Spolebånd kommer i en "transient skala" altså hvor rask og hvor gradert ett bånd kan endre seg og permanent lagre en magnetoresonans...
Det var først på 90+ tallet att de beste bånda kom på markedet...
Så var det magnethodene da, en egen historie bare det...
Jeg tror att dagens nye "avspillere/opptakere" er veldig langt over det nivået de var da mastertapene ble laget...
Med andre ord, på messer og slik hvor man bruker spolebåndspillere... grunnen til att det låter så bra er jo att spolebånd er for opptak som rør er for forsterking...
Transienten er i ett magnetfelt, det er ikke en dritt filtring... ikke på samme måte som i en dac...
DIN nivået for en tape, europeisk er 250 nwbm... det vil si att det er 50db dynamisk rekkevidde om man tar opp i -44db skalering.
De beste tapene idag har vel en nermer 500 nwbm opptaksmulighet. (8 -10db mer dynamikk).
Egentlig 80db++ "noisefloor" teoretisk grense.. (ca 800 nwbm...) Purely theoretical... almost cd that...
Selvsagt, det er sikkert mulig å lagre på 800 nivået også, men jeg tror nåværende magnethoder ikke klarer dette, mulig det er pågang nye typer?
Men fordelen med da reel-to-reel er jo att man kan lagre ting laaaangt ned i støygulvet, det alikevel være mulig å få dette omgjordt til dynamikk.. på digitale greier er det veldig enkelt, intet intet finnes under støygulvet, det er ett sort hull..
Beatles sine opptak, mastere, ble gjordt på 180 nwbm ... hardly kosher levels... SACD transfers fra dette? You have got to be kidding...
Nyhet for noen? Sikkert...
Jeg foreslo for en produsent, på ett amerikansk forum, tja 6-7 år siden nå att man skulle snuse på en helt spesiell magnetotape ifra ett arkiving firma som da hadde en tape med vanvittig mye større magneto-evner enn det man til nå hadde brukt.
Meget mulig att det kommer reel-to-reel spillere snart som har evner de gamle ikke hadde på langt nær.
Man kan da håpe...
Åja... jeg laget hørespill jeg, på reel-to-reel...
Har aldri brukt det i annleggssammenheng, desverre. 40db mindre støygulv.. trukke jeg gidder, esse..
mvh