Også en klasse A forsterker vil variere strømtrekket med signalstrømen, men totalt sett så er variabiliteten mye mindre en for f.eks. klasse B,DIY_dude skrev:Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet. Altså bruker den like mye strøm når du spiller på full guffe som når den står og hviler.
...
Forvregningen du sikter til heter «crossover» forvregning og er mest uttalt i klasse B-forsterkere med litt for lav forspenning (bias) av utgangstrinnet. Klasse A forsterkere kan også «produsere» betydelige mengder med harmonisk forvregning....
I en klasse A/B forsterker vil transistorene switche mellom å forsterke signalet, og dermed genereres harmonisk forvrengning. I en klasse A forsterker vil hele signalet reproduseres kontinuerlig, og da vil ikke denne formen for forvrengning være tilstede.
...
Gode resulateter kan oppnås med «alle» klasser, og operasjonsklasse for et forsterkertrinn er ingen «garanti» for lydkvalitet. En godt konstruert kalsse B-forsterker kan meget godt være bedre enn samme forsterkertrinn i klasse A/B.Majoriteten av tilgjengelige forsterkere er klasse B eller A/B....
Det har ikke noen innvirkning på antall watt, bare på lydkvaliteten. Lyden oppleves gjerne mer naturlig og gir mindre lyttetretthet.
Jeg er glad ikke mine panelovner blir like varme som forsterkeren.. Fra spøk til alvor. Som det har blitt skrevet blir altså forsterkerne veldig varme når de står i klasse A. Blir kanskje litt feil å sammenligne, men hvis man kjenner til Anti-lag systemet i rallybiler tror jeg man kan forstå noe av likheten. Det betyr at det skal være full strøm hele tiden. I rallybilene skal det derfor ikke være noe forsinkelse på (luftstrøm)turbotrykket og på samme måte i en forsterker. Forsterkeren står med enkle ord på full vreng hele tiden. Fordi effektforsterkeren av denne typen er lite effektive blir mesteparten gjort om til varme. (Rallybilene har rødglødende turboer etter endt etappe).Gjestemedlem skrev:Store forsterkere med klasse A drift trekker gjerne mye strøm og kan bli varme som panelovner.
DIY_dude skrev:Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet.
Og i klasse D var de i så god form at de var allerede i mål, uten å bli varme en gang.. ;DSteinar_Lund skrev:I danske high fidelity var det en gang en som sammenlignet klasse A og B med et hesteveddeløp: I klasse A stod hestene på startstreken da skuddet gikk. I klasse B sto de i stallen.
En klasse A opplevels mye kraftigere enn watt tallet tilsier pga strømtilførsel. Min egen klipper i øvre mellomtone som første symtom på lavt watt tall men kan være mer kraftfull i bassen enn AB forsterker på 140w.hansa89 skrev:har sett litt rundt på forskjellige forsterkere og lurer veldig på klasse a betyr når man snakker om watt i forhold til a/b o.l.
Litt OT: Hvordan har du observert dette?Lyngen skrev:Min egen klipper i øvre mellomtone som første symtom på lavt watt tall
Jeg prøvde å gjøre det enkelt, men da blir man visst arrestert. ;DKJ skrev:Også en klasse A forsterker vil variere strømtrekket med signalstrømen, men totalt sett så er variabiliteten mye mindre en for f.eks. klasse B,DIY_dude skrev:Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet. Altså bruker den like mye strøm når du spiller på full guffe som når den står og hviler.
...
Forvregningen du sikter til heter «crossover» forvregning og er mest uttalt i klasse B-forsterkere med litt for lav forspenning (bias) av utgangstrinnet. Klasse A forsterkere kan også «produsere» betydelige mengder med harmonisk forvregning....
I en klasse A/B forsterker vil transistorene switche mellom å forsterke signalet, og dermed genereres harmonisk forvrengning. I en klasse A forsterker vil hele signalet reproduseres kontinuerlig, og da vil ikke denne formen for forvrengning være tilstede.
...
Gode resulateter kan oppnås med «alle» klasser, og operasjonsklasse for et forsterkertrinn er ingen «garanti» for lydkvalitet. En godt konstruert kalsse B-forsterker kan meget godt være bedre enn samme forsterkertrinn i klasse A/B.Majoriteten av tilgjengelige forsterkere er klasse B eller A/B....
Det har ikke noen innvirkning på antall watt, bare på lydkvaliteten. Lyden oppleves gjerne mer naturlig og gir mindre lyttetretthet.
mvh
KJ
Det enkle er ofte det beste, men problemstillingen er ofte ting litt mer kompliserte en det vi ønsker å gi uttrykk for å forenkle resonnementene.DIY_dude skrev:...
Jeg prøvde å gjøre det enkelt, men da blir man visst arrestert. ;D
Jeg tror forresten herr Greg Ball har skrevet en utfyllende artikkel om indusering av svitsjestøy i strømforsyninger på A/B forsterkere som igjen gir harmonisk forvrengning på utgangstrinnet. Det var denne forvrengningen jeg mente er fraværende på klasse A forsterkere... men jeg skal ikke skryte på meg noe videre kunnskaper på området altså. Jeg legger meg flat for alle rettelser.
Det er bare å skru opp volumet og se hva som skjer. Typisk Kvinnevokaler begynner å forvrenge først. Har aldri hørt den miste noe kontroll eller bli tam i bassen før ørene mine sier at nok er nok.Audiomix skrev:Litt OT: Hvordan har du observert dette?Lyngen skrev:Min egen klipper i øvre mellomtone som første symtom på lavt watt tall
Den feteste/fineste/tyngste varmeovnen i huset mener du? Altså den eneste som jeg har betalt.BT skrev:Klasse A betyr at du har en ekstra varmekilde i huset, uten termostat.
;D
Det blir veldig godt og lunt innedørs med klasse A/B rørmonoblokker også.TomTom skrev:Den feteste/fineste/tyngste varmeovnen i huset mener du? Altså den eneste som jeg har betalt.BT skrev:Klasse A betyr at du har en ekstra varmekilde i huset, uten termostat.
;D
En rettferdig straff! ;D ;D ;DValentino skrev:Vi i klasse D-gjengen har forlengst ikledd oss fingervottene.
(Jeg håper virkelig at trådstarter har funnet et riktig svar på spørsmålet sitt.)
Super definering, a klasse A contra B forstærkere. og så har vi klasse AB, de må jo være et sted midt i mellem.Steinar_Lund skrev:I danske high fidelity var det en gang en som sammenlignet klasse A og B med et hesteveddeløp: I klasse A stod hestene på startstreken da skuddet gikk. I klasse B sto de i stallen.
Det er ikke en definisjon .... heller et subjektivt uttrykk.JR-AUDIOTONE skrev:Super definering, a klasse A contra B forstærkere. og så har vi klasse AB, de må jo være et sted midt i mellem.Steinar_Lund skrev:I danske high fidelity var det en gang en som sammenlignet klasse A og B med et hesteveddeløp: I klasse A stod hestene på startstreken da skuddet gikk. I klasse B sto de i stallen.
mvh johnny
Nope.Distinctive skrev:Summa summarum, så blir altså forsterkeren varmere når du spiller lavt enn høyt,..
Dist