Hva betyr det for deg å ha Hi-Fi som hobby?

U

utgatt60135

Gjest
Espen R skrev:
Det er fortsatt en utbredt misoppfatning av at høy oppløsning og mange detaljer skaper "HiFi-lyd" og drar fokuset bort fra musikken.
x2 :)..
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.106
Antall liker
9.202
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
For meg er det to ting som er viktig.

Den tiden på kvelden da jeg kan slokke lyset, sette meg i sweetspot og leve meg inn i musikken og la alt annet være.

Utstyret og det tekniske, hvor man hele tiden jakter på bedre lyd, og gelden man har over unødvendige dyre og forseggjorte ting, som kan plasseres på stuealteret....

Er også 100% enig med Espen R i at oppløsning, oppløsning og oppløsning tvert i mot trekker meg mye nærmere musikken - det er jo når man får med seg alle detaljene at illusjonene blir perfekt!

Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...
Til tider kan den det. Men jeg skjønner problemstillingen din. Det blir litt med opplevelsen en ønsker. Snakket engang med en fotograf om anbefalinger av film. Han anbefalte en Ilford-film. "Den har nydelige korn!". Jeg ønsket ikke korn. Da ble han sur. Den filmen jeg liker nå, er en film fra Kroatia. Den har ikke synlige korn, og er nesten litt "50-tall" i at den er litt utflytende. Men den er mer levende enn noen annen film jeg har prøvd. Elsker den. Slik er det også med hifi. Jeg liker et anlegg som engasjerer meg, ikke som avslører alle detaljer. Som skrevet har jeg hørt slike, og de mister musikken. Men spiller notene perfekt.
...
Smak og behag er så mangt. Litt o.t. Jeg eksperimenterte en gang i tiden med noe Kodak S/H film, den het vel T-max 3200 eller deromkring. Jeg testet et par ruller hvor jeg eksponerte den opp mot 16000 ISO - snakk om nydelig, nesten litt drømmeaktig kornstruktur, utbrente høylys og kullstiftaktige gråtoner ... For å trekke analogien til bake til HiFi så er de orginale negativene å sammenlikne med musikken slik den er på musikkmediet (det være seg masterbånd, cd-plate, vinyl eller HD/web). Mens fotografisk reproduksjon av de orginale negativene (eller for den saks skyld positiver) muligens kan sammenliknes med reproduksjonen ut av HT.

mvh
KJ
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.021
KJ skrev:
cobra skrev:
...
Til tider kan den det. Men jeg skjønner problemstillingen din. Det blir litt med opplevelsen en ønsker. Snakket engang med en fotograf om anbefalinger av film. Han anbefalte en Ilford-film. "Den har nydelige korn!". Jeg ønsket ikke korn. Da ble han sur. Den filmen jeg liker nå, er en film fra Kroatia. Den har ikke synlige korn, og er nesten litt "50-tall" i at den er litt utflytende. Men den er mer levende enn noen annen film jeg har prøvd. Elsker den. Slik er det også med hifi. Jeg liker et anlegg som engasjerer meg, ikke som avslører alle detaljer. Som skrevet har jeg hørt slike, og de mister musikken. Men spiller notene perfekt.
...
Smak og behag er så mangt. Litt o.t. Jeg eksperimenterte en gang i tiden med noe Kodak S/H film, den het vel T-max 3200 eller deromkring. Jeg testet et par ruller hvor jeg eksponerte den opp mot 16000 ISO - snakk om nydelig, nesten litt drømmeaktig kornstruktur, utbrente høylys og kullstiftaktige gråtoner ... For å trekke analogien til bake til HiFi så er de orginale negativene å sammenlikne med musikken slik den er på musikkmediet (det være seg masterbånd, cd-plate, vinyl eller HD/web). Mens fotografisk reproduksjon av de orginale negativene (eller for den saks skyld positiver) muligens kan sammenliknes med reproduksjonen ut av HT.
Jeg elsker å se filmer fra sent 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet på gode DVD overførsler. F.eks Sergio Leone filmene, og Gudfaren filmene, spesielt farvene som er litt "kulørte" og "varme", samt kontrasten i bildet, typisk Technicolor på den tiden.

Men jeg skulle allikavel gjerne sett alle detaljene i bildet på en god Blu-Ray overførsel, og med Sonys topprosjektor til 60.000 og et topp lerret. Tror nok opplevelsen hadde blitt ennå mere sjelsettende. ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Jeg elsker å se filmer fra sent 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet på gode DVD overførsler. F.eks Sergio Leone filmene, og Gudfaren filmene, spesielt farvene som er litt "kulørte" og "varme", samt kontrasten i bildet, typisk Technicolor på den tiden.
...
Minner meg om den gang jeg så en «re-master» av Apokalypse nå! på Colloseum på 70mm film - satt vel midt på rad 8 eller deromkring - reglerett heftig ...

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Man bør holde snørr og barter programmateriale og avspillingsmateriale adskilt.
 
Ø

Øivind

Gjest
Hva betyr det for deg å ha Hi-Fi som hobby?

- Null penger igjen og null lyd.
 
L

lark

Gjest
Å ha hifi som hobby er et nødvendigt onde for å oppnå den ultimate musikkopplevelse ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Har ikke Hi-Fi som hobby, men som verktøy.
Har ikke en gang musikk som hobby, men som mental pleie.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.461
Antall liker
11.394
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sakset fra Wikipedia:
Hobby er betegnelse for en fritidsaktivitet som ofte tar tid og vanligvis er ubetalt. Ordet er av usikker opprinnelse, men kan ha opphav enten i falkejakt i middelalderen eller etter en hestetype som ble videreført til kjepphest (engelsk: Hobby-horse) Hobbyutøveren regnes som amatør (av latin amare, å elske), men kan ha kunnskaper og ferdigheter på høyde med profesjonelle (de som har det samme feltet som yrke og levebrød).

Noen unge velger å lære så mye om sin hobbyinteresse, at de kan gå inn i et yrke med dette som grunnlag. Uttrykket nerd brukes ofte om personer som har hobbyer svært få andre synes er interessante og derfor betraktes som sære.
 
B

Back_Door

Gjest
bambadoo skrev:
Sakset fra Wikipedia:
Hobby er betegnelse for en fritidsaktivitet som ofte tar tid og vanligvis er ubetalt. Ordet er av usikker opprinnelse, men kan ha opphav enten i falkejakt i middelalderen eller etter en hestetype som ble videreført til kjepphest (engelsk: Hobby-horse) Hobbyutøveren regnes som amatør (av latin amare, å elske), men kan ha kunnskaper og ferdigheter på høyde med profesjonelle (de som har det samme feltet som yrke og levebrød).

Noen unge velger å lære så mye om sin hobbyinteresse, at de kan gå inn i et yrke med dette som grunnlag. Uttrykket nerd brukes ofte om personer som har hobbyer svært få andre synes er interessante og derfor betraktes som sære.
Velger å tolke din referanse som et svar til meg.
Når jeg skriver at Hi-Fi ikke er en hobby, er det fordi for meg er ikke veien målet, men resultatet av veien.
At musikk ikke er en hobby for meg, betyr f.eks. at jeg ikke samler på musikk. Jeg kjøper kun musikk ut fra hva som griper meg spesielt. Har derfor liten interesse av å samle ut fra musikkhistorisk verdi ol. Det da også grunnen til at jeg ikke har hatt interesse av å samle tusenvis av utgivelser. Mitt forhold til musikk kan sammenlignes med mitt forhold til mat. Jeg nyter god mat, men har ikke mat som hobby. Bruk av musikk er dog litt mer sporadisk enn mitt inntak av mat. ;)
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
HiFi hobbyen er for meg en salig blanding av fasinasjon for både teknikk og musikk. Mest musikk :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg kjøpte en enkel kassettspiller for en tippegevinst når jeg var 8 år, fikk mitt første "anlegg", en Phillips kassett / forsterker kombo med toveis Phillips "high fidelity" høyttalere, av min bror når jeg var 11. Konfirmasjonspengene forsvant til JVC dagen etter. (jeg satt igjen med en 50-lapp :)) De første lønningene gikk til nytt komplett "rack" fra JVC, da hadde til og med CD-spilleren kommet! Oppdaget forgjengeren til Hifi klubben i Danmark og prøvde både Vector Research, CEC og Harman Kardon. Så kom Hifi-klubben, med Denon, Cerwin Vega, Nad, Snell og Monitor Audio.

Så skjedde det andre ting i livet, samboer, hus, barn og pga bilinteresse, ble bilstereo prioritert noen år.
Før jeg fikk øynene opp for hjemmekino.
Men nå er det DIY høyttalere og et ønske om å lære og forstå som er hobbyen. Samtidig som jeg prøver å etterleve to ting; Ikke noe er bedre enn det svakeste ledd, og få mest mulig ut av minst mulig.

Men HVORFOR? Etter 30år og uttallige timer og penger brukt på musikk/hifi/stereo/hjemmekino, er svaret. Vet ikke! Eller, hvorfor ikke? Noe må man da gjøre, eller hva......... :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.164
Antall liker
8.830
Torget vurderinger
1
Jeg liker å høre på musikk. det har jeg gjort fra jeg var guttunge, lenge før jeg begynte på skolen (der jeg kommer fra fantes det ikke skole, vi ble sendt direkte på voksenopplæringa da vi var 19).

I gamle dager hadde vi et Fona anlegg med LP, kassettspiller og reciever. Disse fungerte feilfritt fra de ble anskaffet rundt begynnelsen av 70-tallet, til de sluttet å virke på 90-tallet (har enda LP-spilleren et sted). Da jeg var 5 år lærte jeg å bruke LP-spilleren. Mange en gang la jeg mine brødres LP'er på med Bob Marlin, Led Zeppelin og andre på. Barnesanger, det eneste jeg hadde var Titten Tei (ja den der irriterende sangen) -og det hørte jeg ikke på så ofte. Det gikk faktisk mest i rock...


Mvh. Bjørn
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har alltid vært svak for musikk og hifi er midlet jeg bruker for å gjengi den slik jeg ønsker å høre den. En viss fascinasjon for flotte ting er jo og i bildet, men blir mindre viktig med årene og musikken kommer i fokus - og andre ting i livet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.951
Antall liker
735
Det begynte i konfirmasjonsalderen med å kjøpe inn kassettspiller for pengene jeg fikk. Dette var i 1970 og den var dedikert til Rolling Stones. Selv spilte jeg piano. Skjønte etterhvert at ting låter forskjellig, og at noe kunne gjøres selv.

Nå har jeg musikk (gitar og plater) og hifi og PA som hobby.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er frusterende, dyrt og tidkrevende men verdt det da musikken låter så meget bedre ;D (tidevis festlig å teste ut ting)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.164
Antall liker
8.830
Torget vurderinger
1
Jeg sitter mange ganger med inntrykket at mange av oss opplever anlegget som en "forlengelse av oss selv". Som en bil ofte blir, eller mødres barn.

Mvh. Bjørn
 
L

lark

Gjest
bjornh skrev:
Jeg sitter mange ganger med inntrykket at mange av oss opplever anlegget som en "forlengelse av oss selv". Som en bil ofte blir, eller mødres barn.

Mvh. Bjørn
Fallossymbol?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.164
Antall liker
8.830
Torget vurderinger
1
Nå ble det stille her...
 
O

om.s

Gjest
Det har vel ikke (forhåpentligvis) så mye med fallos å gjøre, men mer med preferanser, muligheter, og prioriteringer, da med utgangspunkt i at det er musikken man er holder på med dette for...

Siterer fra Øisten Eie´s intervju med Bob Ludwig og hans (BL) avslutning ord i den artikkelen:
(Link til intervjuvet finnes i tråden "et digitalt statement anno 2008)

"What it all comes down to is everyone's ability to use his or her ears."

...og her er vi alle forskjellige, ikke minst av tidligere nevnte årsaker.

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
lark skrev:
bjornh skrev:
Jeg sitter mange ganger med inntrykket at mange av oss opplever anlegget som en "forlengelse av oss selv". Som en bil ofte blir, eller mødres barn.

Mvh. Bjørn
Fallossymbol?
Kona kommenterte ihvertfall noe i den gata om disse PC-høyttalerne (som jeg for øvrig aldri kunne tenke meg å kjøpe):

PS. Nå ble det fryktelig OT her... Er emnet utdebattert?
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
For meg er hobbyen som en religionsutøvelse. Har fått en misjon. Misjonen er å gjenskape virkeligheten. Så skal jeg omvende andre til å denne hobbyen og til å høre etter (riktig), følge meg og så misjonere videre til alle andre som henfaller seg til mp3 synden, nedlastinger av komprimert musikk, musikk som bakgrunnstøy, anlegg valgt pga. designet eller merket ('brandet').

Og jet vet at jeg alltid har rett. ;) Jeg har faktisk alltid helt rett. ;D
 
Topp Bunn