Hunsbedt's No.3 - hjemmekino og stereo i eget tilbygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    645
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Fy søren ... her var det mye flott snekring !!👍

    Artig å se flere av mine konstruksjoner og hjemmebygg også selvsagt 😎

    Mvh
    Syncrolux / Tangen
    Takker så mye, uten dine kreasjoner hadde det ikke blitt rare greiene! Har jo bygget ett lass med Miles etterhvert, og BigMiles er også basert på dine ideer. I tillegg har jeg ett sett med Duke stående, samt tidligere 18" subber, som var dine. Det gikk jo desverre ikke med åpne bafler i kinoen, men rammene og halvparten av elementene er jo i bruk. Så all ære til deg, Tangen!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.621
    Antall liker
    25.676
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig lekker og gjennomført hjemmekino! Husker godt tråden din fra AVforum jeg også :) (y)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    645
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er en stund siden siste oppdatering i denne tråden. Det har ikke kommet inn særlig mer eller finere utstyr, men nye surround og atmoshøyttalere (henholdsvis Beyma 15" og 8" coax) har det blitt i allefall. Nye stoler også, og det var veldig greit, de gamle var temmelig slitte etter ti års bruk. Jeg skal oppdatere litt på utstyrslista i tråden etterhvert, noen få endringer der altså.

    Siden det er fredag passer det jo greit med en liten bildeoppdatering også. Bildet av høyttalerriggen er et par år gammelt, men der er det ingen endringer der. Jeg har ikke funnet det nødvendig med noe utskiftning her ennå. Ikke er det plass til mere heller, forresten...

    Her er bildet tatt fra gang utenfor skyvedøra. Det er en heftig konstruksjon på nesten 200kg. 20cm tykk, opphengt i firedoble kulelager og med fire tubepakninger rundt hele døra. Dørlåsen sørger for tett lukking. Døra demper ca 45dB:

    IMG_20230721_194624.jpg


    IMG_20230721_194812.jpg


    Jeg bruker en JVC-projektor i kinoen. Jeg har i tillegg en fastmontert liten 10" skjerm, til for eks lysstyring eller styring av musikk, slik at projektor ikke trenger å være påslått for dette:

    IMG_20230721_195132.jpg


    Stjernehimling som er hvelvet under taket. Den består av ca 1300 individuelle stjerner og nesten 6km fiberoptikk. Det er en 150 watt projektor som lyssetter stjernene. Kantbelysning er RGB5050 LEDstrips. Spotter er også LED. Alt er dimbart og styrt via Hager smarthussystem over mobil eller pc.

    IMG_20230721_195429.jpg


    Bordene på frontstolrekka er DIY. De har innbygde ladestasjoner, oppbevaringsrom og kjølerom:

    IMG_20230721_200050.jpg


    IMG_20230721_200313.jpg


    Rackskapet har en tykk laminert glassdør fra kinosiden, og en 12cm tykk dempet dør inn til baksiden fra teknisk rom. Slik kommer man lett til for endring av kabling og utstyr, og dette har vært gull verdt i de ti årene kinoen har vært i drift!

    Jeg bruker en HTPC til det meste. Film og konserter på server blir for det meste kjørt gjennom PoweDVD, som er lisensiert BD spiller for PC. Eller gjennom OPPOspilleren. Ellers bruker jeg nesten bare Apple 4K strømmeboks til alt som strømmes, og til musikk er det Foobar/Flac eller Spotify Premium som brukes mest.

    Resten av utstyret i racket blir relativt sjeldent brukt; D-VHS, DAT, kasettspiller og en Sony Playstation.
    Synology-serveren nederst i racket har tolv diskslotter, og er for øyeblikket fylt med ni disker.

    IMG_20230721_202724.jpg


    Teknisk rom ligger inntil bakveggen i kinoen og rommer mesteparten av utstyret. Det er montert doble vifter til avsugg, og det kan også brukes kjøling med varmepumpe når det er varmt ute. Over rackskapet sitter det en stor boksvifte i eget skap, som trekker frisk luft inn i kinoen. Luft kommer inn i rett over lerretet, og blir trukket ut i bakenden av rommet gjennom vifta, som er trinnløst styrt

    Alle amper (Crown DCI N og Itech) er montert i eget rack for bedre kjøling. Det er også satt inn fire kurser bare til dette. Rackskap har to kurser, derav en som er dedikert UPS. Den brukes til projektor, pc og avspillere. Lys går på egen kurs. Det er også en egen kurs til varmepumpe/kjøling.

    Ellers er det et eget tittevindu inn til kino fra teknisk rom. Slikt MÅ man ha når man jobber på kino og er maskinist!

    IMG_20230721_202922.jpg


    LCR er bygget opp som en variant av Tangen's In Concert Miles, med dedikert Acoustic Elegance TD12M8 Apollo mellomtone. Ellers er de 8 subbene 21" Beyma.

    IMG_20200330_184035.jpg
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    645
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er det bedre å se film hjemme enn på jobb? Utrolig fin kino du har🙂
    Takker så mye! På noen måter er det bedre å se film hjemme, ja. Men magien å gå å se en premiere på en av landets beste kinoen er det ikke så mye som slår. Ellers så blir det nok mest strømmeserier og konserter hjemme. Og musikk da. Får dekket filminteressen via jobb!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert!

    Har du lyst til å si mer om 8" coaxene? Jeg er på jakt etter et nytt surround/atmos prosjekt, og er mest gira på coax.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.299
    Antall liker
    105.827
    Torget vurderinger
    23

    Fantastisk gjennomført rom!!!
    Joda, jeg vet jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige nå - dere kinogutta ar langt foran hififolk hva rom angår!

    slukapprobert gull.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.942
    Antall liker
    15.634
    Sted
    Langesund
    Har også kommentert dette rommet før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte,

    Helt rått det rommet!!! På tide og snart gjenoppleve det :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    645
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert!

    Har du lyst til å si mer om 8" coaxene? Jeg er på jakt etter et nytt surround/atmos prosjekt, og er mest gira på coax.
    Jeg ville ha en høyttaler som tok lite plass i taket, og som takler litt volum, med litt av samme lydsignatur som resten av anlegget. Derfor ble det Beyma 8" coax. Elementene er lettdrevne og driftes med en 4 kanals Crown DCI 4/300N. Det sitter et enkelt toveis filter i dem, så DSP brukes kun for finjustering i rommet. Resten tar Yamaha preproen seg av (highpass og volum). Her er litt bilder fra byggingen:

    1690032075164.png


    1690032105134.png


    1690032142210.png


    Fra testing og målinger. De deles på rundt 100Hz om jeg husker rett. Kassene er godt avstivet innvendig, dempet med litt skum, og er trukket med scenemolton for å unngå lysrefleksjoner.
    1690032181862.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.532
    Antall liker
    18.449
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    De Beyma driverene var ikke dumme. Skal jaggu vurderes hvis jeg satser litt mere på kino lyden.😀
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha en høyttaler som tok lite plass i taket, og som takler litt volum, med litt av samme lydsignatur som resten av anlegget. Derfor ble det Beyma 8" coax. Elementene er lettdrevne og driftes med en 4 kanals Crown DCI 4/300N. Det sitter et enkelt toveis filter i dem, så DSP brukes kun for finjustering i rommet. Resten tar Yamaha preproen seg av (highpass og volum). Her er litt bilder fra byggingen:

    Vis vedlegget 937098

    Vis vedlegget 937099

    Vis vedlegget 937100

    Fra testing og målinger. De deles på rundt 100Hz om jeg husker rett. Kassene er godt avstivet innvendig, dempet med litt skum, og er trukket med scenemolton for å unngå lysrefleksjoner.
    Vis vedlegget 937101
    Veldig pent!

    Formatet er eksakt det jeg har i tankene, men tror du det er realistisk å dra de noe særlig dypere? Subene mine er ikke mye verdt over 80hz, og nå har jo Dirac ART kommet også, og da er det en fordel å gå dypest mulig i alle kanaler, men det må jo selvsagt være noe å hente...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    61.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mye jobb, penger og kunnskap som skal til for å realisere noe slikt. Takk for at du viser oss hva du har fått til. Helt sikkert en opplevelse. 👌
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    645
    Antall liker
    2.896
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Veldig pent!

    Formatet er eksakt det jeg har i tankene, men tror du det er realistisk å dra de noe særlig dypere? Subene mine er ikke mye verdt over 80hz, og nå har jo Dirac ART kommet også, og da er det en fordel å gå dypest mulig i alle kanaler, men det må jo selvsagt være noe å hente...
    Det kan du helt garantert! De har output fra 60 i følge spec, men ikke forvent noe bassmonster...
    Husker BEF sin porta kasse til disse (med hylleport), og de låt kjempefint.
    I en liten kino kunne man faktisk ha disse i alle kanaler, og bare supplere med basser/subber nederst. Stor fordel med lik lydsignaler over alt, og ikke blir det så dyrt heller! 😊
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du helt garantert! De har output fra 60 i følge spec, men ikke forvent noe bassmonster...
    Husker BEF sin porta kasse til disse (med hylleport), og de låt kjempefint.
    I en liten kino kunne man faktisk ha disse i alle kanaler, og bare supplere med basser/subber nederst. Stor fordel med lik lydsignaler over alt, og ikke blir det så dyrt heller! 😊
    Takk for svar :)

    Det blir jo ikke gratis til 8 kanaler, men det er jo på ingen måte dyrt, tenker de muligens kan matche DTQWTene mine også, hvis ikke så ordner vel Dirac opp der også :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn