HT kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skulle vel vært i nettverkstråden men Hwadda heck...

Går D an å snu litt på spørsmålstillingen?

Til dere som driver med IT/nettverk:

1) Har dere noen sinne vært borte i ferdigproduserte nettverkskabler som har vært DOA (Uansett produsent) eller,
    2) Opplever at nettverkskabeler har mistet ytelse eller utviklet feil etter kort tid?

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nei, eg har ikkje prøvd ut så mykje Nordost, og eg har ikkje fått dei på heimlån, av ein eller annan grunn. Eg har sagt meg villeg til å prøve ut desse også, og kunne med glede prøvd å heve kvaliteten på musikkanlegget mitt endå meir. I så fall treng eg 2*2-2,5 meter biwiringkablar, og ein signalkabel på 2,5 meter.

Innvendingane du kjem med føyer seg inn i tilsvarande eg har høyrt, som eigentleg berre provar at "ein ikkje kan stige ned i same elv to gonger" - det er uråd å halde kontroll på alle parametrar, og om nokon skulle gjere eit heiderleg forsøk, kan ein alltids finne nye parametrar som ikkje er konstante. Dette med innbrenning dukka opp etter at testpilotane til sist greidde å få kablar av same lengde, og etter at dei var snudde i same retning. Straumplugg-vending var ein sak som dukka opp på slutten av 80-talet, og mange høyrde store skilnadar, samstundes som det vart erklært uvisst i kva grad vårt norske flytande jord-straumnett gjorde slike faktorar uinteressante.....det har vore mykje tekniske diskusjonar, svada-tekniske diskusjonar og svada-diskusjonar.

Nokre opplevingar har eg likevel hatt, og etter fattig evne har eg prøvd å skrive om ein del av dei.

Her er eit gammalt forsøk på å gjere ein seriøs jobb, som eg sleit med. Brukte svært lang tid, som det går fram av artikkelen:
    Kabler - de farlige forbindelsene...

Etter desse traumane tok det ei tid før eg prøve meg på tilsvarande:

Skogrand - ny, norsk produsent av høgtalarkabel

Mitt siste logga stunt var dette:

Paradoxal kabelmoro - Overture

Så fann eg denne også:
    Viablue hifi-garnityr - kosmetikk eller godlyd?
    Hvis du ikke har prøvd de beste, fra Nordost eller Chord eller slikt, har du ikke grunnlag for å uttale deg. Du virker litt tatt av fordommer og gammeldags, ikke egnet som journalist med dagens utvalg av utstyr og teknologi.

Hør der Arve, var det ikke det vi hadde mistanke om?;)
    Det er vel ymse slags mistankar rundtomkring...men at det akkurat skal vere Nordost som er skilnaden på å vere oppdatert vs. gammaldags..det undrar meg stort, og svekkjer evna eg har til å ta dette heilt alvorleg.

Det er vel fleire enn meg her som har streva med kablar og med velvilje prøvd å detektere lydlege skilnadar.....det er nok eitkvart der, men det er ikkje rare greiene. så eg satsar på høgtalarar som er mange gonger dyrare enn kablane, i staden for det motsette. Og føler at eg får noko att for pengane.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tja, alle Nordost kablerne kommer nok til salg EFT han har hørt nogle av top kablerne fra Transparent :D

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Midas kabler? Har selv prøvd noen rimelige. Kjempeflotte greier det også.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.647
    Prøv evt. QED Genesis. Det fåes hos Future Shop i England.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor blir alt sammenliknet med Nordost hele tiden? Er Nordost en slags referanse, eller er det mange som har blitt skuffet når Nordost produkter er i bruk i eget anlegg?

Uansett er min erfaring at man oppnår god lyd kun ved nitidig testing prøving og lytting. Fjern for eksempel DC støykilder fra anlegget. Routerstrømforskyninger, telefonladere og pc ladere må helst vekk fra kursen anlegget står i eller kobles i et eget strømfilter. Forsterker platespiller bør helst stå i egen kurs.
    Noen ganger hjelper det å ta ut strømkabelen fra stikkontakten, snu strømstøpslet 180 grader og sette inn i stikkontakten igjen.
    Disse tingene er viktigere enn om Nordost er best i verden eller ei. Merket er som sportsbildekk, det funker på sportsbil, men ikke på SUV. :p

okalles

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    32
    Sted
    Hordaland
    Hvorfor blir alt sammenliknet med Nordost hele tiden? Er Nordost en slags referanse, eller er det mange som har blitt skuffet når Nordost produkter er i bruk i eget anlegg?

Uansett er min erfaring at man oppnår god lyd kun ved nitidig testing prøving og lytting. Fjern for eksempel DC støykilder fra anlegget. Routerstrømforskyninger, telefonladere og pc ladere må helst vekk fra kursen anlegget står i eller kobles i et eget strømfilter. Forsterker platespiller bør helst stå i egen kurs.
    Noen ganger hjelper det å ta ut strømkabelen fra stikkontakten, snu strømstøpslet 180 grader og sette inn i stikkontakten igjen.
    Disse tingene er viktigere enn om Nordost er best i verden eller ei. Merket er som sportsbildekk, det funker på sportsbil, men ikke på SUV. :p
    Startet denne tråden pga at eg bare har Nordost og BJC og noen supra ht kabler til bruk. Derfor søkte eg råd her på sentralen. Har ingen ting med Nordost spesielt å gjøre.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.608
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har bestemt meg for å gire ned nivået på hele anlegget mitt. På forsterker og høyttalerfronten har jeg klart å finne gode løsninger. DAC har jeg det litt verre med. I det siste har jeg virkelig forsøkt å finne rimelige/billige erstatninger for mine høyttalerkabler og interconnects. Kablene har enten vært lyse, flisete, mørke eller hatt typiske «ulldotter». Har forsøt en masse DIY og litt rimelige merkevarer. Har fått totalt nedtur av dette. Forslag til mottas med takk!

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bestemt meg for å gire ned nivået på hele anlegget mitt. På forsterker og høyttalerfronten har jeg klart å finne gode løsninger. DAC har jeg det litt verre med. I det siste har jeg virkelig forsøkt å finne rimelige/billige erstatninger for mine høyttalerkabler og interconnects. Kablene har enten vært lyse, flisete, mørke eller hatt typiske «ulldotter». Har forsøt en masse DIY og litt rimelige merkevarer. Har fått totalt nedtur av dette. Forslag til mottas med takk!
    Etter mørket kommer det som regel noe lys :)

IMG_1265.jpg
    IMG_1268.jpg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.922
    Prøv 12awg western electric fortinnede kobberkabler I bomull fra duelund. Super lyd. Kabler som hverken legger til eller trekker fra noe. Noe av det beste jeg har hatt i anlegget.

Koster 19 euro pr meter.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.520
    Sted
    Langesund
    Jeg er ganske så hyggelig på tilbakemeldinger så lenge ikke det er folk som til stadighet spyr utav seg usannheter og svada. Folk som tror de sitte på hele verdens fasit bør tåle å høre at andre har hatt en annen opplevelse.

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Prøv og konsentrer deg mer om musikken og mindre om lyden
    Er det egentlig den rette kommentaren å komme med på et hifi-forum :cool:

Roy
    For deg og bladet dit er det vel viktigere at det er stor fokus på de små forskjellene som i realiteten er skapt i topplokket.
    Gir de "relgiøse" mat det
    Selv små forskjeller er forskjeller, men spørsmålet er jo om man synes de forskjellene er store nok til at man er villig til å betale for dem. Når det gjelder kablene Ståle testet og som jeg hørte hjemme, så var det ikke vanskelig å høre at det var en liten forskjell. Selv for meg som er blitt mer og mer skeptisk til forskjellen kabler gjør.

Har nettopp hatt ulike høyttaler- og signalkabler hjemme på utprøving, nettopp fordi jeg synes at sammenlignet med de BlueJeans-kablene jeg har brukt i årevis, så var det en forskjell som jeg gjerne skulle utlignet.

For å si det sånn, så har jeg nå parkert høyttalerkablene til BlueJeans. De balanserte signalkablene derfra har jeg etter omfattende AB-testing mot kabler som koster opp mot 25.000 kroner ikke klart å høre forskjell på. Både de billige og de dyre spiller akkurat like bra.

På høyttalerkabelsiden, så har alle de tre kablene jeg har hatt innom spilt bedre enn BlueJeans. Ikke mye, men nok til at jeg mener jeg får bedre lyd ved å bytte dem ut. Det har vært en ørliten forskjell på de tre kablene, såpass liten at jeg tror jeg skulle slitt med å avdekke det i en blindtest.

Det jeg har endt opp med er etter anbefaling fra PMC, nemlig tykke multistranded kobberkabler. Jeg kjøpte derfor 10 meter med kabler med tverssnitt på 6 millimeter. Det kostet meg drøyt 1200 kroner inkludert frakt fra den norske importøren. De er blitt terminert med Furutech-spader av skikkelig kvalitet (som kostet mer enn kablene).

Det fungerer aldeles glimrende. Spesielt "high-end" ser det ikke ut, men kanskje kan jeg trekke dem med noen fine strømper og krympestrømper, så kommer det visuelle i boks også.

Må også sjekke ut om jeg klarer å lage jumpere av såpass tykke kabler, slik at jeg slipper å bruke de skinnene som høyttalerne leveres med.

Roy

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.451
    Sted
    Sørlandet
    Prøv 12awg western electric fortinnede kobberkabler I bomull fra duelund. Super lyd. Kabler som hverken legger til eller trekker fra noe. Noe av det beste jeg har hatt i anlegget.

Koster 19 euro pr meter.
    Her er Duelund utvalget fra Hificollective: https://www.hificollective.co.uk/wire/duelund.html Western Electric er vel bare inspirasjonen bak disse. Selv har jeg testet både DCA12GA og DCA16GA både som høyttaler og signalkabel. Fungerer helt greit, myke og med en god duft når dem er ferske. Jeg valgte å kle dem i nylon for å slippe å ha flere ledere liggende på gulvet.

-BB-

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.647

Koster 19 euro pr meter.
    Men ingen reagerede på min annonce med flettet Duelund???

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.647
    Der bliver skrevet at det er endnu bedre som strømkabel.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Costa Nada og spiller "riktig". Spiller skjorta av hva som helst. Kan dubleres, tripleres i Xte....

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.922

Koster 19 euro pr meter.
    Her er Duelund utvalget fra Hificollective: https://www.hificollective.co.uk/wire/duelund.html Western Electric er vel bare inspirasjonen bak disse. Selv har jeg testet både DCA12GA og DCA16GA både som høyttaler og signalkabel. Fungerer helt greit, myke og med en god duft når dem er ferske. Jeg valgte å kle dem i nylon for å slippe å ha flere ledere liggende på gulvet.

-BB-
    Jeg kjøpte mine herfra: Cable – Duelund Coherent Audio

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Duelund konseptet er genialt, enkelt, rimelig og gir glimrende lyd. Anbefales:cool:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.922

Koster 19 euro pr meter.
    Men ingen reagerede på min annonce med flettet Duelund???
    Send meg en pm, hvis de fremdeles er til salgs :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Duelund konseptet er genialt, enkelt, rimelig og gir glimrende lyd. Anbefales:cool:
    Har kjørt Duelund signalkabler mot mine. Duelund blir litt grå, innelukket og med smalere lydbilde ift. Jeg gjentar, i forhold til, siden de har mye godt ved seg ellers. Vurderer likevel fortløpende om jeg skal bestille et sett signalkabler på ca 2m, to sett på 1m og ht-kabler på ca 1,5m pga endrede plassering av utstyret. Da blir det for dyrt å anskaffe de lengdene jeg trenger hvis jeg kjøper hva jeg helst vil ha.
    Og her er noe av poenget. Jeg kommer nok til å leve fint med Duelund, fordi jeg ikke ønsker å bruke mye penger på dette. Men hvis det er sånn at jeg har masse penger å ta av, så er det godt mulig jeg ville ha kjøpt akkurat det jeg ønsker meg, selv om det ikke er kjempe store forskjeller.

(Har også hatt CO, BT og Van Damme. Ikke noe å juble for heller, men det kan gjelde for langt dyrere kabler også)

Sist redigert:

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å klargjøre litt. Mine erfaringer er basert på kun det jeg har laget selv, men prinsippet er det samme. Sølv, silke og linolje med ulike termineringer. Jeg har ikke testet kablene som det vises til ovenfor, men det burde ikke være stor forskjell.
    Har laget kabler av både rundt og flatt tverrsnitt i ulike dimensjoner. En erfaring vil jeg dele; det er ikke alltid selvgjort lykkes helt. Selv om lodding og plugg ser riktig ut så blir ikke lydgjengivelsen nødvendigvis samsvarende. Antar at halvparten av det jeg har laget spiller dårlig og blir vraket mens de vellykkede kablene blir stående. De vellykkede kablene spiller ikke flatt og innadvendt, men sømløst og informativt og bedre enn ganske påkostede merke kabler. Det er selvsagt mulig at enda dyrere kabler spiller enda bedre, men det har jeg ikke testet. Det blir aldri aktuelt å kjøpe signal kabler og høyttaler kabler i det eleverte siktet uansett.
    Selvsagt….. alt basert på egen subjektiv oppfatning, men det gjelder jo oss alle!

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.922
    Har kjørt Duelund signalkabler mot mine. Duelund blir litt grå, innelukket og med smalere lydbilde ift. Jeg gjentar, i forhold til, siden de har mye godt ved seg ellers. Vurderer likevel fortløpende om jeg skal bestille et sett signalkabler på ca 2m, to sett på 1m og ht-kabler på ca 1,5m pga endrede plassering av utstyret. Da blir det for dyrt å anskaffe de lengdene jeg trenger hvis jeg kjøper hva jeg helst vil ha.
    Og her er noe av poenget. Jeg kommer nok til å leve fint med Duelund, fordi jeg ikke ønsker å bruke mye penger på dette. Men hvis det er sånn at jeg har masse penger å ta av, så er det godt mulig jeg ville ha kjøpt akkurat det jeg ønsker meg, selv om det ikke er kjempe store forskjeller.

(Har også hatt CO, BT og Van Damme. Ikke noe å juble for heller, men det kan gjelde for langt dyrere kabler også)
    The Gunner: Det er ganske langt unna mine (og andre erfarne fjellfolks som har vært og hørt på mitt anlegg) erfaringer. Jeg gikk fra Oblivion Energetic til disse (solgte energetic. pga endringer i anlegg). Har også hatt toppmodeller fra Transparent, Cardas, Synergistic og mye annet .

Du får ta en tur og høre - så får du hørt Händel-Horn også :)

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Det er ganske langt unna mine (og andre erfarne fjellfolks som har vært og hørt på mitt anlegg) erfaringer. Jeg gikk fra Oblivion Energetic til disse (solgte energetic. pga endringer i anlegg). Har også hatt toppmodeller fra Transparent, Cardas, Synergistic og mye annet .

Tviler ikke på at dere er erfarne fjellfolk, og har andre inntrykk enn meg. Har da besteget noen steinrøys selv, om jeg kan være litt selvskrytende :rolleyes: (har også hatt Oblivion og TA Ultra rund baut). Dessuten sammenlignet jeg Duelund med andre kabler enn det dere har gjort, i et annet system og rom, noe som kan forklare at det ble andre resultater. Også har vi seff den ikke ubetydelige "smaken" som skal tilfredsstilles. Og da er vi ved kjernen ved dette med kabler. Det er ganske så umulig å forutsi hva som funker best for hvilket anlegg. Og iaf ikke noe som ville ha funket i enhver sammenheng. Jeg ville bare fortelle om min egen erfaring med Duelund, selv om den var annerledes enn deres subjektive opplevelser.

Og takk, jeg vil veldig gjerne høre på Handel Horn. Men å lytte spesifikt til Duelund blir jeg mer skeptisk til. For kablene lager vel ikke noen lyd i seg sev. Da blir det jo umulig å vite spesifikt hva det er som skal bedømmes; kilden, forsterkeren, Duelund eller ht (samt rommet). :)

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Optimalt sett skal kabler slippe igjennom signalet uendret og farge minst mulig. Smaken finnes i kilden og høytalerens tilpasning til rommet. Men, det finnes mange veier til Rom. Uansett så er det kjekt om det ikke koster for mye:)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.922

Det er ganske langt unna mine (og andre erfarne fjellfolks som har vært og hørt på mitt anlegg) erfaringer. Jeg gikk fra Oblivion Energetic til disse (solgte energetic. pga endringer i anlegg). Har også hatt toppmodeller fra Transparent, Cardas, Synergistic og mye annet .

Tviler ikke på at dere er erfarne fjellfolk, og har andre inntrykk enn meg. Har da besteget noen steinrøys selv, om jeg kan være litt selvskrytende :rolleyes: (har også hatt Oblivion og TA Ultra rund baut). Dessuten sammenlignet jeg Duelund med andre kabler enn det dere har gjort, i et annet system og rom, noe som kan forklare at det ble andre resultater. Også har vi seff den ikke ubetydelige "smaken" som skal tilfredsstilles. Og da er vi ved kjernen ved dette med kabler. Det er ganske så umulig å forutsi hva som funker best for hvilket anlegg. Og iaf ikke noe som ville ha funket i enhver sammenheng. Jeg ville bare fortelle om min egen erfaring med Duelund, selv om den var annerledes enn deres subjektive opplevelser.

Og takk, jeg vil veldig gjerne høre på Handel Horn. Men å lytte spesifikt til Duelund blir jeg mer skeptisk til. For kablene lager vel ikke noen lyd i seg sev. Da blir det jo umulig å vite spesifikt hva det er som skal bedømmes; kilden, forsterkeren, Duelund eller ht (samt rommet). :)
    ...var ikke meningen å invitere til kabel-lytting - God forbid! :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvis jeg får 10 kr for hver gang jeg hører noen forfekter/antyder at det de har "slipper igjennom signalet uendret og farger minst mulig", så hadde jeg vært en rik mann. ;)

Disse diskusjonene ender som regel opp i å forsvare/anbefaler det man har brukt penger på, eller selv bruker. Ganske så forutsigbart, egentlig.:rolleyes:

Oppstandelser blir det når noen våger å like noe som er dyrt, eller heter Nordost. Da det være dårlig/placebo/humbug osv. Skryter man derimot av noe som er dirt cheap, så er det få som arresterer en, men heller deler ut en klapp på skulderen, iaf få med protester. Merkelige greier, siden det jo er kabler, alt sammen.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.359
    Sted
    Smurfeland
    Noen som har belegg for å mene noe kvalifisert om høyttalerkabler til rørforsterkere som har trafoer på utgangene, og om det krever/tillater andre kriterier for valg av kabel enn hva man ville valgt til transistorforsterkere? Andre krav til tverrsnitt og geometri f.eks.? :)

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg får 10 kr for hver gang jeg hører noen forfekter/antyder at det de har "slipper igjennom signalet uendret og farger minst mulig", så hadde jeg vært en rik mann. ;)

Disse diskusjonene ender som regel opp i å forsvare det man har brukt penger på, eller selv bruker. Ganske så forutsigbart, egentlig.:rolleyes:
    Man får gjøre så godt man kan og gå videre derfra.
    At folk forsvarer egne valg er helt naturlig. Valget er (bør være) basert på utprøvninger og preferanser.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Disse diskusjonene ender som regel opp i å forsvare det man har brukt penger på, eller selv bruker. Ganske så forutsigbart, egentlig.:rolleyes:
    Man får gjøre så godt man kan og gå videre derfra.
    At folk forsvarer egne valg er helt naturlig. Valget er (bør være) basert på utprøvninger og preferanser.
    Ikke uenig. Jeg fortalte om nettopp mine erfaringer, ingenting annet, selv om de er annerledes enn andres.

* La til noe mer i innlegget, før jeg så at du svarte. Beklager det.

H

Hifibasillen

Gjest
    Har prøvd en masse forskjellige kabler selv Nordost,Supra,Qed og Dynavox sikkert fler å med forskjellige serier innenfor de forskjellige merkene, prøvde mye da jeg leste et hav av forskjellige diskusjoner på nett og se om jeg slev fikk de konklusjonene andre hevdet.

Merket først og fremst under testing av disse at jeg ikke hørte noe forskjell på lyden men kvaliteten på kabel og terminering var bedre i høyere prisklasser samt en god følelse av kjøpet man har gjort, men føler ikke det forsvarer prisen for hva kabler koster, alle hevder forskjellige resultater og er greit nok det men etter alle de oppsettende jeg har hatt så har valget gått tilbake til rimelig prisede kabler med stort tverrsnitt og solide plugger og med dette føler jeg systemet yter sit beste, resten blir bare et rent tap økonomisk da en prøve og finne den beste kabelen men uten og lykkes ihvertfall for min del.

Dog har jeg prøvd ut noen strømkabler og merket mindre støy med egen kurs til anlegget og bedre skjermede kabler ble det ihvertfall til det bedre en det var med standard kablene og kurs til alt.

mvh

Hifibasillen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn