Møbler og underlag Hva er best

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Hei kjære forumvenner.

Ønsker med denne tråden å få tilbakemeldinger på hva dere oppfatter som "best" av spikes eller VT/Sorbotan føtter under høyttalere spesielt men gjerne også annet hi-fi utstyr.
Min personlige erfaring er at dempeføtter som absorberer vibrasjoner fungerer best på høyttalere mens spikes er det beste under cd spiller. Men her har jeg nå i pose og sekk men spikes på stativ og hyller med sorbotan føtter under utstyret i hyllene.
En annen fordel med dempeføtter er at høyttalerene blir lettere å flytte rundt, slik at man enklere kan eksperimentere. Samt at man unngår merker/riper i gulv eller hull i tepper.

Hva er din erfaring med dette?
 
C

cruiser

Gjest
Bruker ikke spikes på noen som helst komponenter, sorbotan eller medfølgende demperemedier.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
249
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei Bjørn
har samme erfaring som du har andgående cd m spikes og sorbotane til HT -

det som eg har erfart er, ta en betong hedle Fex 35x35x5 cm og setter sorbotane under denne og setter HT på gummi føtter oppå denne.
synest det gir det lille ekstra /enda mindre vibrasjoner/vist ikke alle:) og det får HT enda litt opp fra gulv /luftigere lyd IMO.

Bruker også denn derre grønne gørra som du kjøper på bokhandelen som du kan forme med fingrene ,lager noen passelige kuler avhengig av vikt på komponentet
og legger 3 kuler under pr komponent /cd /dac /riaa. det tar vibrasjoner .
dette er billig tweaks på vei te godlyden
Mvh Roy K
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
takker for nyttig link, blir nok å bestille noen slike for å prøve dem ut. I Norge koster dette fra500,- og oppover for 4 stk til store høyttalere eller utstyr over 40-50 kg.
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Flott kommentar "Lessisdox", bruker også heller under høyttalerne. Mine er i marmor (50 x 35 x 7) da vi har et marmorbrudd rett borti nabolaget. Passer godt da mine høyttalere er litt i laveste laget. Audio Physic Padua RR er bare metern på sokkelesten med sorbothan og marmor blir de nesten 110 og da får jeg diskanten i ørehøyde når jeg sitter i godstolen.
Ang den grønne gørra som du handler hos bokhandelen, så har jeg ikke prøvd ut det. Men har ganske tunge komponenter så tror jeg må gå for sorbothan føtter som er beregnet for hi-fi utstyr. Fikk en god link i innlegget under dette, der man kan få disse for under halv pris av det jeg har funnet her til lands.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
249
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei igjen Bjørn I
det heter heftemasse google navnet/bilder, finnes i flere typer /farger.
synest dette stoffet tar mere vibrasjoner en sorbotane ,men meg om det .
Mvh Roy K
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei igjen Bjørn I
det heter heftemasse google navnet/bilder, finnes i flere typer /farger.
synest dette stoffet tar mere vibrasjoner en sorbotane ,men meg om det .
Mvh Roy K
Er det nesten som plastelina-kitt? også kalt lærertyggis
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.532
Antall liker
15.618
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Bruker myk avkobling under høyttalerene og endel komponenter, men har Sorte Kone et par steder og det funger meget bra!

OU812
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
249
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei igjen Bjørn I
det heter heftemasse google navnet/bilder, finnes i flere typer /farger.
synest dette stoffet tar mere vibrasjoner en sorbotane ,men meg om det .
Mvh Roy K
Er det nesten som plastelina-kitt? også kalt lærertyggis
Det holder seg mykt /over tid blir dette noe hardere,flere års bruks tid ,minner om plastelina kitt , men om det kalles lærer tyggis aner eg ikke
(noen lærere her inne ).
Billig demping ,lage 4 eller3 stk kuler i passe størrelse i forhold til vikt/føtter på Komponentene/HT. kjøpe inn 2 pakker for test.
Mvh Roy K
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Skal definitivt prøve ut dette. mener det bare koster 30-40 kr for en pakke med "lærer tyggis" Såpass har man råd til :)<br><br>Mvh<br><br>Bjørn Ivar
 
D

Desillusjonert

Gjest
Går det i det hele tatt ann å si at noen av disse metodene er best?
I min verden avhenger dette av mye, eksempelvis rommets karakter og stereobenken, samt hvor ømfindtlig utstyret er.
Jeg har ikke noe tro på å disse eller hause opp noe. Det må rett og slett prøves!
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Da er "lærertyggis" innkjøpt og utprøvd. Måtte kjøpe 8 pakker da mine høyttalere er litt tunge. Men de kostet ikke mer enn 21 kr pr pk på Staples. Til en "normal" cd spiller på 4-6 kg holder det nok med en pakke.
Har ikke fått prøvd denne høyttaleren med spikes enda, men tyggisen hadde en klar effekt. Mer definisjon i bass og en betydelig større romfølelse. Kan ikke si at jeg merket noe i toppen, men mine ører har en liten innebygd sinustone her som dekker litt over de høyeste toppene. Utvilsomt verdt 168 kr, anbefales derfor til alle som tør eksperimentere litt. Kjøpte et par marmorheller samtidig så nå står de fjellstøtt på underlaget :)
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Nei, modelermasse eller plastelina tørker rask inn og smuldrer opp.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.956
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Må innrømme at eg har fått beste resultatet ved å bruke Soundcare under høgtalarane. Fyrst høyrest det ut som bassen får mindre autoritet, men faktisk er det betre presisjon.
Men på mbl gidd eg ikkje. Dei veg over 80 kg, så dei held seg om lag i ro....
 

Bjorn_I

Medlem
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
I min søken så langt ser det ut til at det som fungerer best er spikes på "myke" underlag og dempeføtter der underlaget er hardt. Men det må selvsagt hver enkelt eksperimentere med da dette ikke er en regel uten unntak. :)
B I
 
Topp Bunn