Hva er lyden av disse tekniske måleparametrene - kan man "se" hvordan det vil høres ut?
Kanskje vi ikke vil ha rett frekvensgang osv.....
- Hvordan høres en rett frekvenskurve ut?
- Er den for lys?
- Hva er lyden av like harmoniske?
- Er den stor, rund og varm?
- Hva er lyden av ulike harmoniske?
- Er den stram, dynamisk og detaljert
osv...
Den frekvensgangen vi vil ha er i utgangspunktet ganske rett, men den parameteren alene kan føre til ganske zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz lyd.
Like og ulike harmoniske blir en litt "tungvint" måte å kategorisere. 2. harmoniske og 3. harmoniske dominerer forvrengningsmønsteret i røramper og høyttalere. Ingen av disse er spesiellt sjenerende og ikke er de så voldsomt hørbare heller. Når man imidlertid kommer høyt opp (høye harmoniske) og i tillegg har med primtall å gjøre (7. 11. 13. osv) så begynner de både å bli hørbare og oppleves meget disharmoniske. Disse høye harmoniske tilfører et slags kaldt slør mens de lave harmoniske tilfører en slags kunstig glød.
Harmonisk forvrengning ligger på en frekvens et antall ganger over grunntonens frekvens. Dersom grunntonen er 100Hz ligger 2. harm på 200, 3. harm på 300, 7. harm på 700 og 11. harm på 1,1kHz osv. Jo mer følsomt øret er i det området der selve forvrengingskomponenten ligger jo mer sjenerende er den og jo høyere er den subjektive forvrengningen.
Generelt kan man si om harmoniske:
Jo høyere orden jo verre.
Overtoner i ørets mest følsomme område er verst.
Ulike ordner er noe verre enn like.
Primtall er verst.
Så om man har 300Hz grunntone, kraftig 11. harmonisk (høy ulik orden, primtall) som emitterer lyd ved 3,3kHz (i ørets kanskje mest følsomme område) har man svært lite ørevennlig lyd.