Ønsker anbefaling Hva bruker du som digital lyd avspilling?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Litt frem og tilbake med lesing på nett og tips fra øyvind her på forum lander jeg hertfall til og begynne med på en apple tv 3 til 500 kronasjer.
Det er det dårligste valget du kan gjøre mtp lydkvalitet.
Tøys!

En Apple TV som får Wimp Hifi eller Apple Lossless streamet over wifi fra en iPad eller iPhone, eller for den saks skyld en Mac, som er koblet til en DAC med Toslink eller hdmi, vil gi helt flott lydkvalitet.

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Antall liker
52
Sted
Oslo
fordi? har vel skjønt det fins bedre, men passet bra til ønske om trådløs streaming og lommebok vennlig etter mye innkjøp om dagen :p
Når det kommer til digitale kilder er det ikke nødvendigvis så mye som kan ødelegge. Det essensielle er at den digitale enheten klarer å spille av mediet uten vesentlig tap (og det klarer det meste), at enheten støtter de formatene man trenger, og at DACen gjør jobben godt nok. Pluss at man ikke taper noe vesentlig fra DAC til forsterker. Da er man rimelig i boks.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Tøys!

En Apple TV som får Wimp Hifi eller Apple Lossless streamet over wifi fra en iPad eller iPhone, eller for den saks skyld en Mac, som er koblet til en DAC med Toslink eller hdmi, vil gi helt flott lydkvalitet.
Vakke måte på kraftuttrykk her..

Påstanden får stå for din regning. Jeg, og mange andre, hører lett forskjell på Apple Tv og Airport kontra andre bedre streamere.

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Antall liker
52
Sted
Oslo
Så lenge avspillingsenheten støtter de digitale formatene man spiller av korrekt, bør det spille liten rolle hva man bruker. Igjen, det er dekodingen fra digitalt til analogt signal som er det essensielle her.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kvasi, hva tror du er årsaken til at du hører denne forskjellen? Sånn teknisk/fysisk? Spør siden det på papiret ikke skulle være noen grunn til å forvente forskjell mellom airplay/apple TV og andre streamere, så lenge de har samme oppløsning/lydkvalitet (bluetooth er åpenbart dårligere).

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Antall liker
52
Sted
Oslo
Hvis bluetooth klarer å overføre det som spilles av uten i seg selv å forringe kvaliteten på kilden (eks. lavere bitrate), og bitstrømmen flyter uhindret fra bluetoothmottakeren og videre bør heller ikke dette ha noe å si. Igjen er det DACen det kommer an på. Det meste av avspillingsutstyr for digitale lydkilder er fullt i stand til å spille av digitale lydkilder, så igjen skjønner ikke jeg vitsen med svinedyrt digitalt avspillingsutstyr.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tøys!

Vakke måte på kraftuttrykk her..

Påstanden får stå for din regning. Jeg, og mange andre, hører lett forskjell på Apple Tv og Airport kontra andre bedre streamere.
Synes det var et kraftigere uttrykk at å kjøpe Apple tv for å streame lyd er det dummeste man kan gjøre.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ja, jeg visste heller ikke at Apple TV upsampler signalene. Det KAN påvirke lyden, sånn teoretisk i hvert fall. Jeg har brukt airport express før og vært veldig fornøyd, der er det ikke noen oppsampling i hvert fall.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klart, hvis Apple-TV resampler det originale signalet, eller rettere sagt tukler med lydkilden blir det en annen sak. Forutsetter jo at avspillingsenheten spiller av lydkilden eksakt slik den er kodet.
Apple TV oppsampler til 48KHz, men at det skal ødelegge lydkvaliteten nevneverdig eller i det hele tatt merkbart, er mest hifi-nevroser. Man kan fint nyte musikk med god lydkvalitet på den måten.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Klart, hvis Apple-TV resampler det originale signalet, eller rettere sagt tukler med lydkilden blir det en annen sak. Forutsetter jo at avspillingsenheten spiller av lydkilden eksakt slik den er kodet.
Apple TV oppsampler til 48KHz, men at det skal ødelegge lydkvaliteten nevneverdig eller i det hele tatt merkbart, er mest hifi-nevroser. Man kan fint nyte musikk med god lydkvalitet på den måten.
Jeg tror også at dette er et teoretisk problem. Den mest sannsynlige grunnen til at noen mener de hører dårlig lyd, er nok at de TROR lyden er dårligere. Men siden det her faktisk finnes en mulig forklaring (i motsetning til en del av de andre audiofil-mytene), kan det ikke utelukkes helt.

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Antall liker
52
Sted
Oslo
Og som sagt, det kritiske punktet ved avspilling av digitalt innhold er selvfølgelig DACen.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Synes det var et kraftigere uttrykk at å kjøpe Apple tv for å streame lyd er det dummeste man kan gjøre.

At det er det dummeste man kan gjøre får isåfall være din påstand.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

At det er det dummeste man kan gjøre får isåfall være din påstand.
Unnskyld. "Det dårligste valget du kan gjøre", var det. Uansett en bastant nok påstand til at man må regne med bastante svar.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Bruker en Chromebox, som jeg har modifisert til å boote fra usb stick. På usb sticken bruker jeg min egenmekkede linux-distro som kjører mpd som upnp renderer , ut til usb dac. Styrer alt fra Lumin iPad app., og spiller enten fra NAS eller fra usb stick som jeg putter i chromeboxen. Chromeboxen kosta meg under tusenlappen alt i alt. Tenkte å prøve å sette opp bubble upnp slik at jeg kan bruke Tidal-funksjonen i Lumin, selv om det fungerer prikkfritt via airplay også:)

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Antall liker
52
Sted
Oslo
Bruker en Chromebox, som jeg har modifisert til å boote fra usb stick. På usb sticken bruker jeg min egenmekkede linux-distro som kjører mpd som upnp renderer , ut til usb dac. Styrer alt fra Lumin iPad app., og spiller enten fra NAS eller fra usb stick som jeg putter i chromeboxen. Chromeboxen kosta meg under tusenlappen alt i alt. Tenkte å prøve å sette opp bubble upnp slik at jeg kan bruke Tidal-funksjonen i Lumin, selv om det fungerer prikkfritt via airplay også:)
UPnP? Er ikke det usikkert som fy? Protokollen i seg selv er vel knukket for lengst. Blir ikke noe UPnP hjemme hos meg, i hvert fall.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Upnp er en serie nettverksprotokoller for enkel samhandling/oppdagelse av nettverksenheter seg imellom. Selv om upnp AV er et subset av dette, har det ingenting med upnp å gjøre (og er likeledes ikke preget f.eks av upnp-innstillinger i din trådløse ruter). Upnp har lite med sikkerhet å gjøre, men det har tidligere vært en sårbarhet i enkelte rutere med upnp påslått. (Den delen av upnp som har med automatisk portforwarding å gjøre)

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.320
Bruker Argon Stream 2 for å få litt digital lyd i vinylriggen. Denne er vel på tilbud om dagen også.
Den har Spotify connect som styres fra mobilen, ellers har den internettradio og mulighet til å spille av fra pc/nas som styres fra telefon eller fjernkontroll.
For tiden bruker jeg faktisk analogutgangen og den virker å være av god kvalitet, men ideelt sett bør den vel tilkobles en dac.
DSC_0656.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.077
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette:
Mac Mini/iTunes -> lydkort ->forsterkere -> høyttalere.
Samme greia, nesten:
Squeezebox -> lydkort -> 4-veis tallknusing -> lydkort -> aktive høyttalere
Jeg spiller vinyl slik:
Grammofon -> lydkort -> RIAA-korreksjon og 4-veis tallknusing -> lydkort -> aktive høyttalere >:D

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
bruker sonos zp 90 som streamer har både tidal hifi og spotify premieum , kjøre coaxial fra sonos til 3010 s2 dac med bnc plugg. Dette låter utrolig bra og trenger ikke noe annet.

Imagine

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Spiller mest gode,gamle cd'er med Hegel CDP 2 SE spiller og HD 11 dac.Bruker Sonos Connect som jeg styrer fra I-pad til streaming.Nedgraderte fra wimp hifi til premium,da dette brukes svært lite.Sparer en hundrings på det.(Har som de fleste wimpbrukere byttet til Tidal).

mvh-s,

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Squeezebox Touch koblet til Accustic Arts dac. Fantastisk oppløst
DSCF1446-001.jpg

• Liker
Reaksjoner: T-1

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2014
Antall liker
91
Sted
Oslo
Synology NAS koblet rett inn i McIntosh MA6700 med USB. Styres fra IPad.

Topp Bunn