Hurra for 1. mai!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.851
Antall liker
39.586
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer med første mai ja.. Nok en fri dag..
 
K

kathrine

Gjest
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
Ser jeg et snev av ironi?

Sosial trygghet, regner med du da har erfaringer der du har måtte forsøke dette "trygge nettverket" som skal fange opp og hjelpe folk gjennom tunge og nesten suicidale stunder.

Dette netverket fungerer best i følge dem som IKKE har behov for hjelp!

Ellers deilig med en ekstra fridag!

Vh
S
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvem er egentlig arbeiderklassen i Norge i dag? Den tradisjonelle industriarbeideren med årslønn på 350 000 eller har noen et bedre forslag?
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
1.007
Antall liker
1.050
Sted
Porsgrunn
Dere får kose dere med fridagen deres. Jeg skal snart reise på jobb og sørge for at hjulet går rundt i dette landet ;D

Her har dere noen av parolene i Oslo, hvilken ville dere gått under?

Kapitalen under demokratisk kontroll

Norge ut av Afghanistan!

Avvis USAs verdensherredømme!

Alle utenlandske tropper ut av Irak - Ingen krig mot Iran!

Avskaff alle atomvåpen! Nei til rakettutplassering i Øst-Europa!

Link: http://www.lo-oslo.no/2008_05_01_1_mai-plakat.pdf
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.371
Antall liker
6.766
Smulene som befinner seg på mine konti pt. kunne godt vært under demokratisk kontroll. :-[
Norge ut av Afghanistan er jeg for, men først må det nok gjøres en jobb der.
USAs verdensherredømme? Tja, hadde det vært bedre med russisk, kinesisk eller arabisk?

Avskaff alle atomvåpen høres sjarmerende naivt ut. Jeg tror jeg velger den.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
Stikken skrev:
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
Ser jeg et snev av ironi?

Sosial trygghet, regner med du da har erfaringer der du har måtte forsøke dette "trygge nettverket" som skal fange opp og hjelpe folk gjennom tunge og nesten suicidale stunder.

Dette netverket fungerer best i følge dem som IKKE har behov for hjelp!

Ellers deilig med en ekstra fridag!

Vh
S
Nei, finnes ikke ironi. Ingenting er perfekt, og vil ikke bli det noen gang. Men at vi lever i en spesielt lykkelig tid i vårt land er ikke til å komme forbi.

Jabba Jabba: jeg kunne gått under alle parolene.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det er nok av folk derute som som trenger større trygghet og bedre rettigheter i arbeidslivet. Jeg kommer selv fra utelivsbransjen og i den bransjen er det et salig kaos og en konstant tramping på arbeidsmiljø loven. Det disse utnytterene ikke skjønner er at slik rovdrift til slutt ender med å koste samfunnet enorme summer i form av sykemeldinger, trygd og attføring. Jeg er Norsk og en oppegående person og opplevde masse gruff, jeg tør nesten ikke tenke på hvordan våre nye landsmenn blir behandlet.
Slik jeg ser det så trenger vi en dag som 1 mai mer enn noen gang. I de fleste yrker er arbeidsmiljøet godt tatt vare på, men det kan virke som om det er en kløft i arbeidslivet der de som sitter på den andre siden opplever mer utnytting og overtramp enn før. Med så mange innvandrere og gjestarbeidere som selger seg for en slikk og ingenting så er det ikke rart det finnes mange arbeidsgivere som skalter og valter med folks liv uten å offre konsekvensene en tanke.
Det er dog synd at 1 mai toget blir kapret av alle slags hobby protest gruper som f.eks blitz og at fokuset ikke er på arbeideren, men Norges rolle i Afghanistan eller ottar sitt hat mot strippere osv.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
Utelivsbransjen er den mørkeste blå av bransjene i Norge. Det er jungelloven som rår der, jeg har såvidt tittet innom bransjen.

Det er den mest korrupte bransjen sammen med byggbransjen.
 
K

kathrine

Gjest
Gjest skrev:
Stikken skrev:
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
Ser jeg et snev av ironi?

Sosial trygghet, regner med du da har erfaringer der du har måtte forsøke dette "trygge nettverket" som skal fange opp og hjelpe folk gjennom tunge og nesten suicidale stunder.

Dette netverket fungerer best i følge dem som IKKE har behov for hjelp!

Ellers deilig med en ekstra fridag!

Vh
S


Nei, finnes ikke ironi. Ingenting er perfekt, og vil ikke bli det noen gang. Men at vi lever i en spesielt lykkelig tid i vårt land er ikke til å komme forbi.

