HURTIGRUTEN!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    74
    At over en million ser dette programmet kan være noe å tenke på for de som lager underholdning der alt skal være så kjapt, lettvint, overfladisk med høyt støynivå. Min hobbypsykologiske analyse er at vi i vår oppjagede og stressende medieverden trenger ettertenksomet, stillhet og noe vi kan dvele ved.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Støttes 100%!
    roesok skrev:
    At over en million ser dette programmet kan være noe å tenke på for de som lager underholdning der alt skal være så kjapt, lettvint, overfladisk med høyt støynivå. Min hobbypsykologiske analyse er at vi i vår oppjagede og stressende medieverden trenger ettertenksomet, stillhet og noe vi kan dvele ved.

N

nb

Gjest
    roesok skrev:
    Enig, men det er nok noe som funker en gang i blant og for noe mange har et forhold til. Seertallene for Hurtigruten er mye høyere enn for Bergensbanen om jeg ikke husker helt feil. Nå er også sendetidspunktet for Hurtigruten noe mer kurant og siden det går over flere dager er det lettere for flere å titte innom.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ser ut til at folk går "mann av huse" for å få med seg dette. Utrolig fint synes jeg. Hadde stilt opp selv hvis jeg hadde hatt mulighet. ( ikke så greit når man bor i indre Østfold ( indre enfold)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    baluba skrev:
    Guit skrev:
    baluba skrev:
    Hvor lenge må vi vente før vi igjen kan begynne å klage på NRK-avgiften?
    Man skal nesten forlange dette ut fra denne påtvungne lisensen ;D mvh.Guit
    Jepp, men nå har vi altså fått denne unike sendingen. Og da må vi vel for høflighets skyld tie still en liten stund?
    Dette slår jo nesten ut selveste nasjonaldagen vår ;) mvh Guit

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    roesok skrev:
    Tror det handler om selvbekreftelse. Vi trenger å se oss selv slik vi oppfatter oss.
    Programmet er jo en lavmælt hyllest til landet og folket som bebor det. Enkelthet, likhet og naturlighet. Harmoni og det som binder sammen, både i kommunikasjon og av verdier.

Flott program - men ganske forskjønnede, slik det ofte blir når vi skal vise oss frem. Ikke noe galt i det, vi trenger slike kollektive opplevelser.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Er jo akkurat nå. Usminket, live, og på direkten...

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på radioen før idag at sendinga gikk direkte på skjermer på flere togstasjoner i Canada. Et par steder i Asia også på diverse steder.
    John Stewart på Amerikansk tv roste programmet opp i skyene.
    Det blir lagt merke til for og si det mildt..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Skulle tro det var kongen og hele kongeriket som ankom Rørvik. Folket har møtt opp! Fantastisk!!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Mangler bare at folket møter opp i bunad :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Beste tv jeg har sett noen gang!
    Så enkelt og helt genialt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.325
    Mulig det er nevnt før, men dette er et godt eksempel på hva man får fra en TV-kanal som ikke trenger å tenke på seertall, reklameinntekter og fortjeneste til aksjonærene. Kun NRK tør ta sjansen på å lage et slikt program.

N

nb

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Mulig det er nevnt før, men dette er et godt eksempel på hva man får fra en TV-kanal som ikke trenger å tenke på seertall, reklameinntekter og fortjeneste til aksjonærene. Kun NRK tør ta sjansen på å lage et slikt program.
    Nå er dette faktisk en svært rimelig produksjon. Så det viktiste er å ha en kanal man kan sende det på uten å tenke på seertall (som viste seg å bli svært høye) og reklameflate. Hadde dette programmet blitt avbrutt av reklame hadde det ramlet sammen.

En eller annen kommentator beskrev sendingen som det ultimate innen postmodernistisk kunst.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Otern skrev:
    Ingenting er som litt bølgeskvulp via Hegel HD10, Burmester og ProAc :)
    Bølgeskvulp er mer enn ok :), men jeg savner nok litt motorlyd jeg da... :-\

Tror ikke at disse båtene er el-drevet...ennå ihvertfall.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    realist skrev:
    Otern skrev:
    Ingenting er som litt bølgeskvulp via Hegel HD10, Burmester og ProAc :)
    Bølgeskvulp er mer enn ok :), men jeg savner nok litt motorlyd jeg da... :-\

Tror ikke at disse båtene er el-drevet...ennå ihvertfall.
    Tror de har "glemt" akterenden av båten. Alle kameraene er forut virker det som. Da jeg så båten så det ut som det var montert en mikrofon på sida av båten - men du skulle vel ha hørt litt motorlyd derifra også(?).

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.175
    Torget vurderinger
    4
    Er dette en test på hvordan de skal møte 2xOL fra konkurrenten ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Godt å sleppe OL og dette å få vite kven som presenterer programmet.

Under den store NRK-streiken for eit desienn eller to sidan, vart det ikkje sendt anna radio enn arkivopptak, og for å provosere, hadde teknikarane sett på ein teip med programmet "Drømmen om et hus på landet" der Gunnar Bull Gundersen diskuterte, las opp og sånt i tre timar.
    Eg hadde på same tid ein lang køyretur. Dette var uhyre interessant, og den godaste Bull Gundersen fekk grunnlag for ein ettertanke som er totalt fråverande i alle media for tida(utanom nokre bøker der handlinga går svært sakte).

Dette programmet, altså Hurtigruta, har ein slik mental ro over seg som bryt med postmodernismen sit dystopiske jag framover. Noko heilt nytt. Det er ikkje som Warhol sin toskne film, Ringenes Herre sin epikk, slektsromanar eller ein såpeserie, men handlar om ei reise. Ei forteljing som er lavmælt, men likevel storveges. Tenk på å skape musikk til dette! Smetana hadde gått bananas.

Eg håpar dette er fyrste varsel om det som skal komme etter at postmodernismen har tatt slutt. Eg er så frykteleg lei.
    Gud signe NRK!

V

vredensgnag

Gjest
    En vidunderlig sending. I ordet 'vidunderligs" egentlige og fulle forstand.

Fant dette på nettsiden - man kan velge ulike ting: bilder fra Flickr, båter i nærheten, og de innslagene fra arkivet som er relatert til ruten.

Drakk min morgenkaffe til Nils Petter Molvær på 07:34 i tidslinjen for Søndag 19.

Vedlegg

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    Et bilde fra noen år tilbake. Noen som kjenner seg igjen?

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Fantastisk TV, de skal slite med å toppe dette. Roen har inntatt sjelen og man nyter landet.

P

Parelius

Gjest
    Det burde blitt lagt ut skuddpremie på norske småbåteiere. Neste gang kunne Hurtigruten annonsert med "Senk en småbåt i natuskjønne omgivelser du også".

Seilbåter kunne vært fredet.

C

Cyber

Gjest
    Sublimt, og all denne flotte musikken i tillegg.

Jeg sier det ofte: Det finnes ikke en TV-kanal som når NRK til anklene.

V

vredensgnag

Gjest
    Virket fint på min iPad tidligere. De bruker HTML5. Har fungert både på Safari og Perfect Web Browser, som er nettleseren jeg bruker mest.

Kanskje ta en restart? Men er sannsynligvis etterspørselen som er i ferd med å gå taket.

N

nb

Gjest
    Se dette på surfebrett? Dette egner seg da best i HD i så mange tommer som mulig.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har rigget det til med prosjektor mot stor hvit vegg på kjøkkenet. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Det burde blitt lagt ut skuddpremie på norske småbåteiere. Neste gang kunne Hurtigruten annonsert med "Senk en småbåt i natuskjønne omgivelser du også".

Seilbåter kunne vært fredet.
    Lett å legge merke til at seilbåtfolk er mye mer modne i sitt møte med denne signingsferden.

Der småbåtførerne kravler rundt som små maur med alskens håndskrevne beskjeder til mor og tanter, speider seilbåtføreren med stoisk ro utover galskapen, og hilser diskret og med verdighet til M/S Nordnorge i det den passerer.

R

rico

Gjest
    Har ikke TV så jeg må nøye meg med PC`en. Hundretusenvis av voksne nordmenn sitter pal og ser "live" på småbåter utenfor Bodø og det skjer egentlig ingenting, samtidig så finner man dette mer interessant og nydelig enn et VM på ski i Kollen. Det er også interessant. Det er ingen som er i nærheten av NRK sin stab av kreative medarbeidere.

V

vredensgnag

Gjest
    Godt man vet hva en mobiltelefon er - om ikke ville utlandet trodd halve den norske befolkningen har øreverk.

N

nb

Gjest
    Det geniale og visjonære NRK gjorde var å sende Bergensbanen i sin helhet. Da det ble en såstor suksess så var nok veien ganske kort til ideen om å sende Hurtigruten live. Men derifra til å faktisk gjennomføre det er det nok et stykke. Hatten av osv.

V

vredensgnag

Gjest
    NRK har laget en fin 3-skjerms widescreen innimellom - med tre kameraer montert ved siden av hverandre - klokken 10 - 12 - 14 - den hadde det vært fin å se med alle på samtidig, og med maskering oppe og nede. Nå panorerer de mellom dem.

Gleder meg til turen gjennom Lofoten. Ikke så lenge siden jeg var der oppe - i forfjor - og var utrolig heldig. Ville vise Midnattsolen til min datter, og vi kom opp og fikk sol, etter seks uker med regn!

Ser ut som om værguden liker dette påfunnet også.

(Å få billett på Hurtigruten etter dette blir vel som køen i Bayreuth).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok engang må de kjefte på båtfolket som driver med sin farlige lek i mangel på bedre kunnskap. Her bør onkel følge med og identifisere tullingene, slik at de i etterkant kan ta båten fra tullingene. Makan, altså. Vi vet de har mobiltelefon med seg, og at både tante Olga og resten av slekten ser på programmet.

Det verste er at oppførselen til småbåtfolket blir verre og verre dess lenger nord vi kommer. Er det noen som kan forklare det fenomenet for meg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn