Rotekroken skrev:
Det har i lengre tid vært litt forskjellige meninger om hva som er godkjente testmetoder for kabel testing, hva mener du er en godkjent metode for å lytte seg frem til forskjeller på kabler.?
Tar her utgangspunkt at det er forskjell på kabler, vi behøver ikke diskutere om du hører forskjell eller ikke, det er din mening og en ting som du må stå ved selv, ingen skal komme å påstå hva du hører og ikke..
Vi skal heller ikke diskutere om kabler er overpriset, det er vi vel temmelig enige om alle sammen, helst skulle vi vel hatt alt gratis
Så om vi kan holde oss til å diskutere testmetoder som er "godkjente" og holde en god tone her inne, så setter jeg veldig stor pris på det..
Om man nå tar utgangspunkt i at det er forskjell på kabler, begrenser det jo motsetningene en del da...
1 For omtale i et blad ville jeg foretrukket at den som skrev artikkelen ikke visste hvilken kabel som ble testet.
2 For egen del ville jeg gjennomført en subjektiv, seende test av de forskjellige alternativene, og tatt et valg basert på lyd, utseende, pris, status, feel-good, osv, med uviss vektlegging av de forskjellige parametrene.
3 Som en kommentar til godkjente metoder, vil jeg siterer meg selv fra en annen tråd:
Helt enig i at det ser ut til å være en umulig oppgave å få "alle" til å bli enige om testmetodikk innen HiFi. Imidlertid ser det ut til at i stort sett alle andre settinger, har man funnet ut at blindtester, dobbeltblindtester, abx, placebokontrollerte osv tester er den beste måten å teste på. Slik metodikk er egne fagfelt og det finnes en stor mengde litteratur på emnet for den som har interesse av det. Bakgrunnen for denne type testing er for meg veldig opplagt og kan egentelig ikke helt forstå motforestillingene. Det virker jo også (fra tråder på sensommeren) som om mye av motforestillingen mot dette bygger på begrenset kunnskap/fordommer (tenker ikke på noen spesielle akkurat nå) eller direkte misforståelser. Så hva som er metodisk riktig i "alles" øyne er egentlig ganske uinteressant, fordi noe er metodisk riktig og noe er det ikke - uavhengig av hva noen måtte mene.