Diverse Hva er god lyd for DEG? đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    I forhold til dynamikk og "live" eller illusjons opplevelse er det vanskelig Ă„ bevege seg vekk fra store horn (med uniform spredning vel og merke) hvis man fĂžrst har blitt vant med det.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.501
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    1
    NĂ„r man referer til “studiolyd” og “konsertlyd” mĂ„ man ogsĂ„ definere hvilken musikksjanger man har i tankene.

    For Ä ta ytterpunktene: Et symfoniorkester er det ingen som klarer Ä kopiere pÄ hjemmebane. Enkel akustisk musikk derimot, lÄter bedre hjemme hos meg. Her er noen eksempler: Vi hadde gode plasser til Tord Gustavsen i Asker Kulturhus. Lyden var allikevel overraskende dÄrlig. Trioen var miket opp med heller ordinÊr PA-lyd. Jeg irriterte meg dessuten over det stÞyende ventilasjonsanlegget.
    De fleste stÞrre konsertlokaler har egentlig dÄrlig PA-lyd. Litt beroende pÄ hvor i salen du sitter, sÄ er frekvensgangen svÊrt ujevn, og lyden er ofte hard, flat og pÄtrengende. Dessuten er det multi-mono. Ofte jeg tar meg selv i Ä tenke at dette lÄter bedre hjemme.
    Rock, blues og jazz pÄ smÄ klubbscener, derimot, kan lÄte vanvittig bra live. Der hvor du lytter direkte pÄ el-bassen og gitaristens egne hÞyttalere, og slagverket spiller live uten forsterkning. TrÞkk av en annen verden. Da kommer alle opptak/anlegg til kort.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    20231106_081228.jpg


    Dette er godlyden min akkurat nÄ, 2-3 tusen kilometer sÞnnapÄ. Delvis selvbygde hÞttalere basert pÄ Seas Idunn og masse mid-fi med stor CD-samlig og god FM-radio. SmÄ hÞyttalere og begrenset forsterkereffekt fÄr hjelp av stort og forholdsvis livlig lytterom.
    Summa summarum gÄr det skuffende fort Ä venne seg til det lavere nivÄet i forhold til anleggene hjemme, og musikkgleden er enorm! Ja, faktisk sÄ stor at dette er mye av gleden med Ä reise pÄ ferie!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    Ja, ogsÄ en fordel til med billig anlegg: Det er en del innspillinger som faller fra hverandre og er for komprimerte med det dyre utstyret. Noen av dem fremstÄr som helvetes bra her.
    Som f.eks. denne flotte Tannhauser'en.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Konsertlyd blir nevnt. Den opplevelsen Þnsker en Ä ta med hjem. Men hvor bra lyden er pÄ konsert er farget av hele opplevelsen med Ä vÊre pÄ konsert. La oss leke med tanken om at konserten forgikk med sceneteppe trukket igjen og en ikke sÄ en dritt. Det ville farget opplevelsen og hvor god vi oppfattet lyden. Vil tro vi ofte ikke ville oppfatte lyden som like imponerende. Poenget mitt er at konsert opplevelsen er umulig Ä gjenskape hjemme, den er basert pÄ en opplevelse.. Jeg har ikke like fet lyd hjemme som pÄ konsert, men lyden har andre kvaliteter hjemme som jeg ikke fÄr pÄ en konsert.
    Det er ganske kult da at John Culshaw og gjengen i Decca prÞvde Ä skape et "Theatre of the Mind" da de gjorde Wagners Ring des Nibelungens med Georg Solti og Wienerfilharmonikerne i 1958-1966 (forÞvrig musikkopptakshistoriens kanskje viktigste innspilling). Opera, men kun en lydscene, helt uten visuelle inntrykk. SÄnn for artighets skyld er hele sulamitten ikke spilt inn en opera eller konsertsal, men i det som en gang ble bygget som et offentlig bad, og orkesteret satt pÄ et gulv bygget over det store bassenget. Solistene sto pÄ et teppebelagt gulv bak orkesteret (og noen ganger sang de fra galleriet), og de laget sceniske stereoeffekter ved Ä bevege seg i et rutenett, og helt bak foran et proscenium var det kortribune.
    1699272309826.png

    Poenget mitt? All musikk vi kjÞper for hjemmebruk er et produkt, men det er et annet produkt enn konserten pÄ Valle, Rockefeller, jazzklubben, kirken, konserthuset, eller i operaen. Stereoanlegget skal bare vÊre i stand til Ä spille alt slik at det hÞres riktig ut. Hva som hÞres riktig ut hersker det stor uenighet om, men de fleste av oss HFS-ere havner vel innenfor Harmans linjer for trenede lyttere. Jeg hÄper det, for jeg har stor tro pÄ menneskeheten.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at konsert er et helt annen produkt enn hjemme hifi. Hjemme kan vi ikke gjenskape rom eller atmosfĂŠren. Blir litt som Ă„ se film fra et eksotisk sted, fine greier, men det kan ikke erstatte Ă„ fysisk vĂŠre der.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    AtmosfÊre og stemning kan pÄvirke mye.
    Mange som har fÄtt servert eks en nydelig vin pÄ restaurant med god stemning og mat, for sÄ kjÞpe en flaske med seg for Ä ha hjemme.
    Overraskelsen er stor nÄr den ikke smaker sÄ bra hjemme.... :unsure:
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    Det er ganske kult da at John Culshaw og gjengen i Decca prÞvde Ä skape et "Theatre of the Mind" da de gjorde Wagners Ring des Nibelungens med Georg Solti og Wienerfilharmonikerne i 1958-1966 (forÞvrig musikkopptakshistoriens kanskje viktigste innspilling). Opera, men kun en lydscene, helt uten visuelle inntrykk. SÄnn for artighets skyld er hele sulamitten ikke spilt inn en opera eller konsertsal, men i det som en gang ble bygget som et offentlig bad, og orkesteret satt pÄ et gulv bygget over det store bassenget. Solistene sto pÄ et teppebelagt gulv bak orkesteret (og noen ganger sang de fra galleriet), og de laget sceniske stereoeffekter ved Ä bevege seg i et rutenett, og helt bak foran et proscenium var det kortribune.
    Vis vedlegget 967567
    Poenget mitt? All musikk vi kjÞper for hjemmebruk er et produkt, men det er et annet produkt enn konserten pÄ Valle, Rockefeller, jazzklubben, kirken, konserthuset, eller i operaen. Stereoanlegget skal bare vÊre i stand til Ä spille alt slik at det hÞres riktig ut. Hva som hÞres riktig ut hersker det stor uenighet om, men de fleste av oss HFS-ere havner vel innenfor Harmans linjer for trenede lyttere. Jeg hÄper det, for jeg har stor tro pÄ menneskeheten.
    20231106_124355.jpg


    Her er vi helt pÄ linje. Godt innlegg og meget godt eksempel. Dette er historiens suverent stÞrste og viktigste innspilling(er, de strakk seg over 7-8 Är), spesielt for oss audiofile. Culsaw var veldig bevisst pÄ forskjellen mellom operahuset og hva vi kan fÄ til hjemme. Han utviklet et helt arsenal av triks for Ä minke forskjellen. Og ikke bare det, han fikk tak i artister av en helt annen klasse enn hva som er mulig i dag. I tillegg lagde han produksjoner med analoge lydeffekter basert pÄ Wagners anvisninger i et omfang som i praksis ikke er mulig Ä fÄ til i en livesitasjon.
    Soltis og Culsaws Ringen har jeg selvfĂžlgelig i alle tre oppsettende mine.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Hvilke lyd signatur jeg foretrekker avhenger av type musikk og dagsformen.
    God lyd mÄles derfor med enkle parametere hos meg.
    GĂ„sehud?
    Rockefot?
    paralysert/bergtatt?
    TĂ„rer?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    God lyd for meg er, fullfrekvent med jevn frekvensgang og lav/jevn etterklang.
    Da lÄter det meste veldig bra.
    Musikk som er Þdelagt i studio lÄter dritt uansett.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    2.019
    Torget vurderinger
    8
    Gjerne enkle to veis uten dsp 👍
    Merker om foten gĂ„r eller ikke 🙏
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.729
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Man gÄr jo heller ikke pÄ en konsert med artist eller gruppe som som du ikke favoriserer
    SÄnn er det for meg med hjemme musikken og ,, jeg gidder ikke ha uintresante artister eller dÄrlig lyd

    Derfor har jeg og selektert nÄ gjennom mange Är en mindre plate samling /cd samling som jeg elsker kjenner , Enten det er ett veldig bra til vanvittig bra lyd " opptak og da nÄr artisten og i tillegg topper det enten det er instrumentalt , vokalt eller begge ,
    da er jeg fornĂžyd .
    Noen kjente innspilling studio leverer/ leverte jo veldig bra lyd ,,, nevner bare en her nylig som imponerte meg ,,Kongs haug
    studio.
    PĂ„ utstyr siden selv har jeg like ledes gjennom Ă„rrekke jo og selektert og sortert utstyr jeg selv synes gjĂžr en god jobb med gjengi reprodusert lyd .
    Dermed ikke sagt at det er perfekt , men at jeg kan glede meg av Ä sette pÄ feks sist ; vanilla Ice statisfaction live og bÄnnen" hvis jeg vil , det samme vÊre for ett lite ensemble live eller studio eller noe klassisk

    Å vĂŠre en helfrelst Hi fier dels og diyer " innebĂŠrer for meg og Ă„ sette meg inn i teknikker topologier vĂŠre orientert i en viss grad . Nye dacer /chipper gjerne nos /filterless og the new generation linear power amps er sĂŠrdeles intresant IMO

    Det samme som at jeg og sjekker favoritt stykket / musikken min ,,,, hvem har spillt inn , hvilken teknikk

    Ps jeg var der da CD hette ; AAD til ADD til DDD,,, Til tross for at CD spilleren og dacen er kommet en god del lengre siden da , finner jeg fantastisk relief " Ă„ spille LP ,,,, ingen ting digitalt ,,, er det ikke rart : )
     
    Sist redigert:
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn