ved lett sviktende underlag. Jeg bygde en sandkasse på ca LxBxH = 80 x 60 x 70cm, fylte den med sand og satte spilleren direkte i sanden. Der platespilleren tidligere hadde begynt å skjelve bare jeg gikk på tå over gulvet kunne vi nå ha elefantdisko. Ikke veldig pent, fryktelig støvete med så mye tørr sand, men usedvanlig effektivt. Likevel kanskje ikke noe eksempel til etterfølgelse.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.175
Sted
Holmestrand
Trondmeg skrev:
FallenA skrev:
He-he, selvfølgelig, jeg stjal først! Rackene isolerer veldig bra for Schroeder armen er usedvanlig følsom for feedback. Det fungerer brukbart nå med disse rackene: FA-rack stolen edition mk I.

Liten historie fra gamle dager da jeg bodde hos mine foreldre. Jeg hadde en Thorens TD-160 og disse er nervøse ved lett sviktende underlag. Jeg bygde en sandkasse på ca LxBxH = 80 x 60 x 70cm, fylte den med sand og satte spilleren direkte i sanden. Der platespilleren tidligere hadde begynt å skjelve bare jeg gikk på tå over gulvet kunne vi nå ha elefantdisko. Ikke veldig pent, fryktelig støvete med så mye tørr sand, men usedvanlig effektivt. Likevel kanskje ikke noe eksempel til etterfølgelse.
Sanda kan du legge i en plastpose så slipper du støvet.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Enkel og stabil super isolering for platespiller med mere:

Glassplate-isopor-glassplate-isopor-glassplate,

evt mdf-isopor-mdf-isopor-mdf

Hvis man bruker f.eks ca 50mm isopor i sandwich konstruktion eller tykkere så er det helt rått dempende for feedback og lign.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
Rudi skrev:
Enkel og stabil super isolering for platespiller med mere:

Glassplate-isopor-glassplate-isopor-glassplate,

evt mdf-isopor-mdf-isopor-mdf

Hvis man bruker f.eks ca 50mm isopor i sandwich konstruktion eller tykkere så er det helt rått dempende for feedback og lign.
Takk for tipset med isopor. Fordelen med dette er at det er lett å jobbe med, plant og billig. Jeg har aldri hørt det brukt i denne sammenhengen, men det høres likevel innlysende ut. Supert tips!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en kombinasjon av alu.plate- liggeunderlag foam- alu.plate under alle komponenetene mine nå. Den eneste komponenten som får unngå dette er Vygeren ;)

Alt dette står i en lettere ombygd Lack"hylle".

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Huff, at jeg ikke har tenkt i disse baner....

Ref tråden der jeg skriver at jeg ikke synes det sviner skikkelig av vinyloppsettet mitt.

Kanskje det har noe med underlag å gjøre også?

Micro Seiki'en har riktignok et "flytende oppheng" med justerbar avfjæring i hvert bein. Disse er justert slik at drivverket "flyter" i vater. Likevel er den kjempefølsom for vibrasjoner og feedback.

Jeg er på "liste meg forsiktig for å unngå at stiften hopper" nivå, og skritt på gulvet overføres til rumling i høytalerne.

Feedback får jeg også når jeg "guffer opp litt".

Kanskje jeg bør ta noen særiøse tiltak med avdemping av underlaget før jeg sutrer mer om hvordan det spiller?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
FallenA skrev:
Hva er denne FA-rack stolen edition laget av (for meg ser det ut som IKEAS Lack hyller er brukt i en eller annen modifisert utgave)??

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
terryboy skrev:
Trondmeg skrev:
FallenA skrev:
Hva er denne FA-rack stolen edition laget av (for meg ser det ut som IKEAS Lack hyller er brukt i en eller annen modifisert utgave)??
Det står lenger oppe i tråden også:

9 stk Lack
3 stk sykkelslanger
12 stk spikes
Div dobbeltsidig tape

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Erland skrev:
Huff, at jeg ikke har tenkt i disse baner....

Ref tråden der jeg skriver at jeg ikke synes det sviner skikkelig av vinyloppsettet mitt.

Kanskje det har noe med underlag å gjøre også?

Micro Seiki'en har riktignok et "flytende oppheng" med justerbar avfjæring i hvert bein. Disse er justert slik at drivverket "flyter" i vater. Likevel er den kjempefølsom for vibrasjoner og feedback.

Jeg er på "liste meg forsiktig for å unngå at stiften hopper" nivå, og skritt på gulvet overføres til rumling i høytalerne.

Feedback får jeg også når jeg "guffer opp litt".

Kanskje jeg bør ta noen særiøse tiltak med avdemping av underlaget før jeg sutrer mer om hvordan det spiller?

Helt klart viktig å koble vekk vinylriggen slik at vemmelige vibrasjoner og feedback ikke ødelegger for dynamikken.
Det ultimate må nok være som Jens her..... Riggen i et eget rom ;)
Men nå er jo jeg av den oppfatning at å se riggen snurre er noe av "opplevelsen" ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vil bare gjøre oppmerksom på at det ikke er alle platespillere som setter pris på myk avkobling.
(men det regner jeg med at dere vet :))

R

rico

Gjest
Har også vært igjennom dette med slanger, baller, gummi og andre hjemmelagde løsninger under platespillere, noen mer effektive enn andre men aldri veldig bra, må nok si at dette passer bedre til det de er produsert for enn til hifi. Fant ut etterhvert at jeg ville overlate dette med isolasjon til noen som kunne dette og falt ned på en plattform fra Symposium. En meget effektiv løsning for vibrasjoner både fra undersiden og oversiden, jeg kan gjøre hva jeg vil hvor jeg vil i rommet uten at spilleren blir påvirket på noen som helst måte, dette gir en lydforbedring som gjør at den er verdt hver eneste krone. Det finnes selvfølgelig produkter fra andre produsenter som gjør en like bra jobb, det viktige er å gjøre dette riktig. Minus; koster litt, pluss; en får mye mer ut av en (sannsynligvis..) kostbar platespiller. Synes Symposium forklarer det på en grei måte her....

http://www.symposiumusa.com/ultra.html

http://www.symposiumusa.com/UltraAnalog.html

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel. Panikken er i ferd med å gi seg litt..

Jeg har funnet en midlertidig løsning. Det er ikke så bra at jeg kommer til å slå meg til ro, men nok til å dempe angsten betraktelig.

Som alltid når det gjelder resonnanser, er det alt avgjørende hvordan de treffer hverandre 'frekvensmessig'. I mitt første forsøk med ny spiller traff tilsynelatende alt.

Litt mer om hvordan det var, og er: Spilleren er som nevnt VPI Scoutmaster. (Og ja Ixos, jeg har HRX/TNT Mini feet. Hvor mange navn har egentlig VPI gitt disse?). Plinten på spilleren er to ganske feite MDF-plater med en stålplate mellom. Føttene er noen ganske enkle vinylklædder som er festet til spilleren via solide maskinsko (Maskinskoene har gjengestykke over og under). Dette er altså ikke stive føtter, men med relativt moderat 'fjæring'. Dette sto/står på et Ikea Corras nattbord (nå omdøpt til Eina ser det ut som, bilde under). Corras er laget av akkurat samme materialer som Lack. Dette bordet sto/står på en fastlimt MDF-plate med islagsmuttere, hvor jeg har festet Soundcare-føtter. Gulvet er parkett på betongsåle. Hva som befinner seg mellom her vet jeg ikke. Under Regaen funket dette aldeles nydelig. Under Scoutmasteren aldeles ikke.

Litt om hva jeg tror problemet ligger i: Corras er ikke spesielt stivt, og kan flekse en del sideveis. Dette er dårlig butikk i kombinasjon med unipivot-armer. Tyngdepunktet på denne ligger under lageret, og armen kan svinge fritt i alle retninger. Sideveis bevegelser gjør dermed at armen roterer rundt lengderetningen, eller slik at azimuth endrer seg. (Håper dere forstår hvilken vei jeg mener..) Dette gir ikke bare variasjon i azimuth, men også signal ved resonnansfrekvensene.

Litt om hva jeg har gjort så langt: Jeg laget en 'sandwich' ved hjelp av topplaten fra et annet Corras nattbord (TV'en står nå på soveromsgulvet, ingen TdF før jeg har skaffet meg nytt TV-bord). Mellom disse har jeg plassert Tema-isolatorer. Dette ga faktisk umiddelbar, betydelig, og positiv effekt. Jeg var dermed oppe på Rega-nivå.

Deretter tok jeg det hele fra hverandre, demonterte og monterte Corras-bordet sammen igjen med lim. Joda. Det ble stivere sideveis med mindre feedback som resultat. Rega-nivået er dermed passert, takk og lov! Det dreier seg om en god slump penger for en statsansatt, så jeg er på langt nær fornøyd. The struggle continues.

Noen tanker om veien videre: Jeg trenger et stivere rack. Derom hersker ingen tvil. Jeg får ta en kikk på alle trådene under DIY. Det er flere meget interessante sånne her inne. I tilleggg trenger jeg nok skikkelig avkobling mellom racket og topplata. Her er det bare å takke for tipsene. Jeg tror sykkelslanger blir litt vrient i forhold til vatring av spilleren. Samtidig kan det gi en fordel i og med med muligheten for meget lav resonnansfrekvens. Jeg får tenke litt mer på dette. Squashballer er nok en god idè. Jeg kan se for meg en sandwich med baller mellom. Jeg tipper at det lar seg gjøre å frese ut skålformede fordypninger i treplater slik at man kan bruke hele baller uten at spilleren detter i gulvet. Gingko lager kommersielle produkter som er laget etter dette prinsippet (også en mulighet). Vegghylle, jeg vet. Her jeg bor nå er ingen mulighet, vindu over alt... Noe å tenke på neste gang jeg flytter.

Her er Corras/Eina:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
Zomby_Woof skrev:
Det dreier seg om en god slump penger for en statsansatt
Litt mitt også da?

Veldig godt jobbet med å få til en løsning. Som vist tidligere i tråden fikk jeg løst mange problemer med FallenA hylle av Lack bord. FallenA (originalen, the man) bruker i tillegg en del masse i underhylla. Det gjenstår å prøve, men da sprekker vel jallagulvet mitt fullstendig. Samme faen forresten. Lykke til videre. Jeg skal rapportere evt virkning fra ekstra masse tilført.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trondmeg skrev:
Zomby_Woof skrev:
Det dreier seg om en god slump penger for en statsansatt
Litt mitt også da?
Jeg yter et lite bidrag i forhold til de som ikke vet forskjellen på mitt og ditt. For dette mottar jeg en lønn jeg kan overleve (og av og til leve) på.

Platespilleren er derfor min. ;D

Ellers har jeg i dag investert i to squashballer. Da ble det enda litt bedre. En resonans i mellomtonen ser ut til å ha blitt betraktelig dempet. Nå lar jeg det hele være en stund. Veien videre krever og fortjener at jeg tenker først og handler etterpå.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
Vi (forstås som jeg) som er skatteytere og tøyser med statsansatte både kjenner til og respekterer høyt den private eiendomsretten. Noen ganger tror vi at vi er spøkefugler.

Topp Bunn