Hva bruker dere spolebåndopptaker til?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Som emnetittel sier: hva bruker dere disse klenodiene til?

Ser at det stadig er nye til salgs på brukten, å masse folk kikker og kjøper virker det som....
Er det lydmessige og/eller praktiske grunner for å ha en slik...eller bare rein nostalgi?

:)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
Det hotteste avspillingsmedium for tiden er faktisk spolebånd kopiert rett fra mastertape!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
794
De står nok mest på stas, desverre.

O

Oblivion

Gjest
Barbaresco skrev:
Det hotteste avspillingsmedium for tiden er faktisk spolebånd kopiert rett fra mastertape!
Hmmm... Det drev jeg med på 80 tallet

kjellk

Medlem
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
0
De brukes ganske jevnlig. Mest til avspilling av gamle opptak selvsagt men også til nye opptak. Jeg er med i ett storband og der har vi snakket om å bruke en 2 spors til opptak, så det blir gøy! :)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
794
Rocker skrev:
Gubra skrev:
De står nok mest på stas, desverre.
Det var det jeg trodde ja :D
Jeg får nyansere litt da. Avspilling og innspilling av musikk er det lite av men jeg har stor glede av å "kjøre" spillerne.
"Play" zzum (lydhoder inntil båndet), "FF" zzum (lydhoder fra), aks opp i overlydshastighet, "play" wooossh (brems), zzum.
Ommatt og ommatt.....
Morro for gretne gamle gubber!

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
:D
Jo, det tror jeg på.
Synes selv de er veldig lekker å se på, og hadde sikkert vært VELDIG gøy å ha en stående.
Hadde man bare hatt såpass med kroner at man hadde råd å kjøpe "kunst" så.... ;)
Kanskje en gang...jeg har også litt lyst å wooosshhh`e og zuuummm`e litt :p

V

vredensgnag

Gjest
The Tape Project og en del andre firma tilbyr 2-spors 38cm/sek dubs fra mastertape på kjente innspillinger. Disse tilbys i både kvarttoms og halvtoms formater. I tillegg er det et stort marked for dubs fra mastere og masterkopier.

Herlig lyd, og grunnen til at både Rocky Mountain og CES har spolebåndspillere i sentrum i high-end rommene. Prisene på egnede spillere har steget betydelig etter meget overbevisende demoer.

Selv har jeg hanket inn noen dusin innspillinger, senest Belafonte i Carnegie Hall.

Krever en del å sørge for at utstyret er korrekt kalibrert, og det finnes selvsagt allerede en del tweaks.

O

Oblivion

Gjest
vredensgnag skrev:
The Tape Project og en del andre firma tilbyr 2-spors 38cm/sek dubs fra mastertape på kjente innspillinger. Disse tilbys i både kvarttoms og halvtoms formater. I tillegg er det et stort marked for dubs fra mastere og masterkopier.

Herlig lyd, og grunnen til at både Rocky Mountain og CES har spolebåndspillere i sentrum i high-end rommene. Prisene på egnede spillere har steget betydelig etter meget overbevisende demoer.

Selv har jeg hanket inn noen dusin innspillinger, senest Belafonte i Carnegie Hall.

Krever en del å sørge for at utstyret er korrekt kalibrert, og det finnes selvsagt allerede en del tweaks.
Hva er prisen på disse innspilingene ?

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12
Man kan laste ned flac 24 bit musik til hardisk overføre via DA til bandopptaker.Inbiller meg at jeg får noe bedere dynamikk en på orginalen + låne gode inspillinger på fx vinyl !+++++ Forusetter 2 spors kvalitets opptager self.
Terje

V

vredensgnag

Gjest
Oblivion skrev:
vredensgnag skrev:

Hva er prisen på disse innspilingene ?
Det varierer. Nye innspillinger går fra USD 80 og opp. Tape Project tar USD 300 pr verk for kjente klassikere; jazz, blues, klassisk, osv. Disse utgis som to store tosporsbånd (26cm) og kopieres i 1:1 hastighet.
Prisen er avhengig av at man abonnerer på serien. Stk pris er høyere.

Auksjoner på originaler på eBay hele tiden, og studiomastere og dubs av samme kan gå for formuer. Men det er også mulig å plukke opp utgivelser fra dengang formatet var kurant til hyggelige priser.

V

vredensgnag

Gjest
I tillegg til Tape Project gjennom linken over, kan man også finne bånd med nye opptak gjennom Yarlung Records og UltraAnalogueRecordings.

http://www.yarlungrecords.com/analog.html

http://www.ultraanaloguerecordings.com/

Det er en rekke andre selskap som også tilbyr nye innspillinger på bånd, men disse to har levert produkter som mange anbefaler sterkt.

Flere tilbyr meget målbevisst modding av spillere. J-Corder er blant dem (søk via google), men de er ikke alene.
Jeg skal få bygd om tapehodet til min avspiller slik at signalet går utenom spillerens innebygde pre til en ekstern enhet, samtidig med at det settes inn nye tapehoder for 2-sporsavspillingen.

Sonorus tilbyr en meget vakker spiller, som er hypertweaket. De tar utgangspunkt i en Revox PR99. (Er vel ingen som lager spolebåndspillere i dag - så man må bruke eksisterende spillere, og mange av disse er kastet. Før Tape Project satte i gang var prisene på spillerne som er egnet for deres bånd på under halvparten av hva disse går for i dag).

http://www.sonorusaudio.com/ATR10_FIF7.html

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rocker skrev:
Som emnetittel sier: hva bruker dere disse klenodiene til?

Ser at det stadig er nye til salgs på brukten, å masse folk kikker og kjøper virker det som....
Er det lydmessige og/eller praktiske grunner for å ha en slik...eller bare rein nostalgi?

:)
Trenger man på liv og død å BRUKE alt man eier så mye da? Noe kan vel være morsomt å bare ha og å leke litt med innimellom. Låter det i tillegg bra, så er det vel enda bedre. :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dersom vi ser bort i fra feelgood faktoren og bare på tape som media.
Hvordan ville det ha funket med Svhs bånd på en Svhs maskin, sånn rent lydmessig mener jeg.

Altså om de hadde ført det over til SVHS i stedet for disse store taperullene, hvor en må
skifte/snu på en mer tungvint måte.
Tenk på alle de ubrukte SVHS maskinene som står rundt om ;)

Jeg har en JVC SVHS maskin som kun er brukt (til opptak) EN gang.
Det ble en full kassett med direkte opptak (3 timer) fra CNN like etter at flyene styrtet inn i tvillingtårnene 11/9 2001.

Kan ikke en slik maskin brukes som en god kassettspiller da 8)
Eller tenker jeg feil her.

Mvh.KW

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.382
Torget vurderinger
4
De beste vcr'ene ble ansett som svært bra på audio i sin tid. Er jo svært avanserte maskiner dette og vet ikke hvor enkelt de er å vedlikeholde disse. Men i teorien så er de vel på OK Rel to Rel nivå? Med roterende lydhode så fikk man veldig høy relativ båndhastighet på disse. Tror jeg husker det var noen tester med vhs vs spolebånd vs kassett for mange år siden.

V

vredensgnag

Gjest
;D

VHS ga gode resultater. Tapehastigheten var lav, rett under 1"/sek, men det kompenserte det roterende hodet for. Det fantes tom. VHS-maskiner som kunne brukes for å redigere i bånd. Det som tok livet av spolebåndspillerne var at båndene ble så dyre, om man skulle kjøre i optimal hastighet.

Men får nok ikke samme følelsen med en VHS-kassett i anlegget...

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
KW skrev:
Dersom vi ser bort i fra feelgood faktoren og bare på tape som media.
Hvordan ville det ha funket med Svhs bånd på en Svhs maskin, sånn rent lydmessig mener jeg.

Altså om de hadde ført det over til SVHS i stedet for disse store taperullene, hvor en må
skifte/snu på en mer tungvint måte.
Tenk på alle de ubrukte SVHS maskinene som står rundt om ;)

Jeg har en JVC SVHS maskin som kun er brukt (til opptak) EN gang.
Det ble en full kassett med direkte opptak (3 timer) fra CNN like etter at flyene styrtet inn i tvillingtårnene 11/9 2001.

Kan ikke en slik maskin brukes som en god kassettspiller da 8)
Eller tenker jeg feil her.

Mvh.KW
:) Du er ikke heeelt på viddene… på nittitallet brukte jo Alesis SVHS i sine digitale 8spors Adat maskiner (TASCAM brukte Hi8), og husker at Akai (80 tallet) hadde noen analoge alt-i-ett opptakere (10-12 spor) som brukte VHS/Beta (eller lignende?) kassetter.

mvh e

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Spolebånd kommer i en "transient skala" altså hvor rask og hvor gradert ett bånd kan endre seg og permanent lagre en magnetoresonans...
Det var først på 90+ tallet att de beste bånda kom på markedet...
Så var det magnethodene da, en egen historie bare det...

Jeg tror att dagens nye "avspillere/opptakere" er veldig langt over det nivået de var da mastertapene ble laget...

Med andre ord, på messer og slik hvor man bruker spolebåndspillere... grunnen til att det låter så bra er jo att spolebånd er for opptak som rør er for forsterking...

Transienten er i ett magnetfelt, det er ikke en dritt filtring... ikke på samme måte som i en dac...
DIN nivået for en tape, europeisk er 250 nwbm... det vil si att det er 50db dynamisk rekkevidde om man tar opp i -44db skalering.

De beste tapene idag har vel en nermer 500 nwbm opptaksmulighet. (8 -10db mer dynamikk).
Egentlig 80db++ "noisefloor" teoretisk grense.. (ca 800 nwbm...) Purely theoretical... almost cd that...
Selvsagt, det er sikkert mulig å lagre på 800 nivået også, men jeg tror nåværende magnethoder ikke klarer dette, mulig det er pågang nye typer?
Men fordelen med da reel-to-reel er jo att man kan lagre ting laaaangt ned i støygulvet, det alikevel være mulig å få dette omgjordt til dynamikk.. på digitale greier er det veldig enkelt, intet intet finnes under støygulvet, det er ett sort hull..

Beatles sine opptak, mastere, ble gjordt på 180 nwbm ... hardly kosher levels... SACD transfers fra dette? You have got to be kidding...
Nyhet for noen? Sikkert...

Jeg foreslo for en produsent, på ett amerikansk forum, tja 6-7 år siden nå att man skulle snuse på en helt spesiell magnetotape ifra ett arkiving firma som da hadde en tape med vanvittig mye større magneto-evner enn det man til nå hadde brukt.

Meget mulig att det kommer reel-to-reel spillere snart som har evner de gamle ikke hadde på langt nær.
Man kan da håpe...

Åja... jeg laget hørespill jeg, på reel-to-reel... :)

Har aldri brukt det i annleggssammenheng, desverre. 40db mindre støygulv.. trukke jeg gidder, esse..

mvh

L

Labbis

Gjest
Gammel tråd, frisker opp litt..

SAM_8969.jpg

Det meste er sagt, - superb lyd, feelgood osv, og :

Litt mer sexy enn iPhone.

SAM_8968.jpg

Mvh

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.233
Torget vurderinger
14
Dette anlegget kunne jeg levd lenge med :)

Topp Bunn