Hurra for 17. mai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Gratulere med dagen!

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.515
    Torget vurderinger
    2
    Markering og nedlagt krans på Wergelands grav,alltid klump ihalsen og tårer i øyekroken under siste vers av "Ja, vi elsker". Nå blir det 17 brønsj:D

8

8x12_TOM

Gjest
    Kongens innmarsj på balkongen ble akkompagnert av en del sure toner - hvor vart du AtleT:)

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Gratulerar på Nationaldagen Norge!!
    Den 6 juni ska vi enligt riksdagsbeslut fira svensk nationaldag men det blir inget med det för min del.
    Struntar även i lagen om att årets årtal ska uttalas tjugohundrafemton, jag säger Tvåtusenfemton (2015) bara för att inte följa lagen...
    Någon jäkla måtta får det vara...Annars är jag nog en ganska laglydig medborgare.

Dock heter denna dag även för mig, Norges nationaldag aka Syttonde mai.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kongens innmarsj på balkongen ble akkompagnert av en del sure toner - hvor vart du AtleT:)
    Sitter i godstolen med kaffekoppen i hånden og ser det på tv. :)

Ønsker alle en riktig god 17 mai!

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Gratulere med dagen!

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    457
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    111 år siden Norge ble selvstendig :)

202 år siden Norges Grunnlov ble underskrevet :)

Så et bilde fra 7. Juni 1945 da Kongen kunne vinke til et helt fritt Norge :)
    Kong_Haakons_hjemkomst,_7._juni_1945,_Hjemme_igjen_på_Oslo_slott,_Oslo_Museum,_OB.F12570u_-_Cro.jpg

:D Gratulerer med dagen alle sammen :D

M

MusicBear

Gjest
    202 år siden vi fikk en grunnlov! Noe jeg antar de fleste siviliserte land har!?

Nei, feirer ikke noe 17. mai i et land regulert så man ikke kan kjøpe en flaske øl i butikk kl. 19:02 men inntil kl. 19:00.

Og hvor man på en normal biltur i området hvor jeg bor kan ta seg en kjøretur på et par timer og bli bøtelagt for 15 - 20.000 kr i fotobokser uten at man har kjørt fort, man har bare ikke viet full konsentrasjon til spedometeret men i stedet sett ut av frontruta for å følge med på trafikken...

Om jeg er nazist? Avviker? Landsforreder? Lobotomert? Rasist? Annet negativt?
    Helt sikkert alt sammen, hvis man er det av å ikke sitte med tårer i øya 17. mai i et overregulert land halvveis styrt av SV-folk.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Nei, feirer ikke noe 17. mai i et land regulert så man ikke kan kjøpe en flaske øl i butikk kl. 19:02 men inntil kl. 19:00.
    Det må gjelde bare der du bor. I mitt nærområde (samt andre steder jeg har besøkt) får vi kjøpt øl i butikk helt til kl 20:00 på hverdager (ikke på 17. mai).

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med dagen alle sammen. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    C

cruiser

Gjest
    202 år siden vi fikk en grunnlov! Noe jeg antar de fleste siviliserte land har!?

Og hvor man på en normal biltur i området hvor jeg bor kan ta seg en kjøretur på et par timer og bli bøtelagt for 15 - 20.000 kr i fotobokser uten at man har kjørt fort, man har bare ikke viet full konsentrasjon til spedometeret men i stedet sett ut av frontruta for å følge med på trafikken...

Helt sikkert alt sammen, hvis man er det av å ikke sitte med tårer i øya 17. mai i et overregulert land halvveis styrt av SV-folk.
    Ja du har det vondt.. kondolerer

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oi-oi-oi. Hvor grusomt vi har det i dette landet, at vi faktisk har noen regler å følge, - selv om enkelte av de av og til kan virke noe merkelige, så er de nå engang der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Men bare for å minne om dikterens ord "Du skal ikke tåle så inderlig vel......................"!

Joda jeg vet at "dikteren" hadde helt andre tanker i hodet da han skrev dette enn begrensinger av ølsalget, men likevel....!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.333
    Sted
    Holmestrand

Jeg skjønner at vårt forferdelig vanstyrte land har tatt fra deg alle gleder og livskvaliteter.
    Heldigvis er det mange av oss som forstår at alle kan ikke få det som man vil hele tiden, en forståelse som blir mer og mer klar for de aller fleste etter at de passerer trassalderen.

Mange av oss er også tilpasningsdyktige. Vi lærer av våre feil og sørger for å få hjem øl før kl 19. Jeg gikk i fella for 3 uker siden, men jammen stod det 2 øl i kjelleren så det gikk fint det også. Og det har bare skjedd en gang så langt i mitt liv.

På denne dag spiser vi is og pølse og koser oss med begge hender sammen med venner og familie, mens vi kanskje sender en velvillig tanke til de som har bygd landet og lagt fundamentet for det gode liv som svært mange av oss lever.

Så flaska Norge velger jeg å se på som halvfull, men egentlig er den vel mer enn det også.
    Hipp hurra!!!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg setter pris på noen rammer så jeg slipper å bli en bortskjemt og ufordragelig sytekopp. Ikke er det vanskelig å forholde seg til heller.

RIKTIG GOD 17. MAI ALLE!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen. I Tromsø hadde vi flott vær så lenge barnetoget gikk, med sol. Men nå er det rimelig surt, med regn og litt hagl og vind.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.298
    Sted
    Liten by
    Angående:

Debatt: Flaggdebatten - La oss en gang for alle legge flaggdebatten død - Dagbladet

La oss en gang for alle legge denne ikke-debatten død. Det er ingen som kjemper for å gjøre det norske flagget mindre sentralt i barnetoget. Flerkulturelle som pynter seg og går ut i gatene på 17. mai signaliserer positivitet og tilhørighet til det norske, uansett hvilket flagg de har. «Debatten» tjener ingen formål og er ikke egnet til noe annet enn å varme opp til nasjonaldagen med et ubehagelig vorspiel. Piske opp stemningen og skape et oss og dem i nettopp det som er en feiring av «oss»-et.

Det var en side, den andre er:
    - Veldig rart å gå med andre flagg enn det norske - Aftenposten

Det har å gjøre med nasjonal integrasjon og å ha tilhørighet til Norge. På et tidspunkt var det noen Oslo-skoler, som hadde elever av mange nasjonaliteter, som brukte ulike flagg fordi de mente det var et flott uttrykk for at Norge er blitt et mini-FN. Personlig mener jeg det bunner i en misforstått multikulturalisme. Det norske flagg symboliserer ikke at vi nedstammer fra Harald Hardråde, men lojalitet og forpliktelser overfor staten Norge, sier han og legger til: - Dessuten tror jeg det er bra at noen minoritetsbarn kan være like alle andre i hvert fall én dag i året. De får vite at de er ulike alle andre dager. Å markere nasjonaldagen med norsk flagg viser at svarte og brune barn utvider nasjonen og viser at det er flere innganger til å være norsk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Flagget er oppe, på slaget 08:00! :cool:

Og når man nå likevel er våken og ute av senga passer det vel å si "Gratulerer med dagen alle sammen!"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I år skulket vi barnetoget. Det var ganske deilig. Middagsgjestene gikk for en time siden.
    Spilleliste til kaffen ved E. Grieg:
    Holberg Suite med Det Norske kammerorkester (BIS, 1979)
    Ved Rondane og Vuggesang for Blakken med Det norske Solistkor
    Anitras Dans med Duke Ellington and his Orchestra

Hippelihipp!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn