Diverse Hva er hovedkilde til musikk hjemme for folket her?

Hovedkilde:

• Streaming

• CD

• Vinyl

• Kassett

• Tape

Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så vi avant-garde rippere fra the late noughties skal ikke få noen kredit? 😢

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.824
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så lenge selve avspillingen styres av en mobil/nettbrett, så blir det i mine øyne streaming.
Streaming kan jo både være fra streamingtjenester eller lokale filer/rippet bibliotek.

Slik jeg leser spørsmålet går det på hvilken (fysisk) enhet som er hovedkilde (basert på bruk). Da vil jeg si at man fysisk må operere med CDer og en CD-avspillingsenhet for at svaralternativet CD skal velges.
Streaming er jo bare CD-er spilt fra en annen plass, om det er din private sky eller en dått som tilhører Tidal/Spotify/Deezer/Qobus eller andre spiller ingen trille.
Så resonnementet med hvis det styres fra en app/pc så er det streaming støtter jeg.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Så vi avant-garde rippere fra the late noughties skal ikke få noen kredit? 😢
Hehe...jeg har rippet alt jeg har av CDer selv og streamer ofte fra det biblioteket. Men om jeg spiller av derfra eller fra en streamingtjeneste, så er det jo uansett streaming så lenge ikke avspillingsritualet krever fysisk håndtering - i mine øyne :) Avspillingen skjer via nett, selv om det kan være lokalt eller fra det store www.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Streaming er jo bare CD-er spilt fra en annen plass, om det er din private sky eller en dått som tilhører Tidal/Spotify/Deezer/Qobus eller andre spiller ingen trille.
Så resonnementet med hvis det styres fra en app/pc så er det streaming støtter jeg.
Enig 👍
Så lenge jeg ikke håndterer CDer fysisk når jeg spiller musikk, så tenker jeg at det blir feil å velge at CD er min hovedkilde i anlegget.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I ganske mange å var forforsterkeren min en Squeezebox Touch. (Grammofonavspilling involverte å kontrollere mikrofoninngangene på en RME Fireface UC fra en laptop.)
Jeg mener at det er riktig å differensiere mellom å strømme egne filer og å abonnere på strømmetjenester (men jeg har ikke apekister så å være i mindretall er ikke nyheter).

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Det enkleste er å strømme, av praktiske årsaker er det hva jeg gjør mest, men både vinylsnurra og CD-spilleren blir ofte benyttet.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
81
Sted
Trondheim
Så lenge selve avspillingen styres av en mobil/nettbrett, så blir det i mine øyne streaming.
Streaming kan jo både være fra streamingtjenester eller lokale filer/rippet bibliotek.

Slik jeg leser spørsmålet går det på hvilken (fysisk) enhet som er hovedkilde (basert på bruk). Da vil jeg si at man fysisk må operere med CDer og en CD-avspillingsenhet for at svaralternativet CD skal velges.
For å flisespikke litt, så vil jeg si det er uten betydning hvor avspillingen styres fra. Det finnes CD-spillere som kan styres fra app, og sikkert strømmetjenester som kan styres fra en CD-spiller. Men som Erik84 var inne på så er det hvilket lagringsmedium musikken spilles av fra, som er det vi implisitt mener når vi sier app/PC/nettbrett.
Så en strøm fanget med Audacity e.l.,skrevet til CD og spilt av på CD-spiller - teller som CD, det også :D

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.447
Krysset av for CD. Men usikker på hva TS ønsker lese fra denne avstemming?

F.eks. ved å flytte lokal streaming til CD fanger man egentlig ikke bruksmønster for hardware. Man får heller ingen indikasjon på om brukeren fortsatt kjøper CD eller nå handler hi-res filer.

Og brukere av Roon og LMS skiller jo egentlig ikke mellom lokalt og eksternt innhold da disse plattformene er ment å viske ut nettopp dette skillet. Derfor har jeg bestanding benytte streaming som terminologi når jeg spiller lokale CD rip.

Streaming kan vel også dels opp til betalt streaming eller nettradio. F.eks. har jeg to rom i huset som hovedsaklig strømmer hi-res innhold fra Radio Paradise og Naim Radio.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
81
Sted
Trondheim
I ganske mange å var forforsterkeren min en Squeezebox Touch. (Grammofonavspilling involverte å kontrollere mikrofoninngangene på en RME Fireface UC fra en laptop.)
Jeg mener at det er riktig å differensiere mellom å strømme egne filer og å abonnere på strømmetjenester (men jeg har ikke apekister så å være i mindretall er ikke nyheter).
Enig i at det er riktig å differensiere, men TS har ikke lagt opp til det. Prosessen med å strømme en rippet CD lokalt ligner mer på å strømme fra en strømme-tjeneste enn det å sette på en CD, så jeg valgte å se på det som strømming når jeg svarte.

Hva som er riktig svar vil være avhengig av hva TS ønsker å få svar på. Er det lyttevaner og ritualene våre rundt avspilling, så blir denne tolkningen mest riktig, men hvis han vil vite hvordan vi anskaffer musikk og hva vi legger igjen penger på, så blir det feil - men da burde han også formulert spørsmålet annerledes.

psAico

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2024
Antall liker
81
Sted
Trondheim
Jeg svarer en gang til istf å redigere forrige:
Bare for å understreke hvor enig jeg er, så har jeg jo nettopp brukt litt tid, penger og energi på å gjøre lokal streaming av rippet CD-materiale så lik prosessen med å høre på CD som over hodet mulig. Dvs. å ha en avspiller med lokal betjening, hvor jeg kan lete fram det albumet jeg vil høre på og starte avspilling uten å benytte meg av en app eller web-interface på en separat enhet.
Mye styr for lite kanskje, men det å få platespiller i hus har gitt meg en liten påminnelse om at jeg lytter til musikk på en annen måte når finner frem og setter på musikk på en måte som krever en litt mer bevisst handling.
P.t. har jeg mye mer musikk på CD enn på vinyl, så tenkte det var fornuftig å gjøre dette materialet tilgjengelig via en lignende prosess. Første tanke var å anskaffe en CD-spiller (noe jeg ikke har hatt på flere år), men innså at CD-spiller fort kan bli ett skummelt kaninhull i seg selv, så har foreløpig valgt å gå for lokal strømming.
Det å finne en strømme-enhet med lokal betjening var både vanskeligere og lettere enn jeg hadde sett for meg, men det er en annen historie i en annen tråd.

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.824
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For å flisespikke litt, så vil jeg si det er uten betydning hvor avspillingen styres fra. Det finnes CD-spillere som kan styres fra app, og sikkert strømmetjenester som kan styres fra en CD-spiller. Men som Erik84 var inne på så er det hvilket lagringsmedium musikken spilles av fra, som er det vi implisitt mener når vi sier app/PC/nettbrett.
Så en strøm fanget med Audacity e.l.,skrevet til CD og spilt av på CD-spiller - teller som CD, det også :D
Det involverer ett fysisk medie, CD, og dermed er det ikke streaming.
Siden jeg alltid sitter på fasit, så setter vi punktum ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Vi får satse på at TS kommer inn og oppklarer hva tanken var etter hvert :)

Jeg leser det i alle fall som at han er ute etter å vite hvilken av enhetene/kildene man har stående i/på tvbenken eller racket man benytter mest:
1733934227001.png

For å forenkle tanken på hvilken leir man tilhører, så tenker jeg man bør ta utgangspunkt i hvilket produkt som musikken spilles av på.
Spilles musikken av via en streamer, så er valget streaming. Er det via å manuelt betjene sølvskiver i en CD/DVD/Bluray-spiller så er det CD. Er det via en platespiller, så velger man Vinyl...etc

For å sette det på spissen: Hvis du har overtatt eller opparbeidet deg en vinylsamling, hvor du har lagret alle disse digitalt på en server/NAS. Du spiller av disse filene via en streamer du har stående i racket. I mine øyne har du da ikke Vinyl som hovedkilde i anlegget ditt.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
301
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vi får satse på at TS kommer inn og oppklarer hva tanken var etter hvert :)
Hei.

Dette var kun en uhøytidelig spørrerunde. Ingen plan, eller kommersiellt bruk.
Forøvrig synes jeg det er spennende å se hvilken andel de forskjellige kildene har, og kanskje man kan ta en undersøkelse senere og se hvor mye dette har forandret seg.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.333
Torget vurderinger
0
Det er noen som har bedre lyd fra Streaming enn Vinyl....og vice versa,
men hva hvis man utelukkende ser på lydkvaliteten i en "innspilling" og benytter
en rimelig kostbar DAC med funksjonalitet som remaster Dynamic Range.... ? :unsure:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Ca "50/50" mellom sort guld og Roon, men satte vinyl da Roon tjener mer som "heismusikk" mens det blir mer "kvalitetstid" med vinyl.

mvh
KJ

Topp Bunn