202 år siden vi fikk en grunnlov! Noe jeg antar de fleste siviliserte land har!?
Nei, feirer ikke noe 17. mai i et land regulert så man ikke kan kjøpe en flaske øl i butikk kl. 19:02 men inntil kl. 19:00.
Og hvor man på en normal biltur i området hvor jeg bor kan ta seg en kjøretur på et par timer og bli bøtelagt for 15 - 20.000 kr i fotobokser uten at man har kjørt fort, man har bare ikke viet full konsentrasjon til spedometeret men i stedet sett ut av frontruta for å følge med på trafikken...
Om jeg er nazist? Avviker? Landsforreder? Lobotomert? Rasist? Annet negativt?
Helt sikkert alt sammen, hvis man er det av å ikke sitte med tårer i øya 17. mai i et overregulert land halvveis styrt av SV-folk.
Jeg skjønner at vårt forferdelig vanstyrte land har tatt fra deg alle gleder og livskvaliteter.
Heldigvis er det mange av oss som forstår at alle kan ikke få det som man vil hele tiden, en forståelse som blir mer og mer klar for de aller fleste etter at de passerer trassalderen.
Mange av oss er også tilpasningsdyktige. Vi lærer av våre feil og sørger for å få hjem øl før kl 19. Jeg gikk i fella for 3 uker siden, men jammen stod det 2 øl i kjelleren så det gikk fint det også. Og det har bare skjedd en gang så langt i mitt liv.
På denne dag spiser vi is og pølse og koser oss med begge hender sammen med venner og familie, mens vi kanskje sender en velvillig tanke til de som har bygd landet og lagt fundamentet for det gode liv som svært mange av oss lever.
Så flaska Norge velger jeg å se på som halvfull, men egentlig er den vel mer enn det også.
Hipp hurra!!!