Hva er den mest sjeldne/verdifulle vinylplaten du har i samlingen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.R.Police

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    44
    Antall liker
    5
    Min sjeldenhet er første utgaven av Junipher Green sin Friendship. Platen har ikke fått cover eller noe slags påtrykk på platen. Det er kun skrevet med tusj hva som er plate 1 og 2. Jeg fikk den i sin tid av bandet, rett etter at innspillingen var ferdig. Hva kan en slik raritet ha av verdi?

    Mvh
    per åge
    2300 kr, på qxl.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Min sjeldenhet er første utgaven av Junipher Green sin Friendship. Platen har ikke fått cover eller noe slags påtrykk på platen. Det er kun skrevet med tusj hva som er plate 1 og 2. Jeg fikk den i sin tid av bandet, rett etter at innspillingen var ferdig. Hva kan en slik raritet ha av verdi?

    Mvh
    per åge
    Jeg har også en strøken original av denne stående. Den ble i sin tid vurdert til topplassering på Dagbladets liste over norges sjeldneste/mest verdifulle plate. det som er spesielt er at den vistnok skal ha hatt et overaskende stort opplag i forhold til andre samtidige utgivelser. Idag har et par reutgivelser tatt toppen av markedet, og originalen er vel stort sett bare av interesse for de som samler nettopp originaler.
    Den du har høres ut som en testpressing, og finnes nok i maks ca 10 eksemplarer, og slik sett så godt som unik. Hvor mye den kan være verdt finner du egentlig bare ut ved å auksjonere den bort. men på generell basis kan man si om alle samlere at om en gjenstand er for sjelden eller unik er den i mange tilfeller mindre interessant, fordi litt av samlingens natur handler om å ha noe som er sjeldent, men vanlig nok til at ens ego bekreftes gjennom å tilhøre en gruppe som besitter den samme gjenstand. Du finner mange små klikker på WWW som har samme bil, gitar, verk av samme kunstner etc, som tilsynelatende finner denne tilhørigheten som noe av det viktigste i deres liv.

    Men, du ville etter alt å dømme kunne få relativt godt for den, om du klarte å nå frem til alle potensielle budgivere. Men om du har fått en testpressing som en gave fra bandet vil jeg påstå at affeksjonsverdien den har for deg etter alt å dømme blir den viktigste ?
    Det er jo en historie av interesse for adskillig flere enn en liten gjeng "utvalgte". :)

    Mvh.
    Stian
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
    Hei !
    Jeg hadde Deathcrush for noen år siden. Den kom fra en opprydning hos Nrk-Sørlandet, og inneholdt et håndskrevet promobrev undertegnet av medlemmet (husker ikke navnet i farten) som ble skutt av Greven i Oslo i 92 eller 93.

    Jeg har ikke helt forståelsen for kvalitetene i sjangeren, og bestemte meg for å selge. Fikk 2800,- på qxl. Må ha vært ca 2007.

    Heg registrere forøvrig at den er gjennutgitt i audiofil-utgave. Verden står ikke til påske... :)

    mvh.
    Stian
    Kremt....
    Øystein Aarseth ble KNIVSTUKKET av Greven, han var gitarist på Deathcrush
    :)
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
    Hei !
    Jeg hadde Deathcrush for noen år siden. Den kom fra en opprydning hos Nrk-Sørlandet, og inneholdt et håndskrevet promobrev undertegnet av medlemmet (husker ikke navnet i farten) som ble skutt av Greven i Oslo i 92 eller 93.

    Jeg har ikke helt forståelsen for kvalitetene i sjangeren, og bestemte meg for å selge. Fikk 2800,- på qxl. Må ha vært ca 2007.

    Heg registrere forøvrig at den er gjennutgitt i audiofil-utgave. Verden står ikke til påske... :)

    mvh.
    Stian
    Kremt....
    Øystein Aarseth ble KNIVSTUKKET av Greven, han var gitarist på Deathcrush
    :)
    Sorry :) Må ha vært helt forgapt i disse vardene de drev og brant :)

    Stian
     

    flor

    Rørentusiast
    Ble medlem
    07.06.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    26
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    3
    Electric Ladyland med dette coveret fullt av nakne damer var å finne i plateshappene under en uke før den ble sensurert og stoppet.Jeg kjøpte den umiddelbart da den kom i 68.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.820
    Antall liker
    5.348
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har denne på vinyl, fant den forleden på ebay for 150 euro, tror jeg betalte 129 kroner på ginza når den kom :)

    $T2eC16VHJG8E9nyfnfzCBRUQ!Ebw0g~~60_57.jpg


    Har sikkert flere som er verdt rundt det samme, men husket denne nå.

    Har endel norsk black metal som er verdt litt også, noe mayhem, satyricon, vond og diverse.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Albumet som er værd mest i penger hos meg er vel Mayhems Deathcrush,rosa cover,kun utgitt 1000 ex,har vel ikke spilt denna engang,ikke akkurat min musikk.Men artig og ha i samlinga.
    Hei !
    Jeg hadde Deathcrush for noen år siden. Den kom fra en opprydning hos Nrk-Sørlandet, og inneholdt et håndskrevet promobrev undertegnet av medlemmet (husker ikke navnet i farten) som ble skutt av Greven i Oslo i 92 eller 93.

    Jeg har ikke helt forståelsen for kvalitetene i sjangeren, og bestemte meg for å selge. Fikk 2800,- på qxl. Må ha vært ca 2007.

    Heg registrere forøvrig at den er gjennutgitt i audiofil-utgave. Verden står ikke til påske... :)

    mvh.
    Stian
    Kremt....
    Øystein Aarseth ble KNIVSTUKKET av Greven, han var gitarist på Deathcrush
    :)
    Sorry :) Må ha vært helt forgapt i disse vardene de drev og brant :)

    Stian
    Brenner varder da? Og var det ikke stavkirker?

    For å bidra til topic kan jeg nevne at jeg har alle denne Grevens førsteutgivelser på vinyl, også har jeg CD utgaven av Aske som kom med Zippo lighter.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Utvilsomt den jeg har fått laget sjæl - i ett eksemplar. Skal ikke si at innholdet er så utrolig, men plata er i alle fall unik.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    10
    Kom over et pent eksemplar av The Who's Who's Next for et års tid siden hos Råkk Og Rålls.

    Track Record 2408102 A#4 / B#4 (Bilbo håndskrevet på første siden)

    Vis vedlegget 190820

    The Who Who's Next LP Mint 1971 Vinyl 2408 102 UK 1st A4 B4 Track | eBay
    Sikkert ikke så viktig, men jeg har opplysninger om at den som blir ansett som den eneste ekte første pressingen av denne plata skal ha gravert inn MG12888 i utløpspartiet på side 2. Senere pressinger hadde "Bilbo" gravert inn. Jeg har førtnevnte og også en reutgivelse kjøpt for rundt 6 år siden. Mener begge spiller flott og at det kanskje er minimal lydforskjell på dem, men har ikke blitt å sammenligne enda.

    Mvh.
    Ketil
     
    L

    larkus

    Gjest
    Sticky fingers på MFSL. Ikke den mest verdifulle, men verdt noen hundringser.
    stones.JPG
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å vurderer innkjøp av Magne Furuholmens Hermetic her..filmmusikk i svært sjelden utgave..
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Litt sjelden og fantastisk bra.
    uten navn.png
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.238
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Hus
    Kom over et pent eksemplar av The Who's Who's Next for et års tid siden hos Råkk Og Rålls.

    Track Record 2408102 A#4 / B#4 (Bilbo håndskrevet på første siden)

    Vis vedlegget 190820



    The Who Who's Next LP Mint 1971 Vinyl 2408 102 UK 1st A4 B4 Track | eBay
    Sikkert ikke så viktig, men jeg har opplysninger om at den som blir ansett som den eneste ekte første pressingen av denne plata skal ha gravert inn MG12888 i utløpspartiet på side 2. Senere pressinger hadde "Bilbo" gravert inn. Jeg har førtnevnte og også en reutgivelse kjøpt for rundt 6 år siden. Mener begge spiller flott og at det kanskje er minimal lydforskjell på dem, men har ikke blitt å sammenligne enda.

    Mvh.
    Ketil



    Har denne på Track records med A//1 / B//2 matrix med MG12888 i runout side 1 og headhunters innerpose. Mitt cover er ikke foliert på yttersiden :)
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Litt sjelden og fantastisk bra.
    Vis vedlegget 191125
    Den er ikke dum nei, og det er nok ikke så mange igjen av dem.
    Jeg har to eksemplarer som er helt strøkne. Det første jeg hadde ble spilt opp på div fester
    Såpass ja, etter hva jeg har lest meg til er det kun laget 1000 stk av denne platen.
    Mitt eksemplar er også strøkent, kjøpte på qxl nylig.
    Det er laget 1000 stk ja, men det er nok ikke så mange igjen vil jeg tro. Som sagt, denne ble mye spilt på fest :)

    Kan jeg spør om hvor mye du betalte for den? Jeg tipper 1500-1700 hvis meget pen.
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Litt sjelden og fantastisk bra.
    Vis vedlegget 191125
    Den er ikke dum nei, og det er nok ikke så mange igjen av dem.
    Jeg har to eksemplarer som er helt strøkne. Det første jeg hadde ble spilt opp på div fester
    Såpass ja, etter hva jeg har lest meg til er det kun laget 1000 stk av denne platen.
    Mitt eksemplar er også strøkent, kjøpte på qxl nylig.
    Det er laget 1000 stk ja, men det er nok ikke så mange igjen vil jeg tro. Som sagt, denne ble mye spilt på fest :)

    Kan jeg spør om hvor mye du betalte for den? Jeg tipper 1500-1700 hvis meget pen.
    Betalte 1350,-, var heldig å fikk en som var helt strøken.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kan jo være det er denne. Ble distribuert illegalt under krigen, med talen oversatt til norsk, slik at nordmenn skulle ha følelsen av at England stod bak dem. Liten 78-plate i perfekt stand, med originaloversettelsen.

    Skjermbilde 2013-03-29 kl. 17.08.13.jpg


    Og så har jeg en god del 78-plater med sjelden jazz. Akkurat denne er litt morsom.

    Skjermbilde 2013-03-29 kl. 17.07.40.jpg


    På denne, opptak fra 1937, har vi Buster Bailey, Johnny Hodges, Jess Stacy, Allan Reuss, John Kirby, Cozy Cole, Lionel Hampton.

    Skjermbilde 2013-03-29 kl. 17.13.36.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke mange plater igjen i dag. Ser på Discogs at denne epen går for 80-90 euro. Er vel den eneste som er verdt noe som helst.

    devoured.jpeg
     
    R

    rico

    Gjest
    Komplett Colours Records utgivelser. Label som ble drevet av Jørn Andersen i Skien tidlig 90 tallet. Jeg hadde "stående bestilling" slik at jeg fikk platene tilsendt med en gang de kom ut, derfor er det noen av de nummererte som har veldig lavt nummer...
    Noen av disse er rimelig sjeldne/ettertraktet; ikke minst Änglagård, andre som kan nevnes er trippel LP`en til Tangle Edge, fantastisk cover! Og Utopian Fields med Bård Tufte Johansen på vokal...

    No. 12 og 19 kom aldri ut.

    Colours

    IMG_0883.jpg
    IMG_0886.jpg
    IMG_0887.jpg
     
    Sist redigert:

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Av flere sjeldne LP'er i samlinga, vil jeg trekke fram denne:
    Vis vedlegget 188257

    Etterspurt blandt venner på besøk, da steinkaka byr på god lyd og viser hva Kongshaug fikk til i sine yngre dager.
    Dette er førsteutgivelsen på Flower.
    Verdien vet jeg ikke.

    Morty
    Et artig poeng med denne skiva er at Freddy Lindquist brukte kona si som modell på coveret.

    Ole G
    Enda et artig poeng er at det er ei knallskive. :cool: Jeg har den gullfargede gjenutgivelsen som kom for noen år siden.
    "Gjenutgivelse" av dama også, eller samme foto...:rolleyes:
    Skal komme med en innrømmelse:
    Da jeg kjøpte plata, visste jeg ikke helt hvem Freddy Lindquist var. Det var dama på coveret som fikk ett og annet til å "våkne". Skulle ikke så my til den gangen.
    Så dette var kona hans! Artig.

    Husker også jeg var meget overrasket over lyden. Anlegget den gang tror jeg var en Kenwood KD500 platespiller med Formula 4 arm og en Sonus blu pu.
    Gamma høyttaler og noe Sentec hjemmbygde forsterkeri greier.
    Audioconsult for alle penga ser jeg.
    Men plata spiller meget bra den dag i dag, den. Bemerkelsesverdig lite overflatestøy.

    Morty
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn