Hva? Dire Straits nytolket og arrangert for jazzgitar og cello?!

P

parafinoksen

Gjest
Ble tipset om denne plata i dag: Tyske Arne Jansen (gitar) og Stephan Braun (cello) har gort sine tolkninger av og arrangert velkjente Dire Straits-låter og to låter fra Mark Knopflers solokatalog, og resultatet synes jeg fungerer veldig bra. Mye kan menes om DS og MK, men at Knopfler har øre for gode melodier, er det vel liten tvil om. Jansen og Braun har gjort det hele mer innadvent og reflekterende, og det er mye luft. Det kan høres litt ut som om Bill Frisell eller Jakob Bro skulle laget en DS-tribute utgitt på ECM eller ACT. Selv direkte motstandere av DS og MK, som for eksempel @HoJ, tror jeg kan finne noe her 😬 Plata ligger på Tidal (og sikkert på andre strømmetjenester): https://tidal.com/browse/album/274777364

1692225413146.png
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Om ikke Dire Straits tafflingen faller i smak så kan jeg anbefale de andre platene til Arne Jansen og Stephan Braun
 
P

parafinoksen

Gjest
Om ikke Dire Straits tafflingen faller i smak så kan jeg anbefale de andre platene til Arne Jansen og Stephan Braun
Ja, uttrykket til begge disse musikerne ga mersmak.

NB! Må ikke forveksles med artisten Arne Jansen fra Nederland. Hans musikk kan godt forbigås i stillhet :ROFLMAO:
 
P

parafinoksen

Gjest
Se der, ja – Arne Jansen har utgitt musikk på ACT også. Da traff jeg ganske godt i beskrivelsen min i åpningsinnlegget.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.147
Antall liker
6.623
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Dette hørtes interessant ut på papiret, men falt ikke helt i smak hos meg. Det var både litt for tregt, og litt for .."svevende". Tidvis kjenner man såvidt igjen låta. Bare min subjektive mening så klart. :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Dette hørtes interessant ut på papiret, men falt ikke helt i smak hos meg. Det var både litt for tregt, og litt for .."svevende". Tidvis kjenner man såvidt igjen låta. Bare min subjektive mening så klart. :)
Subjektive meninger er bare fint :) Men sånn generelt: Hva synes du om den litt stillfarne, minimalistiske jazzvarianten som gjerne serveres fra ECM og ACT? Blir det også for tregt for deg, eller går det mer på at DS/MK-materialet ikke kler disse arrangementene?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.147
Antall liker
6.623
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Subjektive meninger er bare fint :) Men sånn generelt: Hva synes du om den litt stillfarne, minimalistiske jazzvarianten som gjerne serveres fra ECM og ACT? Blir det også for tregt for deg, eller går det mer på at DS/MK-materialet ikke kler disse arrangementene?
Det er nok min musikksmak som spiller inn ja. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har nå hørt igjennom albumet, synes det startet ganske bra, men etter noen låter uti så begynte albumet å bli litt kjedelig, men absolutt langt bedre en DS og MK sine versjoner, her har de mye å lære.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg liker det, men det kunne vært litt mer variasjon og muligens kortet ned med 5-6 minutter. Money For Nothing I valsetakt synes jeg var litt kult.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg synes det er veldig få album som rettferdiggjør spilletid på over 50 minutter (med unntak av klassisk og konserter), så et album som dette, som er såpass rolig og innadvendt, blir krevende å lytte konsentrert til.
 
Topp Bunn