Dyr, jakt, våpen og fiske Hunder blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    JohnnyD skrev:
    novgarod skrev:
    Jeg og King har brukt helga på agilitytrening. Noe som tydeligvis falt i smak! :)
    Det er ganske utrolig hvor fort hunden lærer når det er gøy!
    Så lite hode, så stor kropp, normalt? Hva slags hund er det?
    Ser ut som en Manchesterterrier. Ikke ulik en liten pincher. Veldig lik, egentlig.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    totte skrev:
    JohnnyD skrev:
    novgarod skrev:
    Jeg og King har brukt helga på agilitytrening. Noe som tydeligvis falt i smak! :)
    Det er ganske utrolig hvor fort hunden lærer når det er gøy!
    Så lite hode, så stor kropp, normalt? Hva slags hund er det?
    Ser ut som en Manchesterterrier. Ikke ulik en liten pincher. Veldig lik, egentlig.
    Det stemmer.. En Manchester terrier på 16 mnd.
    Den eldste nålevende engelske hunderasen.
    Ble skapt ved at man kombinerte den nå utdødde "Black and Tan terrier" med Whippet, for å skape en raskere rottehund.
    Manchester terrier er i dag en av de rødlistede rasene og ikke særlig utbredt.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Takk, absolutt et fascinerende vesen med en noe uortodoks fremtoning, stilig.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    Manchester terrier skal vistnok ha vært utgangspunktet for Dobermann pincherens"design". Noe man også lett kan forstå hvis man sammenligner den med Mellom og Dverg pincheren. Begge disse har en mye mer klumpete og kompakt form enn den Manchester- og Engelsk Toy terrier(dvergvarianten) har. Med kuperte ører (mye brukt i USA), ser Manchester terrieren ut som en mini Dobermann.

Vedlegg

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Forsøker meg på å legge ut et bilde av nyeste tilskudd i familien, et sjarmtroll på 9 uker som lyder navnet Ludvig :)

Ludvig 9 uker.

Mvh
    Gjert

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Han har forøvrig fått med seg fars hobby og ser med skrekkblandet fryd på herlighetene som han sikkert gjerne skulle gnagd litt på ;)

Det er forøvrig en Dansk/svensk gårdshund for de som måtte lure.

Mvh
    Gjert

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nyyyydelig hund, og praktisk størrelse. Har støtt på de før. Litt Jack Russell, litt Beagle, litt Haldenstøver ser det ut som.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Nydelige hunder, og ganske energiske? En nabo har en slik en og han holder et voldsomt tempo :) Men kun positiv energi, bare glad for å møte folk. Er din like gira?

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, både størrelse og gemytt passer veldig fint til oss.
    Han formelig oser av positiv energi og er så hengiven at en smelter totalt :)
    Klør godt i tennene gjør han også så det jobbes intenst med å lede oppmerksomheten mot biteleker slik at fars duppeditter får stå i fred :)

Mvh
    Gjert

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gutta fikk seg en lang tur i marka i dag. Kaldt og en del snø som ligger igjen - tross sol.
    Fosenhalvøya svakt synlig i bakgrunnen.
    Når en "kun" har med mobkamera, får en leke litt med bildene etterpå..... Nemo skog1.jpg

Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Min kompis :)

Bonzo er 8,5 år og blanding av Rottwiler, German Shepard og Dobermann.
    Alle tiders kompis...utrolig snill, hengiven og glad i alt og alle.
    Kun skarpe voff når noen nærmer seg huset eller kommer overraskende på han.
    På sommeren er det kuleste han vet å hente pinne i vann og gå lange turer i skogen

013 (2).jpg

098.jpg

106.jpg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Dette er Odin, en herlig samojed som trengte omplassering. Så jeg hadde ham på besøk, men kunne dessverre ikke overta ham. Det var vondt å gi ham fra meg, men han fikk et bedre hjem hos oppdretteren han ble født hos. Masse plass på landet, og en stor flokk firbente kompiser.

Masse positiv energi og en flott pels :D

Vedlegg

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Min kompis :)

Bonzo er 8,5 år og blanding av Rottwiler, German Shepard og Dobermann.
    Alle tiders kompis...utrolig snill, hengiven og glad i alt og alle.
    Kun skarpe voff når noen nærmer seg huset eller kommer overraskende på han.
    På sommeren er det kuleste han vet å hente pinne i vann og gå lange turer i skogen

Vis vedlegget 135471

Vis vedlegget 135472

Vis vedlegget 135473

Den blandingen så veldig fin ut! Med det du forteller om gemyttet, ser du ut til at du har fått en flott hund. Kanskje uten alle problemene til rasebikkjene også?

Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Har ikke noe erfaring med rasehunder(min forrige hund var Dobermann/Rottweiler) og hvilke problemer de har, men begge hundene mine har vært helt problemfri, bortsett fra 1-2 fuktsår i året på Bonzo.
    Det skjer som regel på vår og høst, uviss årsak iflg veterinæren.
    Det er visst jæv... vondt, så det blir å sjekke hver dag, men er endel av kosen det :)

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    Bortsett fra en lite utbredt blødersykdom er heldigvis Manchester Terrier'n fri for alskens arvelige sykdommer og degenerering som følge av ukritisk avl.
    Derfor blir de også gjerne svært gamle. 16-17 år er ikke uvanlig, så min kjære "King" har i beste fall, kanskje enda 15-16 friske år å se fram i mot. :)
    DSC_0131.jpg DSC_0136.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.476
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    At blandingshunder er friskere enn rasehunder er ei myte. Dvs tullprat.

Enkelte raser kan ha høyere forekomst av en sykdom.
    Når man vet dette, kan man ta hensyn til dette ved planmessig avl, forutsatt at oppdretter er seriøs og har nødvendige kunnskaper.

Følgende er sakset fra info om oppdrett fra Norsk kennelklubb:
    Er det sant at blandingshunder er friskere og lever lenger enn rasehunder?

Det er ikke mulig å gi et generelt svar på et slik spørsmål. Det er like stor forskjell
    på blandingshunder som på rasehunder. Ethvert individ er 50% i slekt med hver
    av sine foreldre, dvs at de får halvparten av sine arveanlegg fra mor og halvparten
    fra far. Man er ikke garantert friskere avkom selv om foreldrene er av forskjellige
    raser. Generelt kan man si at avkom etter sunne hunder er sunnere og lever derfor
    lengre enn avkom etter mindre sunne hunder. Ofte er blandingshunder blitt til på
    grunnlag av tilfeldigheter uten at det foreligger noen som helst undersøkelser av
    hundenes helsetilstand, og det er ingen god grunn til å tro at avkom etter slike
    tilfeldige paringer skulle bli sunnere enn avkom etter individer som er undersøkt
    og valgt ut på grunnlag av mental og fysisk helse gjennom generasjoner.

V

vredensgnag

Gjest
    At blandingshunder er friskere enn rasehunder er ei myte. Dvs tullprat.

Enkelte raser kan ha høyere forekomst av en sykdom.
    Når man vet dette, kan man ta hensyn til dette ved planmessig avl, forutsatt at oppdretter er seriøs og har nødvendige kunnskaper.

Følgende er sakset fra info om oppdrett fra Norsk kennelklubb:
    Er det sant at blandingshunder er friskere og lever lenger enn rasehunder?

Det er ikke mulig å gi et generelt svar på et slik spørsmål. Det er like stor forskjell
    på blandingshunder som på rasehunder. Ethvert individ er 50% i slekt med hver
    av sine foreldre, dvs at de får halvparten av sine arveanlegg fra mor og halvparten
    fra far. Man er ikke garantert friskere avkom selv om foreldrene er av forskjellige
    raser. Generelt kan man si at avkom etter sunne hunder er sunnere og lever derfor
    lengre enn avkom etter mindre sunne hunder. Ofte er blandingshunder blitt til på
    grunnlag av tilfeldigheter uten at det foreligger noen som helst undersøkelser av
    hundenes helsetilstand, og det er ingen god grunn til å tro at avkom etter slike
    tilfeldige paringer skulle bli sunnere enn avkom etter individer som er undersøkt
    og valgt ut på grunnlag av mental og fysisk helse gjennom generasjoner.
    Tullprat. Et stort antall raser er avlet i stykker, noe det finnes utstrakt dokumentasjon på. Dette rammer sterkest blant populære raser. Problemet er at mange raser ble "fiksert" for lenge siden, og at man i mange tilfeller har fokusert på eksteriørmessige detaljer, og brukt innavl for å forsterke disse. Moteavl har også skadet rasene på tilnærmet uopprettelig vis.

Så grundig dokumentert at du burde vite bedre. Men ta en kikk på dette BBC-programmet.

Pedigree Dogs Exposed | Watch Free Documentary Online

Det rammer til og med raser som Schaefer, som får slepende lendepartier, av moteårsaker.

Her er en strålende Schaefer, som ville blitt underkjent av dagens dommere. Men den kan bevege seg, noe man ikke kan si om de høyt premierte Schaeferne i den dokumentaren til BBC.

DDR_German_Shepherd_F.JPG

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.476
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag.

Jeg benekter ikke at rasehunder kan være ødelagt av avl.
    (Jeg har sett dokumentaren, men visste det fra før, -jeg har vært mye på hundeutstilling.)