Jabba Jabba: jeg kunne gått under alle parolene.
Og den "lykkelige tiden" er forbeholdt ALLE?
Du hørers ut som en politiker.......!
Vh
S
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Dårlig vær for den ikke-korrupte hagebransjen på østlandet idag.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jabba_Jabba skrev:
Dere får kose dere med fridagen deres. Jeg skal snart reise på jobb og sørge for at hjulet går rundt i dette landet ;D

Her har dere noen av parolene i Oslo, hvilken ville dere gått under?

Kapitalen under demokratisk kontroll

Norge ut av Afghanistan!

Avvis USAs verdensherredømme!

Alle utenlandske tropper ut av Irak - Ingen krig mot Iran!

Avskaff alle atomvåpen! Nei til rakettutplassering i Øst-Europa!

Link: http://www.lo-oslo.no/2008_05_01_1_mai-plakat.pdf
Ingen av disse parolene hører hjemme i et riktig førstemaitog, dette er arbeidernes dag og ingenting annet. Alle disse internasjonale parolene er det vel noen "wannabe venstreradikale" som har innført i toget.

Det er vel litt vanskelig å se viktigheten av denne markeringen i vårt århundre, der alle jobber 37,5 timers uke eller mindre. Den tiden denne dagen ble innført var det ganske så annerledes, ti timers arbeidsdag og lørdagsarbeid var vanlig.

Uansett hjelper det ikke om en "industriarbeider" tjener 35o ooo nå, hvis alle helsetjenester blir privatisert da han blir pensjonist.
 
S

Slubbert

Gjest
1.Mai er en fredfylt dag på jobben siden doserne enten er ute og vifter med plakater eller sover ut bakfylla. Da får man fred til å faktisk kunne utrette endel.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.799
Antall liker
5.363
Sted
Nøtterøy
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
Hedrer aldri SV
 
Ø

Øivind

Gjest
Jabba_Jabba skrev:
Kapitalen under demokratisk kontroll
Da håper virkelig at alle som noen sinne får en god ide, som flere kunne tjent på, tar med seg den i grava. Det ville jeg gjort (Det sverger jeg).
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
wotg skrev:
Det er nok av folk derute som som trenger større trygghet og bedre rettigheter i arbeidslivet. Jeg kommer selv fra utelivsbransjen og i den bransjen er det et salig kaos og en konstant tramping på arbeidsmiljø loven. Det disse utnytterene ikke skjønner er at slik rovdrift til slutt ender med å koste samfunnet enorme summer i form av sykemeldinger, trygd og attføring. Jeg er Norsk og en oppegående person og opplevde masse gruff, jeg tør nesten ikke tenke på hvordan våre nye landsmenn blir behandlet.
Slik jeg ser det så trenger vi en dag som 1 mai mer enn noen gang. I de fleste yrker er arbeidsmiljøet godt tatt vare på, men det kan virke som om det er en kløft i arbeidslivet der de som sitter på den andre siden opplever mer utnytting og overtramp enn før. Med så mange innvandrere og gjestarbeidere som selger seg for en slikk og ingenting så er det ikke rart det finnes mange arbeidsgivere som skalter og valter med folks liv uten å offre konsekvensene en tanke.
Det er dog synd at 1 mai toget blir kapret av alle slags hobby protest gruper som f.eks blitz og at fokuset ikke er på arbeideren, men Norges rolle i Afghanistan eller ottar sitt hat mot strippere osv.
Bra innlegg. Godt at noen forstår hva 1. mai skal være.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.238
Antall liker
9.097
Torget vurderinger
1
Det er lett å glemme at noen har sloss frem de goder og rettigheter vi nyter godt av i dag.

Mvh. Bjørn
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!

Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!

Arbeiderklassen har blitt til en middelklasse, og det har jo alltid vært målet for AP og apebeiderbevegelsen. At arbeidere også skal ha anstendig inntekt og ikke bare være en billig forbruksvare for fabrikkeierer som de kan herse med som de vil.

Arbeiderbevegelsen i Norge har sørget for at vanlige folk har gode arbeids og lønnsforhold i dag, og det er vel verdt å feire selv de har oppnådd såpass mye at dagen som sådan ikke virker like prekær og nødvendig som den var i tidligere tider.

Dette kombinert med det forkuset man kan sette på arbeidsforhold i andre land, samt det faktum at elendig behandling av arbeidere forsgår i Norge i dag også, spesielt med ungdom og polakker f.eks. gjør at man ikke helt skal slippe taket riktig ennå.

FRP representerer bedriftseiere og arbeidsgiverinteresser og har aldri noensinne gjort noe annet. At mange arbeidere er for korket til å skjønne dette er en helt annen sak, men det er vel gjerne slik når de bare har reklamen og en glorete innpakning å forholde seg til.

Jeg går ikke selv i 1.mai tog, men jeg har likevel en viss respekt for dagen og stor forståelse for dem som markerer den.. selv om jeg politisk står langt fra dem med røde flagg i de fleste saker.

Det bekymrer meg mer at SVfeminister og myke menn i forformsko prøver å ta over dagen. Hvis dette får større gjennomslag enn de tradisjonelle arbeidersakene så vil nok også min sympati svinne hen med tiden.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
BBking skrev:
Gjest skrev:
Gratulerer med 1 mai!


Vi lever i et land med sosial trygghet, og har all grunn til å hedre arbeideklassen, Arbeiderpartiet, SV og fagbevegelsen for det de har fått til! Uten dem ville dette landet lignet USA i all sin utrygghet og nød.
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
Fjøsnisse kan du være selv. Følg med, BB. Virkeligheten er ikke slik for oss som unngår VG og annet oppspinn.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.371
Antall liker
6.766
Klart fagbevegelsen har et viktig samfunnsansvar. Det mener jeg også som ikke er utpreget rød. Fagbevegelsens aktualitet er naturligvis ikke like stor som den var før da levestandarden og sosiale ordninger på langt nær var like gode som nå. Men så lenge vi har udugelige arbeidsgivere spiller fagforeningene en viktig rolle, og ududelige arbeidsgivere ser desverre ut til å vokse på trær.
 
S

Slubbert

Gjest
BBking skrev:
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
1.mai er en dag for statssponset sosialistisk propaganda, hvor bunnfallet på ytterste venstre sprer sin eder og galle om utenrikspolitikk, feminisme, separatisme og alt mulig rart som ikke har noe som helst med arbeidersaker å gjøre. Videre tar de fagforeningsmedlemmenes stemmer (og deres innbetalte kontigenter og våre skattekroner) til inntekt for en topptung politisk agenda som mesteparten av medlemsmassen ikke støtter, i god totalitær sosialistisk ånd. Spør du meg bør det ikke være noen offisielle høytidsdager, høytid bør være opp til hver enkelt å definere i henhold til sin egen religiøse overbevisning eller hva man nå enn vil legge til grunn, og 1.mai er den første som bør gå.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
Slubbert skrev:
BBking skrev:
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
1.mai er en dag for statssponset sosialistisk propaganda, hvor bunnfallet på ytterste venstre sprer sin eder og galle om utenrikspolitikk, feminisme, separatisme og alt mulig rart som ikke har noe som helst med arbeidersaker å gjøre. Videre tar de fagforeningsmedlemmenes stemmer (og deres innbetalte kontigenter og våre skattekroner) til inntekt for en topptung politisk agenda som mesteparten av medlemsmassen ikke støtter, i god totalitær sosialistisk ånd. Spør du meg bør det ikke være noen offisielle høytidsdager, høytid bør være opp til hver enkelt å definere i henhold til sin egen religiøse overbevisning eller hva man nå enn vil legge til grunn, og 1.mai er den første som bør gå.
Tror du må be FN om opprette "Slubbertland", slik du skrev i en annen tråd. Du har en helt spesiell forståelse av virkeligheten.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Samfunnets mottrekk mot aggresjonen var jo musikk.

Nattrock på NRK
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.992
Antall liker
776
Gjestemedlem skrev:
Samfunnets mottrekk mot aggresjonen var jo musikk.

Nattrock på NRK
Natt til 1 mai-opprørerene var en salig blanding av helgepunkere, blitzere, anarkister og ungeraddiser.

Husker at noen brune dukket opp for å hjelpe politiet, men de ble kontant avvist.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
No one's gonna hold them down today
They're ready to fight for their rights
On May 3rd, 1886
Chicago burned with the fire they lit
The workers were on strike cause money's tight
The pigs were out and looking for a fight
They opened fire into the crowd
A worker was hit and he went down
No one's gonna hold them down
No! They're gonna burn this fuckin' town
August spies denounced capitalism
But he urged no violence
He was addressing a crowd of workers
The pigs ordered him silenced
A bomb was thrown and the silence wailed
A pig laid dead and 8 were jailed
That day the system failed
You know it never fails
If you think you can crush these ideas
That are gaining ground more each day
If death is the penalty for proclaiming truth
Then I'll proudly and defiantly pay
Four men were sentenced to death
To set an example to all the rest
Who would dare to stand and protest
The injustices we all detest

