Hva er best og bruke til høyttaler kasse? Mdf, kryssfiner eller osb

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Jeg skal bygge 3 stk gulvstående høyttalere og 2 stk subber. Hva egner seg til dette formålet ? Er det mdf og kryssfiner som er det beste, eller kan osb brukes ?

Jeg har en portet kasse bygget av 24mm osb idag, vil jeg få noe lydforskjell i f.eks en kasse av mdf ?
 
S

Syncrolux

Gjest
Bjørk kryssfiner er stivere og dødere enn MDF, men vanskeligere å få en god finish på. Jeg foretrekker kryssfiner hvis finishen ikke er så nøye. Har ingen erfaring med OSB.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.630
Antall liker
11.722
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finering i etterkant er ofte vanlig. Spesielt med mdf.
Bruker selv bjørk x-finer i mine HT.
Troels Gravesen bruker mer og mer sort mdf.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ferdig finerte MDF-plater er veldig kjekt å bruke, hvis man kan få et snekkerverksted til å justere alle platene på CNC-fres, med 45 graders hjørner. Da kan man lage en superduper finish sjøl.

Det er jo mulig å laminere to forskjellig typer plater for å få en bedre stivhet og dempning, f.eks gipsplate+MDF.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Har litt vanskelig med og skaffe bjørk finer her så prisen blir alt for høy. Jeg får tak i 19 mm mdf, osb 18 mm og har enda ikke fått hvilken xfiner de har inne.

Men gipsplate, mener du og ha den utvendig eller innvendig ?
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Gips innvendig, og MDF eller kryssfiner utvendig.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
MDF er veldig enkelt å arbeide med og gir et godt resultat, om du har nok tykke vegger helt sikkert godt nok om du ikke er satser virkelig high-end. MDF er også enkelt og finere og enkelt og pusse.
Ulempen er at MDF genererer svært fint støv - bruk maske når du arbeider med det. MDF er også litt mykt, noe som kan være uheldig - spesielt om du har skarpe vinkler. Finer, lakkering og annen overflatebehandling hjelpe på dette, men for en HT som stort sett skal stå for seg selv er ikke dette noe problem.
Har hørt en del diskusjoner rundt MDF av forskjellig kvalitet - kn være greit å være oppmerksom på det.

Kryssfiner er vesentlig stivere enn MDF, har ikke det samme problemet med fint støv men er ganske mye vanskeligere å få pusset pent.
OBS slik jeg kjenner det er ikke egnet. Fliser og ser fælt ut. Har selv brukt det som innvendig forsterkning i en sub. Funker vel alltids, men gir ingen godfølelse av "ja dette ble bra". Tar man bort det subjektive kan det sikkert brukes innvendig. Dog litt usikker på hvor enkelt det vil være å lime plater sammen ettersom den grove strukturen kanskje kan gi problemer med heft.

Min opplevelse er at man tidligere brukte medt MDF, men at svært mange i de siste årene heller har skiftet til å bruke kryasfiner. De råeste går over til bambus (men det koster skjorta her i Norge).

Ideell løsning tenker jeg er kombinasjon av MDF og Kryssfiner (av bjørk).
Men er MDF det du får tak i kam du bygge veldig gode HT'er av det også. Riktig tykkelse på veggene samt riktig indre forsterkning er viktig.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Er det noen som har prøvde dette selv med mdf+gips eller xfiner+gips.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det har jeg. 30mm MDF og 13mm gips. Prøvde med bitumen(blygummi) først uten at det hadde spesielt god virkning Gips dempet klangen i kassen mye bedre
høytt 024.jpg
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Ok. Takk for tipset. Kansje det blir en kombo da. De hjørnene du bruker likte jeg. Men taper du ikke mye volum på de?
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Det der ser jo kjempebra ut. Det må kansje prøves ut. Men er dette kasse til et 12" element ?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
12.095
Antall liker
9.608
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
CIMG1761.jpg
Her er kassene ferdige.
Tårna bakerst, og de er stive. Har prøvd knoketesten på de, AU.
Dette er bilde fra da Skedsmo Audio var på besøk hos han.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Det er flott oppsett.

Det kan jeg tro at de var stive.

Etter X antall telefoner nå er jeg strandet på OSB plater på 18mm. Eneste her i området og oppdrive. Da kommer jo selvfølgelig bekymring mot stivheten. Kansje 3 stk plater limt sammen til 54 mm og avstivere pluss litt gips innvending kan gå bra, men jeg er litt usikker.
 

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
364
Antall liker
437
Godt med lim, dobbel eventuelt trippel front og litt tålmodighet på finishen, så blir nok selv osb veldig fint!
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
12.095
Antall liker
9.608
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er flott oppsett.

Det kan jeg tro at de var stive.

Etter X antall telefoner nå er jeg strandet på OSB plater på 18mm. Eneste her i området og oppdrive. Da kommer jo selvfølgelig bekymring mot stivheten. Kansje 3 stk plater limt sammen til 54 mm og avstivere pluss litt gips innvending kan gå bra, men jeg er litt usikker.
Er ikke mdf å oppdrive der langt i nord?

Steinar.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Eneste jeg har kommet over er 4 plater 16 mm, og 2 plater 19 mm. Disse til nesten samme pris som 30 mm koster sør i landet. Har funnet en stk 25 mm men de kom ikke til å ta inn flere..

Hvis du vet noen som selger 22 - 30 mm plater så vil jeg gjerne ha tips...
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.199
Antall liker
4.806
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Bruk stivere innvendig og et elastisk lim mellom platene (i laminatet), f.eks butyl-lim eller asfalt-lim.
Alternativt lage ditt eget viskoelastiske lim av vanlig trelim med litt vann, såpe & glyserin.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Ja det blir avstivere innvendig. Mener du mellom hvert lag? Hvis jeg bruker 3 lag plater så 2 lag med f.eks bytul / asfalt lim?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
8-10mm birke-krydsfiner eller dårlig! spånplade --- 25-30mm tørt strandsand ---- 8-10mm birke-krydsfiner eller dårlig! spånplade,
beklæd det færdige kabinet ind og udvendigt med tyk filt.
Udover vibrationer er det vigtigt at styrer rekyl effekten fra højtalen som kan være ekstrem voldsom, og det kan kun gøres ved at kabinettet for høj vægt, derfor sand.
Beklædning med tyk filt eller lignede forhindre tidlige refleksioner, kabinettet bliver mere akustisk usynligt, samtidig dæmper det kabinettet, og det vil forhindre de sidste vibrationer fra kabinettet i at når frem til lytteren, blande sig med den direkte lyd fra enhederne.
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.199
Antall liker
4.806
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ja det blir avstivere innvendig. Mener du mellom hvert lag? Hvis jeg bruker 3 lag plater så 2 lag med f.eks bytul / asfalt lim?
Det vil funke, butyl er vel mest hensiktsmessig mht innebruk. Det er brytningen i sjiktene som gjør susen. En platetallerken som virkelig var dau var 2 glassplater med vaselin mellom. Klangen forsvinner. Stivt materiell og denne massen gir lite energilagring. Poenget er å ikke bruke tykke lag med masse.
Rehab-gips i flere lag er noe jeg virkelig har troen på. Den kan også bøyes til en viss grad dersom du vil ha dråpeform.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvor i Nord-Norge holder du til?
 

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
2.373
Man må spørre seg om hva man skal dempe. Er det basskasser og lave frekvenser det dreier seg om, er det stivhet som gjelder. Tykke plater av ganske hardt materiale (MDF er vel et godt kompromiss) og avstivinger er medisinen. Ytterligere pålegg av ekspempelvis bitumen eller filt vil overhodet ikke ha effekt på kabinettvibrasjoner, kun stjele volum. Dempning med bløte materialer virker derimot svært godt når det dreier seg om tynnveggede kabinetter og mellomtonefrekvenser (BBC-skolen og eksempelvis produsenter som Spendor). Bitumen er frembragt for støy- og vibrasjonsempning av bilchassis, så da er vel dette forståelig.
I diskantområdet kan det være fruktbart å minske massen, men man kommer langt ved å montere diskantelementet på en vibrasjonsfattig plate, gjerne med en myk pakning mellom dem.
Med dette i bakhodet vil den kloke leser forstå at den perfekte høyttaler har minst to kabinetter. Persson i Sverige har kommet langt i å forene krav til både stivhet og dempning ved å bygge tungt og stivt og med tolags kabinetter med mykt lim mellom sjiktene. Prisen, vekten og volumtapet blir imidlertid høy(t) med 5 cm MDF i ganske store kabinetter....
 
D

Dåbbel J

Gjest
OSB er en MEGET stiv konstruksjon, og er således et veldig bra utgangspunkt. Lamminert er det neppe noe som er bedre....
Men det skal jo sies at det ikke er alle som setter pris på finishen... jeg har beiset OSB med et relativt tøfft resultat... grått.
Men det må slipes skikkelig - proffer sender det igjennom en båndpusser.. Men hjemme så vil en rondellpusser med stor areal gi bra resultat.
Evnt så går det jo an og lime på et tynt lag med MDF...

Hvitt trelim er jo "godt nok" men det finnes lim som er stivere og vil gjøre vesentlig med selve konstruksjonen, Det er dog ikke lett og jobbe med.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.199
Antall liker
4.806
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
OSB har lange stive fibre og er absolutt intr. i laminat.
Søndagsfrakken (som danskene kaller det) kan være så mangt, alt fra lær via fleece til polert syrefast AISI 316 :)
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Etter et lykketreff har jeg funnet 5 stk 28mm mdf på den lokale byggesjappa, de hadde også liggende 19mm sort mdf. Jeg fikk et bra tilbud på disse og 28mm er lagt av til meg.

Jeg skal lage 2 stk lukkede subber med et 18" element i hver kasse. Og jeg skal lage 3 stk lave gulvstående høyttalere disse blir også lukket.

Men det blir 28mm mdf til subbene. Men hva skal jeg bruke til gulvhøyttalere ?? Skal jeg bruke 28mm mdf der også, eller holder 19mm mdf eller kan det brukes 2 stk 12mm OSB ?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ville kjørt ett lag med 12mm osb innerst også ett lag med 28mm mdf ytterst samt osb for innvendig forsterkning for subbene.
I forhold til kassene kommer det an på hvilke elementer du tenker å bygge av. Sannsynligvis vil kun 28mm mdf+noe indre forsterkning i osb bli mer enn bra nok dersom ht'ene ikke er voldsomt store.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
184
Antall liker
61
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Er det noen som har prøvde dette selv med mdf+gips eller xfiner+gips.
Hei
jeg har to subber med innvendig demping med gips . Bygget opp i pyramideform ( ingen parallelle flater) .
Er veldig fornøyd med lyden .
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Takker for alle svar.

Subbene prøver jeg med (som nevnt over TEK) et lag 28 mm mdf og et lag 18mm osb. Kassene blir ca 60x60x60 cm med innvendig forsterkning pluss jeg skal prøve med noe gips innvendig også.

Gulvhøyttalere blir et lag mdf 28 mm med innvendig forsterkning pluss noe gips. De blir ca 75 cm høy, 18 cm bred og 20 cm dyp.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Men er det noe som kan gi tips til lim? Tenker imellom mdf og osb platene, samt mellom mdf / osb og til gips? Brukes det vanlig trelim eller er det epoxy eller annet 2 kom. ?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For å lime treverk til treverk bruker jeg Casco trelim inne eller Bostik trelim inne. Har aldri hatt noen problemer med at det løsner. Gjorde en test da jeg skulle gå over fra Casco til Bostik (fordi det var det de hadde på butikken jeg var da jeg skulle handle). Limte sammen to trebiter (kryssfiner bjørk) med hvert av treslagene og slo det opp etterpå. I begge tilfellene gav kryssfineren seg på andre steder enn limfugen. Dette er også i henhold til forventningen etter hva jeg har hørt andre har sagt.

Vet ikke om gips kan limes med trelim. Men gips tenker du vel kun for å unngå kassevibrasjon? Den er vel såpass sprø at den i liten eller ingen grad styrker kassen noe særlig. Med det som utgangspunkt tror jeg ville ha brukt kontaktlim (gel, spray eller vanlig) og brukt for å montere dem med. Eventuelt epoxy - men har ikke testet å lime gips til treverk selv så jeg kan egentlig ikke si så mye om akkurat det. Blir mest synsing og gjetting...

Anbefaler deg å sikre at du har godt med tvinger - det kommer godt med :)
For liming av store flater er det en stor fordel å kjøpe en limspreder. Koster omtrent ikkenoe og gjør det mye enklere.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Ok takk for tipsene.

Gips mot vibrasjon ja. Er usikker på den. Lurer på om kansje noe lim vil løse opp papp / papiret som er rundt selve gipsen.

Jeg har kjøpt inn en del tvinger :)

Nå er det bare å få simulert ferdig også få tid til bygging
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Pusterom bak driver

Hvor mye har det og si med åpenrommet bak elementet i lukket kasse ? Tenker på subben og på gulvhøyttalere.

Sub bli et stk 18" element i lukket kasse.

Gulvhøy. blir 4 stk 6,5" mid/bass element i lukket kasse.

69ed086b_IMG_3347_zpsa0de1de3.jpg


Ser noen gjør dette for mer pusterom for driveren.

Men har det mye og si?
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.341
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
^ «Mye å si» avhenger av frekvensområdet, utformingen av kurven til elementet og tykkelsen på baffelen. Jeg vil kanskje heller sortere det som en finesse enn som «helt avgjørende». På elementer med «uforholdsmessig» stor magnet ift kurven og hullet i baffelen, og liten dybde ift baffelens tykkelse, kan slike finesser imidlertid bli av større betydning.

mvh
KJ
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Da har det kansje ikke så mye og si på subbene.

Men på gulvhøyttalerne, 6,5" element som ikke er spesielt dyp i en 28 mm baffel har vel kansje mer og si da ?
 

LandIsland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
67
Antall liker
25
Sted
Bergen
Troels Grevesen skråfreser alle sine baffelåpninger konsekvent, han gjør det ikke uten grunn heller. På hjemmesiden hans har han en test med forskjellige løsninger. Utslaget på kurven er ikke stort og vil kanskje ikke være helt avgjørende som det nevnes over, men hvorfor ikke gjøre det når du uansett freser ut åpningene..
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Takk for tipset. Leste på hjemmesiden hans. Men til f.eks 18" med 46 mm tykk baffel, skjønner jo at den kan få puste lettere med den skråskjæringen. Men vil det ikke gjøre front baffelen litt svakere, mindre stivt ?
 

LandIsland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
67
Antall liker
25
Sted
Bergen
Takk for tipset. Leste på hjemmesiden hans. Men til f.eks 18" med 46 mm tykk baffel, skjønner jo at den kan få puste lettere med den skråskjæringen. Men vil det ikke gjøre front baffelen litt svakere, mindre stivt ?
Nå skal jeg ikke si dette fordi det er noe jeg vet, men vil tro at en frontbaffel på f.eks 38mm skråfrest sirka halvveis inn i baffelen eller mer er nok forankret. Da får elementet "puste" og regner med at det er sterkt nok.
 
Topp Bunn