Prisforslag på Marantz model 6200 platespiller?
Litt usikker på om dette er mest et vintage- eller vinylspørsmål.
Jeg skal selge en av mine to platespillere, og sliter litt med å bestemme meg for hvilken jeg skal selge og hvilken jeg skal beholde. Den ene er en Marantz model 6200 fra ca '75, den andre er en Rega Planar 3 som kun er 20 år gammel. Er det noen her som har en idé om hva som er et fornuftig prisforlangende for Marantz'en?
Den har:
- originalt, litt slitt støvdeksel
- originalt headshell (med to riper, sannsynligvis etter uvørne pickup-justeringer)
- originalt singeladapter, med oppmerking for justering av pickup
- original børste for pickup-nål
- original gummimatte på tallerkenen
Utseendet er mao originalt.
All mekanikk og automatikk fungerer. Drivreima er nesten ny. Spilleren starter innimellom litt sakte, men den har innebygd stroboskop og finjustering av hastighet, så det er ikke et problem. Den er strøken i (det fake) treverket og i aluminiumsdetaljene.
Jeg har bytta kabel i armen og erstattet audiokabelen med phono-plugger og skrue for jording. Også strømkabelen er byttet til kontakt for standard apparatkabel. Pickup er en relativt ny Ortofon OM 5E, som vel egentlig ikke trekker verken den ene eller andre veien. Spilleren er altså lett modernisert og den er et flott møbel.
Gjør moderninseringen av kablingen dette til en ren hipster-spiller, eller vil den fortsatt kunne være interessant for en vintage-entusiast? Det er vel ikke en av de virkelig audiofile spillerne fra 70-tallet, så den har neppe stor verdi. På den andre siden så virker det som om den er sjelden, og kanskje sjeldent pen.
Noen som har en idé om hva den kan være verdt?