Du må lese hva jeg skriver bedre.
    Jeg sier at på generellt grunnlag kan man ikke hevde at blandingshunder er friskere enn rasehunder.

Dessverre er det ofte slik som du sier at oppdrettere og rasemiljøer har mer fokus på eksteriørdetaljer enn helseaspekter.
    En ansvarlig oppdretter gjør ikke det.

Et eksempel.
    Det finnes et redskap som heter DOGweb. Medlemmer av Norsk kennelkubb kan benytte dette.
    Her kan oppdretter hente ut kartlagte helseopplysninger hos alle stambokførte hunder. Dette er et hjelpemiddel for å begrense innavlskoeffisient og arvelige sykdommer. Man ser også utstillings og prøveresultater, som ikke bare sier noe om eksteriøret og funksjonsdyktighet hos den enkelte hund, men også i slekta.
    Man har større muligheter til å forutsi hva slags kvaliteter en hund vil få når man setter opp fiktive kombinasjoner av foreldre.
    Lignende er velkjent og brukt i langt større utstrekning i husdyrproduksjon (gris,ku,sau osv).

En blandingshund vet man ofte veldig lite om mht helsemessig bakgrunn. Eier vet kanskje bare at mor er klinisk frisk, eller at valpene ikke er innavlet hvis begge foreldre er renraset. Ellers vet man i praksis ingenting.
    Undersøkelser på HD og AA status blir ikke gjort på blandingshunder. Heller ikke øyelysing eller blodprøver som kan påvise arvelige sykdommer blir foretatt.
    Valpen er altså et resultat av 50% av henholdsvis mor og fars gener. Dette gjelder også foreldredyrene og deres foreldre igjen.
    Hvor skal man hente opplysninger?
    Blir en blandingshund syk og dør blir det aldri foretatt obduksjon.Det er for kostbart i fht økonomisk verdi på hunden. Man tenker aldri at sykdommen kan være et resultat av avl.
    Veterinærutgifter kan være en årsak til at blandingshunder som ofte ikke er forsikret heller ikke så ofte er hos veterinær. Dyrlege er dyrt.
    Hos en belastet rase vil man imidlertid tenke i de baner ganske raskt, ikke minst fordi en rasehund også representer økonomisk verdi og tap for eieren. Kjøpesum,forsikringssum, avlsverdi osv.

Blandingshunder blir til ved tilfeldigheter og resultat av kombinasjonen er uforutsigbar.
    Noen avler blandingshunder bevisst fordi de har mangelfulle kunnskaper om genetikk og tror på myten om den alltid friske blandingshunden som lever lenge.
    Seriøse og ambisiøse hundekjørere bruker ofte blandingshunder. De har ofte hele slekta i hundegården og velger kombinasjoner som skal gi ønskede egenskaper hos avkommet.De kan ha hatt mange generasjoner i eget eie. Selv om det er snakk om blandingshunder vet de ofte mye om hundenes helse fordi de er avhengig av dette for å oppnå resultater. Sånn er det ikke med en "gatemix".

Jeg har sett både friske og syke rasehunder og blandingshunder.
    Det er sant at noen raser er på ville veier mht helse,avl og oppdrett.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp tilbake fra dyrlegen hvor min 16 år gamle border collie ble avlivet. Nødvendig, og barmhjertig, men fy faen så tøft. Her et bilde fra lykkeligere tider med en av våre pusekatter.

BasseogMjau1.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trist å høre :( Vet ganske mye om hvor tungt slikt er... Fint bilde. Ta vare på minnene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trist erato :(
    En får tenke på alle de fine opplevelsene som var disse årene.

Det er mange hundeeiere i nabolaget mitt. Og en av dem måtte kjøre sin åtte år gamle schäfer en siste reis til dyrlegen sist fredag. De tar det tungt men de tenkte lite egoistisk. Visste at dette var det beste for hunden, som de siste mnd stod lenge og lurte på om hun skulle orke å gå opp trappen hjemme hos dem.
    Min Nemo har miste sin beste lekevenn.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    8 år er ikke mye nei. Min ble 16 - og har levd et langt og godt hundeliv, men det siste halvåret har det gått tyngre og tyngre både med trapper og turer, og det har blitt mindre og mindre selskap i ham. Men å måtte avlive en god venn er en opplevelse jeg ikke unner noen uansett hvor riktig det er. Hele familien, inklusive to voksne barn, er helt satt ut.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det skjønner jeg godt.
    Fattern var ikke snakkendes til på to uker da gårdsbikkja måtte ta turen...

Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg føler med deg i den situasjonen. Jeg har selv måttet avlive hund, pga sykdom, og som deg unner jeg ingen å måtte gjøre dette.

16år er et godt og langt liv for en hund, så dere kan trøste dere med å ha gjort en god jobb.

Geir Arne

Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet også akkurat hvordan det er og føler med deg. Hadde en Wheaten Terrier som ble 12 år. Det var en tung avgjørelse når den måtte avlives, men riktig for hundens del.Har i dag en wheaten tispe på 10 og vet hva som kommer. Det er vel det verste ved det å ha hund. Men som andre har sagt, lev på minnene for de er sikkert mange og gode etter 16 år.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.476
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt mange hunder. Det er trist da man mister dem. Jeg vil si noe av det verste for min del.

Det eneste som hjelper er å anskaffe en ny, hvis man da ikke har mange nok fra før.

Jeg hører folk sier at de aldri får igjen maken til gamlehunden. Man får jo ikke det, og skal heller ikke forvente det av en ny hund da denne er et annet individ.
    En ny hund blir annerledes, men en hund man kan ha like mye glede av som den gamle.

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    på fredag mistet vi vår kjære sonja,bare 6 år gammel,hun fikk plutselig veldig høy feber som resulterte i lever og nyresvikt. 022.jpg
    dette har vært en utrolig trist helg.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Min datters hund på pensjon hos meg i to ukers tid fremover. Blanding mellom Golden Retriver og Alaskan Malamut (tror jeg hun sa) 1,5 år, sterk som en bjørn, snill og leken.

IMG_0548.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    RIP

Pan (1979-1990)

En nydelig Cocker Spaniel. Akkurat like snill som han ser ut. Savner ham fremdeles.

pan.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vet om noen som har Riesenschauzer valper fra et utmerket kull. 2 av dem er tatt ut for å bli fører hunder. Noen som er interessert?
    Jeg vil gjerne ha men det er 2 år for tidlig i den livsfasen jeg er akkurat nå...

Savner Ginny som døde i Januar 2012.

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Vet om noen som har Riesenschauzer valper fra et utmerket kull. 2 av dem er tatt ut for å bli fører hunder. Noen som er interessert?
    Jeg vil gjerne ha men det er 2 år for tidlig i den livsfasen jeg er akkurat nå...

Savner Ginny som døde i Januar 2012.
    Har oppdretter hjemmeside?

Frode

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Skulle så gjerne hatt en Risen hann, men får klare meg med Portisen. En fantastisk hund det også. En kamerat hadde Risen oppdrett for noen år siden. Fantastiske hunder!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De har ikke noe hjemmeside desverre. Kan formidle kontakt om ønskelig.
    Her er "mor, far og 5 valper"..
    Første og eneste kullet de skal ha. Faren er opprinnelig fra England og visstnok i slekt (samme mor eller noe) med den Riesen som ble BIS på Crufts utsillingen for noen år siden. Jeg var der og kikket på de samme dagen som representanten fra Lions var der. Det var først når han skulle gå han representerte seg som Lions representant... De kikker visstnok på masse forskjellige valpekull og får et inntrykk av oppdretter, linjer etc. og hvordan dette henger sammen. Det er brukshunder dette. Eier hentet tispa når hun var nesten 2 år gammel. Levd omtrent 2 år i bur og tok dette som en utfordring. Er blitt en fantastisk hund.
    Hannen har de hatt i eie ca 4mnd eller noe. Den hadde visstnok også litt vanskelig oppvekst og nå etter noen måneder med god trening og positiv forsterkning blitt så trygg og god at han kan gå løs om nødvendig midt i Oslo gryta. Det lover bra. Godt hundehold er viktig. De bor på Majorstua i Oslo i en leilighet :) Foret opp minimalt med tørrfor men bruker bedre råvarer (vom, rått kjøtt etc. slik som jeg også gjorde)

256350_10151338689791124_792696729_o.jpg

552694_10150954769180840_143264294_n.jpg
    Et hundekyss med dette skjegget etter å ha spist kjøttkaker i brun saus er da hyggelig :)

228411_10151338381671124_1420332703_n.jpg

anywhere

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    En bastard her i huset. Blanding av Golden retriver/Boxer/Rottveiler. 42 kg muskler og glede. Bilde er tatt i sweetspot med dårlig mobilkamera. Det er mao ikke jeg som får gleden av å okkupere den beste plassen alltid.

Uansett en god venn som skaper mye glede i hjemmet og gjør at far fortsatt bruker samme buksestørrelse pga av alle turene gatelangs og i skog og mark. Jentungen på 4 har også utviklet god fornuft når det gjelder det å omgåes dyr generelt. Hunden heter forøvrig Blixa og er 6 år. En herre i sin beste alder :p

blixa.jpg

Sist redigert:

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Her er en dypt konsentrert liten lyttehund.koser seg med wrecking ball av emmylou harris
    floyd i sweetspot.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn