hva betyr klasse a?

hansa89

Fersking
Ble medlem
18.09.2007
Antall liker
0
har sett litt rundt på forskjellige forsterkere og lurer veldig på klasse a betyr når man snakker om watt i forhold til a/b o.l.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Klasse A er det samme som bra lyd :p Sikkert noen andre som gi hjelpe deg med avanserte egenskaper som strømbruk osv. men varme, ja det blir de

N

nb

Gjest
En Watt er en Watt uansett hvilken klasse den har;)

En ganske utfyllende artikkel om de forskjellige klassene ligger her om du er litt teknisk interessert
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Sånn helt generelt så kan en forsterker låte alt fra glimrende til elendig uansett hvilken klasse den har...

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet. Altså bruker den like mye strøm når du spiller på full guffe som når den står og hviler. :)

I en klasse A/B forsterker vil transistorene switche mellom å forsterke signalet, og dermed genereres harmonisk forvrengning. I en klasse A forsterker vil hele signalet reproduseres kontinuerlig, og da vil ikke denne formen for forvrengning være tilstede.

Det har ikke noen innvirkning på antall watt, bare på lydkvaliteten. Lyden oppleves gjerne mer naturlig og gir mindre lyttetretthet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Store forsterkere med klasse A drift trekker gjerne mye strøm og kan bli varme som panelovner. Men med dagens strømpriser er ikke det lenger noen hindring. (forrige stromregningen min var strømmen ca 1/4 av nettleien).

AB forsterkere kjører vel også i klasse A opp til en viss grense og B delen kobler seg inn (som en turbo) når det trengs.

En mer teknisk forklaring kan du finne her:

http://www.bcae1.com/ampclass.htm

"As we said earlier, a class 'A' amplifier is very inefficient. This is not good for a car audio amplifier. We also said that a class 'B' amplifier will cause a signal to be distorted, which is not good in any audio amplifier. A class 'AB' amplifier is the best compromise. A class 'AB' amplifier is a class 'B' amplifier which has a small amount of "bias" current flowing through the output transistors at all times. This eliminates virtually all of the crossover distortion. The bias current is flowing because the output transistors are always conducting current (even without an audio signal). This differs from a pure class 'A' amplifier in the amount of current flow. A pure class 'A' amplifier has an enormous amount of current flowing through its output transistors with NO audio signal. A pure class 'B' amplifier has NO current flowing through its outputs with no input signal. A class 'AB' amplifier is much more efficient than the class 'A' but without the distortion of the class 'B'."

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet. Altså bruker den like mye strøm når du spiller på full guffe som når den står og hviler. :)
...
Også en klasse A forsterker vil variere strømtrekket med signalstrømen, men totalt sett så er variabiliteten mye mindre en for f.eks. klasse B,
...
I en klasse A/B forsterker vil transistorene switche mellom å forsterke signalet, og dermed genereres harmonisk forvrengning. I en klasse A forsterker vil hele signalet reproduseres kontinuerlig, og da vil ikke denne formen for forvrengning være tilstede.
...
Forvregningen du sikter til heter «crossover» forvregning og er mest uttalt i klasse B-forsterkere med litt for lav forspenning (bias) av utgangstrinnet. Klasse A forsterkere kan også «produsere» betydelige mengder med harmonisk forvregning.
...
Det har ikke noen innvirkning på antall watt, bare på lydkvaliteten. Lyden oppleves gjerne mer naturlig og gir mindre lyttetretthet.
Gode resulateter kan oppnås med «alle» klasser, og operasjonsklasse for et forsterkertrinn er ingen «garanti» for lydkvalitet. En godt konstruert kalsse B-forsterker kan meget godt være bedre enn samme forsterkertrinn i klasse A/B.Majoriteten av tilgjengelige forsterkere er klasse B eller A/B.

mvh
KJ

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I danske high fidelity var det en gang en som sammenlignet klasse A og B med et hesteveddeløp: I klasse A stod hestene på startstreken da skuddet gikk. I klasse B sto de i stallen.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Store forsterkere med klasse A drift trekker gjerne mye strøm og kan bli varme som panelovner.
Jeg er glad ikke mine panelovner blir like varme som forsterkeren.. Fra spøk til alvor. Som det har blitt skrevet blir altså forsterkerne veldig varme når de står i klasse A. Blir kanskje litt feil å sammenligne, men hvis man kjenner til Anti-lag systemet i rallybiler tror jeg man kan forstå noe av likheten. Det betyr at det skal være full strøm hele tiden. I rallybilene skal det derfor ikke være noe forsinkelse på (luftstrøm)turbotrykket og på samme måte i en forsterker. Forsterkeren står med enkle ord på full vreng hele tiden. Fordi effektforsterkeren av denne typen er lite effektive blir mesteparten gjort om til varme. (Rallybilene har rødglødende turboer etter endt etappe).

For meg har klasse A etterhvert betydd bra lyd, men det skyldes at jeg har vært heldig med mine bekjentskaper, mer enn kvaliteten som effekttype. Etter min mening er LC Audio Zapsolute noe av det råeste (sett ifht pris) man kan oppdrive. Har man et moderat budsjett mener jeg at denne forsterkeren tar brukeren langt inn i HIFI himmelen. Så lenge man ikke forventer å spille med konsertvolum. 42 watt er sammenliknet med andre 42watt ikke alltid det samme i opplevd forskjell (takket være solid strømforsyning).

O

OivindJ

Gjest
DIY_dude skrev:
Klasse A betyr vel noe sånt som at forsterkeren trekker konstant effekt uavhengig av utgangssignalet.

Min Zapsolute blir LITT varmere ved spilling på høyere volum..

..men forskjelden er ganske liten da!..

Edit; obs, ser at dette allerede er nevnt.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
357
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
I en klasse AB forsterker veksler 2 transistorer på å forsterke signalet.
Den ene transistoren forsterker det positive signalet mens den andre forsterker det negative signalet.
En kan si at mens den ene transistoren er "aktiv" er den andre "av".
I klasse A forsterker forsterkes hele signalet av hver transistor.
Alle transistorer er "aktiv" hele tiden.

Sonicfronties

B

Back_Door

Gjest
Steinar_Lund skrev:
I danske high fidelity var det en gang en som sammenlignet klasse A og B med et hesteveddeløp: I klasse A stod hestene på startstreken da skuddet gikk. I klasse B sto de i stallen.
Og i klasse D var de i så god form at de var allerede i mål, uten å bli varme en gang.. ;D
(eller var dette bare noe jeg diktet ???)

O

OivindJ

Gjest
Her en noe jeg har diktet opp:

Enten så har en klasse-A eller så har en rør, eller kanskje til og med begge deler.

Klasse-D er for sub.

AB er for Elkjøp.

;D

U

utgatt60135

Gjest
hansa89 skrev:
har sett litt rundt på forskjellige forsterkere og lurer veldig på klasse a betyr når man snakker om watt i forhold til a/b o.l.
En klasse A opplevels mye kraftigere enn watt tallet tilsier pga strømtilførsel. Min egen klipper i øvre mellomtone som første symtom på lavt watt tall men kan være mer kraftfull i bassen enn AB forsterker på 140w.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.735
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
en klasse A forsterker kan du gjerne sammenligne med en motor som går for fullt hele tiden kun regulert av klutsjen,da har du mye dreiemoment helt fra start av,dvs du utnytter kraften fra motoren i fra første sekund.
samme med klasse A forsterkeren,du bruker hele potensiale i strømforsyningen fra første watt.
mulig dette er en litt enkel forklaring,men en kan vel si det på denne måten ;)

mvh

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
KJ skrev:
DIY_dude skrev:
...
Også en klasse A forsterker vil variere strømtrekket med signalstrømen, men totalt sett så er variabiliteten mye mindre en for f.eks. klasse B,
...
...
Forvregningen du sikter til heter «crossover» forvregning og er mest uttalt i klasse B-forsterkere med litt for lav forspenning (bias) av utgangstrinnet. Klasse A forsterkere kan også «produsere» betydelige mengder med harmonisk forvregning.
...
Gode resulateter kan oppnås med «alle» klasser, og operasjonsklasse for et forsterkertrinn er ingen «garanti» for lydkvalitet. En godt konstruert kalsse B-forsterker kan meget godt være bedre enn samme forsterkertrinn i klasse A/B.Majoriteten av tilgjengelige forsterkere er klasse B eller A/B.

mvh
KJ
Jeg prøvde å gjøre det enkelt, men da blir man visst arrestert. ;D

Jeg tror forresten herr Greg Ball har skrevet en utfyllende artikkel om indusering av svitsjestøy i strømforsyninger på A/B forsterkere som igjen gir harmonisk forvrengning på utgangstrinnet. Det var denne forvrengningen jeg mente er fraværende på klasse A forsterkere... men jeg skal ikke skryte på meg noe videre kunnskaper på området altså. :) Jeg legger meg flat for alle rettelser.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
...
Jeg prøvde å gjøre det enkelt, men da blir man visst arrestert. ;D