International Workers' Day
May Day can refer to various labour celebrations conducted on May 1 that commemorate the fight for the eight hour day. May Day in this regard is called International Workers' Day, or Labour Day. The choice of May 1st was a commemoration by the Second International for the people involved in the 1886 Haymarket affair. The Haymarket incident occurred during the course of a three-day general strike in Chicago, Illinois that involved common laborers, artisans, merchants, and immigrants.[4] Following an incident in which police opened fire and killed four strikers at the McCormick Harvesting Machine Co. plant, a rally was called for the following day at Haymarket Square. The event remained peaceful, yet towards the end of the rally, as police moved in to disperse the event, an unknown assailant threw a bomb into the crowd of police. The bomb and resulting police riot left at least a dozen people dead, including seven policemen.[5] A sensational show trial ensued in which eight defendants were openly tried for their political beliefs, and not necessarily for any involvement in the bombing.[6] The trial lead to the eventual public hanging of four anarchists.[7] The Haymarket incident was a source of outrage from people around the globe. In the following years, memory of the "Haymarket martyrs" was remembered with various May Day job actions and demonstrations.[8]
wiki
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.680
Antall liker
10.163
Slubbert skrev:
BBking skrev:
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
1.mai er en dag for statssponset sosialistisk propaganda, hvor bunnfallet på ytterste venstre sprer sin eder og galle om utenrikspolitikk, feminisme, separatisme og alt mulig rart som ikke har noe som helst med arbeidersaker å gjøre. Videre tar de fagforeningsmedlemmenes stemmer (og deres innbetalte kontigenter og våre skattekroner) til inntekt for en topptung politisk agenda som mesteparten av medlemsmassen ikke støtter, i god totalitær sosialistisk ånd. Spør du meg bør det ikke være noen offisielle høytidsdager, høytid bør være opp til hver enkelt å definere i henhold til sin egen religiøse overbevisning eller hva man nå enn vil legge til grunn, og 1.mai er den første som bør gå.
Skulle nesten tro at du var den drit bortskjemte odelsgutten på bygdas største gård. ;D ;D
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Slubbert skrev:
BBking skrev:
1.mai bør avskaffes som offisiell høytidsdag/fridag. Dagen er en anakronisme. Arbeiderklassen er nå i FrP, mens middelklassen stemmer Ap. Fjøsnisser!
1.mai er en dag for statssponset sosialistisk propaganda, hvor bunnfallet på ytterste venstre sprer sin eder og galle om utenrikspolitikk, feminisme, separatisme og alt mulig rart som ikke har noe som helst med arbeidersaker å gjøre. Videre tar de fagforeningsmedlemmenes stemmer (og deres innbetalte kontigenter og våre skattekroner) til inntekt for en topptung politisk agenda som mesteparten av medlemsmassen ikke støtter, i god totalitær sosialistisk ånd. Spør du meg bør det ikke være noen offisielle høytidsdager, høytid bør være opp til hver enkelt å definere i henhold til sin egen religiøse overbevisning eller hva man nå enn vil legge til grunn, og 1.mai er den første som bør gå.
Du har naturligvis helt rett! Noterte forresten med interesse at Stoltern hadde glemt 2. vers av kjenningsmelodien (den såkalte "internasjonalen", en komplett meningsløs hymne).
 
S

Slubbert

Gjest
Stoltenberg-familien er sanne proletærer, "på gølvet", de og Harlem-familien. Hørte jeg noen hviske "nepotisme"?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Noterte forresten med interesse at Stoltern hadde glemt 2. vers av kjenningsmelodien (den såkalte "internasjonalen", en komplett meningsløs hymne).
Er det Hvalfangervisa du tenker på ? Den der refrenget begynner med: " Så møtes vi på (h)valen " ?

Tror egentlig at det er Steinar Bastesens favorittsang. ;D
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
1. Mai er viktigere enn 17. Mai, gutter!

1. Mai = En internasjonal markering av arbeidsfolk sin kamp gjennom tidene for bedre livsvilkår.

17. Mai = En nasjonalistisk selvforherligelse av et navlebeskuende egoistisk og hovent folk.

En jeg kjenner godt kommenterte borgertoget et år; "De med lengst sløyfe er de største kjeltringene"!

Tror det er mye i det utsagnet...
 
Ø

Øivind

Gjest
Til glede for Guest og dere andre er jeg bare nødt for å si en ting i dag(17.Mai): Det er helt for jævlig å se hvor bortskjemte nordmen virkelig er(viser seg å være), etter at dem har fått i seg en halvliter eller to.
 
Ø

Øivind

Gjest
Litt feil ordvalg. Skulle bare si meg enig i at nordmen stadig oppfører seg som mere bortskjemte. En særlig positiv utvikling er det naturligvis ikke.
 
Topp Bunn