Hva er "fnidder"?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Når jeg hører 'fnidder' får jeg assosiasjoner til 'uro' eller uregelmessigheter av litt mer ubestemmelig karakter. Når man tyr til uklare ord er det gjerne for å uttrykke at man ikke helt vet hvordan man skal beskrive et fenomen.

Av og til blir det sånn fordi man mangler språket. Da er det bare å lære seg norsk...
Andre ganger er det fordi man ikke har en klar forståelse av selve fenomenet. Da er 'språkull' kanskje det beste virkemiddelet tross alt.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Nå har jeg ihvertfall fått et innblikk i hva slags ulike meninger som tillegges dette ordet. Det har gitt meg to ting:

1. Jeg vil heretter lettere forstå hva andre mener når de bruker ordet.
2. Jeg har bestemt meg for ikke å bruke ordet selv. For litt som uttrykket "high end", så er "fnidder" såpass løst definert at de som bruker ordet tillegger det varierende betydning, og den betydningen varierer også gjerne med hvilken sammenheng man bruker det i. Jeg vil derfor søke å bruke andre ord som forhåpentligvis gir meg bedre sjanse til å bli forstått på en ganske entydig måte.

Takk til alle som har bidratt. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Når jeg leser ordet fnidder får jeg Harry potter fornemmelser av en eller annen grunn
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Skulle hatt en forklaring på ordet "grunt" også. ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
roffe skrev:
Nå har jeg ihvertfall fått et innblikk i hva slags ulike meninger som tillegges dette ordet. Det har gitt meg to ting:

1. Jeg vil heretter lettere forstå hva andre mener når de bruker ordet.
2. Jeg har bestemt meg for ikke å bruke ordet selv. For litt som uttrykket "high end", så er "fnidder" såpass løst definert at de som bruker ordet tillegger det varierende betydning, og den betydningen varierer også gjerne med hvilken sammenheng man bruker det i. Jeg vil derfor søke å bruke andre ord som forhåpentligvis gir meg bedre sjanse til å bli forstått på en ganske entydig måte.

Takk til alle som har bidratt. :)

Takk til deg også, roffe. Her er vi helt på linje. ;D
 
R

RoDa

Gjest
Måtte sjekke arkivet.....

Brukte fnidder i omtalene av Aurum Cantus V3M og Wilsom Benesch Square One.

Utdrag:

"Diskanten oppover er helt fnidderfri og forsvinner opp til evigheten, det vil si 40kHz langt der oppe. Stemmene står frem klart og definert, veldig tilstede i lydbildet og med tydelige leppe- og pustelyder fra vokalistene."

Mulig rettelse:
"Diskanten oppover er helt uten forvregningsfenomener eller unoter og forsvinner opp til evigheten, det vil si 40kHz langt der oppe. Stemmene står frem klart og definert, veldig tilstede i lydbildet og med tydelige leppe- og pustelyder fra vokalistene."


"Trommevispene er helt sammenhengende og uten fnidder eller korn samtidig som stemmen til Mark Knopfler har veldig godt med kropp og tilstedeværelse der han er plassert godt ut fra bakveggen i lytterommet mitt."

Mulig rettelse:
"Trommevispene er helt sammenhengende og uten korn eller tillegg av støy samtidig som stemmen til Mark Knopfler har veldig godt med kropp og tilstedeværelse der han er plassert godt ut fra bakveggen i lytterommet mitt."


Det er tydelig at jeg har benyttet fraværet av dette fenomenet og ikke selve fenomenet fnidder... ;D

Men jeg lurer på om jeg kan ta patent på uttrykket PLUTSELIGHET, ikke minst siden impulse benyttet det i Cary-omtalen i siste nummer? ;) ;D

Moro med slike givende diskusjoner rundt begreper.
Fnidder-begrepet synes lite nødvendig og forsøkes avskaffet herfra i fremtiden.

Mvh
Rolf
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Lurer på om noen i Fidelity redaksjonen har søkt patent på ordet "fnidder"? Eller kanskje ordet er blitt så trendy? Står "fnidder" i nesten hver artikkel i siste nr.

Fnidder = "stikkende" diskant.
Det knyttet til en viss ubehagelig lyd med diskanten, og kan vel knyttes til en type "odd"-forvrenging?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
RoDa skrev:
Men jeg lurer på om jeg kan ta patent på uttrykket PLUTSELIGHET, ikke minst siden impulse benyttet det i Cary-omtalen i siste nummer? ;) ;D

Moro med slike givende diskusjoner rundt begreper.
Fnidder-begrepet synes lite nødvendig og forsøkes avskaffet herfra i fremtiden.
"Plutselighet" har jeg lest om tidligere, så du får vel neppe patent på det. Men en varient bør vel være mulig å finne på? "bråhet", "lyn fra klar himmel" ....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
frans skrev:
RoDa skrev:
Men jeg lurer på om jeg kan ta patent på uttrykket PLUTSELIGHET, ikke minst siden impulse benyttet det i Cary-omtalen i siste nummer? ;) ;D

Moro med slike givende diskusjoner rundt begreper.
Fnidder-begrepet synes lite nødvendig og forsøkes avskaffet herfra i fremtiden.
"Plutselighet" har jeg lest om tidligere, så du får vel neppe patent på det. Men en varient bør vel være mulig å finne på? "bråhet", "lyn fra klar himmel" ....
Jeg mener Rognlien har brukt det om Klipsch.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
frans skrev:
Lurer på om noen i Fidelity redaksjonen har søkt patent på ordet "fnidder"? Eller kanskje ordet er blitt så trendy? Står "fnidder" i nesten hver artikkel i siste nr.

Fnidder = "stikkende" diskant.
Det knyttet til en viss ubehagelig lyd med diskanten, og kan vel knyttes til en type "odd"-forvrenging?


Ikke i mine, i hvert fall! 8)
 
L

lark

Gjest
Denne tråden har vært full av fnidder siden innlegg nr. 2. Fortsetter det en stund til, så går det over til fnadder.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
fnadder (tillegger av fn)
fnedder (kortform av fniseedderkopp. Gagos favoritt)
fnidder (hifivas)
fnodder (-Faen, Odder!)
fnudder (-få an ud, der!)
fnydder (Forkjølet Askerværing forklarer veien til Fryd Hifi, 2008)
fnædder (sikkert bergensk)
fnødder (Sørlending forbanner julenøttene, som var veldig vanskelige å knekke i fjor, under påhør av svigermor som er aktiv i indremisjonen)
fnådder (se fnodder)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
fnöddër (fnidder-relatert støy under avspilling av black metal) 8) (sorry, klarte ikke dÿ meg)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.162
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Valentino skrev:
fnadder (tillegger av fn)
fnedder (kortform av fniseedderkopp. Gagos favoritt)
fnidder (hifivas)
fnodder (-Faen, Odder!)
fnudder (-få an ud, der!)
fnydder (Forkjølet Askerværing forklarer veien til Fryd Hifi, 2008)
fnædder (sikkert bergensk)
fnødder (Sørlending forbanner julenøttene, som var veldig vanskelige å knekke i fjor, under påhør av svigermor som er aktiv i indremisjonen)
fnådder (se fnodder)
roffe skrev:
fnöddër (fnidder-relatert støy under avspilling av black metal) 8) (sorry, klarte ikke dÿ meg)
Skal ikke mere til for å få en gammel mann i godt humør igjen ;D ;D
Takk guttær.

/jan
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
roffe skrev:
fnöddër (fnidder-relatert støy under avspilling av black metal)  8) (sorry, klarte ikke dÿ meg)
Fnöddër er også et stort problem i forbindelse med tyrkisk folkemusikk.  ;D
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
rolfozzy skrev:
Skulle hatt en forklaring på ordet "grunt" også. ;D
Forkortelse for "GRUsom diskaNT".

Må ikke forveksles med "grynt" som er en litt løs magebass ;)
 
R

RoDa

Gjest
frans skrev:
RoDa skrev:
Men jeg lurer på om jeg kan ta patent på uttrykket PLUTSELIGHET, ikke minst siden impulse benyttet det i Cary-omtalen i siste nummer? ;) ;D

Moro med slike givende diskusjoner rundt begreper.
Fnidder-begrepet synes lite nødvendig og forsøkes avskaffet herfra i fremtiden.
"Plutselighet" har jeg lest om tidligere, så du får vel neppe patent på det.
Jaja, forsøk verdt.....

:) R
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Wikipedia om Beethoven og grunt:
His Middle (Heroic) period began shortly after Beethoven's personal crisis brought on by his recognition of encroaching deafness. It is noted for large-scale works that express heroism and struggle. Middle-period works include six symphonies (Nos. 3*–8), the last three piano concertos, the Triple Concerto and violin concerto, five string quartets (Nos. 7–11), several piano sonatas (including the Moonlight, Waldstein and Appassionata sonatas), the Kreutzer violin sonata and Beethoven's only opera, Fidelio.
*Sinfonia Eroica begynner med to grynt, og flere følger.
 
Topp Bunn