Hva er det beste effekttrinnet?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
HVA gjør en effekforsterker god? Utseendet har jo kun innvirkning på psykoakustikk og feelgood-følelsen...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Vill man återge t.ex. ett normalt  kantslag på en virveltrumma
med normalkänsliga högtalare (ca 89 dB) så behövs i storleken 1kW peakeffekt, dvs 500w rms.

Dette stemmer ikke i praksis.

Jeg har langt bedre basskontroll nå med mine 170Watt blokker enn jeg hadde med f.eks Bryston 500Watter.

Stor strømforsyning samt overkill med kondiser betyr langt mer enn Watt.

Jeg kunne fint ha øket spenningen i mine forsterkere for å få fler watt, men da blir den bare mer ustabil!
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Man hører mye med øynene, og jeg er skråsikker på at Gryphon og andre tilsvarende (også rørforsterkere) selger mye p.g.a. utseendet.
Jeg vedder skjorta på at mange hadde blitt mekitg imponert dersom de hadde hørt en gryphon forsterker, selv om innmaten var byttet ut med det kraftigste NAD effekttrinnet.

En bildekk produsent hadde en annonse som sa "power is nothing, without control". Det samme gjelder vel også for hifi.
Bedre med en god 20 watter enn en dårlig 200 watter. Selv skulle jeg ønske at høyttalerprodusentene laget sine høyttalere mer effektive. Da hadde man sluppet enklere unna med forsterkere.

Leif Arild
(som forøvrig har en 2x320 watt Adyton effektforsterker til salgs, samt et par meget gode høyttalere: JBL 4430 Studiomonitorer:
2-veis, 15 tommer bass, ca 60kg, dynamikk til tusen, legger ikke noe til, trekker ikke noe fra. 93db/1w/1m
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Man hører mye med øynene, og jeg er skråsikker på at Gryphon og andre tilsvarende (også rørforsterkere) selger mye p.g.a. utseendet.
Jeg vedder skjorta på at mange hadde blitt mekitg imponert dersom de hadde hørt en gryphon forsterker, selv om innmaten var byttet ut med det kraftigste NAD effekttrinnet.

En bildekk produsent hadde en annonse som sa "power is nothing, without control". Det samme gjelder vel også  for hifi.
Bedre med en god 20  watter enn en dårlig 200 watter.  Selv skulle jeg ønske at høyttalerprodusentene laget sine høyttalere mer effektive. Da hadde man sluppet enklere unna med forsterkere.

Leif Arild
(som forøvrig har en 2x320 watt Adyton effektforsterker til salgs, samt et par meget gode høyttalere: JBL 4430 Studiomonitorer:
2-veis, 15 tommer bass, ca 60kg, dynamikk til tusen, legger ikke noe til, trekker ikke noe fra. 93db/1w/1m

Jeg for min del har ikke blitt imponert av hverken Gryphon, NAD eller Adyton, selv om de er svært forskjellige lydmessig.

Er forøvrig enig med deg når det gjelder fordelen med mer effektive høyttalere. Noen få rørwatt på horn gir dynamikk så det holder!

Hundrevis av Watt på en normal tungdreven høyttaler kan ikke måle seg!
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg er mektig imponert av Gryphon forsterkere det er ikke noen tvill om det, med det er så j..lig med Gryphon prisene :-X at mann kan nesten eksplodere.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg er mektig imponert av Gryphon forsterkere det er ikke noen tvill om det, med det er så j..lig med Gryphon prisene :-X at mann kan nesten eksplodere.

Det må koste med en slik byggekvalitet og ekstremt gode finnish!! Jeg ser heller ikke noe galt i det. Det blir et forholdvis godt synlig møbel og et bra uteende er bare av det gode. Man betaler ikke bare for det lydmessige når man kjøper et piano heller.....

Nå har jeg ikke hørt andre Gryphon-ting enn Antileon stereotrinn, men jeg syntes denne var alt for mørk og ullen. Da jeg testet opp mot Tact strømmet mye mer av den gode musikken ut av høyttalerne... den var langt mer åpen! Når det gjelder høyere volum og vanskelige laster derimot, har ikke Tacten noen sjans mot Antileon... jeg kan også forstå at mange foretrekker Gryphon-lyden fremfor Tact da det kan rette opp i for lystklingene utstyr i resten av kjeden...
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det må koste med en slik byggekvalitet og ekstremt gode finnish!! Jeg ser heller ikke noe galt i det. Det blir et forholdvis godt synlig møbel og et bra uteende er bare av det gode. Man betaler ikke bare for det lydmessige når man kjøper et piano heller.....

