Er det et bilde av deg, Gunnar Brekke? Jeg skrev at det aller meste er svada.
Det du fremhever her er godt kjent og en meget liten del av Koranen.
Les alt om du tør. Det har jeg alså gjort.
Takk for rådet. Det har jeg faktisk allerede gjort -
to ganger.
Etter første gjennomlesning var jeg (som deg?) totalt forvirret. Ikke bare var det anekdote, på anekdote, på anekdote, på innhold fra
det gamle testamentet (torahen) og det nye testamentet - og profetens... - nei unnskyld GUD/ALLAHs tolkninger av disse tekstene,
men boka endret hele tiden mening om sentrale temaer. Som for eksempel de kristne og jødene. I det ene øyeblikk skulle de drepes
- i det neste øyeblikk var de venner - før så å skulle drepes igjen - osv. - osv. Hvordan du kan ha kommet fram til noe som helst om
du leste koranen på denne måten kan jeg ikke forstå. Og hvordan du kan trekke de slutningene du gjør om bokens innhold ut fra en
slik gjennomlesning er ganske så imponerende!
Men, etterhvert ble som jeg ble visere (fikk intenettilgang) og fant ut at koranen IKKE skulle leses slik jeg hadde gjort det, fra perm til
perm. Alle muslimer VET (?) at når koranen ble satt sammen til en bok - fra profetens skriftruller - ville man ikke "rote" med inneholdet
siden dette er GUDS ORD - formidlet gjennom erkeengelen Gabriel - til en analfabet geitegjeter fra den arabiske halvøy; profeten
Muhammed (som plutselig kunne skrive - det er en del av mirakelet).
Så ved sammensetningen av boken satte man
logisk nok (kanskje for en muslim?) det lengste kapittelet (sura) først - fulgt av stadig
kortere og kortere kapitler (suraer), helt til slutten... Alle muslimer VET (?) også, at når det er selvmotsigelser i koranen - og dem er
det mange av (gud forandrer tydligvis ofte mening) - så er det alltid den KRONOLOGISK siste meningen som gjelder. Med min nyfunnede
visdom, tok jeg en ny tur til bibloteket og lånte igjen boka. Og leste den som den skal leses - i kronologisk rekkefølge. Slik du finner dem her:
Revelation Order - Tanzil Documents
Da forsvant mye av forvirringen. Boken ble enklere å lese. Dessuten tegnet det seg et langt tydligere mønster om hva profeten... - nei
unnskyld GUD/ALLAH - mente om de kristne og jødene. I begynnelsen (i Mekkakoranen) beskrives de kristne og jødene som brødre siden
de tror på den rette gud (Jahve/Gud/Allah). Men etter hvert (i Medinakoranen) forandrer profeten... - nei unnskyld GUD/ALLAH - mening
om de kristne og jødene. OK, de tror fortsatt på de riktige guden, så du skal ikke drepe dem umiddelbart (slik man skal gjøre med alle dem
som IKKE tror på den riktige guden), men du skal prøve å omvende dem, og om det ikke lykkes kan de bli Dhimmier, andrerangs medborgere
med en mengde særregler som i tillegg må betale mer i skatt (kanskje ikke en fullt så hyggelig tilværelse som du (og Gjestemedlem) tydligvis tror).
Om det ikke lykkes å omvende - eller å gjøre dem om til Dhimmier, skal selvfølgelig også de kristne og jødene drepes...
Poesi?
I tillegg til koranen, er den islamske tro basert på Hadithene; samtidige (egentlig litt senere) forfattere, som forteller om profetens liv
og gjerninger (ligner veldig på Det nye testamentet - der fire samtidige (egentlig litt senere) forfattere forteller om Jesu liv). Der tar
"poesien" virkelig av... Med en grundig beskrivelse av profeten Muhammeds liv - som minner veldig om en dagens IS-soldaters liv...
Du vet at de bare etteraper profeten Muhammed - "det perfekte mennesket"? Hadithene har bl.a. "poetiske" gullkorn som dette:
"Oppstandelsens øyeblikk vil ikke komme før dere bekjemper
jødene. Jøden vil gjemme seg bak steiner eller trær.
Så skal steinene eller trærne rope: «Å, muslim, Allahs tjener, det er en jøde bak meg, kom og drep ham".