olav_larsen
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 26.01.2004
- Innlegg
- 537
- Antall liker
- 84
Etter min mening er High-End:
På et helt standard opptak skal trommer ligge bak i lydbildet, uten å virke mindre eller større enn det de i virkeligheten er. Hver eneste tromme i trommesettet skal kunne pekes ut. Uten for mye konsentrasjon skal man kunne "se" trommeslageren.
Vokalisten skal være plassert nøyaktig der han ble plassert under nedmiksingen av opptaket. Du skal ikke bli forvirret fordi du på noen opptak opplever at vokalisten er til høyre eller venstre i lydbildet. Er han til høyre eller venstre ja så er han det! På de litt bedre opptak skal man kunne se ca hvor høy vokalisten er og høre små bevegelser (armer, bein, rolig tramping i gulv, osv). Alle bevegelser som vokalisten utfører med hodet mens han synger skal kunne formidles. En person som korer skal ikke blande seg sammen med vokalistens stemme, tvert imot så har han/henne som korer en bestemt plass ilydbildet.
Instrumenter skal også beholde den plassen de har blitt tildelt. De skal ikke flyte frem og tilbake mellom høyttalerne. En akustisk gitar skal ha kropp og et ubehagelig piano skal låte som et ubehagelig piano. Mikro og makrodynamikk, utklinging, kontroll på den bassen man har og følelsen av at en person spiller instrumentet er selvfølgelig et must!
Romfølelsen i dybde og bredde skal kunne føles på kroppen. Selvfølgelig vil størrelsen på rommet variere med rommet anlegget står plassert i. Men rom skal det være! I beste fall strekker rommet seg utover høyttalernes grenser.
Rytmedriv, behagelig mellomtone, sukkersøt diskant, osv er smak og behag. High-end har ingenting med lydideal og preferanser å gjøre.
Jeg tar ikke hensyn til spesialeffekter (ala Daniel Lanois, Brian eno, Pink Floyd Technomusikk, Dancemusikk.....) og slike ting som blir brukt i mye (bra) musikk. Har opplevd at folk tester anlegg med musikk av Yello. Menigsløst etter min mening
Jeg har sikkert glemt en del ting, men det var sånn ca min mening om High-End....Hva er din?
På et helt standard opptak skal trommer ligge bak i lydbildet, uten å virke mindre eller større enn det de i virkeligheten er. Hver eneste tromme i trommesettet skal kunne pekes ut. Uten for mye konsentrasjon skal man kunne "se" trommeslageren.
Vokalisten skal være plassert nøyaktig der han ble plassert under nedmiksingen av opptaket. Du skal ikke bli forvirret fordi du på noen opptak opplever at vokalisten er til høyre eller venstre i lydbildet. Er han til høyre eller venstre ja så er han det! På de litt bedre opptak skal man kunne se ca hvor høy vokalisten er og høre små bevegelser (armer, bein, rolig tramping i gulv, osv). Alle bevegelser som vokalisten utfører med hodet mens han synger skal kunne formidles. En person som korer skal ikke blande seg sammen med vokalistens stemme, tvert imot så har han/henne som korer en bestemt plass ilydbildet.
Instrumenter skal også beholde den plassen de har blitt tildelt. De skal ikke flyte frem og tilbake mellom høyttalerne. En akustisk gitar skal ha kropp og et ubehagelig piano skal låte som et ubehagelig piano. Mikro og makrodynamikk, utklinging, kontroll på den bassen man har og følelsen av at en person spiller instrumentet er selvfølgelig et must!
Romfølelsen i dybde og bredde skal kunne føles på kroppen. Selvfølgelig vil størrelsen på rommet variere med rommet anlegget står plassert i. Men rom skal det være! I beste fall strekker rommet seg utover høyttalernes grenser.
Rytmedriv, behagelig mellomtone, sukkersøt diskant, osv er smak og behag. High-end har ingenting med lydideal og preferanser å gjøre.
Jeg tar ikke hensyn til spesialeffekter (ala Daniel Lanois, Brian eno, Pink Floyd Technomusikk, Dancemusikk.....) og slike ting som blir brukt i mye (bra) musikk. Har opplevd at folk tester anlegg med musikk av Yello. Menigsløst etter min mening
Jeg har sikkert glemt en del ting, men det var sånn ca min mening om High-End....Hva er din?