Jeg tror forresten herr Greg Ball har skrevet en utfyllende artikkel om indusering av svitsjestøy i strømforsyninger på A/B forsterkere som igjen gir harmonisk forvrengning på utgangstrinnet. Det var denne forvrengningen jeg mente er fraværende på klasse A forsterkere... men jeg skal ikke skryte på meg noe videre kunnskaper på området altså. :) Jeg legger meg flat for alle rettelser.
Det enkle er ofte det beste, men problemstillingen er ofte ting litt mer kompliserte en det vi ønsker å gi uttrykk for å forenkle resonnementene.
Støy fra strømforsyningen er en relevant problemstilling. Ripple fra likerettingen øker med strømtrekket fra strømforsyningen (med en gitt kapasitans i ladelyttene). Den signalavhengige variasjonen i strømtrekket for klasse A vs klasse B er bortimot lik så modulasjonen av ripple og signal vil også være omtrent lik, med den viktige forskjellen at et klasse A trinn vil trekke vesentlig mer strøm for samme effekt og dermed gir med ripple på den samme strømforsyningen. For regulerte strømforsyninger blir det ofte litt annerledes da (den frekvensavhengige) utgangsimpeandsen ofte blir lavere med høyere konstant (DC) strømtrekk, dvs. spenningsregulatorer fungerer ofte des høyere DC-belastningen er ift AC, for et gitt nivå av AC. Begrensningen er selvfølgelig maks utgangsstrøm/effektavsetting i en regulator.

På den andre siden; når man først tar seg råd til klasse A-drift (alt annet likt, gir det større strømforsyning, flere utgangstransistorer og mer kjøling - dvs ganske mye dyrere), så er ikke den relative merkostnaden særlig høy for å legge på en del ekstra marginer i dimensjoneringen ladelyttene.

mvh
KJ

U

utgatt60135

Gjest
Audiomix skrev:
Lyngen skrev:
Min egen klipper i øvre mellomtone som første symtom på lavt watt tall
Litt OT: Hvordan har du observert dette?
Det er bare å skru opp volumet og se hva som skjer. Typisk Kvinnevokaler begynner å forvrenge først. Har aldri hørt den miste noe kontroll eller bli tam i bassen før ørene mine sier at nok er nok.

Men merkelig nok er det bare de første ukene jeg lett nådde klippepunktet på endel plater. Siden da her jeg ikke hørt den klippe. Kan ikke si at jeg har bevisst spilt lavere i alle fall. Litt rart.

B

BjornE

Gjest
Utrolig tråd. Er det noen av deltagerne som er forsterkerkonstruktører eller har erfaring innenfor konstruiksjon av forsterkere?

K

kbwh

Gjest
Det henger en brukbar forklaring øverst i Tech-hjørnet.

Utrolig tråd, ja.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Klasse A betyr at du har en ekstra varmekilde i huset, uten termostat.
;D

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
BT skrev:
;D
Den feteste/fineste/tyngste varmeovnen i huset mener du? Altså den eneste som jeg har betalt. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.089
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
TomTom skrev:
BT skrev:
;D
Den feteste/fineste/tyngste varmeovnen i huset mener du? Altså den eneste som jeg har betalt. ;)
Det blir veldig godt og lunt innedørs med klasse A/B rørmonoblokker også. ;)
mvh

K

kbwh

Gjest
Vi i klasse D-gjengen har forlengst ikledd oss fingervottene.

(Jeg håper virkelig at trådstarter har funnet et riktig svar på spørsmålet sitt.)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.089
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Vi i klasse D-gjengen har forlengst ikledd oss fingervottene.

(Jeg håper virkelig at trådstarter har funnet et riktig svar på spørsmålet sitt.)
En rettferdig straff! ;D ;D ;D
mvh

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Steinar_Lund skrev:
Super definering, a klasse A contra B forstærkere. og så har vi klasse AB, de må jo være et sted midt i mellem.
mvh johnny

T

theStig

Gjest
JR-AUDIOTONE skrev:
Steinar_Lund skrev:
Super definering, a klasse A contra B forstærkere. og så har vi klasse AB, de må jo være et sted midt i mellem.
mvh johnny
Det er ikke en definisjon .... heller et subjektivt uttrykk.

Klasse B er uansett et ikke-tema. Klasse B brukes overhodet ikke i noe utstyr. Alt er reelt sett klasse AB, men noen få unntak der klasse AB ikke kan fungere (dvs. single-ended forsterkere).

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Min forenklede definisjon av klasse A virkemåte:

I klasse A står utgangstransistorene på hele tiden. Det betyr bla. at den nominelle effekten forsterkeren trekker er konstant.
Når man spiller på lavt volum så må den effekten som ikke forbrukes av høyttalerene regenereres i form av varme.
Det motsatte skjer når man spiller høyt, dvs. 'mesteparten' av effekten går med til å drive elementene.
Summa summarum, så blir altså forsterkeren varmere når du spiller lavt enn høyt, da man må kvitte seg med den samme effektmengden på den ene eller andre måten.

Dist

B

Back_Door

Gjest
M.h.t. til resultatet for våre ører, betyr nok klassen på forsterkeren minimalt. Det som betyr noe er hvordan den enkelte forsterker er designet og hvordan den matches til anlegget forøvrig.
Alle klasser har kapasitet til å yte det de aller fleste har bruk for..

Topp Bunn