Vel. Panikken er i ferd med å gi seg litt..
Jeg har funnet en midlertidig løsning. Det er ikke så bra at jeg kommer til å slå meg til ro, men nok til å dempe angsten betraktelig.
Som alltid når det gjelder resonnanser, er det alt avgjørende hvordan de treffer hverandre 'frekvensmessig'. I mitt første forsøk med ny spiller traff tilsynelatende
alt.
Litt mer om hvordan det var, og er: Spilleren er som nevnt VPI Scoutmaster. (Og ja Ixos, jeg har HRX/TNT Mini feet. Hvor mange navn har egentlig VPI gitt disse?). Plinten på spilleren er to ganske feite MDF-plater med en stålplate mellom. Føttene er noen ganske enkle vinylklædder som er festet til spilleren via solide maskinsko (Maskinskoene har gjengestykke over og under). Dette er altså ikke stive føtter, men med relativt moderat 'fjæring'. Dette sto/står på et Ikea Corras nattbord (nå omdøpt til Eina ser det ut som, bilde under). Corras er laget av akkurat samme materialer som Lack. Dette bordet sto/står på en fastlimt MDF-plate med islagsmuttere, hvor jeg har festet Soundcare-føtter. Gulvet er parkett på betongsåle. Hva som befinner seg mellom her vet jeg ikke. Under Regaen funket dette aldeles
nydelig. Under Scoutmasteren aldeles
ikke.
Litt om hva jeg tror problemet ligger i: Corras er ikke spesielt stivt, og kan flekse en del sideveis. Dette er dårlig butikk i kombinasjon med unipivot-armer. Tyngdepunktet på denne ligger under lageret, og armen kan svinge fritt i alle retninger. Sideveis bevegelser gjør dermed at armen roterer rundt lengderetningen, eller slik at azimuth endrer seg. (Håper dere forstår hvilken vei jeg mener..) Dette gir ikke bare variasjon i azimuth, men også signal ved resonnansfrekvensene.
Litt om hva jeg har gjort så langt: Jeg laget en 'sandwich' ved hjelp av topplaten fra et annet Corras nattbord (TV'en står nå på soveromsgulvet, ingen TdF før jeg har skaffet meg nytt TV-bord). Mellom disse har jeg plassert Tema-isolatorer. Dette ga faktisk umiddelbar, betydelig, og positiv effekt. Jeg var dermed oppe på Rega-nivå.
Deretter tok jeg det hele fra hverandre, demonterte og monterte Corras-bordet sammen igjen
med lim. Joda. Det ble stivere sideveis med mindre feedback som resultat. Rega-nivået er dermed passert, takk og lov! Det dreier seg om en god slump penger for en statsansatt, så jeg er på langt nær fornøyd. The struggle continues.
Noen tanker om veien videre: Jeg trenger et stivere rack. Derom hersker ingen tvil. Jeg får ta en kikk på alle trådene under DIY. Det er flere meget interessante sånne her inne. I tilleggg trenger jeg nok skikkelig avkobling mellom racket og topplata. Her er det bare å takke for tipsene. Jeg tror sykkelslanger blir litt vrient i forhold til vatring av spilleren. Samtidig kan det gi en fordel i og med med muligheten for meget lav resonnansfrekvens. Jeg får tenke litt mer på dette. Squashballer er nok en god idè. Jeg kan se for meg en sandwich med baller mellom. Jeg tipper at det lar seg gjøre å frese ut skålformede fordypninger i treplater slik at man kan bruke hele baller uten at spilleren detter i gulvet. Gingko lager kommersielle produkter som er laget etter dette prinsippet (også en mulighet). Vegghylle, jeg vet. Her jeg bor nå er ingen mulighet, vindu over alt... Noe å tenke på neste gang jeg flytter.
Her er Corras/Eina: