Hva er lyden av et tre som faller i skogen?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
poenget mitt er at slik jeg ser det er definisjonen på lyd,at det ikke er lyd før vi hører trykkbølgene..
For å svare på det du skreiv:Så må du legge merke til at jeg skriver:Hva er lyden av et tre som faller i skogen?Som vi jo vet skjer hele tiden.
Og ikke Hva er lyden av TREET som falt i skogen..som jo er nermere det du skriver om at jeg har sett treet falle..men alikevel ikke..for jeg kunne sett det dagen etter liggende på bakken..
sjønner...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.561
Hehe.. De har ikke slik lytte sans vil jeg tro..men hvis de hadde det,og kunne tenke og snakke hadde de kansje kallt det krrrreiiiit..??eller noe??
Og da kunne de ha den samme diskusjonen om krrreiiiit vs.trykkbølger ;D For det jeg mener er at det handler jo bare om definisjonen av et ord. ;) ;D 8)  8) 8) 8) 8)
Da har vi et nytt ord folkens.

Kreit: Påtrykk av lydtrykk som gjør inntrykk på trær. Kan med fordel brukes til å høflig kategorisere naboens nye høyttalere som helt klart sliter med store kabinettresonnanser.

"Denne høyttaleren låter helt KREIT"!

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Da har vi et nytt ord folkens.

Kreit: Påtrykk av lydtrykk som gjør inntrykk på trær. Kan med fordel brukes til å høflig kategorisere naboens nye høyttalere som helt klart sliter med store kabinettresonnanser.

"Denne høyttaleren låter helt KREIT"!
Haha!!!!!!!!! det råeste jeg har lest her på hfs! ;D ;D ;D ;D

J

jekri

Gjest
Minner litt om Larson`s gale verden der hvor det står endel kuer oppreist på 2 ben og diskuterer noe høytravende. Da roper den ene: "mennesker" og de går på 4 ben og gresser inntil menneskene har forsvunnet.
Kanskje treet ikke faller, men blir slått ned av et annet tre?

C

century

Gjest
Tenker på det standhaftige treet i Ålesund, "Apenes Skrekk"
Det dreier seg helt klart om ei diskriminert bjørk i en granskog: Itte komme her å komme her nei.
ref. redningsselskapet.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Lyden av et tre som faller:
prrrr prrrr ptrrr ptrrr ptrrr JÆV_ _
ptrrr ptrrr ptrrr ptrrr ptrrrr HÆLV_ _
ptrrr ptrrrr ptrrrrr ptrrrrr ptrrrrr JÆV_ _ HÆLV_ _ _ _
motorsag ..... ptrrrr ptrrrrrrr ptrrrrrrrr Wroæmm
brooom Brrrrrr Brrrrrr BRRREEEiiiiii schhhhh
HÆLV_ _ _ _ slakke kjede Trur æ kaste FAE_ smakta i havet. ............................................................................................................................................................................................................................................................................... Æ vil gjerne kjøpe et juletre fra dæ

Selvopplevd ;) ::)

Mvh Jan I

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Minner litt om Larson`s gale verden der hvor det står endel kuer oppreist på 2 ben og diskuterer noe høytravende. Da roper den ene: "mennesker" og de går på 4 ben og gresser inntil menneskene har forsvunnet.
Kanskje treet ikke faller, men blir slått ned av et annet tre?
;D ;D ;D ;D
Utrolig bra!!!
Og da blir i så fall lyden AUUUUUU....

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Spørsmålet er hvilke kabler du bruker for å formidle fallet..... Blir litt lys klang på braket med Norost f.eks......øøøøøøhhhh.. Dårlig humor i dag...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Lyden av et tre som faller:
prrrr prrrr ptrrr ptrrr ptrrr JÆV_ _
ptrrr ptrrr ptrrr ptrrr ptrrrr HÆLV_ _
ptrrr ptrrrr ptrrrrr ptrrrrr ptrrrrr JÆV_ _ HÆLV_ _ _ _
motorsag ..... ptrrrr ptrrrrrrr ptrrrrrrrr Wroæmm
brooom Brrrrrr Brrrrrr BRRREEEiiiiii schhhhh
HÆLV_ _ _ _ slakke kjede Trur æ kaste FAE_ smakta i havet. ............................................................................................................................................................................................................................................................................... Æ vil gjerne kjøpe et juletre fra dæ

Er ikke det lyden av et tre som ikke faller i skogen?

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Gjør vel ikke så mye om det faller i skogen, kan gjøre større inntrykk om det faller annetsteds ?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg kan fortelle at jeg har opplevd å høre (men dessverre,eller kanskje heldigvis) ikke sett det.
Det var i en av flere nasjonalparker jeg besøkte i Australia i 1999.
Dette føler jeg meg rimelig sikker på var et enormt stort og gammelt tre som falt ned av seg selv.
Det gikk vel ikke helt opp for oss hva det var før det hele var over og konklusjonen sto rimelig fast.
Vi hørte det helt tydelig og med kraftig lyd, men det var nok likevel et stykke unna (ikke noe motorsaglyd og lignende forut.
Jeg hadde dessverre slått av videokameraet og dermed hellr ikke opptak av lyden.
Tiden det tok fra start på "fallet" til det var tyst vil jeg anslå til 5 sekunder +.
En artig opplevelse, selv om vi først ble litt engstelige.
Jeg skal ikke prøve meg på å forklare den (lyden), men det var nok tydelig at det rev med seg en del annet rundt.

Mvh.KW

Topp Bunn