vredensgnag.
Jeg benekter ikke at rasehunder kan være ødelagt av avl.
(Jeg har sett dokumentaren, men visste det fra før, -jeg har vært mye på hundeutstilling.)
Du må lese hva jeg skriver bedre.
Jeg sier at på generellt grunnlag kan man ikke hevde at blandingshunder er friskere enn rasehunder.
Dessverre er det ofte slik som du sier at oppdrettere og rasemiljøer har mer fokus på eksteriørdetaljer enn helseaspekter.
En ansvarlig oppdretter gjør ikke det.
Et eksempel.
Det finnes et redskap som heter DOGweb. Medlemmer av Norsk kennelkubb kan benytte dette.
Her kan oppdretter hente ut kartlagte helseopplysninger hos alle stambokførte hunder. Dette er et hjelpemiddel for å begrense innavlskoeffisient og arvelige sykdommer. Man ser også utstillings og prøveresultater, som ikke bare sier noe om eksteriøret og funksjonsdyktighet hos den enkelte hund, men også i slekta.
Man har større muligheter til å forutsi hva slags kvaliteter en hund vil få når man setter opp fiktive kombinasjoner av foreldre.
Lignende er velkjent og brukt i langt større utstrekning i husdyrproduksjon (gris,ku,sau osv).
En blandingshund vet man ofte veldig lite om mht helsemessig bakgrunn. Eier vet kanskje bare at mor er klinisk frisk, eller at valpene ikke er innavlet hvis begge foreldre er renraset. Ellers vet man i praksis ingenting.
Undersøkelser på HD og AA status blir ikke gjort på blandingshunder. Heller ikke øyelysing eller blodprøver som kan påvise arvelige sykdommer blir foretatt.
Valpen er altså et resultat av 50% av henholdsvis mor og fars gener. Dette gjelder også foreldredyrene og deres foreldre igjen.
Hvor skal man hente opplysninger?
Blir en blandingshund syk og dør blir det aldri foretatt obduksjon.Det er for kostbart i fht økonomisk verdi på hunden. Man tenker aldri at sykdommen kan være et resultat av avl.
Veterinærutgifter kan være en årsak til at blandingshunder som ofte ikke er forsikret heller ikke så ofte er hos veterinær. Dyrlege er dyrt.
Hos en belastet rase vil man imidlertid tenke i de baner ganske raskt, ikke minst fordi en rasehund også representer økonomisk verdi og tap for eieren. Kjøpesum,forsikringssum, avlsverdi osv.
Blandingshunder blir til ved tilfeldigheter og resultat av kombinasjonen er uforutsigbar.
Noen avler blandingshunder bevisst fordi de har mangelfulle kunnskaper om genetikk og tror på myten om den alltid friske blandingshunden som lever lenge.
Seriøse og ambisiøse hundekjørere bruker ofte blandingshunder. De har ofte hele slekta i hundegården og velger kombinasjoner som skal gi ønskede egenskaper hos avkommet.De kan ha hatt mange generasjoner i eget eie. Selv om det er snakk om blandingshunder vet de ofte mye om hundenes helse fordi de er avhengig av dette for å oppnå resultater. Sånn er det ikke med en "gatemix".
Jeg har sett både friske og syke rasehunder og blandingshunder.
Det er sant at noen raser er på ville veier mht helse,avl og oppdrett.