Hva er mørk gjenngivelse.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Mørk eller lys gjengivelse blir nevnt opptil flere ganger i hvert eneste audiomagasin og svært ofte i våre lydfora. Mørk lydgjengivelse er i de senere år blitt et begrep, et kjennetegn på kvalitet og dette forekommer forunderlig nok oftest i svært dyrt, eller eksotisk "bakgårds utstyr".

Men, hva er det som gir den ”mørke” lydgjengivelsen i utstyret vårt ? Er årsaken bare forløpet i selve frekvensområdet vil dette altså ikke koste stort, men ligger årsaken i forvrengningsmønsteret for den enkelte komponent blir det straks mer komplisert, spesielt når det gjelder kabel som verken har særlig avvik på frekvensresponsen eller forvrengning. Man skulle tro at jo mindre forvrengningen er eller jo kortere en kabel er jo mindre påvirker dette gjengivelsen undervegs, men det ser ikke ut til å være en populær tankegang. Det rare er at finner vi en kabeltype som låter ”mørkt”, bytter vi ut samtlige kabler i hele anlegget til den nye. - Kan ikke det bli for mye av det gode da, vi skal jo tross alt kompensere ? Her synes jeg det blir for mye voodoo og lite fornuft blant dagens audiofile. . ”Vil vi ha en transistorforsterker til å låte som en rørforsterker montere du en passende kondensator på utgangen”, sa hifi-guruen ”Bolse” i sin tid. - Spøkefullt ment, men allikevel til ettertanke.

Mange hevder at hifi-anlegg generelt låter hardt når en sammenligner med lydopplevelsen ”live”. Vel, det er jo ikke så rart. For det første vil lydgjengivelsen med mikroner forandre seg med avstanden fra lydobjektet på en annen måte enn uten, og for det andre vil selve instrumentet også virke hardere på nært hold. En fiolin høres utrolig skarp og hard på nært hold, det har sikkert mange selv erfart. Opptak fra store orkestre med få mikrofoner vil derfor ofte høres ”mindre harde” ut enn det som brukes mest i studio, nemlig flermikrofonopptak som naturligvis er enklest for lydfolka, men kan gi en ”hardere” klang-effekt.

Etter min mening bør det være et mål i seg selv å søke mot den nøytrale gjengivelse i anlegget, selv om dette selvsagt kan være vanskelig å finne ut av. For meg synes det å være viktig at det som kommer inn kommer ut med minst mulig forandringer under veis. Et hvert avvik fra dette må jo ha sitt opphav i forvrengning eller ulinjaritet. Det kan jo ikke være slik at mørkt gjengivelse skyldes f.eks. lav forvrengning, snarer tvert imot vil jeg hevde. Det må jo derfor være mer fornuftig å søke etter gode opptak enn å bygge opp et "mørkt anlegg", som jo uansett vil gi musikken et mer eller mindre mørkt preg. Det rare er at selv om de høye toner dempes betydelig med alderen velger de voksne audiofile allikevel ”den mørke og behagelige veg”, men for all del, hva er mørk gjengivelse ? :)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Mørk gjengivelse = avrulling av responsen ved høyere frekvenser
Lys gjengivelse = økning i responsen ved høyere frekvenser
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
417
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Med fare for at det blir en forenkling; mørk gjengivelse er det motsatte av lystklingende. Og lystklingende er fremhevet diskant og dempet mellomtone. Så da er mørk gjengivelse dempet diskant og fremhevet mellomtone. Og bass er bass.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det har med frekvensgangen gjøre i noen tilfeller, men en diskant som er forvrengt vil høres mer av enn en ren. En annen ting er at mange høyttalere sliter for å få gi nok i området nederste mellomtone til øverste bass. Resultatet blir at balansen tipper over mot det lyse. Er gjengivelsen ikke jevn og ren nok oppover blir det lett gneldrete og slitsomt.
Beskrivelser som 'fyldig' eller 'slank' kan være med å komplettere bildet, naturligvis.

”Vil vi ha en transistorforsterker til å låte som en rørforsterker montere du en passende kondensator på utgangen”, sa hifi-guruen ”Bolse” i sin tid.
Han mente vel 'transformator i utgangen'. det er jaffal det jeg pleier å si. Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
No
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.876
Antall liker
38.421
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg opplever at de fleste anlegg (og innspillinger) har en lysere klang enn det som er reelt når man hører musikk live, slik at ting blir for analytisk.
Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.

Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet). Har valgt å vinkle slik at man ikke overfokuserer på detaljer, men får en mer organisk og naturlig klang. Kanskje hva man kan kalle en mørkere gjengivelse.
 
I

ijustpop

Gjest
Dr.No skrev:
Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
No
MacIntosh har vel trafo på alle ss forsterkerne sine. Skjønner ikke hvorfor.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Opplysende ja. Og så får jeg smil i skjegget av tonen til de folka der...De store lysende wattmeterne kunne man kanskje forvente at slike no-nonsensemennesker ikke ble betatt av. Lite visste jeg at det var snakk om EKTE wattmetere. Slike som er bra og koster penger. Ikke Jungson-dill eller tilsv. Meg og min ignoranse.

Mvh Sniff
 
B

Back_Door

Gjest
soundscape skrev:
Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon? ;)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Karma skrev:
soundscape skrev:
Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon? ;)
;D
Karma, jeg vet ikke om det er verdt å forfølge denne tanken ... for som du påpeker må tilsvarende justeringer av hodet ha sammenlignbar innvirkning på opplevelsen.

Sweetpoint.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.876
Antall liker
38.421
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Karma skrev:
soundscape skrev:
Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon? ;)
Heldigvis ikke så senil enda at jeg har glemt hvordan det lyder i løpet av en snaut minutt-eller i hvilken stol jeg satt;)

Ærlig talt, jeg blir forbauset over hvor små justeringer som skal til for å balansere lyden , trolig skyldes dette rommets innvirkning.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Up!

Nå er vel jeg å betegne som en av de "eldre audiofile" Jeg har hatt interesse for god lyd i mange år, ca 30 for å være presis. Det jeg alltid har vært på jakt etter er det som benevnes som nøytral eller ekte lyd. At vi eldre foretrekker mørk lyd som du sier er vel ikke helt riktig. Men ja, jeg blir fortere sliten i ørene av påtrengende diskant spilt med rå transistorkraft. At jeg etter mange år gikk over til rør og synes det er himmelen, kan som du antyder selvsagt skyldes at hørselen endres. Det er en faktor som jeg ikke har tenkt så mye over men som sikkert kan virke inn på opplevelsen. Imidlertid er dette en interessant innfallsvinkel. Hvilken lyd vi liker vil i høy grad også henge sammen med den type musikk vi foretrekker. Jeg liker godt jazz med akustiske instrumenter og søker etter et godt lydbilde i forhold til det. Metallica på mitt anlegg låter sikkert "ræva". Jeg håper imidlertid ikke at ørene mine svikter meg. For øvrig glem telys. Det finnes da andre måter å lyse opp høstkvelden på!

Jeg ønsker en god hifihelg til dere på forumet

Elektron
 

Vedlegg

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.620
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
up skrev:
Mørk eller lys gjengivelse blir nevnt opptil flere ganger i hvert eneste audiomagasin og svært ofte i våre lydfora. Mørk lydgjengivelse er i de senere år blitt et begrep, et kjennetegn på kvalitet og dette forekommer forunderlig nok oftest i svært dyrt, eller eksotisk "bakgårds utstyr".
Tja, det er vel mye dyrt utstyr, og spesielt transistorutstyr, som ikke låter mørkt? Og med mørkt mener man vel en noe avdempet (tilbaketrukken) frekvensrespons i toppen.

up skrev:
Mange hevder at hifi-anlegg generelt låter hardt når en sammenligner med lydopplevelsen ”live”. Vel, det er jo ikke så rart. For det første vil lydgjengivelsen med mikroner forandre seg med avstanden fra lydobjektet på en annen måte enn uten, og for det andre vil selve instrumentet også virke hardere på nært hold. En fiolin høres utrolig skarp og hard på nært hold, det har sikkert mange selv erfart. Opptak fra store orkestre med få mikrofoner vil derfor ofte høres ”mindre harde” ut enn det som brukes mest i studio, nemlig flermikrofonopptak som naturligvis er enklest for lydfolka, men kan gi en ”hardere” klang-effekt.

Etter min mening bør det være et mål i seg selv å søke mot den nøytrale gjengivelse i anlegget, selv om dette selvsagt kan være vanskelig å finne ut av. For meg synes det å være viktig at det som kommer inn kommer ut med minst mulig forandringer under veis. Et hvert avvik fra dette må jo ha sitt opphav i forvrengning eller ulinjaritet. Det kan jo ikke være slik at mørkt gjengivelse skyldes f.eks. lav forvrengning, snarer tvert imot vil jeg hevde. Det må jo derfor være mer fornuftig å søke etter gode opptak enn å bygge opp et "mørkt anlegg", som jo uansett vil gi musikken et mer eller mindre mørkt preg. Det rare er at selv om de høye toner dempes betydelig med alderen velger de voksne audiofile allikevel ”den mørke og behagelige veg”, men for all del, hva er mørk gjengivelse ? :)
Ja, live kan være (minst) to forskjellige ting. Husker jeg for 8 år siden var på konsert med Reiersrud og Kleive i Kongsberg kirke (et flott konsert, med bl.a. mye "Blå Korall"-stoff.....). Satt nesten fremst, dvs bare noen få meter unna Reiersrud, og ble ved noen anledninger nesten blåst ned av benken :eek: For en dynamikk ::) og det gjorde faktisk litt vondt i ørene. En kamerat av meg var på samme konsert, satt mye lenger bak, og hadde en ganske annen opplevelse. Tror lydutstyret var godt "i vater", neppe noe forvrengning av betydning der, men ørene mine taklet ikke den enorme dynamikken. Det låt rett og slett hardt og littt vondt.

Har også opplevd, gjennom testing, at jeg hos en ny komponent kan bli imponert av utstrakthet i toppen. Men etterhvert kan det likevel ende med lyttetretthet...........spesielt om det bare er frekvensresponsen som er mer linjær (eller forsterket) i toppen, uten at oppløsningen ikke er desto forbedra.
Ett eksempel:
Har hatt BAT VK30, 31SE og 51SE. Den første den mest røraktige, og den ruller nok av endel i toppen. Lydsignaturen er mot det mørke. 31SE (med 6h30) er langt mer utstarkt oppover, bedre oppløst også, men den kan - over tid - oppleves som for lys og får mange plater til å låte såpass dårlig at de ikke lenger spilles. 51SE er en kombinasjon av disse, og med en forsterkning av alle de positive egenskapene. Fantastisk oppløst og utstrakt, men likevel "røraktig". Får med seg alle detaljer uten å bli slitsom/påtrengende. Platesamlingen er plutselig komplett igjen :) Men ift for eks en toppmodell TVC vil nok likevel enkelte hevde at VK51SE låter mørkt........

Mener selv at nøytralitet er noe å strebe etter når man setter sammen et anlegg. Både pga at det er det mest riktige rent lydmessig, men det gjør jo også sitt til at det blir lettere å bytte ut komponeneter (aktive eller passive) underveis uten at man må begynne å "balansere" anlegget på nytt.
Men til slutt må det jo også kombineres med musikalitet.......... Et anlegg uten "fot"/innlevelse/sjel kan være så nøytralt det bare vil uten at det er noe innbydende..............

Mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
hah, den var lett. Beskriver en komponent/kabel som fokuserer på den lavere mellomtone og bass uten at dette gir en dårlig diskant..............
 
L

Lydkaj

Gjest
DAChild skrev:
hah, den var lett. Beskriver en komponent/kabel som fokuserer på den lavere mellomtone og bass uten at dette gir en dårlig diskant..............
Nej så let er det nu ikke , anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ingen "detaljer, stam bas, luftig diskant osv" og alt det gejl anmelder plejer at ævle om.

Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt, min erfaring er at man sådant set kan opnår "mørk gengivelse (naturlig fylde)" med en hvilken som helst teknologi (Måske lige undtaget ICEpower ;D),
men rør og pladespiller og sølv, ingen plastik, og ingen magnetiske materialer kan sikkert hjælpe en lidt hurtigere til målet
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Lydkaj skrev:
............
anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ......
......
Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt,

Jeg tviler på at det er mye hold i det andre avsnittet. Man kan antagelig finne gammelt "legendarisk" utstyr som ga god illusjon av å høre rett inn på instrumentene leng før "audiofile komponenter" eller 1000X overkill strømforsynger ble mote. Det handler nok mer om intelligent konstruert utstyr, prima forsterker-topologier osv.
Den eneste person innen audio som kommer nær kategorien "geni" er formodentlig Peter Walker. Det var resultatene som gjorde han berømt, men metodene han brukte var ingeniørsmessige. Det var da en motstand var en motstand, en kopperleder var en kopperleder, og en kondensator skulle overholde elementære basiskrav, osv.

Personlig ville jeg osgå holdt CD spillere utenfor hvis man virkelig snakket om nær perfekt gjengivelse. Formatet kommer med begrensninger, og det beste man kan gjøre er å pynte litt på det. Resultatet blir uansett straks avslørt sammenlignet med en virkelig god analog lydkilde.

(sa tda1541a fan No)
 
L

Lydkaj

Gjest
Dr.No skrev:
Lydkaj skrev:
............
anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ......
......
Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt,

Jeg tviler på at det er mye hold i det andre avsnittet. Man kan antagelig finne gammelt "legendarisk" utstyr som ga god illusjon av å høre rett inn på instrumentene leng før "audiofile komponenter" eller 1000X overkill strømforsynger ble mote. Det handler nok mer om intelligent konstruert utstyr, prima forsterker-topologier osv.
Den eneste person innen audio som kommer nær kategorien "geni" er formodentlig Peter Walker. Det var resultatene som gjorde han berømt, men metodene han brukte var ingeniørsmessige. Det var da en motstand var en motstand, en kopperleder var en kopperleder, og en kondensator skulle overholde elementære basiskrav, osv.

Personlig ville jeg osgå holdt CD spillere utenfor hvis man virkelig snakket om nær perfekt gjengivelse. Formatet kommer med begrensninger, og det beste man kan gjøre er å pynte litt på det. Resultatet blir uansett straks avslørt sammenlignet med en virkelig god analog lydkilde.

(sa tda1541a fan No)
Jeg mener også der er hold i anden del (Selv med digital forstærkere) hvis du skal have en realistisk gengivelse af orgel trommesæt, pauker osv, og hvis det ikke skal flyve og vare forvirret rundt, et er jo tonen et andet er at gøre perspektivet realistisk og holde fast i selv ved de dybeste orgel toner, og lige for det sidste bund med fra stortrommen som giver den karakter, så slipper du ikke uden om store strømforsyningen efter min mening. Så vidt jeg har forstået drejer det sig om en naturlig fyldighed i lyden (som man oplever live) og ikke en bas der bare plader det hele til.

Det er rigtigt at i gamle dage var en modstand mange gange bare en modstand, men det var det ikke helt alligevel, man brugte mange gange kulmase Carbon Composition heder det vist nok, eller kulfilm, disse typer modstande er efter min mening langt mere tro mod instrumenters oprindelige klang end metalfilm, af kondensatorer brugte man tit olie i papir, og her kan jeg sige det samme som med modstanden, man brugte heller ikke så meget plastik, og tit rør, så jeg er sådan set enig i at meget gammelt udstyr har en god tone.

nu har jeg selv haft en quad 405, ja den var da fin nok men men....

Jeg har selv afprøvet masser af topologier du kan såmænd for det hele til at spille fornuftigt, med en god strømforsyning og ved valg af komponenter med den rigtige klang, desværre fylde disse komponenter tit en del, og er også dyre, og passer ikke altid ind i et industriprodukt lavet med robotter.
Jeg er ikke enig i at der ikke kan opnås gode resultater med CD, men jeg er enig i at Det bedste og det skal være det bedste inden for analog kilde stadigvæk nok er foran CD mediet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.870
Antall liker
40.056
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dr.No skrev:
Han mente vel 'transformator i utgangen'. det er jaffal det jeg pleier å si. Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
Seks små Jensen-trafoer på utgangene fra DEQX'en gjorde noe med lyden, det er jeg ganske sikker på. Kanskje litt "rør-magi" med ulineær dynamisk kompresjon og andreordens forvrengning, sånn at mikrodynamikken fremheves ørlitegrann på bekostning av makrodynamikken, og kanskje et lite snev av eufonisk andreordens forvrengning. Likevel ikke spesielt dominerende i lydbildet, siden dette er utgangen fra preamp, heller enn effektforsterker. Yumm.

Men det låter ikke "mørkt" på noen måte, noe som kanskje tyder på at forvrengningskarakteren er uavhengig av frekvens. Jeg må fikle med EQ for å få en "mørk" frekvensgang som ruller av litt tidlig og generelt faller i nivå med økende frekvens.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
soundscape skrev:
Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.
Litt off topic, men pinpointing av instrumenter en en av de fundamentale "feilene" med vanlige kassehøyttalere. Hornhøyttalere, dipoler og sikkert noen andre kreative oppfinnelser, gir et mye mer diffust lydbilde. Det jeg har hørt av store horn og store dipoler sprer lyden i rommet på en helt annen måte enn vanlige høyttalere, noe som ligger nærmere en live-opptreden for min del.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.774
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pinpointing ligger i opptaket. Ikke nye pinpointing i tomikkopptak fra mine apekister iallefall.
 
U

utgatt60135

Gjest
Beklager OT igjen men.... (svaret på spørsmålet er vel gitt)

"Pinpointing" - Hvordan kan et anlegg gi mer korrekt plasseringer enn virkeligheten? Tryller de? Det er da ikke noe problem å peke ut posisjoner ganske så presist fra en scene? Jeg tror at endel glemmer at opptaksmikrofoner ikke er plassert midt ute i salen blant publikum.

At det egentlig ikke er viktig for musikkens skyld kan jeg være enig i, men samtidig synes jeg det gir en ekstra dimensjon å kunne høre nøyaktige posisjoner.
 
S

slowmotion4

Gjest
DIY_dude skrev:
soundscape skrev:
Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.
Litt off topic, men pinpointing av instrumenter en en av de fundamentale "feilene" med vanlige kassehøyttalere. Hornhøyttalere, dipoler og sikkert noen andre kreative oppfinnelser, gir et mye mer diffust lydbilde. Det jeg har hørt av store horn og store dipoler sprer lyden i rommet på en helt annen måte enn vanlige høyttalere, noe som ligger nærmere en live-opptreden for min del.

Enig med siste taler. Har ikke brukt kassehøytalere på over 20 år ...

;)
 
L

Lydkaj

Gjest
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning (typisk fremstår instrumenter og sangere i nogle meget nøjagtigt placeret runde bobler), men det har også noget med nærmikrofonering at gøre, men det kan sagtens lade sig gøre at lave en multimikrofon optagelse så perspektivet fremstår korrekt, det vælger produceren (desværre vælger han det sjældent).
Den sikreste måde er to mikrofoner placeret i orft ,xy eller ligende 0.5 1m over de udøvende det virker, og ved at placere mikrofonerne over de udøvende kommer det hele også frem i naturlig størrelse og der er absolut ingen "pinpointing" efter min mening, og man behøver ikke! hornhøjtalere for at gengive det
 
U

utgatt60135

Gjest
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....

???

Har vanskeligheter med å tro på det..
 
L

Lydkaj

Gjest
Lyngen skrev:
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....

???

Har vanskeligheter med å tro på det..
Det har jeg ikke, jo højere frekvens jo nemmere kan du lokalisere, og dårlig opløsning vil i mange tilfælde gøre anlægget lysere.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....


Du er inne på noe. Reduseres naturlig utklingning økes pinpointeffekten. Feilaktig evaluering av dette er en vesentlig årsak til tørr hifi-lyd.

Mvh. RS
 
L

Lydkaj

Gjest
R.Solhaug skrev:
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....


Du er inne på noe. Reduseres naturlig utklingning økes pinpointeffekten. Feilaktig evaluering av dette er en vesentlig årsak til tørr hifi-lyd.

Mvh. RS
Meget enig
 
U

utgatt60135

Gjest
Lydkaj skrev:
Lyngen skrev:
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....

???

Har vanskeligheter med å tro på det..
Det har jeg ikke, jo højere frekvens jo nemmere kan du lokalisere, og dårlig opløsning vil i mange tilfælde gøre anlægget lysere.
Er det noe problem å "pinpointe" med noe mørkere klangbalanse? Dårlig oppløsning = Lysere lyd? Dårlig oppløsning = mørkere lyd?

Forøvrig liker jeg hverken lys eller mørk lyd best. Ikke tørr eller bløt heller. Akkkurat passe takk :). Naturlig nøytralitet... :p ::) :D

Men heller mørkt enn lyst :).
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Du kan fint ha en dipol med "feil" klangbalanse uten at du får noen "pinpoint-effekt".

Mye HF gir illusjonen av oppløsning og luft, ikke omvendt. Mangel på oppløsning gjør ikke lyden lysere.

Lek litt med EQ og måleutstyr og kom tilbake til saken. :)
 
L

Lydkaj

Gjest
Lyngen skrev:
Lydkaj skrev:
Lyngen skrev:
Lydkaj skrev:
jeg mener "pinpointing" i mange tilfælde har noget med forkert klangbalance at gøre (for lys), plus at anlægget har for dårlig opløsning....

???

Har vanskeligheter med å tro på det..
Det har jeg ikke, jo højere frekvens jo nemmere kan du lokalisere, og dårlig opløsning vil i mange tilfælde gøre anlægget lysere.
Er det noe problem å "pinpointe" med noe mørkere klangbalanse?
Nej det er det sådant set ikke, det er bare på en mere naturlig måde, det bliver ligesom ikke udstillet så du hele tiden ligger mærke til det, du kan vælge at fokusere eller lade være ligesom i virkeligheden, når dette forhold er iorden.
 
L

Lydkaj

Gjest
DIY_dude skrev:
Du kan fint ha en dipol med "feil" klangbalanse uten at du får noen "pinpoint-effekt".
Det vil jeg udelukke er rigtigt
DIY_dude skrev:
Mye HF gir illusjonen av oppløsning og luft, ikke omvendt.
Ikke! hos mig, den spotter jeg med det samme.
DIY_dude skrev:
Mangel på oppløsning gjør ikke lyden lysere.
læs hvad jeg skriver: og dårlig opløsning vil i mange tilfælde gøre anlægget lysere.
Jeg siger ikke 100% at det gør.


DIY_dude skrev:
Lek litt med EQ og måleutstyr og kom tilbake til saken. :)
Jeg leger en del med måleudstyr, og det som jeg snakker om kan jeg ikke måle.
og EQ. har jeg ikke brug for
Og jeg synes bestemt ikke vi er off topic efter min mening hænger det hele sammen
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.774
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så du har nok EQ i høyttalerens delefilter, Lydkaj? Samme her i så fall. ;D
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
soundscape skrev:
Jeg opplever at de fleste anlegg (og innspillinger) har en lysere klang enn det som er reelt når man hører musikk live, slik at ting blir for analytisk.
Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.

Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet). Har valgt å vinkle slik at man ikke overfokuserer på detaljer, men får en mer organisk og naturlig klang. Kanskje hva man kan kalle en mørkere gjengivelse.
Enig med denne. Men jeg har til gode å høre en "skarp" fiolin i en god konsertsal, uansett hvor jeg sitter.

Hilsen
Dr.Evil
 
U

utgatt60135

Gjest
Dr.Evil skrev:
soundscape skrev:
Jeg opplever at de fleste anlegg (og innspillinger) har en lysere klang enn det som er reelt når man hører musikk live, slik at ting blir for analytisk.
Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.

Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet). Har valgt å vinkle slik at man ikke overfokuserer på detaljer, men får en mer organisk og naturlig klang. Kanskje hva man kan kalle en mørkere gjengivelse.
Enig med denne. Men jeg har til gode å høre en "skarp" fiolin i en god konsertsal, uansett hvor jeg sitter.

Hilsen
Dr.Evil
Ikke skarp nei, men veldig tørr og ikke med mørk eller varm klang.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
770
Antall liker
119
Sted
Bærum
[/quote]

Enig med denne. Men jeg har til gode å høre en "skarp" fiolin i en god konsertsal, uansett hvor jeg sitter.

Hilsen
Dr.Evil
[/quote]

Skarpe fioliner høres kun på dårlige/spisse/overoppløste/analytiske/kall-det-hva-du vil HiFi anlegg eller om du sitter i orkesteret selv. I en sal høres det aldri om du sitter midt i salen og det kjøres uten mic pr. instrument.

Har skrevet noe om dette vedr. mitt anlegg som jeg mener balanserer dette bra. Sjekk denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,26646.30.html
 
Topp Bunn