Husmaling

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Hus skal males - men hva kjøper man. Erfaringene mine fra handel med ting jeg har greie på, tilsier at det er helt bingo å tro på ekspeditører i fagbutikker.

Og på maling er jeg grønn. Men det er kanskje smart å kjøpe maling som holder i 12 år?
Og oljebasert er kanskje smartere enn vannbasert?
Men hvilket merke skal man kjøpe? Holder det med Maxbos spesialproduserte, eller må det Drygolin til?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Jeg har i alle fall veldig dårlig erfaring med Flugger :p Av og til er det ikke en fordel å ha velvillige venner i malingsbransjen. Veldig billig maling er en uting når det er dårlig maling! Flasser og bobler så det er en skam.

Mvh
Sniff

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Tipper at maling langt på vei er maling. Riktig bruk har jeg mer tro på. Forbehandling m.m.

For at f.eks. Drygolin (for drygolinvær) skal være noe bedre enn noe annet må forbehandling og malingsforhold være perfekt. Flassing og bobling har som regel ikke med dårlig maling å gjøre, men feil utført arbeid.

Mvh. Birdman

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Er midt i dette sjøl. Gikk for Drygolin, men riktig som det blir sagt om for arbeidet. Kraftvask og soppdreper. Dette koster rundt 100 lappen for literen og er fornuftig bruk av penger.

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Malte to strøk på huset ifjor sommer.Brukte jotun optimal.Veldig fin å jobbe med,ikke noe drypping og søl.Det er en12 års maling så vi får bare håpe den holder så lenge som reklamen lover.Mange byggevareforetninger kjører jo tilbud på maling no på vårparten,så det kan være mye å spare på å sjekke litt rundt.Jotun optimal mener jeg kostet ca. en tusenlapp for 10 liter.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Uff da Birdman, får håpe jeg ikke har slumset for grovt ;)! Malte hhv. husvegg og gjerde. På husveggen opplever jeg bobling og raskt tap i fargekvalitet (Blitt veldig matt fort). Her vil jeg mene at både vask/skraping etc. samt påføring ble gjort etter en stor andel av kunstens regler. Har forøvrig snakket med flere som har hatt problemer med Fluggers murmaling, til tross for nitidig etterleving av instruksjoner.

Når det gjelder gjerdet er jeg litt mer beredt på å ta selvkritikk. Dette flasser som nøkken etter to år. Det er bygd med impregnerte materialer som fikk stå to sessonger før jeg malte. Ble grundig vasket, men i ettertid har jeg fått høre at det ikke bare er å gå rett på med maling på impregnert. Da vet jeg det til en annen gang, men ikke helt hva som skal til... ???

Påføring og forarbeid er selvfølgelig avgjørende, men jeg tror ikke at maling er maling, punktum. Til det er det litt for mange ingredisenser, blandingsforhold, kvaliteter etc. som kan variere til at jeg helt kjøper den. Særlig vil jeg tro dette gjelder akryl/vannbasert maling, men nå tipper jeg vilt!

Mvh
Sniff

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.435
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Malte forrige sommer med Drygolin Extrem oljemaling etter å ha brukt oljedekkbeis tidligere år. Veldig god dekkevne, og fin å jobbe med. Så gjenstår det å se om den holder hva de lover. Reklamen sier:

Drygolin Extrem gir:
1. Ekstrem værbestandighet
-fordi den har unike vannavvisende egenskaper over tid og er meget vannfast.
Summen er en værbestandighet som varer lenge - og betydelig lenger enn dagens olje-produkter.

2. Lange vedlikeholdsintervaller
-fordi den har en unik og slitesterk film.
Summen er lengre vedlikeholdsintervaller enn dagens olje-produkter.

3. Forsterket effekt mot sopp og alger
-fordi den inneholder effektive sopphindrende midler.
Summen er at dette beskytter filmen bedre og lengre mot sopp- og algeangrep enn dagens olje-produkter.

4. Forsterket lysbeskyttelse.
- fordi produktet består av et unikt bindemiddel og er tilsatt ekstra lysstabilisator.
Summen er at malingen bevarer farge og glans betydelig bedre enn dagens olje-produkter.
Tilleggsegenskaper:
- God heft til uhøvlet/høvlet tre - Rask tørk
- Høy glans - Gode påføringsegenskaper

Drygolin Extrem besitter sin ekstreme styrke mot Drygolinvær fordi den er basert på en unik nyutviklet olje. Drygolin Extrem kan overmales. Denne alkyden er egenprodusert og Jotun er alene om denne teknologien. Drygolin Extrem er teknologisk ledende, utviklet ved Jotuns laboratorium i Bergen og testet utendørs i ulike værutsatte områder i Norge.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.192
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg vil tro at maling og malingstyper er litt geografisk avhengige.
Det ble laget en maling for noen år siden som het demidekk for malte hus. Husker jeg ikke feil malte mange i Bergensområdet med denne og fikk store problemer. Det ble vel noen erstatningssaker også mener jeg å huske.
Malingen ble for tett.

Den samme malingen brukte foreldrene mine på huset lenger inne i Sognefjorden, det vil si helt innerst. Etter 12 år var huset fremdeles pent å se til, litt matt, men ikke malingsslitt og det hadde ikke begynt å flasse.

Her på Gjøvik har jeg snakket med en fargehandler. De opplever jeg ofte å ha kompetanse på en maling. De anbefalte meg vannbasert maling. Mer fargebestandig og like slitesterk. Gikk derfor for Jotun vannbasert maling, ikke optimal, den er 12 års maing, men den litt billigere. Fornøyd med den. Er med andre ord ikke enig at oljemaling er nødvendigvis best. Første strøket på huset ble rett nok påført med Drygolin oledekkbeis. De to neste som sagt Jotun vannbasert dekkbeis.

Håvard

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Sniff skrev:
Uff da Birdman, får håpe jeg ikke har slumset for grovt ;)! Malte hhv. husvegg og gjerde. På husveggen opplever jeg bobling og raskt tap i fargekvalitet (Blitt veldig matt fort). Her vil jeg mene at både vask/skraping etc. samt påføring ble gjort etter en stor andel av kunstens regler.
Mente det ikke som noen personlig anklage, men jeg har ett spørsmål. Malte du i solsteiken? Hvis så, blir det "garantert" bobler, og jeg mener at fargen også kan bli blassere av det.

Mvh. Birdman

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Ikke noe problem. Konstruktivt innspill. Husker ikke helt hvordan været var ved påføring. Normalt sommervær liksom? Men problemet er desidert størst på vestveggen hvor sola står sterkest på. Fargen er mørk og veggen blir sinnsykt varm når det er varmt (en fordel med tanke på sopp og råte har jeg hørt)

Mvh
Sniff

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.563
Ambings skrev:
Hus skal males - men hva kjøper man. Erfaringene mine fra handel med ting jeg har greie på, tilsier at det er helt bingo å tro på ekspeditører i fagbutikker.

Og på maling er jeg grønn. Men det er kanskje smart å kjøpe maling som holder i 12 år?
Og oljebasert er kanskje smartere enn vannbasert?
Men hvilket merke skal man kjøpe? Holder det med Maxbos spesialproduserte, eller må det Drygolin til?
For det første, dra til en faghandel, ikke ett hagesenter som også selger billig maling. Maling er vel ett av de få produkter hvor pris og kvalitet følger hverandre. Det samme gjelder malerkoster.
Jeg malte for 4-5 år siden. To strøk Drygolin og ett strøk Optimal. Dyrt, men holdbart. Ifjor rev jeg ett gjerde som var festet til husveggen og måtte flekke litt der. Det ble ikke synlig, m.a.o. fargen hadde ikke falmet.
Olje eller vannbasert er litt ett fett, oljebasert holder litt bedre på glansen og vannbasert litt bedre på farge. Optimal er silkematt fra du stryker den på og Extrem er blank den første tiden.
Mitt råd er; ikke spar noen hundrelapper ved å gå på akkord med kvalitet, hverken på maling eller redskap.

Ang. saken om Demidekk. Det var veldig ofte feil bruk som førte til råteskadene. Dette var en helt ny malingtype som hadde litt andre egenskaper enn hva man var vant til. Feilen mange gjorde var at de av gammel vane malte annenhvert år. Demidekken ble ikke slitt på samme måte som tradisjonell maling og resultatet med Demidekk var at treverket ble helt forseglet utvendig og ikke ble kvitt fuktighet som kom fra innsiden. For å slippe masse styr så var Jotun rause med erstatninger.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.192
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Ang. saken om Demidekk. Det var veldig ofte feil bruk som førte til råteskadene. Dette var en helt ny malingtype som hadde litt andre egenskaper enn hva man var vant til. Feilen mange gjorde var at de av gammel vane malte annenhvert år. Demidekken ble ikke slitt på samme måte som tradisjonell maling og resultatet med Demidekk var at treverket ble helt forseglet utvendig og ikke ble kvitt fuktighet som kom fra innsiden. For å slippe masse styr så var Jotun rause med erstatninger.
Takk for presiseringen.
Var ikke hakkende galt det jeg skrev.

Håvard

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kupiss med fargestoff er et politisk korrekt og miljøvennlig alternativ. Gjør du jobben sjøl eller bruker du litauere?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Er det indian yellow du sikter til? Den fargen ble i sin orginale form fremstilt av piss fra kuer overforet på mango og mangoblader. De stakkars dyrene fikk store helsemessige problemer og denne fremstillingsmåten ble forbudt. Takk til Bærulfsen for hans flotte programmer om alt som setter farge på tilværelsen, enten det nå er, ja farger, eller brennevin.

Mvh
Sniff

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hei,
Malte med oljebasert dekkebeis for 5-6 år siden med Nordsjø. Håpløse bokser som er umulige å åpne/lukke. Slik er de ennå.
Det var noen studenter som malte og de slurvet nok litt med forarbeidet. Uansett begynte det å flass av på nordveggen etter 5 år, og grønske grodde frem. Det har aldri skjedd meg før.

I fjor brukte jeg Drygolin Oljedekkbeis. Veldig mye bedre bokser mht åpning/lukking . og mye bedre å påføre mht konsistens og dekkevne.

Jeg fulgte boka til punkt og prikke mht forarbeid. Dvs førsk skraping av alt løst. Grunding vask/matting med kraftvask/husvask (dvs sterk lut). Så skylle av. Tørke. Så på med soppdreper løsning vha pumpedusj. Tørk godt opp i solskinn og vind.

Så 4 dager med maling i tørt og fint vær, og jaggu var det ikke fint vær i flere dager deretter. Så vidt jeg husker tok jeg en dæsj soppdreper på senere på sommeren også..

Totalt brukte jeg vel 7 dager. Og hadde 14+ dager med sol på vestlandet i April i fjor når jeg stod på. Helt utrolig timing
Resultatet ble meget bra ,huset ser nymalt ut ennå etter av jeg bare spylte det med hageslangen en dag nylig. (Bor 50m fra sjøen, med saltsprøyt og leirjord som jevnlig dusjer huset. Alt som står ute ruster som faen..)

Dekkbeis saken fra 80 tallet gav dekkbeis et svært dårlig rykte,jeg har derfor vært mistenksom til alt som lukter av dekkbeis,men har altså akseptert å bruke OLJE basert dekkbeis.
Malerforetningen anbefalte egenlig Jotun Optimal, men jeg var skeptisk til nymotens vannbasert produkter, og ville heller ha Drygolin Extreme. Men det var ikke mulig å få tak i byen dengang så det ble Jotun Drygolin oljedekkbeis.
Først om 5 år der jeg om det var et rett valg,men så langt ser det meget bra ut. Huset er fra 1984 og jeg overtok i 1998. Byttet to råtne bord ved utluftingen for tørketrommel for 6-7 år siden, og i fjor et hjørnebord som var feilmontert( bord gikk ned på takplate og sugde vann) på en ark .
Egentlig meget bra til å være på Vestlandet hvor alle bruktboliger jeg har sett på har hatt godt med råteskader..

Budskapet mitt er å finne en skikkelig god faghandel, og følge krevene til forbehandling til punkt og prikke.Det er jævlig mye arbeid å male hus , og å slurve med forarbeidet kan gjøre at hele jobben må gjøres om igjen snarere enn ønskelig.

Nå sitter jeg bare og slapper av og ser naboen streve med malingen , håper det blir 6-7 år til neste gang for meg...
Vi skulle egenlig hatt mere mur/teglsteins hus trur nå jeg. Men det er svært sjelden å få kjøpt...

Sleiven

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
1
Niesa mi, som er målarlærling, hevder med styrke at Drygolin er det beste valet. Drygolin Extreme meinte ho var både dårlegare og dyrare enn standard, ein noko usympatisk kombinasjon :D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
782
Vannbasert maling trekker ikke inn, men legger seg som en tett hinne over treverket. Det er derfor viktig at man bruker grunning først (som trekker inn) og at panelet har god utlufting på baksiden. En fordel med vannbasert er jo at det tørker fort så man kan bli raskt ferdig med jobben.
Er man usikker på om veggen er tørr eller om den har god utlufting vil jeg anbefale oljemaling. Det blir aldri feil.
Har selv brukt drygolin ekstrem og syntes den var god å jobbe med. Trekker godt inn i treverket og gir en blank overflate som varer. Dessuten lukter den som faen og gammel visdom sier at maling som ikke lukter er ikke brukbar ;)
Uansett om du bruker vann eller oljemaling så kjøp dyr maling!
Billig maling blir dyrt og arbeidskrevende over tid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg ville prøve Optimal, men det var feil base på lager då veret eigna seg til malearbeid. Så eg prøvde Drygolin Exstrem i starten, og det ser veldig bra ut. Dessutan var denne malinga lett å arbeide meg (når eg hadde dyr, god pensel, vel å merke). Optimal vart kjøpt inn i den andre nyansen, og denne er også pen. Men litt meir lettflytande, slik at det må større konsentrasjon til for å unngå søling.

Eit anne tips er Odel, dersom du kan halde deg til desse fargenyansane (denne brukte eg før, då huset var kvitt. Mykje pengar spart). Brukast mykje til gardshus, då ho er billeg, men manglar det store vaiasjonstilbodet. Kvaliteten er heilt på linje med Drygolin.

Hugs å kjøpe gode penslar.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Min erfaring:

Merk: basert på hvit farge av Jotun produkter på et gammelt hus med litt ujevn overflate her og der!

Dekkbeis gir et fint resultat, men etterlater seg en litt matt overflate som det i løpet av ganske få år setter seg dritt, grønske osv. i. Jeg vasket huset hver vår med husvask iblandet klorin, men "nymalt" resultatet kom ikke tilbake.

Drygolin gir en fin blank overflate som holder seg fin lenge. Lett å holde ren. Vil også etter en 6-7 år miste glattheten. Jeg maler på nytt.

Prøvde Drygolin Extrem. Tilsvarende resultat som vanlig Drygolin. Etter 6-7 år er ikke lenger overflaten like glatt, selv om den fortsatt gir god værbeskyttelse. Prøvde å inkludere skrubbing med kost i vaskemetoden, men huset så ikke noe finere ut enn når jeg benyttet vanlig Drygolin.

Gikk tilbake til Drygolin, og blir der.

Konklusjon:
Om du har et hus med litt mørkere farge, (eller hvis hvitt og du driter i hvordan det ser ut bare det er værbeskyttet) har nok Drygolin Extrem noe for seg.
Har du hvitt hus og er opptatt av at det ser litt pent ut ved siden av å være godt beskyttet, er det like bra å bruke vanlig Drygolin. Du kommer til å male etter 6-7 år likevel!

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Skal male EN stor husvegg i sommer. Veggen er veldig flassete, men treverket er av det gode gamle slaget
tykkt og inneholder noe olje. Skal fjerne all maling med skrape og varmepistol.
Etter det blir det grunning og to strøk maling.
Havner nok på Drygolin Extrem, noen som har erfaring med å blande ovatrol i malingen?
Skal visst gi en sterkere og glattere overflate.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Her er det veeeldig mye å male, stort hvitt hus med flasset gammel maling, så mye arbeid med skraping og grunning at vi tar en side hver sommer. Vi prøvde et hjørne med linoljemaling, det var noe kliss og ser grått ut etter tre år. Siden brukte vi Drygolin og den funker fint, men nå har fargehandleren min anbefalt Butinox oljemaling, han hevder den er akurat tilsvarende Drygonlin. Noen som kan bekrefte at dette stemmer? Jeg har kjøpt 10 liter men trenger 50 til, og så må jeg ha en 12m lift til siden som vender mot gaten. Spennende med lift når jeg aldri har prøvd før. Det er fare for at deler av ferien ryker i år også. Så koselig med gamle hus :-\

J.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Vurdert å la noen andre gjøre jobben?
Jeg ringte noen hyggelige polakker i lokalavisa med referanser.
7k for å skrape alt vekk med ett strøk grunning og 2 strøk maling.
Var ikke noe å lure på engang. 1 stor vegg dette da

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hah, en nabo her var lur og hadde polakker til hjelp. De fjernet maling på gammel trekledning med høyttrykkspyler den ene dagen og malte to strøk dagen etter. Billig og greit?

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Trodde høytrykkspyling krevde flere dager med tørk da den harde strålen trengte såpass langt inn i treverket. Dette er noe jeg har hørt over gjerdet, ikke av egenerfaring.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
room skrev:
Trodde høytrykkspyling krevde flere dager med tørk da den harde strålen trengte såpass langt inn i treverket. Dette er noe jeg har hørt over gjerdet, ikke av egenerfaring.
Ja det var akkurat det. Ødelagt treverk, gjennomvått ved overmaling, etc.
Kostbar lærdom med billige hjelpere.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Malingsproduksjon er enkelt: bindemiddel, fyllstoff, pigment og tørkestoff (sikkativ). Malingens funksjon er like enkel: på en yttervegg skal den hindre stort fuktopptak, men samtidig være så diffusjonsåpen at kondens og nedfukting tørker. Malingen skal dessuten hindre nedbrytende sollys på trematerialet og gi en fin farge på huset.

Det er bare en high-end maling som gjør dette: linoljemaling. Bindemiddelet har en utrolig fin molekystruktur som gir god inntrengning og optimalt feste for malingen. Det fester så bra at nedbrytingen (nedmatting) alltid starter fra utsiden. Man har dermed kontroll på at veggen under ikke er skadd av råte osv.

Malingsprodusentene er derimot en bransje full av lurendreiere og dårlige råvarer. For mange tiår siden byttet de ut den dyre linoljen med billig alkydolje. Den er grov, gir dårlig inntrenging og fører til at malingen flasser av i flak. Alkydoljen gir dessuten en altfor tett overflate som hindrer tøring av veggen og lett fører til råte. Pga. alkydens egenskaper er folk lurt til å tro at maling skal være tett og blank. I virkeligheten er den uegnet i norsk klima.

Nei, kjøp eller bland en god maling basert på høykvalitets linolje og gode pigmenter. Du får en fasade som bare blir vakrere med årene og teknisk sett er optimal. En skikkelig maling trenger ikke å fornyes mer enn for hvert 20 år på en beskyttet fasade. Selvsagt oftere dersom været står på.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jeg står over å lage malingen sjøl...
Sikkert helt greit å skifte farge hver 7-8år også ;)

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
GnR3 skrev:
Jeg står over å lage malingen sjøl...
Sikkert helt greit å skifte farge hver 7-8år også ;)
Ja, det er selvsagt ok å kjøpe maling. Maling på boks må likevel justeres ved hvert strøk - enten med tynner eller bindemiddel. Selv blant malere er dette en lite påaktet kunst.

Når man skal fikse huset sitt er det etter mitt syn viktig å bruke produkter som er basert på gode råvarer. De færreste bruker frityrolje i salaten, men sverger til kaldpresset olivenolje osv. Forskjellen på alkyd- og linolje er sånn. Spør du en bildekunstner hvillke råvarer de bruker får du samme svar: gode pigmenter og bindemiddel av høy kvalitet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.697
Sted
Holmestrand
Jeg malte nord- og sydvegg med Optimal før søttende mai, etter 15 år med drygolin. Opplevde Optimal som veldig god å arbeide med. Tørker fort så det gikk helt greit å male en vegg 2 strøk på en dag. Veldig fornøyd så langt, eneste minus - grisedyr hvis du ikke får den på tilbud, men 2 strøk på en dag veier langt på vei opp for dette.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Så er helvete løs!
Å male er en ting, men å skrape?

Og jeg som trodde jeg var i god form etter all syklingen.
Sykling skaper pingler, rett og slett.
Og skraping skaper øltørste menn.
Jeg trekkes i denne retningen mot noe kaldt å drikke....

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
GnR3 skrev:
noen som har erfaring med å blande ovatrol i malingen?
Skal visst gi en sterkere og glattere overflate.
Ovatrol som første strøk på skrapet vegg er genialt så ca 50% Ovatrol i første maligsstrøk, og 25-30% i neste strøk gir malig som sitter bedre og er mye lettere å påføre.

Det er bare ett lite MEN,..... Hvor i huleste får man i dag tak i Ovatrol? Sist jeg prøvde fikk jeg vite at det ikke produseres lenger.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jøgga: Du bruker vel varmepistol? Uten kan du vel ikke få bort alt om du ikke skal slite deg ihjel,
godt jeg satt bort jobben:) Da er det bedre å heller jobbe litt overtid med noe helt annet.

Owatrol er å få kjøpt på alle malingsbutikker jeg har vært i...
Jeg ble frarådet å ikke blande det i, det tynner jo malingen og er egentlig en
rustbeskytter.. Hva skal det være godt for på en trevegg?
Hvor sikker er du på at det gir bedre heft Spiralis?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
GnR3 skrev:
Jøgga: Du bruker vel varmepistol? Uten kan du vel ikke få bort alt om du ikke skal slite deg ihjel,
godt jeg satt bort jobben:) Da er det bedre å heller jobbe litt overtid med noe helt annet.
......................
Varmepistol er unødvendig, og ville tatt urimelig lang tid. Her kjører vi den samme metoden som denne veggen har vært behandlet med i 150 år: skraper vekk det som er løst, resten sitter igjen, og så maler vi over. Kledningen på den eldste delen av denne veggen er fra 1850-årene, og bevares selvfølgelig som den er. Det er ikke noe poeng i at det skal ut som nytt, da kunne vi like godt skiftet hele kledningen og det er helligbrøde her! Nyeste delen har nymotens kledning fra 1912. Jo eldre, jo bedre. Super-vintage, eller kultur-minne om du vil.

PS: første strøk ferdig :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
GnR3 skrev:

Owatrol er å få kjøpt på alle malingsbutikker jeg har vært i...
Jeg ble frarådet å ikke blande det i, det tynner jo malingen og er egentlig en
rustbeskytter.. Hva skal det være godt for på en trevegg?
Hvor sikker er du på at det gir bedre heft Spiralis?
Da jeg brukte Owatrol var det faktisk ikke EN sort Owatrol, det var mange forskjellige med forskjellige bruksområder.

Jeg er en sånn masete fyr som "av prinsipp" er skeptisk til det jeg blir fortalt av underbetalte ukvalifiserte medarbeider hos div faghandlere! Mulig det er bedre der dere bor men her ute i "Lappmarka" er det slik, og jeg har lært "The Hard Way" at de som jobber i slike butikker ALDRI innrømmer at de ikke vet, de sier det de TROR er riktig evt som de tror kunden ønsker å høre! Derfor har jeg lagt meg til den uvanen at jeg ringer til produsenten og spør dem direkte. Alle seriøse produsenter, Jotun, ACME og Olsen og Wang (sistnevnte produserer Owatrol ) har trekning her morgen der det blir bestemt hvem som skal svare på dumme spørsmål fra sånne som meg. Den som taper trekningen må svare den dagen!

Okke som, jeg har hatt hyggelige og meget nyttige samtaler med folk hos både Jotun og Olsen og Wang med folk som kunne fortelle meg at det diskenspringerne hadde fortalt var helt borte i alle vegger!! Når det gjelder bruk av Owatrol som grunning og innblanding på treverk var det faktisk mannen hos Olsen og Wang som beskrev prosedyren. Nå er det veldig mange år siden og jeg tør ikke innestå 100% for at jeg husker blandingsforholdene korrekt. At det fungerer? Ja det gjør det! For mer enn 30 år siden arvet jeg en leilighet etter min farfar. Vinduskarmene var værslitte og jeg skrapte dem og rene brukte Owatrol og maling som beskrevet etter råd fra spesialisten. Trekvart år etter dette bestemte borettslaget at et malefirma skulle male alle vinduskarmene. I og med at mine var nymalte hoppet de over mine.Ca 20 år senere ble det bestemt at vinduene i borettslaget skulle byttes fordi karmene var begynt å bli råtne. Mine vinduskarmer var de eneste i totalt 48 leiligheter som ikke var råtne. Malingen var slitt etter 20 år men treverket var friskt og fint, så jeg har stor tro på Owatrol.

Men som sagt det finnes Owatrol til metall og til maling på tre til båt og til plast, så her bør du holde tunga littt rett i munnen. Les brosjyrene og ring produsenten om du lurer på noe, og vær skeptisk til det mennesket bak disken forteller! Det var en slik som fortalte meg at Owatrol var gått ut av produksjon!!

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Takk for interessant svar!
Jeg har snakket med utallige butikker, men hvor mye kunnskap dem har vet jeg jo ikke.
Dem fleste som jobber i malingsbutikker er kursa av Jotun fikk jeg høre,
jeg er av den som egentlig er skeptisk til å tilsette ett "ferdig" produkt noe som helst,
å blande 30-40% owatrol olje i feks en drygolin maling, så har en jo ikke lenger en orginal drygolin.
Det nytter da også ikke å klage til Jotun om malingen vil flasse av etter 2år, for hvem vil ta
skylda? broren min så på ett hus som var veldig flassette, der sier selger at han tilsatte noe som skulle være bra i malingen. Blir jo skremt av sånt. Min vegg er også av det eldre slaget, treverket er sausa inn med hvem vet hva
slags oljer tidligere, fikk beskjed av Jotun at grunning etter skraping var unødvendig, da dette på langt nær er nytt/tørt treverk. Hvordan owatrol vil reagere på veggen er jo heller ikke godt å si, så tror jeg konkluderer med
å la være å tilsette noe.

Når en diskuterer tilsettninger i maling;
Ser at Gjøco svertesopp tilsettning er nevnt, produsenten selv mener at den er helt unødvenig på
sin maling da malingen selvfølgelig allerede inneholder det en skal av svertesopp dreper, likevel er det kunder
som kjøper 1-2 flasker å heller oppi. Dette gjelder sikkert flere typer maling

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Flere som er tidlig oppe for å male her ser jeg ;D

Jeg har latt meg overtale av en erfaren fargehandler, som jeg har lyttet til og handlet hos i flere år, til å gå over til den akrylbaserte Baron Ultra. Min fagmann er gammel i faget og jeg har stor tillit til hans råd, men må innrømme at jeg er ikke 100% overbevist. Spennende.
Det første som merkes med Ultra er at den er fantastisk enkel å jobbe med. Veldig godt 'strøk', vaskes lett med såpe og vann, tørker fort og overmalbar etter få timer.

http://www.fargerike.no/bareartikkel.aspx?pageId=29&articleId=29

Klart for andre strøk

Topp Bunn