Hva er best og bruke til høyttaler kasse? Mdf, kryssfiner eller osb

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Ok. Da kansje den løsningen jeg la ut bilde av lengre opp være den greieste, med tanke på styrke og feste til element.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Bare lim på høyttaler kabinett eller lim og skruer ?

Lurer på og det holder og lime mdf platene sammen, eller om jeg burde skru de også ?
 
D

Dåbbel J

Gjest
Ikkenoe problem. .. elementet svikter før kassa.
Bruk hvitt lim på begge flater som skal limes. Tørk bort overskytende med en gang... våt fille
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Såpass, har vel ikke lært og stole 100 % på lim enda. Men da blir det bare lim.

Takk for hurtig svar :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Til utstyr som skal brukes hjemme så holder det å bare lime, men det går kjappere å montere kassa hvis du skrur - du slipper å vente på at limet skal feste før du går videre i monteringen.
 
D

Dåbbel J

Gjest
Min ydmyke mening er at du har feil Synncro.... :cool:

OM du skrur kabinettet, så må du påberegne og sparkle flere ganger, og for dem som har erfaring med MDF og sparkel, så har vel dem flaste funnet ut at det vil synes etter en tid ... MDF jobber mer enn man regner med....

Om en ser på måten til OB-BB når han monterer , så er det en meget enkel og tidsbesparende prosess.
For dem fleste vil dette være den enkleste måten og gjøre det på.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.700
Antall liker
7.874
Dåbbel har trua. Det er bra.
Hvitlimet vi bruker i dag er langt sterkere enn treverket det skal bonde.
MEN det er viktig at det brukes på rette måten.

Om man ikke har finerpresse eller en vakumpose og en gammel støvsuger man kan sette i fare for å ofre, kan det være lurt å skru i tillegg til å lime.

Skru i så fall fra det som skal være innside og fjern skruene etter en halvtime - da har limet satt seg skikkelig.

Fjerning av skruene er lurt hvis nan skal på saga etterpå.

Husk alltid å forbore innsideplata med en halv mm større bor enn skruene slik at en får maks drag fra skruen. Når man borer, får man alltid utriv på baksiden. Bruk ikke denne siden som limflate eller lag en liten forsenkning slik at dritten blir borte, om du absolutt må......

En liten malerrulle er perfekt til påføring - bare et tynt lag er nok om du jobber kjapt. Skru fra senter og utover slik at formyelimet får en sjangs til å rømme.

Vakumpose er supersexy - sjekk Youtube - og enkelt.

Å skru MDF i kant, er dritt - unngå det. Et gjæret hjørne er perfekt og kjempeenkelt å overflatebrhandle etterpå.

Lykke til.

BB
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.846
Antall liker
1.428
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hva med tapped horn dåbbel? Lime og skru eller holder det å lime der også?
 
D

Dåbbel J

Gjest
Hvor stort elementskulle du ha ?

TH blir det trøkk i... så ekspanderende trelim og skruer.
Avstivning fra front til indre skille... og til bakvegg.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.846
Antall liker
1.428
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er 15 tommer i horna.
Avstivninger blir det, alt er ferdig frest, men er noen uker til jeg får hentet det.
I løpet av August tenker jeg.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
En liten Ot her:

Ser at BD Design har offentliggjort tegninger for sin midbasskasse for 15" element med bassrefleks:
http://www.bd-design.nl/contents/en-us/REF2010v2.pdf

Godt med avstivninger, men det som er iøynefallende er at det brukes 12 mm bjerkefiner. Det er tynner enn jeg ville tenkt var nødvendig; 18-21 mm minst...

Ser at dette er med på å få resonansen på kassen enda lenger opp i frekvens, men kan dette virkelig være tilstrekkelig tykkelse?
 
Sist redigert:
D

Dåbbel J

Gjest
Tynt og stivt er oxo en filosofi , som slettes ikke bør være en dum idé..
 
Topp Bunn