bambi
Æresmedlem
Markedet består jo både av kjøper og selger, og markedsprisen settes ikke bare ut fra kjøpers premisser. Hvis prisen er for lav til at selger vil kvitte seg med produktet sitt, så blir det heller ikke noe salg. Da kan man heller ikke si at den prisen som kjøper mener er riktig er markedspris, for produktet har ikke blitt solgt til den prisen.Det var jo en og annen selvmotsigelse i det innlegget
Vil heller grave det ned i hagen enn å selge det til en pris som oppleves som for lav?
Uansett marked, ett produkt er verd det noen er villig til å betale. Dette er fullstendig uavhengig av kronekurs, første eiers kostpris eller andre variabler. Men ja, man kan la være å selge det. Det er helt fint. Jeg har også ett par hyllevarmere. Eller gi det bort til familie/venner. Greit det også. Det viser jo bare at det sto ikke på pengene. Du ville bare ikke selge det til noen som byr markedspris. Og bare selger vet grunnen til den beslutningen. Man kan bare ikke si "ingen vil betale det det er verd, så jeg gir det bort/setter det på hylla" Man må nok si "markedet ville ikke betale det jeg synes det er verd". Det er en vesens forskjell i det.
Litt klønete formulert, men produktet kan fortsatt være verdt prisen som forlanges selv om den rette kjøperen ikke har dukket opp enda.