Nå har jeg ikke hørt andre Gryphon-ting enn Antileon stereotrinn, men jeg syntes denne var alt for mørk og ullen. Da jeg testet opp mot Tact strømmet mye mer av den gode musikken ut av høyttalerne... den var langt mer åpen! Når det gjelder høyere volum og vanskelige laster derimot, har ikke Tacten noen sjans mot Antileon...  jeg kan også forstå at mange foretrekker Gryphon-lyden fremfor Tact da det kan rette opp i for lystklingene utstyr i resten av kjeden...
.....ja, der har du kanskje rett at lyden kan virke lit mørk og derfor det låter fantastisk med B&W.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jo det stämmer alldeles utmärkt förutsatt att även du lever efter fysiklagarna ;)
Igjen kan det være lurt med litt praktisk erfaring og få hodet ut av formelsamlinga du har fått av Ingvar Öhman :eek:
Du kan jo ikke annet enn å referere til effektkuber, forvrengningsmålinger eller fysiske formler- har du testet og hørt litt? Det er det interessante, vil vi ha teori som virkelig ligger på høyt nivå så snakker vi bare med Ivar Løkken og co. ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Igjen kan det være lurt med litt praktisk erfaring og få hodet ut av formelsamlinga du har fått av Ingvar Öhman :eek:
Du kan jo ikke annet enn å referere til effektkuber, forvrengningsmålinger eller fysiske formler- har du testet og hørt litt? Det er det interessante, vil vi ha teori som virkelig ligger på høyt nivå så snakker vi bare med Ivar Løkken og co. ;)
Du menar alltså på fullt allvar att begreppen ljudtryck, känslighet och spänning (i förlängningen effekt) inte är bundna till varandra? Detta är något varje individ med sin högstadiefysik i behållning vet att de är. Vill du tala bebisspråk så förslår jag att du gör det med dina egna gelikar, jag är iallafall helt ointresserad av att diskutera med någon som uppenbarligen tror på tomtar och troll.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du menar alltså på fullt allvar att begreppen ljudtryck, känslighet och spänning (i förlängningen effekt) inte är bundna till varandra? Detta är något varje individ med sin högstadiefysik i behållning vet att de är. Vill du tala bebisspråk så förslår jag att du gör det med dina egna gelikar, jag är iallafall helt ointresserad av att diskutera med någon som uppenbarligen tror på tomtar och troll.
Hahaha, nå kommer det snart frem hvorfor du har blitt kastet ut av alle svenske forum bortsett fra faktiskt.se
Du tror du vet og kan alt og at lyd kan baseres på målinger, du takler ikke andre mennesker som har en subjektiv tilnærming og sier at ting ofte kan være mer intrikate og kompliserte enn dine formler. Bare vent, du klarer nok å komme med mer selvforherligende etterhvert, jeg venter i spenning!
PS: Jeg skjønte at du ikke ville besvare min kommentar ang. egenerfaringer da du tydeligvis kun har teori å komme med! ;D (intet er nytt under solen)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Du er vel klar over at utstyret du har er bygget på de fysiske teoriene og formlene som du hevder ikke kan beskrive lydkvalitet? Hva skjer fra utstyret forlater produksjon og til slutt fraktes ut til forbruker? Hmmm, øyner vi igjen at prislappen mystifiserer fysikken?

Edit: Heldig vis er ikke konstruktørene av den oppfatning.
 
R

Ronny_D

Gjest
Hahaha, nå kommer det snart frem hvorfor du har blitt kastet ut av alle svenske forum bortsett fra faktiskt.se
Du tror du vet og kan alt og at lyd kan baseres på målinger, du takler ikke andre mennesker som har en subjektiv tilnærming og sier at ting ofte kan være mer intrikate og kompliserte enn dine formler. Bare vent, du klarer nok å komme med mer selvforherligende etterhvert, jeg venter i spenning!
PS: Jeg skjønte at du ikke ville besvare min kommentar ang. egenerfaringer da du tydeligvis kun har teori å komme med! ;D (intet er nytt under solen)
Hallo han snakker om den effekt for å gjenngi kantslaget i realistisk volum. Det er ikke vanlig på shanghaipop, ei er det ikke mange som kan tillate seg konsertvolum i stua. Hvor mye guffe trenger du for å gjengi ca 130dB da? Vondt høyt spør du meg. ;)

like før jeg trykker på knappen og bestiller 5kw ;D
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Byggekvalitet koster det ja. Men når man kommer opp i priser som er å sammenligne med nybil pris (uten avgifter) så er noe galt. For det er tross alt ikke SÅ avanserte saker dette her. Jeg tror heller at det er priset etter hva markedet er villig til å betale snarere enn for å dekke kostnader + litt fortjeneste.

LA
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Igjen kan det være lurt med litt praktisk erfaring og få hodet ut av formelsamlinga du har fått av Ingvar Öhman :eek:
Du kan jo ikke annet enn å referere til effektkuber, forvrengningsmålinger eller fysiske formler- har du testet og hørt litt? Det er det interessante, vil vi ha teori som virkelig ligger på høyt nivå så snakker vi bare med Ivar Løkken og co. ;)
Jeg har en bestemt mistanke om at Løkken og Öhman har begge føttene plantet ned på jorden når det gjelder lyd og teorier rundt dette. Løkken har jeg aldri mistenkt for å vandre i voodoo-land.....men andre derimot.... ;)
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
446
Antall liker
175
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Den beste forsterkeren er helt klart mine DIY monotrinn.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hallo han snakker om den effekt for å gjenngi kantslaget i realistisk volum. Det er ikke vanlig på shanghaipop, ei er det ikke mange som kan tillate seg konsertvolum i stua. Hvor mye guffe trenger du for å gjengi ca 130dB da? Vondt høyt spør du meg.  ;)

like før jeg trykker på knappen og bestiller 5kw ;D

Hvor mye effekt du trenger kommer helt an på høyttaleren!!

Som skrevet over, holder det med noen få rørwatt på effektive horn
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Hvor mye effekt du trenger kommer helt an på høyttaleren!!

Som skrevet over, holder det med noen få rørwatt på effektive horn
Val> Det var därför jag skrev normalkänsliga högtalare och inom parantes 89db/2,83v. Behöver jag vara tydligare?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Val> Det var därför jag skrev normalkänsliga högtalare och inom parantes 89db/2,83v. Behöver jag vara tydligare?

Innlegget mitt var ikke ment til deg..

Jeg er uansett ikke enig at man må ha 500 watt for å spille høyt og dynamisk. Som skrevet over kan jeg nå spille høyere med bedre kontroll i bassen med mine 170wattere enn med Bryston på 500 watt som jeg hadde tidligere.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Innlegget mitt var ikke ment til deg..

Jeg er uansett ikke enig at man må ha 500 watt for å spille høyt og dynamisk. Som skrevet over kan jeg nå spille høyere med bedre kontroll i bassen med mine 170wattere enn med Bryston på 500 watt som jeg hadde tidligere.
Ja det är ju lite märkligt att du inte håller med om det. Anta att vi har en högtalare med en spl på 89db/2,83V och en impedans på 8 ohm. Effekten för att spela 89dB på en meter med en högtare är då (2,83^2)/8=1w

3dB starkare kräver den dubbla effekten mao man kan får till fördubblingarna: 2 4 8 16 32 64 128 256 512w, dvs 27dB. 89dB + 27dB= 116 dB från en högtalare. Sen hur två högtalare adderar beror lite på om huruvida signalen är i fas eller inte, men ca 3-6dB. Observera att detta är på 1 meter, normalt lyssnar vi på längre avstånd så de 3-6 dB som två högtalre ger försvinner där. Transienteffekten från 500W rms är 1kW dvs 3dB till så vi kommer upp i ca 119 dB.

Man måste vara medveten om att ett kantslag från en puka är väldigt starkt vid normala lyssningsavstånd. Och en 500w förstärkare kan spela 6dB starkare än en på drygt 100w, så är det bara.

Hur man upplever ljudtryck är en annan sak, ofta låter ljud som är distortionsfritt svagare än ett ljud med högre dist. Detta kanske förklarar det du upplever. En dB mätare skulle dock med all önskvärd tydlighet visa att den större förstärkare spelade starkare
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.870
Sted
Sjælland. Danmark.
HVA gjør en effekforsterker god? Utseendet har jo kun innvirkning på psykoakustikk og feelgood-følelsen...
:) :) :)
Mange ting påvirker lyden.
En stor trafo konstrueret rigtigt.
Vellydende elektrolytter med masser af uf. (Jeg har lige blevet færdig med en modifikation, hvor der sad 4 stk. på 22.000 i hver monotrin, ialt min. 88.000 uf/100 volt blevet ændret til 6 stk. 132.000 uf/100 volt. Det kan høres. Meget uanstrengt. Dyb bas).
Kabler der forbinder det hele i en kraftig dimension, så tab undgås.
Korte signalveje for at undgå tab.
Brug af vellydende diodebroer. Modstande.
Så lidt plastik, jern og aluminium.
Enkeltsidet print.
Bøsninger uden plastik osv. osv.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 
S

slowmotion

Gjest
Har bare lest de 2 siste sidene, så er kanskje ikke kvalifisert til å uttale meg?
Men etter min mening er det beste effekttrinnet ( eller den beste forsterkeren)
den som passer best sammen med den utvalgte høytaleren.
De 2 ( forsterker og høytaler ) bør behandles som en enhet.


;)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ja det är ju lite märkligt att du inte håller med om det. Anta att vi har en högtalare med en spl på 89db/2,83V och en impedans på 8 ohm. Effekten för att spela 89dB på en meter med en högtare är då (2,83^2)/8=1w

3dB starkare kräver den dubbla effekten mao man kan får till fördubblingarna: 2 4 8 16 32 64 128 256 512w, dvs 27dB. 89dB + 27dB= 116 dB från en högtalare. Sen hur två högtalare adderar beror lite på om huruvida signalen är i fas eller inte, men ca 3-6dB. Observera att detta är på 1 meter, normalt lyssnar vi på längre avstånd så de 3-6 dB som två högtalre ger försvinner där. Transienteffekten från 500W rms är 1kW dvs 3dB till så vi kommer upp i ca 119 dB.

Man måste vara medveten om att ett kantslag från en puka är väldigt starkt vid normala lyssningsavstånd. Och en 500w förstärkare kan spela 6dB starkare än en på drygt 100w, så är det bara.

Hur man upplever ljudtryck är en annan sak, ofta låter ljud som är distortionsfritt svagare än ett ljud med högre dist. Detta kanske förklarar det du upplever. En dB mätare skulle dock med all önskvärd tydlighet visa att den större förstärkare spelade starkare
Spørsmålet er også hvor ofte man spiller høyere enn 110 dB. For hørselen sin skyld bør det ikke være for ofte.
Og 110 dB oppnår man i så fall med rundt 130 watt. For mange er det realistisk nok.
Og hvor kommer dynamikken inn i bildet hen? Er det automatisk slik at flere watt gir bedre dynamikk? Eller kan en kjapp 100 watter oppleves som "bedre" enn en 500 watter i slowmotion?
Når vi tar i betrakning at de siste 300 wattene neppe blir brukt noe særlig i det hele tatt på en høyttaler med normal driftseffekt...i et rom av normal størrelse.
For det er også en faktor å ta med når effektbehovet skal spesifiseres.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Man ska aldrig spela för starkt, det är inte bra för öronen. Det jag talar om är transienter som man kan klara av ganska starka, alltså man kan spela dynamisk. I basregisret tål man dessutom väldigt höga ljudtryck utan att ta skada.

Tyvärr är det ju så att modern popmusik med ett dynamik på enbart några dB kräver lite av en förstärkare för att inte tala om den superkomprimerade reklamradion, här blir snabbt för starkt och man klara sig med enbart ett par watt.

Kolla man på akustisk musik så spelar en symfoniorkester runt 110dB i topparna när de brassar på för fullt, detta vid realistiska lyssningsavstånd. Det hela är ju en fråga om man vill kunna spela saker på sin realistiska nivå, tex ett kantslag på en trumma. Som många av oss känner till så låter ett inspelat trumset ofta väldigt tamt jämfört med ett live och många gånger är det så att förstärkare klipper transienterna.

Var lite optimistisk i hur lite jag dB man tappar på 3 meter. Teoretiskt är det 9,5dB men pga rummet "bara" ca 8,5dB.

Slutsats: Ska man kunna återge transienterna realistisk från en symfoniorkester när man sitter 3 meter från sina högtalare, som har en känslighet på 89dB, behöver man i runda slänga en 3-400w rms förstärkare. Mao, man behöver mer än man kan tro
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Spørsmålet er også hvor ofte man spiller høyere enn 110 dB. For hørselen sin skyld bør det ikke være for ofte.
Og 110 dB oppnår man i så fall med rundt 130 watt. For mange er det realistisk nok.
Jo på en meter men man lyssnar ju vanligvis på runt tre och där tappar man 8,5dB :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.117
Antall liker
9.222
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Ola!

Er vel i utgangspunktet ikke ikke så interessert i å begynne en stor diskusjon om teknikk og dette. Men ser ikke helt det store poenget med å komme med teoretiske beregninger når vi snakker om verdens beste forsterker.

Når du snakker om å levere effekt i en ren Ohmsk last på 8 Ohm - så er det jo utspenningen på forsterkeren som gjerne er det eneste som kreves.

Derimot er det jo slik at store dynamiske utladinger gjerne skjer i bassen, og i svært få tilfeller med 8 Ohms last. Og det vil være samspillet mellom faseegenskapene og impedansforløpet til høytalerne som avgjør hvor vanskelig last den vil være for forsterkeren.

Derfor vil størrelsen og konstruksjonen av strømforsyningen ofte være viktigere enn uteffekten som er oppgitt i 8 Ohm.

Og selv om nevnte Rotel sikkert er bra, setter nok jeg pengene mine på DP A5!

Mvh
OMF
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Det hjelper ikke å lytte til en forsterker på flere hundre watt. Mesteparten av dynamikken
finner du i den første watt'en.
Støygulvet i en typisk leilighet på dagtid, ligger rundt 45dB. Den mest følsome frekvensen
for øret, er 1000hz (som må være rundt 5dB). For å i det hele tatt høre en 30hz tone, må denne være 60dB.
Tar man utgangspunktet i at man spiller på en høyttaler med følsomhet på 90 dB/1w, vil man i
en slik leiliget få ett dynamikkområde på 45 dB i den første watten. Hver etterfølgende dobbling av effekt vil gi 3dB økning hver. Så forskjellen på en 10 watt forsterker og en 160 watt forsterker er totalt 12 dB. Holder man seg innenfor 100dB lydtrykk (som er ganske høyt), vil det ikke være forskjell i dynamikk på en 10watt'er og en 160 watter (i det gitte eksempel).
Lytter du om natta, vil du få 20dB økning i dynamikkområdet p.g.a. mindre støy rundt deg (dette gjelder jo ikke for de med hus på landet :))
Hører du ikke hva som skjer eller dynamikken i den første watten, er det stor sjangs for at du aldri vil høre det.

Dermed kan man ikke snakke om at kvaliteten på en forsterker har noe med watt å gjøre, men om den passer til høyttaleren.

Imho
Bjørn
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Derimot er det jo slik at store dynamiske utladinger gjerne skjer i bassen, og i svært få tilfeller med 8 Ohms last. Og det vil være samspillet mellom faseegenskapene og impedansforløpet til høytalerne som avgjør hvor vanskelig last den vil være for forsterkeren.

Derfor vil størrelsen og konstruksjonen av strømforsyningen ofte være viktigere enn uteffekten som er oppgitt i 8 Ohm.
Ja 8 ohm är snällt räknat, typiskt använder LTS en last som är betydligt svårare. Under 4 Ohm behöver dock inte en god konstruktion falla under imho. Eftersom känslighet är definerad för 2,83v får man ju multiplicera effekten som behövs med en faktor 2.

Mina egna högtalare går faktiskt inte lägre än 7 Ohm någongång :)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Björn> Du säger något som är otroligt viktigt och det är att man ska ha ett tyst rum, extremt viktigt, kan bara hålla med!!

MEN ;) sitter du och lyssnar i ett operahus eller liknande så är det inte tyst där heller, o andra sidan spelar ju instrumenten realistiskt starkt. Det var bara detta jag ville poängtera, är man nyfiken på att återge en inspelning så som det var när det begav sig måste man spela lika starkt som det skulle låtit om man lyssnade på plats. Mao, förstärkare måste vara tillräckligt kraftig för att kunna levera den spänning som behövs vid given last.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Poenget er at antall Watt ikke bestemmer hvilke kontroll forsterkeren har over elementene. Bryston 7B er den forsterkeren jeg har hatt som har levert flest Watt, men ikke den som har hatt mest dynamikk og kontroll i bassen!
Som jeg har skrevet tidligere så er strømforsyning og kondensatorbank mye viktigere!

Den neste forsterkeren jeg skal bygge, vil jeg gi noe mindre enn de 170 wattene jeg har nå, mens strømforsyning skal fordobles og kondiser skal tredobles. Med mindre watt blir den enda mer stabil på vanskelige laster og større strømforsyning og kondensatorbank vil gi enda mer kontroll og dynamikk. Jeg vil kunne spille enda høyere med mindre forvrengning enn jeg gjør i dag.

Til informasjon, så er ML33H monoblokker på 100kg og bare 150 Watt. Den trekker alt og kan spille grisehøyt med full kontroll! (Ja, jeg har testet den!) Jeg vil faktisk driste meg til å si at den kan spille høyere med mindre forvrengning enn noen av mine surrerundt recivere med masse watt :D
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Til informasjon, så er ML33H monoblokker på 100kg og bare 150 Watt. Den trekker alt og kan spille grisehøyt med full kontroll! (Ja, jeg har testet den!) Jeg vil faktisk driste meg til å si at den kan spille høyere med mindre forvrengning enn noen av mine surrerundt recivere med masse watt :D
Sorry för OT men 33H lämnar inte 150w

Specified at 150W into 8 ohms, it actually didn't clip (defined as 1% THD+N) into that load until 265W (24.2dBW)! And the wall AC supply, at 114.5V, was starting to droop—this means that, with its own dedicated 30A line, this amplifier will probably put out 300W into 8 ohms.

http://www.stereophile.com/solidpoweramps/115/index5.html

Verkar vara en fina förstärkare de där :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei vesle 33H har ikkje så mange utgangstransistorar som storebror 33. Denne er dessutan spesifisert til 300W, noko eg er rimeleg sikker er eit understatement......
Veit ikkje korleis det er med 33H, men ut frå å ha høyrt 333 og 33, tar eg sjansen på å bekrefte at dei spelar høgt om dei må.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Sorry för OT men 33H lämnar inte 150w

Specified at 150W into 8 ohms, it actually didn't clip (defined as 1% THD+N) into that load until 265W (24.2dBW)! And the wall AC supply, at 114.5V, was starting to droop—this means that, with its own dedicated 30A line, this amplifier will probably put out 300W into 8 ohms.

http://www.stereophile.com/solidpoweramps/115/index5.html

Verkar vara en fina förstärkare de där  :)
Og 30A ved 115V er 15A ved 230V. Og de fleste av oss har vel en dedikert 16A kurs til stereo'n. ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Mitt tips ville være noe fra FM Acoustics....

Men da teller alt det andre minst like mye som lyden....
Lyden er jo "bare" nøytral den, og det betaler en jo ikke allverden for.... ;)
 
P

propaganda

Gjest
spørsmålet burde være hvilket effektrinn gir mest lyd for pengene, og da blir valget enkelt:
 
B

BjornE

Gjest
ICE + trådløst power

Hva er det forresten med Palvig og trafoer? Hele tiden må han minne forsterkerkonstruktørene om størrelsen på trafoen - er det kunnskap disse konstruktørene ikke har? Er det en vanlig mangel i opplæreing?
 
T

theStig

Gjest
Svaret = det beste powersupplyet + den beste måten å omsette inngangssignalet til utgangseffekt

Og hva blir det? Svar er avgitt. Se posten over.
 
Topp Bunn