MDF er veldig enkelt å arbeide med og gir et godt resultat, om du har nok tykke vegger helt sikkert godt nok om du ikke er satser virkelig high-end. MDF er også enkelt og finere og enkelt og pusse.
Ulempen er at MDF genererer svært fint støv - bruk maske når du arbeider med det. MDF er også litt mykt, noe som kan være uheldig - spesielt om du har skarpe vinkler. Finer, lakkering og annen overflatebehandling hjelpe på dette, men for en HT som stort sett skal stå for seg selv er ikke dette noe problem.
Har hørt en del diskusjoner rundt MDF av forskjellig kvalitet - kn være greit å være oppmerksom på det.
Kryssfiner er vesentlig stivere enn MDF, har ikke det samme problemet med fint støv men er ganske mye vanskeligere å få pusset pent.
OBS slik jeg kjenner det er ikke egnet. Fliser og ser fælt ut. Har selv brukt det som innvendig forsterkning i en sub. Funker vel alltids, men gir ingen godfølelse av "ja dette ble bra". Tar man bort det subjektive kan det sikkert brukes innvendig. Dog litt usikker på hvor enkelt det vil være å lime plater sammen ettersom den grove strukturen kanskje kan gi problemer med heft.
Min opplevelse er at man tidligere brukte medt MDF, men at svært mange i de siste årene heller har skiftet til å bruke kryasfiner. De råeste går over til bambus (men det koster skjorta her i Norge).
Ideell løsning tenker jeg er kombinasjon av MDF og Kryssfiner (av bjørk).
Men er MDF det du får tak i kam du bygge veldig gode HT'er av det også. Riktig tykkelse på veggene samt riktig indre forsterkning er viktig.